U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
brandweerhervorming - glazen muur voor zittribune Festivalhal - sluikstortbelasting - kerkhof - Kleine Molenstraat: trager - parkeerverbod vrachtwagens Klappel-Heikant - brandweeraankopen - bibliotheek - diensthoofd 'grondgebiedzaken' - cultuurbeleidscoördinator
Berlare mee in prezone Oost van de brandweer, maar met kritiek Berlare heeft het contract mee getekend voor de oprichting van een Operationele Prezone, samen met de zes andere gemeenten in brandweerzone Oost (Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Lokeren en Zele). "Hierdoor is het mogelijk om de federale subsidie voor 2010 voor deze zone op te nemen", gaf burgemeester Katja Gabriëls (Open Vld) tijdens de gemeenteraadszitting als voornaamste reden.
"Gingen we niet akkoord dan zou het geld over de andere zones worden verdeeld. Maar of er ook de volgende jaren nog subsidies komen, dat is niet zeker", legde ze uit. Voor prezone Oost gaat het om bijna 328.000 euro. Ze verborg haar ongenoegen niet. "De gemeenten werden voor een voldongen feit gesteld. Eind augustus kregen we het bericht dat het contract ten laatste op 15 september diende getekend. We konden het zelfs niet eerst aan de gemeenteraad voorleggen. En ook de vrijwillige brandweerlui hebben de beslissingen uit de media moeten vernemen." Zij had ook vragen bij het nuttige effect op de werking van de brandweerzone. CD&V-raadslid Raf Maes, zelf brandvrijwilliger, voegde toe dat de kleinere korpsen tot een voorpost van de grotere worden gedegradeerd. In het contract is bepaald dat de prezone iemand voor een bepaalde periode moet aanwerven om de werking te coördineren en de verdere uitbouw van de brandweerzone voor te bereiden. De aanwerving gebeurt door Dendermonde, dat zich aanbood om de 'trekker' van de zone te worden. Die moet volgens het contract ook de subsidies beheren. Berlare zal zoals de andere gemeenten in de zone een brandweerafdeling houden, met postcommandant en kazerne. Omdat het niet duidelijk is of er de volgende jaren wel nog subsidies komen, verwachten de gemeenten dat zij voor de meeste kosten zullen opdraaien. "Eerder was gezegd dat de federale overheid zelfs tot 90% van de hervorming zou subsidiëren. Nu weten we helemaal niet wat we nog mogen verwachten. De brandweer zit trouwens ook in het pakket waar bij de regeringsvorming wordt over gepraat", zei de burgemeester nog. Glazen
muur en extra toiletten voor Festivalhal De hekkens kwamen er om te verhinderen dat vandalen de tribune zouden beschadigen, en om ongelukken te voorkomen. Iedereen was er wel van overtuigd dat ze niets esthetisch bijdroegen voor het toeristische Donkmeer, integendeel. In de tweede fase van de uitwerking van het Donkoeverpark was de vervanging door een 'spiegelwand' voorzien. Omdat de uitbreiding van de Festivalhal te duur bleek, werd die fase in de koelkast gestopt. "Maar de hekkens worden wel vervangen", zei schepen René Kets (Open Vld). Architect Jan De Bie stelde voor om er borden te plaatsen die met een spiegelende folie worden bekleed, om zo het Donkmeer te weerspiegelen. De borden worden vastgemaakt op betonblokken die tegelijk als zitbank kunnen dienen. Wanneer de tribune wordt gebruikt, kan de wand in delen op andere plaatsen worden gezet, eventueel om de wandelweg af te sluiten. "Dat zal dan wel met een heftruck moeten gebeuren", zei de schepen. De kostprijs wordt op bijna 65.000 euro geraamd.
Toiletten De raad kreeg ook te horen dat het gemeentebestuur toch extra toiletten en enkele douches bij de Festivalhal wil plaatsen. Daar zijn er nu veel te weinig, wat de aanleiding was voor de eerder geplande en dan uitgestelde verbouwing. Mede door de grote bezetting van de Festivalhal – "bijna elke week gebeurt er iets" – zijn de toiletten echter noodzakelijk. Of de andere delen van fase 2, een nieuwe ruimte voor het natuureducatief bezoekerscentrum en voor het fietspoetsdienstproject en een betere toegang, nog worden uitgevoerd is nog niet beslist. CD&V-voorzitter Steven Baeyens drong aan om de werkgroep Festivalhal samen te roepen om samen te bepalen wat men op langere termijn inhoudelijk wil doen met de Festivalhal en het toerisme aan het Donkmeer in het algemeen. "En dan pas bepalen welke infrastructuur daarvoor nodig is", vond hij.
Sluikstorters afschrikken met opruimbelasting Wie vanaf 1 januari wordt betrapt op sluikstorten waarvoor de gemeente zelf het vuil heeft moeten (laten) verwijderen zal een forste opruimbelasting moeten betalen. "Dit is een ontradende maatregel: we hopen dat iedereen het vuil zelf naar de juiste plaats brengt", zei schepen Wim Arbijn (sp.a).
De hoeveelheid sluikstort vergroot jaarlijks. De gemeente heeft daardoor een stijgende kost aan opruiming en aan opsporen van de daders. Daarom wil men die daders nu ook laten betalen. De belasting bedraagt 0,75 euro per kilometer transport, 25 euro per uur en per arbeider die de gemeente moest inzetten, 45 euro per uur en per ingezet voertuig (chauffeur inbegrepen) en 0,16 euro per kg afval. Er is hoe dan ook een minimumbelasting van 50 euro en bovenop een administratieve kost van 100 euro. Indien de gemeente het vuil door een derde laat opruimen worden de factuurkost en de administratieve kost aangerekend. Alle raadsleden keurden het collegevoorstel goed.
CD&V'er Steven Baeyens vroeg of men ook preventieve acties voorzag om sluikstorten te beperken. Arbijn somde de maatregelen op die al waren genomen en ook enkele nieuwe, zoals het plaatsen van borden waar stort is opgeruimd. Hij zal ook regelmatig de kostprijs van het opruimen bekendmaken zodat de inwoners zouden beseffen hoeveel van het belastinggeld daarvoor nodig is. Hij hoopte – "Maar dat is wellicht ijdel" – dat de belasting nooit moet worden geheven. "Ze is vooral als afschrikking bedoeld: vuil zelf naar het containerpark brengen is veel goedkoper." Jan De Palmenaer (CD&V) wou weten of men ook optreedt tegen vuil verbranden in de tuin. De schepen antwoordde dat sancties zijn voorzien in de gemeentelijk administratieve sancties (GAS), maar dat men ze enkel kan opleggen wanneer de politie een vaststelling heeft gedaan. Burgemeester Katja Gabriëls (Open Vld) bevestigde dat deze sanctie al in verschillende gevallen is toegepast. Kerkhof langer open Trager in Kleine
Molenstraat Parkeerverbod voor vrachtwagens langs N445 De hogere overheden hebben geweigerd om het deel van de Dendermondse Steenweg tussen de Klappel en de bebouwde kom van Overmere als dorpskern te erkennen. De gemeente had getracht om zo een parkeerverbod voor vrachtwagens in dat gedeelte op te leggen. De reden voor de weigering is het beperkte aantal woningen langs dat gedeelte van de steenweg en de onmogelijkheid om daar maximum 50km op te leggen. "Daarom leggen we nu met een apart verkeersreglement een parkeerverbod op", zei schepen Wim Arbijn.
De raad keurde een lijst goed van aankopen die de brandweer tussen 2010 en 2015 zou willen doen. "Dit wil niet zeggen dat dit allemaal zal worden gekocht. Elk jaar wordt beslist wat echt nodig is en tijdens het volgende jaar haalbaar. Door die lijst op te maken wordt het mogelijk een beroep te doen op subsidies. In het verleden hebben we daar enkele keren naast gegrepen omdat er geen meerjarenplanning was", zei burgemeester Gabriëls. Op de lijst staan onder meer een autopomp, een dienstwagen om brandweerlui snel naar een kleine interventie te voeren, nieuwe helmen, ademhalingtoestellen en duikuitrusting.
De raad keurde de al aangekondigde reglementswijziging goed waarbij voortaan alles gratis kan worden ontleend, maar ook de boetes voor het te laat terugbrengen wordt verhoogd. De grootste discussie ging over de geplande sluiting van het filiaal in Overmere op zaterdagmorgen. "Omwille van het personeelstekort na het ontslag en de oppensioenstelling van enkele medewerkers", verduidelijkte schepen Anne-Marie De Lausnay (Open Vld). Steven Baeyens zei dat men dan beter het personeelsprobleem zou aanpakken dan de dienstverlening te verminderen. Er is intussen een examen lopende om iemand aan te werven. Maar dit weerhoudt niet dat het filiaal op zaterdag dicht gaat. Volgens burgemeester Gabriëls zou de bibliotheekraad zelfs adviseren om het filiaal helemaal dicht te doen, maar zowel Baeyens als de schepen stelden dat dit geen unaniem advies zou zijn. "Eens het bijkomend personeelslid er is wordt de toestand opnieuw geëvalueerd", zei De Lausnay.
Diensthoofd 'grondgebiedzaken' Omdat het huidige diensthoofd 'grondgebiedzaken' (Sara Kinds) een jaar verlof zonder wedde neemt om bij een hogere overheid haar proefperiode te vervullen, schrijft de gemeente een examen uit om een wervingsreserve aan te leggen. Daaruit zal dan worden gekozen om alvast dit jaar de taak over te nemen. Secretaris Lippens legde uit dat dit voor de betrokkene een betere formule is dan iemand aan te werven met een contract van een jaar, waarna dan toch in een examen moet worden geslaagd om de functie te krijgen.
In geheime zitting stemden alle raadsleden er mee in om Stijn De Coster definitief aan te werven als cultuurbeleidscoördinator. Hij was een jaar geleden begonnen aan een stage, als opvolger van Bob Pieters, die zelf communicatieambtenaar werd. |
De activiteitenkalenders: (ook socio-cult.verenigingen)
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
13/09/10.
|