U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
september 2009 Voor Pascal Dujardin zit de
crisis vooral in het hoofd In crisistijden wordt vooral op feesten bespaard, wordt al eens gedacht. “Fout”, zegt Pascal Dujardin, die met zijn bedrijf vanuit de opslagplaats naast de Schelde in Berlare voor de decors van onder meer bedrijfsfeesten zorgt. “We worden opnieuw meer gevraagd.” Pascal begon zijn bedrijf in 2002. Voordien had hij ervaring opgedaan bij een soortgelijk Nederlands bedrijf, waarmee nog wordt samengewerkt. “Ik volgde in avondschool vier jaar de richting ‘etalage- en decorbouw’, met als belangrijk onderdeel sfeercreatie. Als DJ richtte ik me eerst vooral op de inrichting van discotheken, maar dat is geëvolueerd naar vooral bedrijfsfeesten. Dat is ook creatiever omdat men meestal minder is gebonden aan de bestaande gebouwdecoratie.” Zijn klanten komen vooral via evenementenbureaus, mondelinge reclame of het internet bij hem terecht. “Er zijn eigenlijk maar een vijftal bedrijven in dit land die dit werk doen. En dan nog heeft elk bedrijf toch wel iets specifiek. Wij trachten met standaarddecorstukken zo creatief mogelijk in te spelen op het thema dat de klant aan zijn feest wil geven, of dat nu voor een communiefeest, een horecazaak of een bedrijfsfeest voor meerdere duizenden is, in een tent, een feestzaal of een fabrieksgebouw. Het beschikbare budget speelt uiteraard een rol, maar zelfs voor kleine budgetten trachten wij de klant een geslaagde avond te bezorgen. Belangrijk is vooraf goede afspraken te maken. En wie zelf decorstukken komt huren, krijgt daar tips bij om met enkele stukken toch voor iets speciaals te zorgen.” Hij heeft vorig jaar de crisis ook gevoeld. “Er werd toen beknot op de budgetten voor bedrijfsfeesten, en dan vooral op de decors. Maar dat lijkt nu voorbij: we worden opnieuw meer gevraagd. Hoewel ik niet wil ontkennen dat er mensen zijn die moeilijkheden hebben, die crisis zit bij de meesten toch vooral in het hoofd. Het goede is dat nu misschien toch beter met geld zal worden omgesprongen.” Waarom bedrijfsfeesten minder te lijden hebben van de crisis is voor Pascal duidelijk. “Het opbouwen van een groepsgevoel is vooral in zulke periode belangrijk. Daar kan men eens stoom aflaten, dingen zeggen die in de werkomgeving niet kunnen. En dat kan nog gemakkelijker in een omgeving met een speciale sfeerdecoratie dan tijdens het ‘etentje met de baas’, dat vroeger meestal werd georganiseerd.” De komende weken heeft hij het alvast heel druk: halloween ! “We doen al volop overuren om extra decorstukken aan te maken om aan de vele aanvragen te kunnen voldoen. En eind oktober moeten dan meerdere evenementen op dezelfde dagen worden ‘afgewerkt’. Ja, en dat is ook geen 9 to 5 job. Elke zaal moet klaar staan en het decor achteraf weer afgebroken.” Van palmboom tot Hollywood Pascal Dujardin heeft intussen al voor heel wat verschillende decors moeten zorgen, van tropische beachparties met palmbomen en al dan niet tonnen zand, over loungeparties tot zelfs een privéfeest met ‘veel rode lantarentjes’. “Hollywood en filmdecors zijn ook erg populair.” Daarbij kon hij de ervaringen van reizen naar de Verenigde Staten gebruiken. “Ik bezocht er Las Vegas en al verschillende filmstudio’s.” Bedrijfsfeesten zijn ook voor zangers heel aantrekkelijk. “Je ziet op die feesten regelmatig bekende namen die daarbuiten niet altijd veel optredens hebben, maar dat circuit verkiezen.” |
De activiteitenkalenders: (ook socio-cult.verenigingen)
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
02/08/09.
|