U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
Een week na de vorige gemeenteraadszitting kwam de raad opnieuw samen, met als voornaamste punten op de agenda de goedkeuring van een nieuwe personeelsformatie en -behoeftenplan, met bijhorende wijzigingen voor de selectie en evaluatie.
Een nieuwe personeelsorganisatie (andere
tekst dan op de 'nieuws van de dag'-pagina)
Volgens het bureau dat de doorlichting hield, is er in de huidige structuur een probleem van decentralisatie van te kleine groepen in te veel en te kleine gebouwen. Die leidde tot versnippering in leiding, te weinig controle, maar ook tot demotivatie. Alle diensten en personeel in een nieuwe groot gebouw onderbrengen zou wel de efficiëntie nog verhogen, maar dat zou wel een dure investering in gebouw vereisen en wellicht inefficiëntie veroorzaken voor taken die beter in buitendiensten worden uitgevoerd. Als tussenoplossing werd nu een verspreiding over vijf grotere plaatsen voorgesteld. Met een versterkt managementteam wil men tot een betere leiding komen en tegelijk het personeel in elk van de vijf groepen beter laten samenwerken en eventueel voor elkaar laten inspringen. Tegelijk wil men de werkprocessen beter uitwerken en harmoniseren. Met deze betere omschrijving van de verschillende diensten verwacht men dichter bij de burger te staan. Zo komt er in het gemeentehuis een dienst 'onthaal', bij de technische dienst een dienst 'snelle interventie' om snel te kunnen reageren wanneer burgers opmerkingen maken over wegen en infrastructuur die snel op te lossen zijn, en komen er verbeteringen in de communicatie.
Naast het samenbrengen van de functie van financieel beheerder voor zowel gemeente als OCMW komen later nog aanpassingen die de samenwerking tussen beide gemeentelijke instanties moeten verbeteren. De functies in de vroegere gemeentehuizen in Uitbergen en Overmere blijven behouden. "Zelfs al wordt nu weinig gebruik gemaakt van die diensten in de deelgemeenten, willen we die toch behouden om de minder mobiele inwoners te helpen.
Om de totale hervorming door te voeren, doet het gemeentebestuur een beroep op een 'change manager', iemand van het bureau dat de audit uitvoerde. De noodzaak hiervoor werd ondermeer aangegeven door de ziekte van de gemeentesecretaris en de nakende oppensioenstelling van zowel de secretaris als van de financieel beheerder, waardoor heel wat expertise verdwijnt. Vermits het auditbureau ook erkend is als selectiebureau, kan deze change manager ook de aanwervingen organiseren.
Uit het debat
CD&V-voorzitter Steven Baeyens wou weten of het schrappen van functies als 'jeugdconsulent' geen nadelige gevolgen heeft voor het bekomen van subsidies van hogere overheden. Volgens de burgemeester zijn ook de Vlaamse decreten aangepast om personeel flexibeler te laten werken, waardoor er ook minder nadruk is op functietitels.
Albrecht Arbijn (N-VA) wou de bevestiging dat er geen administratief centrum komt op de plaats van de vroegere AMI, en wat dan met dat gebouw zal gebeuren. Gabriëls bevestigde dat, er aan toevoegend dat men met het nieuwe voorstel de eerder vooropgestelde doelstellingen kan bereiken. Het gebouw zal terug worden verkocht. Later, tijdens het variapunt van de gemeenteraad, zei Stevens dat het lang geduurd had voor het schepencollege door had dat het met veel publiciteit aangekondigde nieuw administratief centrum niet de juiste - en dure oplossing was. Hij vroeg naar een overzicht van alle kosten die de aankoop van het AMI-gebouw had veroorzaakt. De burgemeester antwoordde dat men met het nieuwe voorstel geld bespaart: er komt geen nieuw gebouw van €4 miljoen. Zij stelde dat men de nodige tijd had genomen om een goede beslissing te kunnen nemen en dat de audit hierbij nuttige informatie had verschaft. Zij beklemtoonde dat het niet de bedoeling was een prestigeproject uit te voeren, en dat het veel goedkoper zou zijn geweest dan het administratieve centrum in bijvoorbeeld Dendermonde of het sociaal huis in Wichelen, maar om tot een efficiëntere inzet van het gemeentepersoneel te komen. "En dat wordt nu met een andere methode mogelijk".
Francky Verhofstadt (CD&V) vroeg naar de kosten voor de uitvoering van het plan. Burgemeester Gabriëls zei dat het meerjarenplan dat eind dit jaar wordt voorgesteld de kosten zullen aangeven, en dat intussen met budgetwijzigingen de directe ingrepen zullen mogelijk zijn. Als kosten noemde zij de herinrichting van enkele gebouwen, maar vooral nieuw meubilair en informatica.
Baeyens vroeg ook nog naar de gevolgen voor het OCMW-personeel en voor de politieraad. Wat OCMW betreft is er al de samenvloeiing van de functie van financieel beheerder. De informaticamedewerker die nu voor het OCMW werkt zal wellicht ook voor de gemeente moeten werken. Andere beslissingen komen later, maar er zijn volgens de burgemeester al voorstellen gedaan. Deze nieuwe personeelsstructuur heeft geen gevolgen voor de politie, maar ook daar wordt aan aan efficiëntiewinst gewerkt", zei de burgemeester.
Luc Vercruyssen (CD&V) verbaasde zich over het 'gebrek aan processen' die de audit zou hebben aangetoond. Steven De Vos, van het bureau, gaf aan dat bijvoorbeeld de financiële controle voor elke dienst bijna verschillend was, en dus weinig gestructureerd. Vercruyssen besloot daaruit dat er voortaan meer uitgeschreven procedures zullen worden opgesteld.
Baeyens drong nog aan om tijdens de invoering van de 300 acties regelmatig de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken en van de eventuele repercussies. |
links naar sites van verenigingen over: (ook socio-cult.verenigingen)
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen
uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
23/05/13.
|