Nieuws van de dag 'Grootste' Vlaming informatie column Discussiethema's nkb-wedstrijd Sponsors reacties over site Web overzicht Zoekpagina (deze site)

"Ons belastinggeld"

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje.

2007: 30 jaar fusie !

Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen.

Lees hier meer.

Nieuws van de dag
'Grootste' Vlaming
informatie
column
Discussiethema's
nkb-wedstrijd
Sponsors
reacties over site
Web overzicht
Zoekpagina (deze site)

 

Omhoog

19 december 2004

Een regelmatig lezer van deze site stuurde ons een artikel verschenen in het, door ons verder niet gekende, E-magazine nr. 160. Het is voor nkb informatief de aanleiding om een discussiethema op te zetten over het al dan niet goed gebruik van belastinggeld, over te hoge lonen en vergoedingen, over het misbruiken van informatie om mensen op te zetten.

Eerst het artikel:

Superboetes? Onbetaalbaar! (reportage van Nancy Nuttin).

Wat vinden automobilisten, politie en gerecht van de zwaardere verkeersboetes sinds 1 maart 2004?
Als je dan deze onderstaande heren hun loon bekijkt, dan kan je natuurlijk gemakkelijk de boetes betalen!!!

Onze ministers... Ga er maar voor werken, burger !!!

De maandwedde van onze ministers,

Voor al degenen die eens rustig willen overwegen, om er in de (nabije) toekomst eindelijk iets aan te doen.

Wist u?

-Dat onze Vlaamse ministers een maandwedde hebben van meer dan 10.000 EUR (ruim 400.000 BF)
-Dat zij een maandelijkse huisvestingsvergoeding genieten van 2.350 EUR (ongeveer 95.000 BF)
-Dat zij een huishoudkostenvergoeding per maand ontvangen van 876 EUR (ruim 35.000 BF)
-Dat zij een kleine 300 EUR per maand bij krijgen als "persoonlijke forfaitaire onkostenvergoeding" (zowat 12.000 BF)
-Totaal is dat 13.526 EUR of (545.637 BF) elke maand van het jaar. 

En nog kunnen ze het niet laten om met de centjes van de belastingbetaler grote sier te maken, lees maar:
Als supplementje bij hun wel zeer riante broodwinning wordt hen dan nog eens een Visa kaart toevertrouwd,
en zij gebruiken die zonder verpinken, om de horecasector op de been te houden,  waarschijnlijk als compensatie voor de 21% die men al zolang beloofd er 6% van te maken.
En de afrekeningen na het festijn zijn niet van de poes, er zijn enkele gezonde eters bij, enkele van deze excellenties hebben er in het jaar 2002 degelijk werk van gemaakt want wat zij verorberden grenst aan het ongelooflijke.

Daarna volgt nog een overzicht van het gebruik van de Visa-kaart door Steve Stevaert en Patrick De Wael. We geven die niet weer omdat we niet kunnen nagaan of die gegevens, voor zover ze al beschikbaar kunnen zijn, juist is.

Hoe moet je dergelijke informatie interpreteren ? Lees je het zo, dan zal wellicht bijna akkoord zijn dat, zeker wat de kostenvergoeding en het Visa-gebruik bovenop betreft, men zich vragen mag stellen over het juiste gebruik van belastinggeld. Zeker als men dan hoort dat voor belangrijke sociale diensten geen geld beschikbaar is, of dat sommige overheidsdiensten moeten schrapen om het minimum aan informaticamateriaal te krijgen. Maar dergelijke artikelen ontberen eigenlijk een groot deel van de context en vragen dan ook wat nuancering.

Dat mensen die  - waar ze ook werken - bijna permanent ter beschikking moeten staan en ook wel verantwoordelijkheid dragen, daar een behoorlijke vergoeding voor krijgen, mag normaal worden genoemd. Er bestaat nog idealisme, maar ook die mensen hebben meestal een gezin en moeten aan hun 'oude dag' denken. Wat wel geen aanleiding mag zijn om onverantwoorde inkomsten te verwerven die niet in verhouding staan met die inzet en verantwoordelijkheid. Of om ongecontroleerd allerlei functies te combineren. Zeker als men zo weet dat het onmogelijk is om voor al die functies de dossiers bij te houden, laat staan er overal al de nodige achtergrondinformatie van te verwerven. Dat combineren van beheersfuncties gebeurt trouwens niet alleen in de hoogste regionen.

Er mag van mensen in die posities  zeker worden verwacht dat zij hun levensstijl niet onnodig verhogen op de kap van de belastingbetaler. Wie elders gaat werken heeft ook kosten, die hij  met zijn normaal loon moet betalen. En alle personeelsleden hebben 'oog voor hun hygiŽne', maar beschikken daarom op hun werk niet over een dure douche, om er de recente rel rond PS'ster Arena bij te sleuren. Maar ministerlonen zijn zeker niet de hoogste in ons land. Ook in de privť-sector bestaan bovendien heel wat systemen die kaderleden en ook andere personeelsleden als vorm van extra-loon allerlei andere faciliteiten geven. Die rekent men ook door aan de hele gemeenschap: in de kostprijs van de goederen en diensten, of als belastingaftrek. Wat is dan uiteindelijk het verschil ? En wat gezegd van sportlui, filmsterren en anderen die hemelhoge vergoedingen krijgen ? Bij hen gaat dat meestal niet ten koste van hun populariteit of leidt dat niet tot bedenkingen.

De mate waarin mensen in topposities ter verantwoording kunnen worden geroepen stelt men eveneens dikwijls in vraag. Eigenlijk is die nog groter voor ministers - kiezers kunnen een partij afstraffen, hopelijk gebeurt dat dan op basis van goede informatie - dan in bedrijven, waar benoemingen zeker niet democratisch verlopen.

Over dit specifieke artikel: het naast elkaar zetten van deze inkomsten en uitgaven van ministers, en de hogere verkeersboetes, gaat niet op. De verkeersboetes hebben immers, zonder me te willen uitspreken over de grootte ervan, als eerste doel door afschrikking het aantal ongelukken te beperken, en niet zorgen voor de inkomsten van de ministers. Eigenlijk zijn ze bedoeld om de mensen aan te zetten om geen overtredingen te begaan, dus eigenlijk om helemaal geen inkomsten uit overtredingen te bekomen. Artikels als deze waarin appelen met peren worden vergeleken, zijn een middel dat wordt gebruikt om mensen op te zetten, om zaken aan te klagen waarvoor men zelf geen oplossingen aanbiedt, en meestal zelfs niet van plan is om ze te veranderen mocht men er zelf van kunnen profiteren. Het is een middel dat misbruik maakt van de goedgelovigheid van mensen. Of, wat we met deze site hopen te verhelpen, van de beperkte mate waarin de meeste mensen zich degelijk kritisch informeren.

Nico Keppens

Iedereen kan reageren.

Beperk de grootte tot maximaal 60 lijnen, aub. Teksten mogen/moeten kritisch zijn maar racistische of beledigende gedeelten  worden geschrapt.

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

Volg Europa

met ook:

bullet

informatie over de nieuwe grondwettelijke verdragstekst

bullet

een overzicht van crisissituaties in de wereld

 


 Doe mee !
(klik op de foto voor meer info)

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje VÓrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.

Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje VÓrtop. Lees er hier meer over.
Vraag de voorwaarden
 via
e-mail of bel ons (052-42.34.00)


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 03/12/06. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2006 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.