U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links
van elke bladzijde, |
|
"Allemaal Sociaal 3.0 - Kunnen ondernemers de wereld redden?". Dat is de titel van het jongste boek van Filip Michiels, een journalist uit deze gemeente die zijn sporen al verdiende, ondermeer bij Vacature Magazine, De Morgen en De Tijd, waarmee hij al de Citi-persprijs voor economische journalistiek kreeg. Zijn sociale interesse is intussen ook al duidelijk. Zo waren er de beklijvende verhalen van de vluchtelingen die in Lampedusa aankwamen. In dit boek, waarvoor hij door uitgeverij Manteau was gevraagd, brengt hij de neerslag van tientallen interviews, en dit verdeeld over acht thema's die allemaal te maken hebben met de veranderende verhouding tussen bedrijven/organisaties/maatschappij en de burger: de relatie tussen sociaal en natuur, tussen 'stakeholder' en 'shareholder', de stappen naar een nieuw ondernemingsmodel, voorlopers in verandering, de noodzaak aan professionalisering in sociale initiatieven, het nieuwe en sociale investeren, de taak van een visionaire overheid, en de rol van 'iedereen'. Elk deel bevat eerst wat in dubbelinterviews over dit thema werd gezegd door Steven Serneels, Piet Colruyt, Johan Moyersoen en Marieke Huysentruyt (allen actief in projecten die financiering zoeken voor nieuwe bedrijven met een sociaal project. Daarnaast geeft Michiels wat hij ontdekte bij lokale en (inter)nationale initiatieven, organisaties en bedrijven. De voornaamste conclusie: er gebeurt al heel wat aan sociale initiatieven, aan activiteiten die aanzetten tot een andere economische kijk op deze wereld. Maar het boek bevat ook waarschuwingen. Want niet iedereen is al overtuigd dat deze maatschappij zich moet aanpassen, als gevolg van globalisering, automatisering en een verouderende bevolking. Filip Michiels: Er is bijna zo'n anderhalf jaar aan het boek gewerkt. De aanzet was een artikel in De Morgen met Marieke Huysentruyt (o.a. professor aan de London School of Economics) over 'business in poverty'. Maar ook de duidelijke veranderingen in een maatschappij die zich op een keerpunt bevindt. De impact daarvan ziet men zowel in het sociale, economische en het politieke. Daarbij is ook de burger mondiger geworden. Dat uit zich in een grotere invloed op bedrijven, op wat die maken. En ook het bedrijfsleven staat op een keerpunt. Er zijn de gevolgen van een kleinere middenklasse in het westen, waardoor ook de afzetmarkt verkleint. Er is ook de invloed van de opkomende wereldmachten, die de sociale problemen vergroten." Door zijn onderzoek en bezoek aan verschillende initiatieven leerde Michiels dat Frankrijk al verder is gevorderd in de samenwerking tussen economische en sociale doelstellingen. "Waar men daar deze nieuwe initiatieven ondersteunt, wordt hier gediscussieerd over besparingen in de gezondheidszorg." Wat bedoel je eigenlijk met 'allemaal sociaal'? En wat betekent: 'de wereld redden'? Nee, dit is geen links-rechts verhaal. Het model voor de toekomst moet zich meer in het midden situeren. Wat nodig is, is samenwerking. Vanuit het besef dat het anders kan. Maar ook met het besef dat er niet 'één voor alles geldende oplossing' is. Vooral in het begin zal er nood zijn aan rolmodellen: mensen die de toon aangeven en door hun voorbeeld stimuleren.
Lees ook het persbericht , met enkele reacties van toch wel gekende personen. Het boek bevat 224 pagina's en kost € 24,99. Je kan het onder meer bij de auteur bestellen (Filip.Michiels@tijd.be). Hij geeft de komende weken enkele voordrachten bij Voka-afdelingen. |
links naar sites van verenigingen over: (ook socio-cult.verenigingen)
links naar
vergelijk met beleidsplan 07-12
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen
uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
|
Deze pagina is het
laatst gewijzigd (of door ons geopend) op
29/10/16.
|