U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
Schepencollege mag onderhandelen over kasteel en stelt ambitieuze Donkplannen voor
Het schepencollege mag onderhandelen om het kasteel aan te kopen, de aankoop van de vroegere Amiwinkel werd goedgekeurd en de grote lijnen voor een herinrichting van de site rond de Festivalhal werden voorgesteld. Dat waren zowat de hoogtepunten van de gemeenteraadszitting van vanavond. Ze zetten zelfs in de schaduw dat Berlare instapt in het Lokaal Pact met de Vlaamse Regering, dat er zowel voor de gemeenteraadsleden als voor het personeel een nieuwe gedragscode werd aanvaard, en dat de subsidies voor jeugdprojecten werden goedgekeurd. Opvallend tijdens de hele zitting was de hoeveelheid informatie waarmee de punten werden voorgesteld en de ruimte voor debat. Het had nochtans anders kunnen verlopen hebben. Een actie van de CD&V voor de zitting, waarbij de mandatarissen met toegeplakte mond protesteerden tegen het gebrek aan informatieverstrekking - wat zij als een gebrek aan respect uitlegden - zorgde voor een gespannen start. Gelukkig hielden de betrokkenen nadien het hoofd koel, wat leidde tot een van de interessantste gemeenteraadszittingen sinds lang. Het VB was niet aanwezig.
CD&V-actie - het kasteel - AMI - Donkoeverpark - lokaal pact - brandweerzone - gedragscodes - wielerwedstrijden - rode lichten De CD&V'ers hielden hun actie omdat zij vonden dat het schepencollege tijdens de vorige gemeenteraad niet volledig had geantwoord op de vraag naar informatie over de plannen met het Donkmeer. Burgemeester Gabriëls (Open VLD) had toen geantwoord dat men ten laatste in mei met de plannen zou afkomen. De CD&V vond het niet kunnen dat een week later al plannen werden voorgelegd aan de raad van Bestuur van het Cultureel Centrum. Volgens hen toonde dit dat de meerderheid niet bereid is om de oppositie constructief te laten meewerken aan de uitbouw van de gemeente, en dat men geen respect had voor de oppositie. Voorzitter Steven Baeyens vertolkte dit standpunt bij het begin van de raad. Gabriëls reageerde dat zij vandaag al de grote plannen zou voorstellen, juist om toe te laten dat alle raadsleden hun inbreng zouden kunnen doen. Dat die grote lijnen al langer vast lagen was om ze tijdig (voor 1 maart) te kunnen indienen bij Toerisme Vlaanderen en zo subsidies te kunnen aanvragen. "Die plannen liggen echter nog niet helemaal vast. Ik zit nu zeven jaar in de gemeenteraad en heb het nooit meegemaakt dat een schepencollege plannen voorlegde die nog niet helemaal af waren", weerlegde zij de kritiek. Haar partijgenoot en voorzitter van de Raad van Beheer van het Cultureel Centrum, Michel Van der Haegen, vulde aan dat de Raad was geraadpleegd omdat zij ook de Festivalhal beheert en dus direct betrokken is. Steven Baeyens benadrukte dat zijn fractie tijdige en eerlijke informatie wenst, en bereid is constructief mee te werken. "Dan was dit toch geen goede start", klonk het op de schepenbanken. Gelukkig - of was het dankzij dit incident ? - toonden de voornaamste betrokkenen achteraf dat zij bekwaam zijn om zich daar over te zetten Gemeenteraadsvoorzitter Karel De Gucht (Open VLD) informeerde over het kasteeldossier. Dat is door de zoon en dochter van mevrouw Nicod-Jonas te koop gesteld via wat hij een nogal eigenaardige opbodprocedure noemde. De gemeente had al een bod gedaan van €1,7 miljoen, maar intussen zette iemand al €2 miljoen in. Hij beschreef het kasteel dat door de familie Vander Meersche (die ook de Bareldonkkapel en het hotel Vander Meersche in Gent zette - zie ook 17 februari) in 1722 werd gebouwd, als wellicht een van de meest waardevolle gebouwen uit de streek, "zelfs als er binnen intussen al heel wat ondoordachte veranderingen zijn gebeurd". Naast het hoofdgebouw zijn er ook wellicht nog oudere bijgebouwen en een orangerie, en het park met een bijna 4ha grote vijver. Alles is geklasseerd, de gebouwen ook aan de binnenkant en zonder te specifiëren wat echt waardevol is. Het park is al jaren verwaarloosd en de vijver moet volledig gedregd en het afvalmateriaal weggebracht. Dat en al de restauratiewerken schatte hij op minstens €3 miljoen. Bovendien kan met het gebouw nu nog weinig worden gedaan omdat er zoveel kleine ruimten in zijn gemaakt, de zolder is de grootste ruimte maar daar zitten de schouwen in verwerkt, en de grote kelder heeft een redelijk kleine hoogte. Om wat dan ook te veranderen moet een toelating worden gevraagd. Toch vindt het schepencollege dat de aankoop een project is dat de gemeente moet proberen te verwezenlijken, wegens de symbolische functie voor de gemeente, omwille van de centrale ligging en omdat het de aanblik van de gemeente zal verhogen. Als gemeente heeft men een aantal voordelen in vergelijking met een eventuele privaat geïnteresseerde. Zo betaalt men geen registratierechten, zijn er premies voor kleine onderhoudswerken (40% met een maximum van €30.000 per jaar), voor restauratie 80% of het dubbel van een voor een particulier, voor het parkonderhoud 40% (max. €20.000 per jaar) en zelfs 70% als een beheersplan voor park en vijver wordt ingediend. Bovendien kan men nog voorstellen om het te laten onteigenen omdat de openbare bestemming zonder twijfel kan worden ingeroepen. Maar eerst wil men met de familie verder onderhandelen, om te beginnen om een andere koopprocedure aan te nemen. Daartoe vroeg het college de toelating om €2,1 miljoen te mogen bieden, met de voorwaarde dat een schattingsverslag wordt gevraagd en dat de aankoop pas kan nadat de (eventueel bij hoogdringendheid samengeroepen) gemeenteraad die goedkeurt. CD&V-fractieleider Luc Vercruyssen zei dat zijn fractie het schepencollege oproept om al wat mogelijk is te doen om dit project tot een goed einde te brengen. "Anders wordt het wellicht voor vele generaties weer onmogelijk." Hij wees naar de pogingen die de vorige meerderheid zo'n zes jaar geleden had gedaan om het te kopen, toen men het Beukenplein en de Beukendreef verwierf in ruil voor het herstel van de platen rond het domein. Hij had het over het overschot dat de vorige meerderheid had achtergelaten en vroeg om ook andere middelen te zoeken. Ami wordt ruimte voor administratie "Over de aankoop van de AMI aan het Dorp onderhandelt het schepencollege al enkele maanden. Toevallig komt dit nu samen met het kasteeldossier op de agenda", zei Katja Gabriëls. De gemeente wil het kopen omdat het gemeentehuis te klein is geworden. "We kunnen bijkomende personeelsleden geen bureau meer geven en ook de schepenen hebben geen ruimte om te vergaderen. In de AMI kunnen we de verspreide diensten samenbrengen." Een studie door arch. De Bie wees uit dat het gebouw - het gaat enkel over het winkelgedeelte - beter wordt afgebroken. De aankoop is bepaald op €445.000, maar de gemeente kan 30% subsidies krijgen voor sanering van leegstaande bedrijfsgebouw en 90% van de sanerings(lees afbraak)kosten. De verkoper wil toestaan dat men ramen langs de binnenzijde plaatst, maar geen overgangsrecht over de weg die tussen de winkelruimte en het appartement loopt. Het zou de bedoeling zijn om de hoofdingang van het nieuwe gebouw (raming zo'n €850.000) achteraan te plaatsen, wat veiliger is en zal aanzetten om de parking aan de sporthal te gebruiken. Op het perceel zelf nog extra parkeerplaatsen voorzien kan momenteel niet omdat het perceel gedeeltelijk in parkzone ligt. Globale visie op Donkoeverpark Vorig jaar al was aangekondigd dat men de site rond de Festivalhal wou herinrichten. Er waren al tal van geruchten, maar het schepencollege wou niets concreet bekendmaken tot een globale visie voor wat het Donkoeverparkproject heet was uitgewerkt. Zoals hierboven vermeldt waren de grote lijnen van de plannen voor 1 maart bij Toerisme Vlaanderen ingediend om nu al in aanmerking te komen voor subsidies. Het was Katja Gabriëls die de plannen aan de gemeenteraad voorlegde. Kort samengevat komt het hier op neer: de site moet een verzamelpunt en vertrekpunt worden voor het toerisme aan en om het Donkmeer. Naast een verbeterde en licht vergrote parkeerruimte voorziet het voorstel een museumtuin die het museum visueel verbindt met de Bareldonkkapel, de aanpassing van de Festivalhal die zelfs nog wat extra ruimte krijgt, en een parkruimte achter het huidige provinciaal infokantoor. Hiermee zijn ook de drie fazen aangeduid waarmee men het project wil verwezenlijken, als de budgettaire ruimte en nodige vergunningen dat toelaten. De parkeerruimte wordt opgesplitst in een deel met vaste ondergrond voor permanent gebruik, en een met een lossere ondergrond die enkel bij speciale gelegenheden zal worden gebruikt. Er komt een extra inrit die achter de school loopt. In totaal zou er plaats komen voor zo'n 345 wagens (nu ongeveer 265). In de museumtuin voorziet men een wandelpad dat naar de kapel zal leiden en een minigolfterrein. Opvallend, het plan voorziet in een accentuering van de grachten die door het terrein lopen. De ruimte tussen het meer en het museum krijgt een plein- en informatiefunctie waar bezoekers informatie zullen vinden over alle Donkgemeenten en wat er te zien is. Dat moet ook het vertrekpunt worden van wandel- en fietstochten. In het museum zou de infobalie komen, die dus uit de huidige locatie zou verhuizen. Het betonnen uitzicht van de Festivalhal wil men aanpakken met wellicht een groenmuur. De optie van klimmuur werd overwogen maar houdt wellicht te veel risico's in. Ook de tribune wordt wellicht aangepakt en bij niet gebruik 'ingepakt' met zitbanken er voor. Het plan voorziet verder een uitbreiding om het bezoekerscentrum een meer zichtbare plaats te geven, voor de fietspoetsdienst Sperwer en voor extra sanitair. Wat met de ruimte zal gebeuren waar nu het provinciaal infobureau en Sperwer zitten, is nog niet bepaald. Op CD&V-vragen bevestigden Gabriëls en De Gucht dat men had overwogen er de politie in onder te brengen. Het handelscontract met de uitbaters van het restaurant in hetzelfde gebouw maakt dat echter onmogelijk. Men voorziet alvast dat achter het gebouw een parkruimte komt. Over de prijs van de plannen kon nog weinig worden gezegd omdat de details nog moeten worden besproken. Dagactiviteiten De CD&V-voorzitter wou nog weten of men ook de Brielstraat in de plannen kon betrekken. Hij zag daar nog ruimte voor meer groen en voor activiteiten in een eventueel regelmatig voor het verkeer afgesloten straat. Het verkeer afsluiten zag de schepen niet zitten omdat dan de handelszaken niet meer bereikbaar zijn. Wel wil men het teruggekregen domein (waar Luilekkerland was) aanpassen om te dienen als rustplaats, voor picknicks en als ligweide. Over de fontein kon hij zeggen dat een stedebouwkundige vergunning wordt gevraagd. Intussen zijn wel al testen gebeurd voor de mogelijke verlichting. Op de vraag of er al plannen waren voor een omleidingsweg antwoordde hij dat als ultieme droom te willen verwezenlijken, maar dat daartoe nog geen stappen zijn gezet. Berlare stapt in het Lokaal Pact dat de Vlaamse Regering heeft voorgesteld. In ruil voor geen nieuwe belastingen (behalve voor evt. een belasting op de hoeveelheid afval en nog enkele uitzonderingen) neemt de Vlaamse overheid voor €1,427 miljoen schulden over, komt er extra compensatie voor de derving van de Eliaheffing en voor minder inkomsten uit onroerende voorheffing, en komt er een grotere bijdrage bij rioleringswerken. Het punt werd zonder opmerkingen aangenomen. De burgemeester moet in mei bij de gouverneur aangeven aangeven hoe men de indeling van de provincies in brandweerzones wil. Er waren vier voorstellen: een zone voor de hele provincie, een indeling in twee grote zones, in vier zones of het behoud van de huidige zes. Katja Gabriëls gaf aan dat alleen de gouverneur en de burgemeester van Gent voor een zone kozen, terwijl alle andere de huidige situatie willen aanhouden. Berlare zit nu in zone Oost met Dendermonde, Lokeren, Zele, Lebbeke, Buggenhout en Hamme. De keuze is vooral ingegeven door het ontbreken van informatie over de financiering en over de eventuele wijziging in het statuut van de vrijwillige brandweermensen. In ieder geval krijgen de zones na de hervorming een rechtspersoonlijkheid en komen er meer officiële overlegorganen dan in de huidige samenwerking tussen corpsen. Gedragscodes en klachtenprocedure In het gemeentedecreet van 2005 staat ook dat er een gedragscode moet opgesteld voor raadsleden en voor gemeentepersoneel. Die werden nu voorgesteld en aanvaard. Voor de mandatarissen geven die aan hoe zij er kunnen vermijden dat het privébelang voor het algemeen belang komt, en waar zij zich moeten aan houden bij de contacten met de bevolking en het personeel. Er komt een deontologische raad die klachten moet behandelen. In het voorstel stond dat daar een lid per fractie in zou zetelen, waarvan er minstens twee uit de OCMW-raad, plus de voorzitter van gemeenteraad en OCMW. Op vraag van Vercruyssen, die vond dat men het voorstel vooraf met de fracties had moeten bespreken, werd dat aangepast tot twee leden van de twee grootste partijen en een voor de twee kleinere. Wat het personeel betreft, vallen vooral op dat zij voortaan ook een tweede job kunnen hebben, en dat zij - ook uit eigen initiatief - spreekrecht hebben in de materies waarvoor zij bevoegd zijn (behalve als er beperkingen zijn wegens discretieplicht en geheimhouding), en ook als privé-persoon te informeren over domeinen waarin hij ervaring heeft, zelfs om kritiek te geven op de overheid. In de klachtenprocedure geeft aan hoe klachten over foutieve verrichtingen, over het afwijken van de gebruikelijke werkwijze of het niet uitvoeren van een prestatie kunnen worden ingediend bij de klachtenambtenaar (nu de secretaris, later de communicatieambtenaar) en wat er dan gebeurt. Omleiding bij wielerwedstrijden Jan De Palmenaere (CD&V) wou weten of de wielerwedstrijden mogen doorgaan in Uitbergen en Overmere, nu er wegens de werken in Wichelen-Schoonaarde zo veel verkeer door moet. Schepen Wim Arbijn (sp.a-Vl.Pro) zei dat er vooral in Overmere een probleem kan zijn omdat men op de twee assen door de gemeente voor hinder zorgt. Burgemeester Gabriëls vroeg om zo snel mogelijk de parcoursvoorstellen in te dienen om zo een oplossing te kunnen zoeken. Tijdelijke rode lichten in Overmere Francky Verhofstadt en Raf Maes (CD&V) hadden vragen bij de werking van de tijdelijke rode lichten in het centrum van Overmere. Vooral middenstanders hadden geklaagd dat zij niet vooraf waren verwittigd en vroegen om de lichten tijdens de weekeinden te laten knipperen. Er waren ook problemen met de parkeerregeling. Gabriëls gaf toe dat men zoals in Uitbergen een brief had kunnen verspreiden. De lichten zelf laten blijkbaar niet toe dat men ze kan programmeren om op bepaalde tijden te knipperen. Er zijn meer gesofisticeerde lichten aangevraagd. Wat de parkeren betreft zei ze dat de regeling was aangepast om de grootste problemen op te vangen, en dat de strengste beperkingen enkel tijdens de spitsuren gelden. Arbijn vulde aan dat er ook voordien al slechts aan kant mocht worden geparkeerd, maar dat men er nu voor had gekozen een vaste kant aan te duiden. |
De activiteitenkalenders: (ook socio-cult.verenigingen)
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
13/09/08.
|