U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. 2007: 30 jaar fusie ! Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen. Lees hier meer. |
|
Wat doet een gemeente eigenlijk ? En wat kost dat allemaal ? Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006 willen we hier een overzicht geven, aan de hand van het jongste jaarverslag, over de gemeentezaken tijdens het dienstjaar 2004. Uiteraard is dit maar een onvolledig overzicht, dat enkel de grote lijnen wil weergeven. Het OCMW en de politieraad komen niet hier aan bod, voor brandweer zie ook de eigen bladzijde. Het dossier komt er niet in een keer, maar wordt geleidelijk aan aangevuld. De reeks startte in januari 2006. In het onderstaande inhoudsoverzicht staat een * bij de hoofdingen waar recente aanvullingen zijn gebeurd. De gegevens zijn onder meer gebaseerd op het jaarverslag van 2004, evt. aangevuld met begrotingcijfers 2005 en 2006.
wie bestuurt ?
* -
wat
beslist een gemeentebestuur ? -
inkomsten en uitgaven
- de
ontvangsten in detail 1) de gemeenteraad De gemeenteraad bestuurt. In de Donkgemeenten zijn dat de 23 mensen (gemeenten met 12.000 tot 14.999 inwoners) die om de zes jaar worden gekozen. Het resultaat van die verkiezingen geeft, behalve als er een absolute meerderheid is, aanleiding tot onderhandelingen tussen partijen die samen meer dan 50% van het totaal aantal zetels wonnen. Als een akkoord is bereikt duiden deze partijen meestal aan wie de burgemeester en de vijf schepen worden, en wie het OCMW mag voorzitten. De uiteindelijke benoeming van de schepenen gebeurt echter door een meerderheid van de volledige gemeenteraad. Is er geen akkoord mogelijk voor het burgemeesterschap dan kan de provinciegouverneur zelf iemand aanduiden. Dat moet niet noodzakelijk iemand uit de gemeenteraad zijn.
De Gemeenteraad heeft twee grote bevoegdheden:
De zittingen van de Gemeenteraad zijn openbaar, behalve als het om personenkwesties gaat. In de nieuwe gemeentewet is een nieuwe functie gecreëerd: de voorzitter van de gemeenteraad. Voortaan zit dus niet meer de burgemeester de raad voor. (wordt aangevuld) 2) het college van burgemeester en schepenen Het college van burgemeester en (in Berlare maximum vijf) schepenen bepaalt meestal het beleid, ook al omdat normaal gezien de meerderheid van de gemeenteraadsleden hun voorstellen ondersteunt. Hoewel de bevoegdheden onder de burgemeester en schepenen worden verdeeld, worden de beslissingen collegiaal genomen. Een schepen is dus niet gemachtigd om alleen de gemeente te verbinden. Het College komt meestal op dinsdag samen, en zo vaak als nodig om de dringende zaken af te handelen. Het College wordt voorgezeten door de Burgemeester. De vergaderingen van het College van Burgemeester en Schepenen zijn niet openbaar. Door het nieuwe gemeentedecreet kan een bestuursmeerderheid beslissen om al dan niet de OCMW-voorzitter als extra schepen in het college op te nemen. Het college
De taken van een gemeente zijn de jongste jaren sterk uitgebreid, maar toch ook wel beperkt door richtlijnen die door hogere beleidsniveaus worden opgelegd, en door de financiële middelen uit eigen inkomsten (belastingen en retributies) en van wat hogere niveaus via subsidies ter beschikking stellen. Het college doet de voorstellen die aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd en met een meerderheid van stemmen aanvaard. Raadsleden kunnen ook voorstellen doen. In de huidige politieke cultuur maken die meer kans als ze vanuit de meerderheidspartijen worden gedaan. Gemeenteraadsbeslissingen moeten nadien ook door de provincie worden goedgekeurd. Nadien zorgt het college voor de uitvoering. Hiervoor kan zij rekenen op het gemeentepersoneel. Om de bevolking meer te betrekken zijn sinds de jaren tachtig een aantal raden opgericht, al dan niet verplicht of als randvoorwaarde om van hogere overheden subsidies te krijgen voor infrastructuur of werking. Zo is er een cultuurraad (Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid), een jeugdraad, een milieuraad (Gemeentelijke Adviesraad Milieu en Natuur) en een Raad voor de opmaak van een gemeentelijk structuurplan (Gecoro), een seniorenraad en een sportraad. Gemeentebesturen moeten bovendien voor verschillende domeinen (jeugdwerk, milieu, cultuur, stedenbouw, mobiliteit) meerjarenplannen opstellen, met jaarplannen en verantwoording voor wat is gepresteerd. De hogere overheid hoopt lokale besturen hiermee aan te zetten om een langetermijnvisie op te bouwen en uit te werken. Voor sommige domeinen (o.a. mobiliteit, milieu) kan een gemeente met hogere overheden contracten, de zogenaamde convenanten, afsluiten waarbij de gemeente zich engageert om (een aantal van) de voorgestelde taken uit te voeren in ruil voor extra subsidies. De leden van het college van burgemeester en schepenen, van de gemeenteraad en van de Gecoro krijgen een vergoeding voor hun aanwezigheid op bijeenkomsten. De leden van het college krijgen een wedde. Wat kan een gemeentebestuur beslissen ? Wordt aangevuld.
Inkomsten en uitgaven van de gemeente De gemeente maakt elk jaar een begroting op die, meestal eind december, aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Is er geen akkoord over, of als de begroting te laat wordt ingediend, dan moet de gemeente het volgende jaar elke maand voortdoen met een twaalfde van wat voor het vorige jaar is goedgekeurd. Tijdens een jaar kan een gemeentebestuur voorstellen om de begroting te wijzigen. Er is een begroting voor de 'gewone dienst', waarin alle normale inkomsten en uitgaven staan, en een voor 'buitengewone dienst', met de inkomsten en uitgaven voor investeringen. In de loop van elk jaar maakt het college van burgemeester en schepenen bekend wat volgens de rekeningen van de boekhouding het vorige jaar werkelijk is ontvangen en uitgegeven. Door onverwachte of niet gerealiseerde ontvangsten en uitgaven of - wat de oppositie meestal als uitleg zal geven - door onder- en overschattingen van verwachte ontvangsten en uitgaven, kan er een verschil zitten tussen wat werd begroot en wat werkelijk is gebeurd. Een algemeen overzicht van de ontvangsten en uitgaven (in €):
Wat ontvangsten betreft, voorziet de 'gewone begroting' voor 2006 dat
Voor uitgaven is de verdeling:
De ontvangsten bestaan uit:
Belastingen en retributies worden bepaald door de gemeenteraad. Personenbelasting,de onroerende voorheffing en de aanvullende belasting op de belasting op motorrijtuigen worden door de hogere overheid het jaar na de heffing (en soms met vertraging) doorgestort. Voor het opmaken van de begroting gaat men uit van een raming die de hogere overheid opgeeft. Een overzicht (in €):
In 2002 en in 2004 kreeg de gemeente telkens €10.153,25 uit het Sociaal Impulsfonds.
Het is hier onmogelijk alle details weer te geven. We beperken ons tot een overzicht van werkingskosten en van investeringen in verschillende rubrieken. Personeelskosten staan bij een volgende rubriek.
Volgens het kader is het personeel opgedeeld in (2004):
De totale personeelskost bedroeg in:
Een uitsplitsing over enkele diensten:
|
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
03/12/06.
|