| |
5de verjaardag rusthuis/sociaal huis -
Lokaal Sociaal Beleidsplan
2008-2013 - Lees ook
Vragen bij de 5de verjaardag van het nieuwe
OCMW-rusthuis/Sociaal Huis
In het weekend van 23 oktober 2014 vierde het rusthuis/sociaal huis de vijfde
verjaardag met een eetmaal en optredens. nkb informatief vroeg voorzitter
Gunther Cooreman naar de impact die het gecentraliseerde rusthuis en het sociaal
huis intussen hebben gehad en naar hoe hij de toekomst zag.
Woonzorgcentrum (WZC)
| Het centraliseren van de beide 'oude' rusthuizen in
één nieuw gebeurde onder meer om gemakkelijker en goedkoper te kunnen
werken.
Is deze doelstelling ook bereikt? Indien ja: wat zijn de concrete gevolgen?
Indien nee of nog niet: wat zijn de plannen om dat alsnog te bereiken?
GC: "Het woonzorgcentrum wordt aanzien als een dorp binnen Berlare met
alle faciliteiten. Alles is nu terug op een campus/site. Dat heeft voordelen
voor de logistiek, het bedelen van de maaltijden, de animatie, evenementen,
de visie op zorg. De ondersteunende diensten zijn meer bereikbaar. En
vooral: er is meer eenheid in al deze verschillende vlakken. Als er meerdere
locaties zijn, bestaat de kans op verschillende regels en attitudes. Nu
hebben personeel en leidinggevenden van de verschillende afdelingen meer
contact met elkaar, wat het maken van praktische afspraken
makkelijker maakt.We beschikken nu over 120 identieke
kamers. Vroeger waren er weleens discussies tussen bewoners en familie
over het kamertype want er waren toen tweepersoonskamers, grote en
kleine eenpersoonskamers.
De informatie- en intakegesprekken met
kandidaatresidenten vinden plaats op één locatie. Daar kan nu steeds een
maatschappelijk werker bij zijn, wat moeilijker was toen we nog twee
gebouwen hadden. De bewoners bij problemen die het zorgkarakter overstijgen
hebben nu ook makkelijker contact met de sociale dienst. De verschillende
afdelingen kunnen mekaar ook desgevallend eenvoudiger bijstaan.
Centralisatie op één
campus brengt altijd schaalvoordelen met zich mee. Makkelijker werken is
het zeker. De doelstelling is zeker bereikt."
|
| Hoe stond en staat het personeel tegenover werken in
het woonzorgcentrum? Zijn er nu meer of minder personeelsleden?
GC: "Volgens mijn informatie - en ik heb toch veel contact met
onze personeelsleden - is de tevredenheid groot. Dit blijkt ook uit de
overlegmomenten die we regelmatig organiseren, uit de vele vrijwillige
engagementen bij de activiteiten, ook buiten de werkuren (het meter- en
peterschap, eco-acties, 10.000 stappencompetitie, de kerstsmultocht, de
herdenkingsmomenten voor overleden bewoners,….), uit de overlegmomenten met
de vakbonden, enz.
|
| Wordt er gepeild naar de tevredenheid van de bewoners?
Indien ja, is daar over die vijf jaar een evolutie in te merken, en welke?
GC: "Tweejaarlijks peilt de kwaliteitscoördinator naar de tevredenheid van
de bewoners. De resultaten zijn telkens goed en opmerkingen worden steeds
geëvalueerd.De eerste jaren waren de cijfers uitermate
goed. We relativeren dit zelf omdat het contrast met de vroegere
afgeleefde en antieke infrastructuur zo groot was. Nu treedt er al
gewenning op ten opzichte van de toch wel mooie huidige woongelegenheden en
de professionele omkadering."
|
| Zal het gebouw op termijn groot genoeg zijn? Of zal
het OCMW meer moeten focussen op diensten die bejaarden langer thuis kunnen
houden?
GC: "Het OCMW werkt voor beide. Eerst dit: er is duidelijk genoeg vraag om
in het WZC te kunnen verblijven. De 120 zijn permanent bezet en er staan
momenteel ongeveer 150 mensen op de wachtlijst. Het gemiddeld aantal
overlijdens per jaar situeert zich tussen de 20 – 30 residenten. Wel
opvallend: de wachtlijst bevat steeds meer “dementerenden”. In de
“gesloten” afdeling op het gelijkvloers hebben we 24 plaatsen. Op de andere
afdelingen kunnen we mensen met een dementieprobleem plaatsen als ze geen
wegloopgedrag hebben. De verdere evolutie zal aangeven of een een
tweede afdeling speciaal voor dementerenden moeten opstarten.
In de meerjarenplanning staat dat het WZC continu 80% zwaar zorgbehoevende
residenten dient te huisvesten. In de vorige legislatuur was dat 75%. Dit
gaat om mensen die helemaal niet meer zelfredzaam zijn. Nu al hebben we die
80% bereikt. We moeten ons dus vooral concentreren op zwaar zorgbehoevenden.
Wat thuiszorg betreft, daar zijn nu al veel
mogelijkheden zodat een groot aantal mensen zo lang mogelijk in hun eigen
vertrouwde omgeving kunnen blijven, omringd door familie en mantelzorgers.
De gemeente heeft begin 2014 trouwens de voorwaarden om een gemeentelijke
mantelzorgpremie te krijgen versoepeld en naar €150 verhoogd. Het OCMW
biedt maaltijden aan huis en via een dienstenchequebedrijf poetshulp. Die
diensten richten zich specifiek naar senioren. Vergeten we ook onze 40
serviceflats voor onze valide senioren niet. Die worden continue
gerenoveerd.
Via de huisbezoeken aan 80-plusser sporen we om de
problemen op en kunnen zo ingrijpen waar nodig. De sociale dienst wijst dan
op de thuiszorgmogelijkheden die zowel het OCMW als anderen kunnen bieden."
|
| Wat gebeurt er met het voormalig rusthuis in Berlare?
GC: "In de meerjarenplanning 2014 – 2019 is de afbraak voorzien. De
OCMW-raad besliste begin dit jaar om de procedure, die een openbaar
onderzoek voorziet, te starten. Nadat de sloopvergunning werd verkregen,
duidde de raad in september een aannemer aan. Na de sloop wordt het terrein
geëgaliseerd en ingezaaid. Het wordt dus een open ruimte, niet toegankelijk
voor wagens maar wel voor wandelaar en fietsers. Het zal ook als
speelterrein kunnen dienen. Er zijn geen
onmiddellijke bouwplannen." |
Sociaal huis (SH)
| Hielp dit huis om de OCMW-hulptaken beter te laten
werken en om meer mensen te bereiken?
GC: "De werking loopt sedert de creatie van het SH meer gestroomlijnd. Er
werd een registratie- en opvolgingssysteem van de hulp- en adviesvragen
opgezet. Onze communicatie is verder op punt gezet met een duidelijke en
overzichtelijke website en ook nog een papieren informatiebrochure."
|
| Wat is de evolutie in de taken die het OCMW in dit
huis uitvoert? Meer-minder mensen die er een beroep op doen? Voor welke
taken zijn er de meeste aanvragen?
GC: "Je kan in het SH terecht voor alle vragen in verband met welzijn. Het
is misschien nuttig hier een overzicht te geven.De sociale dienst
verstrekt deskundig advies en verwijst indien nodig door naar externen. De
hulpvragen blijven eigenlijk hetzelfde: budgetbeheer en -begeleiding,
schuldbemiddeling, problemen bij de betalingen van nutsvoorzieningen (gas,
water, elektriciteit), het aanvragen van toelagen voor stookolie, juridisch
advies. Wat dat laatste betreft, door een samenwerkingsverband met andere OCMW's kunnen
we een beroep doen op een jurist. En we werken ook samen met de orde van
advocaten. Een advocaat is om de twee weken aanwezig om advies te geven aan
wie hiervoor een aanvraag deed.
De leefloonaanvragen nemen een steeds groter deel van
de tijd van onze medewerkers in de sociale dienst. Zij trachten ook
leefloners te activeren en naar reguliere tewerkstelling te leiden.
Maar er zijn nog diensten binnen het SH. Zo is er
administratieve ondersteuning mogelijk voor wie het wenst. De
drugspreventiemedewerker (Drugpunt) en sociale bouwmaatschappij 'Hulp in
Woningnood' hebben hier een zitdag en de PWA-dienst werkt van hier uit. Voor
de steeds grotere huisvestingsproblematiek nemen we ook zelf initiatieven.
Samen met vzw Woonaksent huurt het SH particuliere woningen die men dan
onderverhuurt aan mensen die zelf op de private markt geen woning kunnen
vinden.
We laten ook mensen zelf informatie zoeken. Daarvoor
staat hier een computer waarmee mensen zelf kunnen zoeken naar huisvesting,
kunnen solliciteren, het dossier bij de VDAB in orde brengen,…. Tegelijk
trachten we zo de digitale kloof te verkleinen.
Externe diensten zijn bijvoorbeeld het verstrekken van
gezonde voeding, gratis of aan lage prijzen. Die dienst is verder
uitgewerkt door de 'Sociale Kruidenier' met een marktwagen. Die is
toegankelijk voor mensen waarvoor we eerst een sociaal en financieel
onderzoek hebben uitgevoerd.
Sedert begin 2014 werkt het dienstenchequebedrijf
(poetsen) enkel nog voor 65-plussers en zorgbehoevenden. En dus niet meer
voor niet-senioren of voor gezinnen met een “normaal gezinsinkomen “. Omdat
we vonden dat zij niet tot onze core business doelgroep behoren. Dat leidde
wel tot het verminderen met tien van onze medewerkers."
|
| Hoe zie je het Sociaal Huis verder evolueren?
GC: "Het aantal interventies blijft stijgen. Dat is te wijten aan
de voortdurende economisch crisis, maar uiteraard ook aan de naamsbekendheid
van het SH en aan de lage drempel die er intussen is.
Het SH zal altijd nodig zijn. Mensen met sociale
problemen moeten altijd ergens terecht kunnen en het SH als openbare
instelling, niet gehinderd door commercie en winstbekommernissen, blijft
daarvoor de meest geschikte instelling. We moeten waakzaam blijven om de
beste en meest efficiënte dienstverlening te verstrekken, en dit voor
'welzijn' in brede zin. Het niveau van de gemeente en het OCMW staat het
dichtst bij de burger. En de inspanningen worden door de bevolking
gewaardeerd. Dat blijkt uit de tevredenheidenquêtes bij de 'cliënten' van de
sociale dienst." |
Algemeen
| Hoe zullen eventuele besparingen een invloed hebben op
de werking van het OCMW/woonzorgcentrum/Sociaal Huis?
GC: "Er zullen besparingen nodig zijn. De gemeentelijke bijdrage is na
overleg tussen gemeente en OCMW verlaagd. Zo draagt ook het OCMW haar deel
bij in de budgettair moeilijke tijden.Maar de zorg in het WZC en de
maatschappelijke dienstverlening in het SH mogen en zullen hier niet onder
lijden. Wel werd nagekeken waar efficiëntiewinsten mogelijk zijn: op het
vlak van nutsvoorzieningen, informatisering, telefonie, aankopen,
administratieve vereenvoudiging en omkadering. Het OCMW is daarmee in
2010 gestart en werd hierin verder begeleid bij de externe doorlichting.
Dat de bevolking het sociaal beleid steunt dat de nieuwe meerderheid
sinds 2007 heeft doorgevoerd, blijkt toch uit het verkiezingsresultaat van
2012, waar de meerderheid nog groter werd." |
Lokaal Sociaal Beleidsplan
2008-2013
Hierbij volgens het persbericht van het OCMW de voornaamste punten uit het plan.
Het Lokaal Sociaal Beleidsplan wil een laagdrempelige, kwaliteitsvolle
dienstverlening aanbieden dat rekening houdt met de door de bevolking
aangehaalde noden. Daarnaast dienen de welzijnsactiviteiten te worden
gecoördineerd.
Diverse werkgroepen maakten bij de voorbereiding van het Plan een
omgevingsanalyse van de gemeente. Daaruit bleken een aantal knelpunten. In
samenspraak werd dan beslist het Plan rond drie centrale thema's uit te bouwen.
Om de bestaande
toestand te verbeteren zijn een aantal concrete doelstellingen en acties
vooropgesteld.
De belangrijkste zijn :
|
Wonen (Betaalbaar, kwaliteitsvol en
duurzaam wonen)
|
verhoging van
de sociale woongelegenheden |
|
realisatie van
doorgangsstudio’s (voor crisisopvang) |
|
opmaken van een
brochure rond wonen |
|
promoten van
het sociaal verhuurkantoor |
|
informeren
omtrent het belang van het milieu rond de woning en aanpakken van zwerfvuil |
|
|
Tewerkstelling (Werk dient
toegankelijk te zijn voor iedereen)
|
het aantal
KMO’s op de gemeente behouden |
|
toerisme aan
het donkmeer promoten |
|
verdere
uitbouw van de dienstenchequeonderneming van het OCMW |
|
promoten
van de belbus |
|
opvangmogelijkheden
voor kinderen verder uitbouwen |
|
|
Zorg voor ouderen
|
actief
opsporen van vereenzaamde senioren |
|
invoering
van een gemeentelijke mantelzorgpremie voor thuisverblijvende
zorgbehoevenden |
|
stimuleren
van vrijwilligerswerk door senioren |
|
realisatie
van een nieuw woon- en zorgcentrum ipv het oude rustoord |
|
realisatie
van bejaardenflats via de sociale bouwmaatschappij |
|
Voor het uitwerken
van de acties zal samenwerking nodig zijn tussen gemeente, OCMW en andere
organisaties zoals de bouwmaatschappij, de thuiszorgdiensten, de werkwinkel en
jobfinder, de mutualiteiten,… Daarnaast zal constante opvolging en eventuele
bijsturing nodig zijn. In het nieuwe woon- en zorgcentrum in Overmere komt een
Sociaal Huis. Daar zullen de burgers terecht kunnen met vragen rond sociale
dienstverlening in de gemeente. Dit Sociaal Huis krijgt een informatie-, loket-
en doorverwijsfunctie.
Het integrale beleidsplan is
te raadplegen op www.berlare.be
en
www.ocmwberlare.be.
| Website OCMW-Berlare |
| Nieuw rusthuis in Overmere: zie
hier
de plannen voor het gelijkvloers. |
| OCMW-raad: verslag van de
OCMW-raadsvergadering van 23-3-03, de eerste waar echt publiek aanwezig was. |
| Lokaal opvanginitiatief: verslag
van de opening van deze woning waar het OCMW asielzoekers tijdelijk onderdak
geeft.
|
| 26 november 2010 - De vernieuwde woongids, met het antwoord op vragen in
verband met (sociaal) wonen, huren of kopen, premies ... is
gratis verkrijgbaar bij de gemeente, het OCMW, bouwmaatschappij Hulp in
Woningnood en de bibliotheken. En ze staat de websites van het
ocmw en van
de gemeente. |
| 7-9 september 2010 - Vroeger rusthuis Gaver: bezichtigen van niet
meer gebruikte meubelen en materiaal, met mogelijkheid tot overhandigen van
bod (tot 9/9, 12 uur). Winnaars worden verwittigd. |
| 17-18 oktober 2009 (14-18 uur) - Baron Tibbautstraat: opendeurdagen
in nieuwe rusthuis. Gratis shuttledienst naar parking aan de ingang van
Nieuwdonk. Plechtige opening rusthuis is op donderdag 15/10 (16 uur) en
verhuizing bewoners gebeurt op 24/10.
plan rusthuis |
| do. 8 mei 2008 (14 uur) - zaal De Venne (Uitbergen): voordracht
over erfenisrecht met notaris Hertecant. Een initiatief van de seniorenraad en
de gemeente. Gratis toegang. Liefst vooraf inschrijven (052 43 23 40). |
| zo. 27 april 2008 (10-16 uur) - rusthuis Overmere: openwervendag
met mogelijkheid om de werkzaamheden aan het nieuwe rusthuis te bezoeken.
Info. |
2007 en vroeger
| 18 december 2007: gemeenteraad aanvaardt het sociaal beleidsplan 2008-2013 |
| 1 juni 2007 (17 uur): eerste spadesteek van het nieuwe rusthuis |
| Nieuwe OCMW-raad - op dinsdag 2 januari 2007 kiest de 9 nieuwe
leden van de OCMW-raad. Op vrijdag 5 januari 2007 (20 uur - refter
OCMW-rusthuis Overmere) wordt de nieuwe raad geïnstalleerd en de voorzitter
gekozen. |
| Nieuwe voorzitter - Op 31 maart 2005 verkiest de
OCMW-raad
(agenda) een nieuwe voorzitter. Martha
Tackaert, de eerste vrouw die die functie uitoefende, wordt dan 'gewoon'
raadslid. |
| Drugmeldingspunt (DIP)
Druggebruikers of mensen uit hun omgeving kunnen voortaan in het OCMW terecht
met hun vragen en bezorgdheden of voor begeleiding bij het zoeken naar de
juiste hulporganisatie. Uiteraard gebeurt het gesprek met volledige
geheimhouding naar derden. Voor informatie of een afspraak:
Liesbeth Willemans (maatschappelijk werker)
loi@ocmwberlare.be
of tel. 09/367 50 39. |
| OCMW-secretaris terug
Sinds 1 juni 2004 is Hilde Van der Jeugt terug OCMW-secretaris Gedurende
2,5 jaar was ze waarnemend secretaris in het OCMW van Dendermonde.
Freddy Schollaert die haar taak hier overnam, is nu weer directeur van het
rusthuis in Overmere. |
| |
links naar sites van verenigingen over:
cultuur
gemeente
politieke partijen
jeugd
milieu
toerisme
sociaal
(ook socio-cult.verenigingen)
sport
links naar
winkels en bedrijven uit deze
gemeente
Beoordeel het gemeentebestuur
vergelijk met
beleidsplan 07-12
verkiezingen 14/10/12
Verkiezingen 7/6/2009
De jeugd
aan het woord
De politici
aan het woord
Ken je
(deel)gemeente
Er zijn nog copies van het
nkb informatief
Jaarboek 2006
beschikbaar !!!
Info
Bestellen
Meer
themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)
Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?
Gluren bij de buren
adressen
uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
En tips van
de lezers.
Om eens te
vergelijken ...
Deze site steunt het
Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens
in de wereld.
Een
overzicht.
De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven
kunnen een week na verschijnen
hier worden herlezen.
|
Je mening al gegeven over het
stemrecht voor vreemdelingen ?
Of over een van de andere
discussiethema's
?
|