U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
Omdat er een nieuwe legislatuur zou beginnen, met een aantal nieuwe schepenen, en omdat de gemeente had beslist om al in 2013 met het nieuwe boekhoudkundig systeem te beginnen (dat pas vanaf 2014 echt verplicht wordt, nkb) besliste de meerderheid in december om tot eind maart met voorlopige twaalfden te werken en dan een budget voor dit jaar voor te stellen. Dat werd het voornaamste onderwerp voor deze gemeenteraadszitting. Daarnaast was er nog heel wat te doen rond de verhoging van het huurgeld voor de socio-culturele infrastructuur, en werd ook de oorzaak uitgelegd voor de waterproblemen in het Donkmeer en Berlare Broek en de stand van het dossier om er iets aan te doen. Budget 2013 - socio-culturele infrastructuur - Waterbeheersing - Huisvuilophaling De gemeente plant dit jaar, naast de investeringsuitgaven, zo'n € 13,1 miljoen uit te geven. Daar staan € 12,9 miljoen ontvangsten tegenover en dus een exploitatietekort van bijna €172.000. De geplande investeringen zouden bijna € 7 miljoen kosten, waarvoor men voor bijna € 770.000 aan ontvangsten zou krijgen. En dan zijn er nog 'andere': onder meer de aflossing van financiële schulden (bijna € 1,2 miljoen) en (niet noodzakelijk dit jaar) op te nemen leningen (€8,5 miljoen). De gemeente draagt ook bij in de politiezone Berlare-Zele (€ 1,255 miljoen) en in het OCMW (€ 1,7 miljoen). Alles samen zorgt dit voor een budgettair overschot voor dit boekjaar van bijna € 665.500. Als men rekening houdt met vorige boekjaren, betekent dit dat een gecumuleerd resultaat van € 23.764.
Zoals eerder gesteld stemde CD&V tegen het budget, N-VA onthield zich, Open Vld en sp.a stemden voor. Tarief- en gebruiksreglement socio-culturele infrastructuur De tarief- en gebruiksreglementen liepen af eind vorig jaar. Toen was beslist om ze nog drie maanden aan te houden in afwachting van een vergelijkingsstudie met dergelijke infrastructuur in omliggende gemeenten. Schepen Kris Malfliet legde uit dat het voorstel de vergelijking met andere zalen gerust kon doorstaan en dat de bevoegde adviescommissies het hadden goedgekeurd. Steven Baeyens vond dat men tariefverhogingen voorstelde voor dat belangrijke werken zijn uitgevoerd, zoals het herstel van de verwarming, het opkuisen van de inkom en de (oude) sanitaire blok in de Festivalhal. Hij vroeg ook naar de beslissing over de glazen wand en de vernieuwing van de stoeltjes in de tribune. Burgemeester Gabriëls zei dat verschillende punten in het budget voor 2013 zijn opgenomen, of dat die in het meerjarenplan zullen staan. CD&V wou ook meer uitleg over de beslissing om huurders van de foyer toe te laten zelf een bieruitzetter te contracteren. Malfliet zei dat de nieuwe regeling pas ingaat wanneer de huidige concessie afloopt, april volgend jaar. "Creëren jullie met deze beslissing geen chaos? Wat als er tijdens een weekeinde met drie huurders drie uitzetters drank moeten komen leveren en terughalen?", was de volgende vraag. Volgens Malfliet kan de zaalwachter meehelpen om chaos te vermijden, en zijn uiteindelijk ook de huurders verantwoordelijk. De burgemeester voegde toe dat het niet de bedoeling was chaos te organiseren. "We zochten een balans tussen zorg voor gemeentelijke inkomsten, de verenigingen - die het nu ook minder gemakkelijk hebben - meer inkomsten te bezorgen, en chaos te vermijden. Jullie hebben een punt, maar we hebben nog een jaar om dat goed voor te bereiden." En dan was er de verhoging voor de huur van de Venne in Uitbergen. "Een opslag van € 20 naar € 75 is dat niet wat drastisch?", klonk het bij CD&V. Kris Malfliet probeerde eerst met de opmerking dat de CD&V-vertegenwoordigers dat in de cultuurraad hadden moeten opwerpen. Jan De Palmenaer (CD&V en voorzitter Dorpsraad Uitbergen) beklemtoonde de stijging met 350% en zei dat de schepen de dag voordien aan de Dorpsraad had beloofd om een aanpassing voor te stellen. "Ik heb dat gedaan, maar zit niet alleen in het schepencollege", verdedigde de schepen zich. De burgemeester sprong hem bij: "Vinden jullie het normaal dat een dergelijke zaal maar voor € 20 wordt verhuurd? Zeventien jaar terug vroeg de CD&V voor Stroming 4000 BF, wij nu €75, en alleen bij verhuring tijdens het weekeinde, met extra inkomsten voor de huurder. Voor de parochiezaal wordt € 250 gevraagd. Het gaat hier niet over een stijging met 350%, maar over het vragen van een redelijke prijs. Bovendien is de prijs tijdens de week maar € 30. In het verleden is die zaal tijdens het weekeinde maar zeven keer verhuurd." Baeyens probeerde nog om de stijging geleidelijker te laten opslaan, maar ving bot. CD&V stemde nee tegen het tariefreglement voor de socio-culturele infrastructuur, onthield zich als enige over het tariefreglement voor Stroming en met N-VA over het tariefreglement voor de Festivalhal en de buiteninfrastructuur. N-VA onthield zich nog voor het tariefreglement voor de socio-culturele infrastructuur. Waterbeheersing Donkmeer-Berlare Broek Vorige maand had CD&V net te laat een bijkomend agendapunt voorgesteld, over de problemen met de waterbeheersing voor het Donkmeer en Berlare Broek, en de verkeersproblemen veroorzaakt door het plaatsen van een noodpomp. Het punt werd daarom dit keer opgenomen. Schepen Kets had hierdoor de mogelijkheid om, met de hulp van de technische dienst, een heel dossier op te stellen en zo uitvoerig op de gestelde vragen in te gaan. Hij schetste hoe het probleem was ontstaan toen in 1989 het pompstation aan 't Schuitje was uitgevallen en de provincie en de polder beslisten om die niet meer te herstellen. "Tot dan ging het water van Zele en het Broek via de gracht naar de Schelde. Omdat die mogelijkheid wegviel, werd dat water naar het Donkmeer geleid, waar men niet langer (vervuild) Scheldewater mocht inpompen. Voormalig schepen Luc Vercruyssen vulde aan dat met het Belgromaplan daarvoor een pompstation aan de Turfputstraat werd gebouwd. "Dat gaf echter problemen in de winter en erna omdat dan zowel in het Donkmeer als in het Broek te veel water is. Bovendien, als er ijs op het meer ligt, mag er geen water worden bijgepompt. Dat zou de kwaliteit van het ijs verminderen en ook de veiligheid van de schaatsers in het gedrang kunnen brengen. Om het teveel aan water te verwerken werd reeds enkele keren een noodpomp geplaatst met een leiding die over de verbindingsweg Berlare-Uitbergen loopt, en dus verkeersomleiding vereist. Alternatieven voor die leiding zijn moeilijk. "Bovendien moet de afweging worden gemaakt of zware kosten opwegen tegen het enkele dagen per jaar laten omrijden van het verkeer." Mogelijke alternatieven zijn de leiding onder de baan te brengen, wat zeer duur is, of met een stelling boven het verkeer. "We moeten bovendien vermijden dat er door welke oorzaak dan ook, een lek in de leiding zou komen. Door een lek kan de hele dijk instorten. Vorig jaar werd het water niet ver genoeg gepompt en kwam het daardoor tegen de dijk. We hebben dan nog 's nachts vrachtwagenladingen kasseien moeten storten om een dijkbreuk te verhinderen. Zo sterk is het water dat tegen 1400liter per uur wordt gepompt." De schepen zei dat het probleem met de verantwoordelijken in Provincie en polders is overlegd, maar dat men daar eerst een grondige studie over alle mogelijke alternatieve oplossingen wil doen, vooraleer verdere actie te ondernemen. Over een planning kon hij niet precies zijn. "Normaal had die studie al vorig jaar moeten klaar zijn. Nu wordt gesteld dat volgend jaar eventuele aanbestedingen voor werken kunnen worden uitgeschreven, om de werken in 2015 uit te voeren. Ik hoop dat het zo vlug mogelijk gaat." Luc Vercruyssen gaf nog aan dat het plaatsen van een nieuwe pomp wellicht goedkoper zal zijn dan de noodpomp verschillende keren te huren. (Geïnteresseerden kunnen de nota van de schepen opvragen) De winterse toestanden hebben gezorgd voor het uitstellen van de zwerfvuilactie en voor het niet ophalen van het huisvuil en papier. Marc Van Driessche vroeg of eind april niet te laat is voor de actie: bermen al begroeid, en wat kan worden gedaan om beter te verwittigen wanneer een huisvuilronde niet doorgaat. Voor het eerste punt antwoordde schepen Steven Vandersnickt (Open Vld) dat men het niet wou doen tijdens de paasvakantie omdat men dan de scholen niet kan betrekken en omdat dan de tijd te kort was om leden van verenigingen te verwittigen. Schepen Kets legde uit dat het reglement bepaalt dat als het huisvuil niet is opgehaald, dat ten laatste 's avonds weer moet worden binnengehaald, tot de volgende ophaalbeurt. Albrecht Arbijn wou nog weten of de actie van gratis rookmelders nog liep. Wim Arbijn antwoordde dat de verdeling per straat gebeurt en dat men wordt verwittigd. |
links naar sites van verenigingen over: (ook socio-cult.verenigingen)
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen
uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
02/03/13.
|