Handelszaken Donkgemeenten “Twan's dood leerde me over het leven” Inwoners actief bij ramp Wetteren Geweld in het gezin: "Ik wil getuigen" Economische crisis Marc Van Cauteren: aardbeving in Japan Armoededebat werkloosheidscijfers Lokale Werkwinkel OCMW Religie in de Donkgemeenten ontwikkelingshulp uit de Donkgemeenten Verbrand in Ghislenghien Rechtbankjury Kinderwelzijn leeftijdspiramide sociaal: archief

 "Familiebedrijven: plan de opvolging"

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

horizontal rule

Omhoog
"Familiebedrijven: plan de opvolging"
Frederik Neus k(l)ikt op video's
't Voethuis heeft er vertrouwen in
Christophe Vanpé herstelt computers ... in China
Rijschool 2 en TV
Een nieuwe schoenlapper
Een moderne barbier
Berlaars advies aan Belgen in Spanje
Broodjes met nagelverzorging
Palinghuis: 100 jaar
't Kadeeken, een nieuwe crèche
Een nieuw 'frietkot'
Terug meer bedrijfsfeesten

 

Omhoog 

3 april 2014

Dit interview past in de reeks over de gevolgen van de economische crisis. En die zijn er ook voor bedrijven waar de bedrijfsleider 'ouder' wordt, en misschien (nog niet) denkt aan opvolging.

"Zowat een derde van de ongeveer 124.000 Belgische familiebedrijven met personeel worden geleid door mensen ouder dan 55. Dat wil zeggen dat die de komende tien jaar wellicht moeten zorgen voor hun opvolging. Onze raad: begin daar tijdig aan." Dat zei Tanja De Decker de voorbije weken tijdens een interview op tv-zender Kanaal Z en voor verschillende economische tijdschriften. Deze Berlaarse is net als haar broer Dany een van de tax partners bij Baker Tilly Belgium, de Belgische netwerkfirma van het Baker Tilly International netwerk (*) dat diensten aanbiedt inzake boekhouding, audit, fiscaal en juridisch advies. Zij zorgt o.a. voor de opvolging van de resultaten van een enquête die het netwerk wereldwijd over de opvolging bij bedrijven voert.

Omdat er in deze gemeente toch ook wel wat familiebedrijven zijn, was ze bereid om ook hier enkele van de voorlopige bevindingen mee te geven. Voorlopige bevindingen want deelnemen aan de enquête kan nog tot eind juni.

Eerst iets over het opzet van het onderzoek. Waarom zijn jullie er mee begonnen?
"Onze Australische netwerkfirma startte het onderzoek, in samenwerking met de universiteit van Swinburne. Van in het begin was het de bedoeling om niet alleen cijfers te verzamelen maar ook te komen tot aanbevelingen. Die adviezen kunnen we dan doorgeven aan onze klanten. Aan huidige klanten en aan toekomstige. Want ook voor ons is het een uitdaging om  een vinger aan de pols te houden bij die bedrijven waar de leiding verandert."

De enquête loopt nog, waarom dan nu al resultaten?
"Het bleek niet gemakkelijk om op korte termijn in alle landen voldoende respons te krijgen. Daarom is de periode ook verlengd. Maar we wilden toch al kort na het aflopen van de oorspronkelijke afsluitingsdatum de eerste conclusies bekendmaken."

Is dit een nieuw onderzoek?
"De problematiek van de opvolging is zeker niet nieuw. Onder meer Unizo volgt dit onderwerp met gezonde interesse op. En ook de Vlaamse regering droeg haar steentje bij door vanaf 2012 een vrijstellingsregeling te voorzien voor de schenking van aandelen van familiale ondernemingen. Door ons onderzoek is wel duidelijk geworden hoe veel bedrijfsleiders weten dat de tijd dringt, maar toch nog geen concrete stappen zetten om hun opvolging voor te bereiden. Momenteel zou minstens de helft van de bedrijfsleiders van de babyboomgeneratie daar nog niet mee bezig zijn. Het probleem is nu duidelijk gesteld en hopelijk ook bespreekbaar gemaakt. Want om opvolging goed te laten verlopen, is een periode van gemiddeld 5 jaar nodig."

Zijn familiebedrijven kleine bedrijven?
"Daar zitten veel kleine bedrijven bij, maar ook heel grote, vaak zelfs beursgenoteerde bedrijven. De problematiek is niet overal helemaal gelijk omdat de structuur verschillend is, maar uiteindelijk gaat het toch om het zelfde: wat doe ik als bedrijfsleider het beste als ik de fakkel wil overdragen?"

Waarom zijn er binnenkort zoveel opvolgingen nodig, en wat is de mogelijke impact hiervan op de economie?
"Het grote aantal is het gevolg van de babyboom van na WO2. Vele van de huidige bedrijfsleiders komen nu dichter bij de pensioenleeftijd. Gebeurt die opvolging niet of niet goed genoeg voorbereid, dan kan dit nefaste gevolgen hebben voor de onderneming, en bij uitbreiding mogelijks voor de werkgelegenheid. Familiebedrijven zorgen uiteindelijk nog steeds voor zowat driekwart van de jobs."

Wat maakt de opvolging zo moeilijk, dat er zoveel weerstand is om er aan te beginnen?
"Daar zijn verschillende redenen voor. Er is de bedrijfsleider zelf. Velen vrezen dat een opvolging betekent dat zij moeten stoppen, en dan lonkt het fameuze zwart gat. Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Ook na de overname zijn formules mogelijk om de bedrijfsleider betrokken te houden, om zijn kennis en ervaring niet verloren te laten gaan. Duidelijke communicatie omtrent de rol die hij nog wil en kan spelen legt dan een belangrijke basis voor verdere gesprekken. Een andere reden is vaak dat de bedrijfsleider zijn zaak in economisch moeilijkere tijden niet wil overlaten. Hij vertrouwt meer op het eigen buikgevoel en ervaring dan op die van de mogelijke opvolger om deze periode door te komen. Het is waar dat de wereld sterk veranderd is sinds hij zijn eerste stappen in de bedrijfswereld zette, alles is veel complexer geworden. Maar de jongere generatie mag niet worden onderschat: de nieuwe bedrijfsleiders kregen intussen een degelijke opleiding en hebben meestal reeds hun sporen verdiend in het bedrijfsleven. Men moet ook hun manier van omgaan met nieuwe technologieën, zowel technische als communicatietechnologie naar waarde schatten. De combinatie van de ervaring van de oudere bedrijfsleider en de kennis en motivatie van de overnemers kunnen de onderneming net een boost geven om verder te groeien. Door het opvolgingsproces vroeg genoeg te beginnen, en een tijdlang samen te werken, kunnen beide bedrijfsleiders elkaar aanvullen. Het geeft de huidige bedrijfsleider ook de kans om zijn opvolger op de juiste wijze in te schatten en indien nodig op zoek te gaan naar andere opties."

En dan zijn er wellicht ook familiale redenen?
"Het blijkt uit de enquête dat 57% van de bedrijven de opvolging in eigen familie wil zoeken, 27% overweegt het bedrijf te verkopen, de rest weet het nog niet. Maar het familiale aspect zorgt inderdaad voor bijkomende uitdagingen. Wat als er meerdere kinderen zijn: wie neemt dan de leiding in het bedrijf? Wat indien sommige kinderen al meewerken in de onderneming en andere niet? De overdracht van de onderneming regelen houdt bovendien belangrijke beslissingen in over de familiale nalatenschap. Het is niet steeds eenvoudig om een regeling te vinden die door alle partijen wordt gedragen. Maar mits goede begeleiding en voorbereiding zijn voor alle situaties oplossingen mogelijk. Soms kan dit inhouden dat een derde persoon mee zetelt in de raad van bestuur, om zo voor een neutrale visie te zorgen. In elk geval moet men bij het verdelen van verantwoordelijkheden rekening houden met de verschillende capaciteiten van de betrokkenen. Wanneer de volgende generatie geen voeling heeft met de cijfers kan het aangewezen zijn om een externe CFO aan te trekken, zodat de overnemers zich kunnen focussen op de domeinen waar hun sterkte ligt. Tenslotte moet men bij een overname de belangen verzoenen van de onderneming, van de overnemer en van de overlater, die door de overdracht van het bedrijf een pensioen zonder financiële zorgen wil regelen.."

Hoe bepaalt men de waarde van een familiaal bedrijf?
"Die zal bij overname binnen de familie meestal lager liggen dan bij overname door derden. Niet elke onderneming is gemakkelijk verkoopbaar. Zo heeft een gebrek aan transparantie steeds een negatieve invloed heeft op de waardebepaling.  De bedrijfsleider bouwde vaak de onderneming uit, en kent het bedrijf in al zijn aspecten door en door.  Wanneer deze informatie en processen niet worden gedocumenteerd, wordt het voor een toekomstige overnemer moeilijk  om de sterkten maar vooral de risico’s echt in te schatten. En dat maakt het bedrijf moeilijker verkoopbaar. In het opvolgingsproces zit dus ook vaak: de tijd nemen om het bedrijf transparanter maken."

Je had het al over de noodzaak van een overgangsperiode, van een lange voorbereiding. Hoe lang moet die zijn?
"Afhankelijk van de concrete situatie kan gesteld worden dat de overdracht regelen verschillende jaren kan duren wanneer men dit bekijkt vanaf de eerste stap tot de uiteindelijke overdracht. Ik had het al over de bedrijfsleider die zich moet voorbereiden, zowel organisatorisch als mentaal door zijn objectieven duidelijk te stellen. Door over een langere periode te werken, heeft hij ook de kans om de motivaties en capaciteiten van zijn opvolger goed in te schatten.  Wanneer de overnemer te licht bevonden wordt kan hij nog bijsturen.  Een derde partij overnemer past misschien toch niet in de bedrijfsfilosofie, waardoor het zoekproces opnieuw moet opgestart worden.. Met dit onderzoek en de resultaten ervan hopen wij de bedrijfsleiders te sensibiliseren om het denkproces sneller te beginnen en tijdig advies in te winnen om de gekende hordes vlotter te kunnen nemen.  Ze moeten hun opvolgingsproject zien als elk ander belangrijk bedrijfsproject met verschillende fasen, met vooraf bepaalde doelstellingen waarvoor ze de nodige tijd, financiële middelen en mensen moeten vrijmaken."

Blijkt uit de enquête een groot verschil tussen familiebedrijven van hier en van elders in de wereld?
"Uit de resultaten bleek dat aan de start van het overdrachtsproces de overnameprijs toch de voornaamste bekommernis was. Naarmate het overdrachtsproject vorderde, werden ook andere aspecten in overweging genomen en bleek dat het antwoord evolueerde zodat uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf belangrijker werd dan de prijs. In Belgische bedrijven bleken bedrijfsleiders een grote verantwoordelijkheid te voelen voor het welzijn van de werknemers."

Is dat ook de filosofie van Baker Tilly?
"De waaier van diensten die door Baker Tilly Belgium wordt aangeboden, is dermate breed en aanvullend dat wij onze cliënten kunnen adviseren zowel in tijden waarin besparing noodzakelijk is als in tijden waarin het bedrijf expansieplannen heeft.  In alle situaties verwachten onze cliënten van ons lange termijn oplossingen, die passen binnen hun strategie en hun cultuur.  Zelden wordt dan in eerste instantie gedacht aan besparen op werknemers. En dat is ook de filosofie intern bij Baker Tilly Belgium. Er is veel aandacht voor het welzijn van de medewerkers en dat dit wordt geapprecieerd blijkt ook uit de inzet van onze mensen.  Wij geloven sterk in de kracht van vertrouwen : Wie vertrouwen krijgt, zal extra gemotiveerd zijn om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en nét dat stapje meer te zetten om een cliënt goed te adviseren.  Onze medewerkers halen oprechte voldoening uit de tevredenheid van de cliënten. "

Tot slot, een goede raad voor bedrijven uit deze gemeente?
"Er zijn in deze gemeente en omstreken heel wat waardevolle familiale bedrijven. Mijn raad aan de oudere bedrijfsleiders is : zet de waarde van uw onderneming niet op de helling.  Geef jezelf en je mogelijke opvolger(s) de nodige tijd om alle aspecten van de overdracht op doordachte wijze te regelen.  Duidelijke communicatie tussen de verschillende partijen is hierin heel belangrijk.  De overlater moet van in den beginne duidelijk communiceren over zijn verwachtingen, bekommernissen en objectieven.   Aan alle betrokken familieleden, maar vooral aan meewerkende familieleden.  Ook zij willen namelijk duidelijkheid over hun toekomstige rol binnen (of buiten) de onderneming.  Communicatie houdt ook in : luisteren naar de bekommernissen en verwachtingen van de andere partijen.   Ook wanneer de voorkeur wordt gegeven aan een verkoop aan een derde partij moet tijdig worden gestart met de uitwerking van de overdrachtsregeling om te zorgen dat de overlater de juiste waarde krijgt voor zijn onderneming.   Er zijn vele aspecten die belicht moeten worden : waardering van de onderneming, structurering van de overdracht, fiscale en andere wetgeving, financiële planning enz…    Wij kunnen een neutrale gids zijn in de zoektocht naar een goede oplossing voor beide partijen.  Wat we niet doen is overnemers zoeken, maar we adviseren wel bij het overnameproces,."

Hou ons op de hoogte.

(*) Baker Tilly Belgium is de merknaam van een groep vennootschappen die gespecialiseerd zijn in boekhouden, accountancy, audit, bedrijfsrevisoraat, fiscaal en juridisch advies. De groep heeft een 100-tal medewerkers en vestigingen in Aalst, Berlare, Gent (Melle) en Luik (Soumagne).  Baker Tilly Belgium is een onafhankelijk lid van Baker Tilly International, het 8ste grootste netwerk ter wereld van organisaties actief in accounting, auditing en consulting.

 

links naar sites van verenigingen over:

cultuur

gemeente

politieke partijen

jeugd

milieu

toerisme

sociaal

(ook socio-cult.verenigingen)

sport

 

links naar
winkels en bedrijven uit deze gemeente

 

Beoordeel het gemeentebestuur

vergelijk met beleidsplan 07-12

 

verkiezingen 14/10/12
 

Verkiezingen 7/6/2009

 

De jeugd
 aan het woord

 

De politici
aan het woord

 

Ken je
 (deel)gemeente

 

Er zijn nog copies van het

nkb informatief

Jaarboek 2006

beschikbaar !!!

Info

Bestellen

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Volg Europa

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

horizontal rule

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 29/03/14. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2011 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.