U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
(deze pagina werd begonnen op 9 oktober 2007 en later aangevuld. * voor de titel of tekstdeel wijst op een aanvulling of nieuwe tekst.) Is de democratie de beste beleidsvorm, of dan toch de minst slechte ? Overal ter wereld ? En overal op dezelfde wijze ? Het zijn enkele van de vragen die men zich de jongste jaren opnieuw gaat stellen. Dat gebeurt onder invloed van de manier waarop 'democratie' dikwijls wordt opgedrongen, door de schandalen die ook in de 'grootste' democratieën voorkomen, door het gebrek aan interesse voor politiek bij een groot aantal burgers, en anderzijds door de kritiek op 'de kloof met de politici'. Het blijkt vooral dat vele (jonge) mensen niet weten hoe het er elders nog dikwijls aan toe gaat, dat er op vele plaatsen nog wordt gevochten om een zekere vorm van democratie te verwerven, om te mogen stemmen. Wat niet wil zeggen dat er ook hier nog een en ander aan de democratie kan verbeteren, of dat er ook hier geen misbruiken zouden zijn. Daarom dat het goed is daar soms eens wat tijd aan te besteden. Het is een thema dat op deze site en vooral in de nieuwsbrieven al dikwijls aan bod is gekomen. In oktober 2007 liep er met de hulp van enkele tientallen televisiezenders een campagne die over democratie wil doen nadenken. De Vlaamse zenders deden er niet aan mee (RTBF en de Nederlandse zenders, en ook het Frans/Duitse Arte wel ..), daarom proberen we alvast voor de Donkgemeenten - met uw medewerking -toch een bijdrage te leveren. Er staat hier uiteindelijk toch een museum gewijd aan de 'klim naar democratie'... Op deze bladzijde staan - naast wat uitleg en de link naar de site waarmee het begon - de tien vragen die rond de campagne worden gesteld. Als tweede onderdeel voegden we er de uitleg bij over een methode gebaseerd op het oude Griekse democratisch systeem, die een Amerikaans professor uittestte en die aantoonde dat burgers op een degelijke manier een bijdrage kunnen leveren tot goed bestuur. Het hoeft hier niet bij te blijven. Ken je zelf een ander initiatief of bijdrage om meer 'stof' te geven aan deze discussie, aarzel dan niet en laat het weten. Of heb je een idee voor een activiteit hier rond ? Als aanzet alvast een eigen bijdrage. (*) Politieke ideeën in een roman - De weg naar politieke democratie - de G1000 - wat is algemeen belang ? - waarom democratie ? - een beleidssysteem met meer burgerinbreng - Imagine Peace (John Lennon) Politieke ideeën verpakt in een roman: "Sociaaldemocratische toekomstbeelden. Vrij naar Bebel" De Duitse links-liberaal Eugen Richter schreef in 1891 ‘Sociaaldemocratische toekomstbeelden. Vrij naar Bebel’. (Vertaling dor Patrick Stouhuysen - VUB. Uitgeverij ASP) Daarin gebruikt hij de ideeën die de sociaaldemocraat Bebel in zijn politieke toekomstroman 'Die Frau und das Socialismus' (1879)had beschreven om de toekomstige sociaaldemocratische maatschappij te beschrijven zoals hij zelf die zag. Hoewel heel karikaturaal geeft het lang voor de Sovjetunie zelfs maar begonnen was, eigenlijk al een beeld van waarom het zou mislukken. Het was in die tijd - in navolging van de romans van Jules Verne - gebruikelijk om in een boek de eigen of de toekomstbeelden van anderen in een boek te verwerken. Het was een middel om de eigen partij en langetermijndoelen bij de kiezer duidelijk te beschrijven. Er waren er al verschillende geschreven over de toekomstige socialistische maatschappij, met als invloedrijkste 'Looking backward' van Edward Bellamy (1888). Daarin beschrijft Bellamy de wedervaren van Julian West uit 1888, die plots in het jaar 2000 belandt. De maatschappij is modern (vliegende auto's, kredietkaarten, kabeltelefoon) waar iedereen gelijk is en de overheid alles perfect organiseert. Een religie van solidariteit zorgt er voor dat mensen patriottisme en plichtsgevoel belangrijker vinden dan eigenbelang. Het werd het derde best verkochte Amerikaanse boek in de 19de eeuw en gaf de aanzet tot Bellamydiscussieclubs, bladen en verenigingen, en inspireerde heel wat invloedrijke tijdgenoten, ook in Europ . Richter gaat daar in zijn boek sterk tegen in, vooral tegen het linkse beeld van de 'maakbaarheid van de mens'. Die ging er van uit dat de mensen door opvoeding en regels af kon komen van het streven naar macht en bezit, en zich volop zou inzetten voor 'de gemeenschap'. Maar wat blijkt? Mensen zetten zich niet meer in, want ze verdienen toch allemaal even veel. Gevolg: de productie en zeker de kwaliteit van de producten vermindert. Ze begrijpen niet waarom ze moeten afgeven wat ze met spaarzaamheid hebben opgebouwd om iedereen 'evenveel' te geven. En uiteindelijk lijkt de 'nieuwe' maatschappij eerder op een grote gevangenis die zich van alles moet besparen om zich te kunnen verdedigen tegen 'de vijand', die moet schieten op de inwoners die er weg willen. De weg naar politieke democratie Deze week werd het boek 'The road to political democracy' op de markt gebracht (Academic and Scientific Publishers, Brussel, 1072 pagina's). Professor Senelle, Emile Clément en Edgard Van de Velde geven er een overzicht in van Plato tot het Charter van de Fundamentele Rechten van de Europese Unie. Vertrekkende van de basisuitgangspunten van Aristoteles (rule by turn: of burgers moeten in staat zijn te gehoorzamen maar ook om regels te maken, het belang van de middenklasse, de rechtstaat en het belang van onderwijs) geven zij een overzicht van hoe democratie sindsdien werd gedefinieerd en in de praktijk gebracht. Een eerste conclusie is dat de uitgangspunten van Aristoteles van zo lang geleden (+- 320 vC) nadien niet echt zijn veranderd. Het boek geeft bovendien een samenvatting van wat de schrijvers zien als de boeken met de meeste impact op de wijze waarop over democratie wordt gedacht en uitgevoerd. Zo ondermeer Plato, Aristoteles, Cicero, de Magna Charta, John Locke,Voltaire, de Montesquieu, David Hume, Jean-Jacques Rousseau, de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring, De Verklaring van de Rechten van de mens (Franse Revolutie), Alexis de Tocqueville, John Stuart Mill, Max Weber, J. Schumpeter; F.A. Hayek, De VN Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, D. Fukuyama en S. Huntington en het Europese Charter van Fundamentele Rechten. Herman Van Rompuy schreef het nawoord en geeft daarin toe dat ook hij heel wat nieuwe zaken had geleerd over hoe democratie kan worden geïnterpreteerd en toegepast. Bij de bovenstaande namen zijn er enkele personen die ook in het museum aan
het Donkmeer 'Op weg naar democratie' zijn uitgebeeld. Het boek zet hun ideeën
op een klare wijze naast elkaar en geeft de lezer zo de mogelijkheid om zich een
beter beeld te vormen. In een periode waarin eerder populistisch over democratie
wordt gepraat, biedt het boek dan ook een goede mogelijkheid om zich te
herbronnen, om zoals Van Rompuy zegt te leren uit de geschiedenis (Historia
magistra vitae). Een groep van zeven mensen, onder wie auteur Guido Van Reybrouck en actrice Francesca Van Thielen, slaagden er in om een activiteit op te zetten waarbij meerdere duizenden mensen hun mening gaven over wat met dit land mis gaat, en die ook de prioriteiten verkozen waarrond moet worden gewerkt. Dit gebeurde met een G1000-bijeenkomst in Brussel op 11 november, en met op hetzelfde moment gelijkaardige bijeenkomsten op verschillende plaatsen in het land en met virtuele discussies via internet. Zie meer op hun site, waarop ook delen van de G1000-bijeenkomst kunnen worden herbekeken. Hun initiatief is wellicht ook een belangrijke bijdrage om op verschillende niveaus meer mensen aan te zetten om zich meer en actief te engageren bij het beleid, om de verkozen politici te helpen in het nemen van beslissingen. Een aanzet tot een 'G-Donkgemeenten' ? In een debatreeks op Nederland 2 ging het in de zomer van 2011 over burgerschap, democratie en haar instellingen, en het algemeen belang. Enkele uitspraken uit de slotaflevering op 15 augustus:
Zeker in augustus 2011 was de laatste aflevering nog hier te zien. Een groep jongeren uit Zuid-Afrika zetten begin 2007 de website http://www.whydemocracy.net op. Daarmee wilden ze een discussie over democratie op gang brengen. Ze kregen al vlug van overal reactie. Dit leidde er toe dat een veertigtal televisieomroepen (maar blijkbaar geen enkele Vlaamse zender of krant) (deze week van) oktober 2007 mee tot de (week of) maand van de democratie uitriepen en bereid waren om tien documentaires uit te zenden over verschillende aspect van democratie, uit verschillende hoeken van de wereld. Verschillende zenders voegden er eigen bijdragen aan toe, zoals een reeks interviews op BBC over de mogelijkheid om politici die liegen te straffen, of de Nederlandse poging om een nieuwe tekst voor het volkslied te vinden en uitzendingen over ervaringen met de eigen democratie, vroeger en nu. Zie onder meer:
Op de 'Why democracy ?"-site zelf staan nog een twintigtal kortfilms. Iedereen mag eigen filmpjes opsturen en kan in een forum de mening over een aantal vragen kwijt. Een aantal gekende personen geven er ook hun mening over democratie. Een van de getoonde films 'Vote for me ' toont een experiment in een Chinese school waarbij drie jonge leerlingen (8 jaar) kandidaat zijn voor de functie van klasmonitor. Het wordt een heuse campagne waarbij sommige kandidaten achterklap, omkoperij en intimidatie niet schuwen. De regisseur wou nagaan hoe democratie zou worden opgevat als er in China democratie zou komen. Of democratie een universele waarde is en en of verkiezingen onvermijdelijk tot manipulatie leiden. Het is een portret van een gemeenschap en een stad door een school, de kinderen en hun families. En is het hier echt anders ? Vorig jaar waren er ook in Berlaarse scholen verkiezingen. In nieuwsbrief nr. 118 (17/9/06) schreven we toen: "Het is ook in onze maatschappij nog moeilijk om een gezond debat te voeren waarin mensen echt luisteren naar argumenten en eventueel bereid zijn te aanvaarden dat anderen voor een bepaald vraagstuk een beter voorstel hebben. Dat wordt eigenlijk ook niet echt aangeleerd. Naar aanleiding van de verkiezingen zetten verschillende scholen eigen verkiezingen op waarbij leerlingen zich kandidaat stellen. Het is opvallend hoe dezen campagnes voeren met blinkende folders en vooral met, dikwijls onrealistische slogans. Omdat ze het zo zien van de volwassenen ? Omdat niemand hen zegt dat het eigenlijk anders kan en moet ? Nochtans hebben scholen, zelfs nog meer dan informatiebrengers, de taak mensen op te leiden die in staat zijn tot kritisch inzicht, tot het zoeken naar informatie." Juist of niet ? Op http://www.whydemocracy.net staan tien vragen, die onder meer door Pélé zijn beantwoord, maar waar ook elke surfer zijn mening over kwijt kan. Graag had nkb informatief ook de mening van de Donkgemeenten geweten. Stuur uw antwoord naar het gekende adres, graag met het/de nummer/s van de vragen die je beantwoordt.
Alvast bedankt voor uw bijdrage. Een beleidssysteem met inbreng van burgers En nog een tekst om eens over na te denken. Op de site van Tomorrow's Europe staat een bijdrage van een Amerikaans professor die omschrijft hoe de Eu de burger beter zou kunnen betrekken. Hij testte zijn model, eigenlijk gebaseerd op het ontstaan van democratie in het oude Athene, zelf al uit zowel in kleinere gemeenten als onder meer bij het Deense referendum over de euro. Zijn uitgangspunten zijn
Om daar iets aan te doen bracht hij, zoals in het oude Athene, kleine groepen van door het lot gekozen mensen samen die gevraagd worden om belangrijke beslissingen te nemen. Dat leerde hem dat de gekozenen, zelfs als zij vroeger zelfs geen krant lazen, er alles aan doen om goed geïnformeerd te zijn. Want in de kleine groep telde hun inbreng en die wilden ze dan ook zo nuttig mogelijk maken. Bovendien kwamen, door het willekeurig aanduiden van mensen, automatisch verschillende meningen aan bod, waar bovendien werd naar geluisterd en waarbij werd geargumenteerd. Zijn conclusie is dat op deze manier burgers meer bij het beleid kunnen worden betrokken en dat niet moet worden gevreesd voor minderwaardige beslissingen, 'zelfs al is het niet de (politieke) elite die met kennis van zaken oordeelt'. (Over dit laatste hadden we het in 2002 in een reactie op de 'Witte Raven'-reeks op VRT, waar de link werd gemaakt naar witte raven in de politiek...) Integendeel: in deze groepen komen meer verschillende meningen aan bod dan waneer politici discussiëren, stelt hij. (*) Tomorrow's Europe bracht van 12 tot 14 oktober bijna 400 burgers uit de 27 EU-lidstaten samen om over de toekomst van de EU te discuteren. De vragen waren rond twee thema's:
De deelnemers kregen vooraf een brochure met wat informatie over de EU en wat die doet, en een aantal vragen. Vooraf en achteraf werd naar de mening van de deelnemers gepolst en zo kon worden nagegaan wat de invloed van het discussieweekend was geweest. De resultaten werden op 18 oktober bekendgemaakt. Misschien een formule die ook hier eens kan worden geprobeerd ? Uw reacties zijn welkom. Yoko Ono onthulde op 9 oktober, op wat de 68ste verjaardag van John Lennon had kunnen zijn, in IJsland een 'imagine Peace' lichtmonument. Met dit initiatief hoopt ze de vredesdroom die ze met Lennon had op een moderne manier door te geven en andere mensen aan te zetten er ook in te geloven. I believe that as soon as people want Ono roept nog iedereen op om vredeswensen door te sturen, eventueel na ze eerst zelf in de klas, waar ook, in een eigen vredesboom op te hebben gehangen. Je kan je wensen ook kwijt via de Imagine Peace website Beschouw je dit ook als een initiatief om overal in de wereld tot meer democratie te komen ? Of is het niet meer dan een naïeve droom ? Geef je reactie. |
De activiteitenkalenders: (ook socio-cult.verenigingen)
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen
uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
25/03/12.
|