Dit is een archiefpagina. Klik hier voor de nieuwste berichten
Groenten in het Nieuws een website van Plantaardig.com

 
WWW   Deze webstek

woensdag, september 14, 2005

Pluktomaatje

De jury van de AGF-Innovatieprijs 2005 kende de eerste prijs toe aan het Pick-a-Tom concept.
Pluktomaatje of Pick-a-Tom wordt gezien als het meest innovatieve marketingconcept. Met de krachtige slogan ‘De lekkerste tomaatjes pluk je zelf!’ bouwde het Pluktomaatje in korte tijd een enorme bekendheid op. Aan dit tomatenplantje (hoogte circa 35 cm) groeien minstens 40 kerstomaatjes. De plantjes worden aangeboden wanneer het eerste trosje oranje/rood is gekleurd. Thuis kunt u dus al snel de eerste tomaatjes proeven. De plantjes vragen een mooie zonnige plaats en dagelijks een scheutje water. Zo geniet u enkele weken van uw zelf gekweekte tomaatjes, lekker om uit het vuistje te eten, maar ook om in een salade te verwerken.
Meer info op de website www.pluktomaatje.nl

dinsdag, september 13, 2005

Bezoek een groenteteler tijdens de Dag van de Landbouw

De Dag van de Landbouw is al meer dan 25 jaar het moment waarop boeren en tuinders in heel Vlaanderen de bedrijfspoort wagenwijd openzetten voor het grote publiek.
Dit jaar gebeurt dit op 18 september.

Het is ook het uitgelezen moment om eens een professioneel groentebedrijf van dichtbij te verkennen. In de provincie Antwerpen kunt u een trostomatenbedrijf ( info + foto's )en een tuinbouwbedrijf met o.a. slateelt onder glas (info + foto's) bezoeken. In West-Vlaanderen kunt u een bedrijf waar men bloemkool en prei teelt of een aardbeienbedrijf (hydroteelt)bezoeken. (info + foto's)
In Vlaams Brabant kunt een witloofteler en een gemengd openluchtgroentebedrijf bezoeken.
Meer info over de Dag van de Landbouw en de deelenemende bedrijven per provincie vindt u hier

maandag, september 12, 2005

Bezoek een biogroentebedrijf.


In het ganse Vlaamse land kan je tijdens het weekend van 17 en 18 september gaan kijken bij verschillende biologische groentetelers.
Wie zijn de Vlaamse bioboeren en -boerinnen en hoe runnen ze hun bedrijf? Wat betekent milieuzorg en duurzaamheid voor hen en hoe brengen ze dit in de praktijk? Op welke manier werken zij anders dan gangbare boeren en wat voor lekkers wordt er van hun gewassen of producten gemaakt? Dat en nog veel meer kom je allemaal te weten als je tijdens het opendeurweekend een bezoek brengt aan één van de deelnemende biologische bedrijven.
Alle deelnemende bedrijven vind je hier

donderdag, september 08, 2005

Het Nieuwsblad - ,,Hoe kan ik tomaten drogen?''

Lees het artikel hier
Het Nieuwsblad - ,,Hoe kan ik tomaten drogen?''

maandag, september 05, 2005

De groeiende saladbar

Helemaal nieuw is het concept natuurlijk niet (zie dit artikel), maar de ondernemers Lensink en Eversdijk introduceren de zogeheten ‘home-grow-salad-bar’ volgende week op de AGF Totaalbeurs in Rotterdam.
Met het home-grow-salad-bar concept bepaalt de consument ter plekke hoeveel verse sla er op tafel komt en in welke combinatie. De sla in de home-grow-salad-bar is plukrijp en altijd supervers. Een broodje gezond is dus zo gemaakt. Op elk gewenst moment kan een volgende portie worden geoogst. Bovendien past de home-grow-salad-bar perfect op de vensterbank in de keuken.
De keuze van de slasoorten vond plaats op basis van smaak, presentatie en kwaliteit. Voor wat betreft de kwaliteit is o.a. gekozen voor sterke soorten die goed bestand zijn tegen variërende omstandigheden tijdens het traject tussen kweker en consument. De planten moeten qua hoogte goed in de verpakking passen. Tegelijkertijd moet de klant er zoveel mogelijk blad af kunnen halen. Uit diverse proeven kwamen de zogeheten babyleaf- soorten als besten uit de bus. Bij de kleurschakering van de tray in combinatie met de slasoorten is gelet op een frisse, vrolijke en natuurlijke aantrekkingskracht: groente is niet alleen gezond, maar moet ook leuk zijn om te zien. Meer uitleg over deze nieuwigheid vindt u op de website http://www.homegrowsaladbar.com/

zondag, september 04, 2005

Groenteteler biedt tomaten aan in automaat

Een tomatenteler uit de Zijpstraat in Duffel heeft voor een primeur gezorgd met een tomatenautomaat. 'Dit is waarschijnlijk de enige tomatenautomaat ter wereld', lacht hij. En blijkbaar meteen ook een gat in de markt, want de automaat wordt al volop gebruikt. De tomatenautomaat van Pittoors is eigenlijk een verbouwde broodautomaat.

'Er is koeling en verwarming ingebouwd zodat de temperatuur op vijftien graden gehouden kan worden, ideaal voor trostomaten', vertelt de teler. 'De vakjes zijn ook op een andere hoogte ingesteld zodat de automaat plaats biedt aan vijftig mandjes trostomaten'.
Lees verder op VILT - Vlaams Informatiecentrum over Land- en Tuinbouw

vrijdag, september 02, 2005

Brusselse vroegmarkt ziet omzet groenten en fruit met helft dalen
(Nieuwsblad Online)

De vroegmarkt in Brussel, de favoriete plek van de topkoks en kwaliteitskruideniers, ziet zijn verkoop razendsnel dalen. De omzet van fruit en groenten haalt nog amper de helft van die in 1995. ,,Steeds meer inkopers trekken naar de veiling. Met de nacht alleen overleven wij niet meer'', zegt Roger Goossens (77), die zijn tomaten en paprika's verkoopt aan quasi elk sterrenrestaurant in de wijde omgeving.
In het holst van de nacht is er één plek in Brussel die bruist van de bedrijvigheid. De legendarische vroegmarkt aan het kanaal verhandelt iedere nacht gemiddeld 2.000 ton producten. Tientallen vrachtwagens, beladen met fruit en groenten, rijden af en aan.
Binnen in de gigantische markthallen is de sfeer minder uitbundig....
Lees verder op Het Nieuwsblad Online

donderdag, september 01, 2005

REO Veiling verkoopt voor het eerst witte selder kleinverpakt.

Praktisch en netjes in de boodschappentas is het wel, zo'n witte selder per stuk verpakt.
In de REO Veiling van Roeselare werd woensdag 31 augustus voor het eerst kleinverpakte, ingekorte witte selder verkocht. De bleekselder zit verpakt in kleurrijke, transparante plastiekzakjes met barcode. In een kist gaan 12 zakjes met elk een netto gewicht van 750 tot 1000 g. De selder wordt ingekort tot 35 cm. Op de nieuwe verpakking vindt de consument ook enkele gebruikstips en een eenvoudig recept.
Twee producenten hadden dinsdag samen 113 kisten bleekselder aangevoerd. Bij de simultane klokverkoop op woensdag werd gemiddeld 0,17 euro/zakje betaald. De 113 kisten gingen naar zes verschillende kopers.