gemeentehuis Politici aan het woord politieke partijen

 Verkiezingen 25 mei 2014

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

horizontal rule

Omhoog
Onze verkozenen
Verkiezingen 25 mei 2014
verkiezingen 14-10-2012
verkiezingen 13-6-2010
verkiezingen 7-6-09
verkiezingen 10-6-07
Verkiezingen 8-10-2006
Verkiezingen 13-6-04
Verkiezingen 18-5-03
CD&V nieuwjaar
VLD nieuwjaarsreceptie
sp.a nieuwjaar
vb  nieuwjaar
N-VA

 

Omhoog
25-05-14: uitslagen
25-05-14: kopstukkendebat 

Op 25 mei zijn er verkiezingen voor zowel het Vlaamse Parlement, de federale Kamer en het Europese Parlement.
Die dag geven we met zijn allen de gekozenen een vrijbrief voor vijf jaar.
De volgende verkiezingen voor deze niveaus zijn immers in 2019 (als de federale kamer intussen niet 'valt', zijn de volgende die voor gemeente en provincie in 2018).
Dit - zo wordt gezegd - moet zorgen voor stabiliteit en de kans geven om beleid op langere termijn te voeren.

Dit onderlijnt echter ook het belang van deze verkiezingen.
Op 25 mei duiden we mee aan wie mag beslissen over de richting die Vlaanderen, België en Europa de volgende jaren inslaan.

Om dat te kunnen doen is het nodig om te weten waar het eigenlijk over gaat en wat de verschillende partijen en kandidaten voorstellen.
En om zelf te laten weten wat we van die partijen en kandidaten verwachten.

Op deze pagina's komen links naar sites met informatie, als het kan, ook verslagen van activiteiten.

Op de facebookgroepen 'inwoners Donkgemeenten overleggen met elkaar', 'Donkgemeenten en de federale verkiezingen van 2014', 'Donkgemeenten en de verkiezingen voor het Vlaamse Parlement' en 'Donkgemeenten en de 'Europese verkiezingen' zijn reacties mogelijk. Die worden eventueel ook op deze pagina's overgenomen.

Voor kandidaten uit deze gemeente (en ook de andere) zijn deze groepen een middel om zichzelf, hun motivatie, hun programma, hun verwachtingen bekend te maken.
Voor de inwoners om hun vragen te stellen over de verkiezingen, de partijen en de (plaatselijke) kandidaten, over de federale instellingen en hun 'machten'.

Informatie:  resultaten - algemeen - (vragen aan de) kandidaten - verslagen/programma's - van de redactie

1) Algemeen

bulletde reglementen, de belangrijke datums etc: website van de federale overheid
bulletVoor de leraren (van het lager tot het volwassenonderwijs): lespakketten voor de verschillende verkiezingen
 
bulletVerkiezingen Vlaamse Parlement
bullethet Vlaamse Parlement
 
bulletVerkiezingen voor de federale Kamer
     Er zijn geen verkiezingen voor de Senaat: een kleiner aantal senatoren wordt door de Kamer en de regionale parlementen gekozen.
bulletde Kamer
 
bulletVerkiezingen voor het Europese Parlement
bullethet Europese Parlement
bulletspeciale verkiezingssite (links naar de Europese partijen, meer over de actuele onderwerpen etc.)
bulletde Europese Commissie  of hier (het is de bedoeling dat de nieuwe voorzitter van deze Commissie komt uit de partij die het sterkst uit de verkiezingen komt)

2) Kandidaten

bulletDe plaatselijke kandidaten (volgens lijstnummer)
bullet  3 - VB:
bulletKelly Uyttendaele - 15de plaats Vlaams Parlement
bullet  7 - Open Vld:
bulletKatja Gabriëls 1ste opvolger Kamer
bulletKarel De Gucht: lijstduwer Europees Parlement
bullet12 - sp.a:
bulletInge Moens  16de plaats Kamer
bullet13 - N-VA:
bulletHilde Van Doorsselaere 6de opvolger Vlaams Parlement
bulletvijf vragen aan de campagnevoerende kandidaten

nkb informatief stelde deze vijf W-vragen aan de vier vrouwelijke campagnevoerende kandidaten uit deze gemeente: (met de antwoorden in volgorde van ontvangst)

·         Wat zette je er toe aan om bij jouw partij op een lijst te staan?

bullet

Inge Moens:
Betrokkenheid op onze maatschappij.  En het gevoel dat een engagement niet loos mag zijn...want dan is het geen engagement meer.  
Ik heb 20 jaar als hulpverlener gewerkt: Bijzondere Jeugdzorg en Algemeen Welzijnswerk...
Dat engagement is natuurlijk héél tastbaar, maar het zit op een ander echelon.
En mijn partij sluit het nauwst aan bij hoe ik zelf de maatschappij zou willen organiseren.  Ze is niet perfect, maar nog het minst imperfect :-)
En voldoende realistisch (wat Groen en PvdA soms iets minder zijn lijkt mij)

·         Weerspiegelt je plaats op de lijst je ambitie of zie je dit als een opstap naar meer later?

bullet

Inge Moens:
De plaats is perfect.  Ze weerspiegelt mijn steun aan en engagement voor het project, maar tegelijkertijd ook mijn 'politicagehalte":
dat is niet van een grootorde om een verkiesbare plaats te mogen ambiëren.  
Er zijn er meer en beter die dat kunnen en verdienen.
Politiek is niet mijn beroep, noch mijn hobby, dus het komt er bovenop: bovenop werk, (groot)gezin en hobby en dat is best soms heavy.

·         Wat verwacht je met je plaats op de lijst te behalen (aantal stemmen, invloed, …)?

bullet

Inge Moens:
Ik verwacht dat de mensen minstens respect hebben voor een medemens die "kleur bekent".
Dat mijn affiche niet als straatpollutie wordt gezien, maar toch minstens als een engagement dat respect verdient.
Ik ben niet bezig met het verwerven van invloed of aanverwante...
Ik vind het belangrijk om mijn (onze) boodschap transparant en met nuance te brengen zodat mensen ervoor zouden kiezen
omdat ze overtuigd zijn (geraakt) van de inhoud.  Misschien is dat naïef, maar dat is meer garantie op betrouwbaarheid en dat gaat het langst mee.

·         Wie is je grote politieke voorbeeld?

bullet

Inge Moens:
Ik heb een zwak voor politici die er in slagen van zonder al te veel "spelletjes" en "spinning" hun job goed te doen en daar,
zelfs over de partijgrenzen, respect voor te krijgen.  
Vaak zijn dat politici die in grote mate "zichzelf" zijn en ook sterk en zelfbewust -sommigen noemen dat dan arrogant- genoeg  zijn om dat ook te blijven.
Ik denk dan aan een Tobback en een Dehaene...een De Gucht ook met momenten, zelfs een Maggie (los van de inhoud van haar beleid hé)
en een Bart De Wever, maar dan meer in zijn beginperiode.
Vandaag  heeft hij niet meer de puurheid van zijn die ik -los van zijn gedachtegoed- eerst best wel kon bewonderen.  
Maar de nummer één in dat lijstje is Frank Vandenbroucke: de slimste, meest effectieve en efficiënte politicus/minister ooit
in de periode waarin ik me van politiek bewust ben.  
Hij was wie hij was, handelde naar zijn vermogen en kennis (en die zijn beide zeer groot) en deed gewoon zijn job, zonder meer.  
Geen zever, geen spelletjes...maar hij overleefde de politiek niet...dat zegt iets over "de politiek", als "spel", als "arena" hé !  

·         Wat is voor jou het voornaamste dat er de komende jaren moet gebeuren op Vlaams, nationaal en Europees vlak, en wat is het belang daarvan voor de bevolking van de Donkgemeenten?

bullet

Inge Moens:
Een sterk en eensgezind Europa is zéér belangrijk.  Mijn interesse ligt niet zozeer daar, maar ik voel in elke vezel dat het cruciaal is voor de toekomst.
Het zal op termijn ook steeds meer garantie bieden op een sterk(er) federaal en Vlaams beleid.  
Er is momenteel teveel "shopping"-mogelijkheid binnen de unie-zonder-grenzen.  
Voor bedrijven en de financiële wereld is het een makkie om een overheid lam te chanteren onder dreiging van het land te verlaten,
activiteiten te verleggen, geld elders onder te brengen...
Partijen moeten soms passen met mooie kaarten, de kiezer begrijpt het niet en voelt zich verraden en bekocht...
Het maakt een beleid minder transparant.  
Een sterk en duidelijk Europa zal ons beleid ook sterk, duidelijk en transparant maken.
Dat klimaat is minder gunstig voor "spelletjespolitici".
Ik voel dus doorgaans een spontaan wantrouwen bij tegenstanders van Europa :-)  
Europa moet zorgen dat er niet meer kan "geshopt" worden in het ontlopen van nationale regelgeving allerhande.

Federaal: de vergrijzing biedt de grootste uitdaging :  het gaat snel en de maatregelen houden de demografie niet bij.  
Te-ge-lij-kertijd kunnen we op gebied van zorg écht niet minder doen...op alle vlakken moet het juist méér.  
Maar handhaven wat er is zal al  een verdienste zijn.  
Niet capituleren aan de verleiding om te denken dat "het niet langer betaalbaar is" zal al werk genoeg zijn.  
Nochtans worden we bestookt met cijfers over verdeling van welvaart, in ons land als wereldwijd,
die aantonen dat er méér dan genoeg geld en middelen zijn, maar dat de verdeling ziekelijk scheef zit.  
En toch durven sommigen beweren dat de bestaande structuren die sociale vangnetten voorzien onhoudbaar zijn...onbegrijpelijk.  

Op Vlaams niveau moet welzijn eindelijk eens finaal op orde gezet worden.
Integrale jeugdhulp proper finaliseren, deze keer met de middelen die nodig zijn, niet met de zoveelste kluit in 't riet.
Wachtlijsten wegwerken, eindelijk !  Voldoende kinderopvang, zoals beloofd (en goed gestart, dat moet gezegd !) met het nieuwe decreet.  
Het lukt maar niet omdat er nooit de middelen voor uitgetrokken worden en de beperkte sociaal-linkse krachten hierin niet voldoende kunnen doorwegen.
En tenslotte: onderwijs, maar dat hoeft geen betoog dat er daar nog veel werk aan de winkel is.  
Zelf zou ik daarin een zeer klein maar zeer belangrijk accent in aanbrengen: werk maken van bestrijding van pesten.  
Dat is een onderschatte problematiek die ondanks dramatische berichten in de pers nog steeds niet beleidsmatig aangepakt wordt.
 Een goede minister van onderwijs zal voor mij degene zijn die dit structureel in zijn/haar onderwijsbeleid meepakt.  
Een nog betere minister degene die er in slaagt om de (negatieve effecten van) de verzuiling te vervagen.  

De bevolking van de Donkgemeenten is in dit verhaal niks meer of minder, want in mijn partij willen we iederéén mee op de trein.
In mijn eigen verhaal gaat het natuurlijk over mij woonplek :-)  Het is nu al een hele tijd dat ik Overmere/Berlare bedoel wanneer ik een zin met "Bij ons..." begin.  En "bij ons" is toch altijd een beetje specialer hé !
Daarom verdient Berlare een socialer imago ; een dienstencentrum waar de toenemende groep senioren terecht kan, in combinatie met een bloeiende sociale economie...sociaal restaurant, kringloop (weggeef?-)winkel(s), doelgroeptewerkstelling en - begeleiding...ingebed in een sterk en herkenbaar sociaal huis,
gekoppeld aan een sterke bib van de nieuwe generatie en het nu reeds sterke cultuuraanbod dat
-uiteraard met een kansenpassysteem makkelijker toegankelijk wordt voor verschillende bevolkingsgroepen...  
Een totaalconcept waarin verschillende functies door elkaar lopen en waar de éénloketfunctie een evidentie is...mijn droom voor een sociaal Berlare...

bulletAl de kandidaten
bullet per 'regio' (federale overheid - wordt aangevuld)

3) Verslagen/Programma's

bulletKopstukkendebat 21/3/2014

4) van de redactie

Het zijn belangrijke verkiezingen. Daarom wil nkb informatief naast informatie regelmatig ook een redactionele bijdrage leveren. Niet om aan te zetten om voor één bepaalde partij te kiezen, maar om wat bedenkingen mee te geven, om het debat aan te wakkeren.

27 mei - 18 mei - 4 mei - 21 april

27 mei 2014
En nu komt het moeilijkste...

Eerst iets over de plaatselijke kandidaten en partijen. Karel De Gucht (Open Vld) kon als lijstduwer toch een zitje veroveren voor het Europees Parlement, waar in 1979 zijn politieke carrière begon. Maar hij gaf al voor de verkiezingen aan de zetel niet te willen opnemen. Katja Gabriëls (Open Vld) heeft zich getoond en zo aangegeven dat ze een hoge plaats bij de effectieven zeker waard was geweest. Met meer dan 9800 stemmen, het zesde meeste van alle kandidaten op haar lijst, zal ze - mocht er een van de werkelijk gekozenen een plaats openlaten - haar zitje niet zomaar gekregen hebben. Hilde Van Doorsselaere (N-VA) haalt ook meer dan 4500 stemmen, maar plaatselijk werden wellicht toch vooral kopstemmen gegeven. Inge Moens (sp.a) kon meer dan 3300 kiezers lokken met haar eigenwijze campagne, maar gaf al aan toch op meer dan 150 stemmen uit de eigen gemeente te hebben gerekend. Kelly Uyttendaele (VB), tenslotte, deelde in de algemene teloorgang van haar partij.

Over het resultaat van de partijen in deze gemeente kan worden gezegd dat N-VA, met ook hier boven de 30%, zich moet afvragen hoe deze partij dit potentieel aan kiezers kan aanspreken. Open Vld is met resp. 26 (Vl) en 28 (kamer, door het Gabriëls-effect?) % hield goed stand tegen de N-VA-tsunami en steeg ruim boven wat deze partij in het kanton en in de provincie haalde. CD&V, sp.a en VB halen hier minder steun dan elders. CD&V was nog het gelukkigst omdat de afdeling geen eigen kandidaat op de lijst had staan.  

Twee dagen na de verkiezingsdag zijn de regeringsonderhandelingen echt begonnen. Bart De Wever (N-VA) zag vanmorgen de meeste Vlaamse partijvoorzitters en deze middag benoemde de koning hem tot informateur die moet nagaan wat de mogelijkheden zijn voor de vorming van een federale regering. Dinsdag moet hij daarover een eerste verslag uitbrengen. Het minste wat men kan zeggen is dat het geen gemakkelijke opdrachten worden. Het ziet er naar uit dat de andere partijen rekenen op een uitschuiver om dan zonder N-VA verder te kunnen doen zonder de Vlaamse opinie voor het hoofd te stoten. Al zal het ook dan moeilijk zijn om de perceptie weg te krijgen dat de 30% van de PS voor hen blijkbaar zwaarder wegen dan de 30% van N-VA.

"Je hebt nog niets gezegd over inhoud!". Ja, dat klopt. Omdat er buiten wat aanduidingen over mogelijke links-rechtstegenstellingen het vooral over details ging, die in een zoektocht naar mogelijke compromissen weinig impact zullen hebben. En omdat toch weer eens bleek dat de meeste discussie als oorsprong had: "als er besparingen moeten komen, dan niet bij mij, niet in mijn sector". En dan hebben rationele argumenten weinig zin. Het is nu alleen maar te hopen dat er compromissen worden gevonden die er werkelijk toe doen en dat wil zeggen: de maatregelen nemen die echt nodig zijn om onze welvaart te verzekeren zonder hierbij de zwaksten te treffen, en dat die met de nodige eerlijkheid worden uitgelegd om er zo voor te zorgen dat we er allemaal - ieder volgens de eigen mogelijkheden - onze bijdrage toe leveren.

18 mei 2014
De onverwachte wending?

"Herinnert het overlijden van oud-premier Jean-Luc Dehaene aan de tijd toen politici nog bereid waren om compromissen te sluiten?" Zo gaven enkele commentatoren aan dat het plotse heengaan van de CD&V-politicus zijn partij in deze laatste week nog kon helpen om de kloof met gedoodverfde winnaar N-VA te verkleinen. Om het cynisch te zeggen: neemt Dehaene nu wraak voor de wijze waarop hij zelf in 1999 door een onverwachte wending - de dioxinecrisis - de verkiezingen verloor?

Puur inhoudelijk lijkt er wel een groot verschil, maar een die wellicht nog meer invloed zou kunnen hebben. Waar een deel van de kiezers in 1999 wellicht hun kiesbeslissing baseerden op een verkeerd reageren door de regering op het aspect van voedselbescherming, wordt nu in de weegschaal geworpen of die veronderstelde winnaar wel tot een akkoord kan komen met andere partijen. Met als ondertoon dat, indien niet, het land in een zware crisis komt. En dat lijkt toch wel zwaarder te wegen dan wat in 1999 op het spel stond.

Maar de vraag was niet echt nieuw. De andere partijen proberen al sinds 2010 de N-VA af te schilderen als een partij die geen compromissen wil sluiten. Blijkbaar volstaat dit niet om de peilingen in een andere richting te duwen. Dat N-VA in de Vlaamse regering zit en - misschien met nog meer invloed - dat CD&V mee in de Antwerpse bestuursmeerderheid stapte maakten dat argument minder geloofwaardig.

Belangrijker is de vraag welk sociaal model de kiezer na de verkiezingen wil uitgewerkt of verdedigd zien, en dit zowel op Vlaams, federaal of Europees niveau. Tenminste voor zover men goed weet wat waar mogelijk is. En dat laatste is door de complexiteit van onze instellingen, door de niet altijd volledige overdracht van bevoegdheden naar elk van deze bestuursniveaus niet echt duidelijk. Het samenvallen van de drie verkiezingen heeft daar niet echt bij geholpen.

Daarom waren de belangrijkste in de overvloed van verkiezingsprogramma's en bijdragen in geschreven media wellicht die bijdragen die naar de ideologische drijfveren van de verschillende partijen peilden. Zo was er 'Reyers Politiek', spijtig genoeg uitgezonden op onmogelijke uren maar de afleveringen zijn nog te herbekijken. Omdat het toch bijna niet mogelijk is om de verschillende voorstellen uit de partijprogramma's concreet te vergelijken, geven deze 'ideologische' uitzendingen de kans om af te wegen welke richting de verschillende partijen in een mogelijke coalitie zullen verdedigen. De keuze van de kiezer - en die kan verschillend zijn voor elk niveau - kan dan aangeven wat bij de onderhandelingen het meeste invloed zou moeten krijgen.

Met naar schatting zo'n 30% niet besliste kiezers kan er nog veel gebeuren. Wat zal bepalen wat die grote groep uiteindelijk zal doen? De informatie die ze via media, folders en debatten krijgen? De persoonlijke band met al de kandidaten, ook met die (plaatselijke) kandidaten die op voorhand geen kans maken om gekozen te worden, en die - de ene wat meer dan de andere - uitleggen waarom ze kandidaat zijn, wat de gevolgen voor de gemeente zijn van het kiezen voor hun partij? Of dan toch nog ergens een 'onverwachte wending'?

Op de avond van 25 mei zal duidelijk zijn wat de theoretische en praktische mogelijkheden zijn om een meerderheid te vormen, of de meerderheid anders kan voor de Vlaamse en de federale regering (indien men ook daar een vertegenwoordiging van een Vlaamse meerderheid wil)? Vanaf 26 mei zal dan moeten blijken hoever partijen voldoende hetzelfde denken om samen te werken. Sommigen voorspellen al dat - op federaal vlak - herverkiezingen onvermijdelijk worden...

Op Europees vlak moeten het Europese Parlement (EP) en de regeringsleiders een akkoord vinden over wie de Europese Commissie zal leiden. Wordt het de kandidaat van de grootste partij, diegene die er in slaagt om een meerderheid in het EP achter zich te krijgen (wat Verhofstadt nog een kans zou geven) of dan toch iemand anders die door een meerderheid van de regeringsleiders naar voor wordt geschoven? Of zorgt een zo grote overwinning van anti-Europese partijen voor een patstelling die tot het begin van het einde van het Europese project kan leiden? De gevolgen van die nog 'onverwachte wending' zouden weleens nog groter kunnen zijn dan welke uitslag voor de Vlaamse en het federale verkiezingen ...

4 mei 2014
Duidelijk waarover het gaat?

Is het op drie weken voor de verkiezingsdag al wat duidelijker waarover het eigenlijk gaat? Is het over links tegen rechts? Over het afbreken van 'ons sociaal model' of over de bescherming ervan? Of dan toch over het al dan niet splitsen van dit land? Anders gezegd: bieden de partijen duidelijke antwoorden op de uitdagingen voor Vlaanderen, België en Europa op korte én op langere termijn?

Ter verdediging: dat is niet gemakkelijk uit te leggen. Onze maatschappij, de wereld, zit zo ingewikkeld in elkaar dat het zelfs niet eenvoudig is om die uitdagingen eenvoudig uit te leggen zonder in populisme te vervallen. Laat staan de oplossingen. "Is die wereld dan niet te ingewikkeld gemaakt?", zou een eerste terechte vraag kunnen zijn. Maar kan het anders? Ja, als we terug zouden gaan naar kleine stadsstaten, waar eventueel zelfs een volledige burgerparticipatie te organiseren is. Maar de geschiedenis leert dat die kleine staten moeilijk overleven (alleen al door problemen met voedselbevoorrading) en dat de 'leiders' al snel de behoefte voelen om sterker te worden. We zijn nu geëvolueerd naar een wereld waarin het normaal is dat we voeding en grondstoffen van 'overal' kunnen gebruiken. Het is normaal dat dit onder bepaalde regels gebeurt. Maar dat is met zoveel 'spelers', met zoveel belangen niet gemakkelijk. Nooit.

Waarom wordt dan zo weinig echt gesproken over die uitdagingen, over de keuzes die eventueel mogelijk zijn en over hun gevolgen? Wil men de uitdagingen niet duidelijker voorstellen omdat men geen oplossingen heeft? Of heeft men er baat bij om verder te kabbelen over een veelheid aan details, waardoor men het 'echte bos' niet meer ziet? Is de angst om bestaande, voorbijgestreefde instellingen en gebruiken (en dus ook de huidige jobs) te verliezen groter dan het vertrouwen in alternatieven, die dan wel degelijk moeten worden bestudeerd? Want anders blijft het inderdaad bij populistisch gepraat en dat geldt voor alle politieke partijen). En daar is uiteindelijk niemand mee gebaat.

En intussen vergroot nu echt die kloof tussen politiek en burger. Het grote aantal mensen die nog niet weten waar ze voor gaan stemmen zegt genoeg. Behalve de echte partijadepten lijken er echt weinigen de keuze al te hebben gemaakt. "Omdat we politici niet meer geloven." "Omdat politici vooral naar hun eigen postjes kijken." "Omdat ze toch niet luisteren." Het zijn maar enkele van de argumenten die men dagelijks hoort.

Het is een gevaarlijke evolutie. Omdat het de kern van onze maatschappij raakt. Beslissingen nemen is nu eenmaal nodig om een - eenvoudige of ingewikkelde - maatschappij goed te organiseren, om de mensen dat te kunnen bieden wat nodig is om een menswaardig leven te kunnen leiden, om de kansen te krijgen om dat leven nog beter te maken, om er voor te zorgen dat er geen misbruiken zijn. Indien de mensen niet meer geloven in de instellingen die de maatschappij organiseren, dan dreigt chaos. Het is de taak van de mensen die zich in politiek willen engageren - en gelukkig zijn er zo - om dat vertrouwen in de instellingen te herstellen, om die instellingen te veranderen indien dat nodig is.

Het is dan ook normaal dat burgers aan die would-be politici kunnen vragen waar zij voor staan, welke oplossingen zij vooropstellen. nkb informatief vroeg dat aan de vier - vrouwelijke! - plaatselijke campagnevoerende kandidaten (zie hierboven). Natuurlijk zijn zij, op een na, niet echt geplaatst om gekozen te worden. Maar dan nog is het hun verantwoordelijkheid om te proberen de mensen in hun directe omgeving uit te leggen waarom zij kandidaat zijn, waarom zij achter hun partijprogramma staan. Anders blijft 'kandidaat zijn' vooral iets om stemmen voor anderen te winnen, en 'gekozen worden'  vooral afhankelijk van het aantal affiches dat men kan omhoog hangen of het aantal brieven dat men kan (laten) schrijven. En daar gaat het toch echt niet om.

21 april 2014
De strijd kan nu echt beginnen

Voor de officiële kieslijsten voor de regionale en nationale verkiezingen is het nog wachten tot 1 mei, maar eigenlijk liggen die nu wel al vast. Of het zou moeten zijn dat er hier of daar nog onregelmatigheden zouden zijn gebeurd bij de indiening of over de gegevens van de kiezers. Voor de Europese verkiezingen is de officiële lijst sinds 15 april beschikbaar. Die strijd om de plaatsen is dus al voorbij.

Over de programma's van de verschillende partijen is intussen ook al wat inkt gevloeid. Daarbij toch twee opmerkingen.

Een: er is veel gerekend, maar niet op een manier die het voor de kiezers echt duidelijker maakt. En bovendien gelden die berekeningen enkel indien de partij die ze maakte alleen aan de macht zou komen. Dat is in ons kiesbestel dus onmogelijk. Er moet hier altijd rekening worden gehouden met de invloed van andere partijen die mee in de Vlaamse of federale regering zitten. Die zullen in het regeerakkoord ook wel enkele van hun agendapunten willen zien, met bijhorende kosten en baten. Of anders gezegd: het is onmogelijk voor een regering is gevormd te berekenen wat de financiële impact zal zijn van de voorstellen die men wil uitvoeren. En bovendien: hoe kan men vooraf inschatten wat de gevolgen zijn van internationale maatregelen en gebeurtenissen?

Twee: zoals te vrezen was, door het samengaan van drie verkiezingen wordt het moeilijk om genoeg aandacht te besteden aan de afzonderlijke programma's voor de drie niveaus. Het Europese programma is daarom dikwijls te beperken tot 'voor of tegen meer Europa' en hangt uiteindelijk af van wat de fracties op Europees vlak vooropstellen. Waarom was het niet mogelijk dat die fracties een Europees programma opstelden dat ze dan in elke lidstaat konden verdedigen? En voor het Vlaamse en federale niveau - voor de kiezer die al de moeite wil doen om het onderscheid te maken - is men er zeker nog niet in geslaagd om duidelijk aan te geven wat men met die verschillende regeringen echt wil/kan doen. Omdat men het eigenlijk zelf niet weet?

Een en ander heeft er voor gezorgd dat er ondanks allerlei pogingen om debatten te organiseren, nog weinig animo is voor deze 'moeder van alle verkiezingen' die 'het beleid voor de komende vijf jaar zal vastleggen'. En wellicht niet onterecht. Er heerst een negatieve perceptie rond politiek en politici. "Politici hebben schrik van de verkiezingen", stellen commentatoren vast. Terecht? Op zijn zachtst gezegd: er is weinig gedaan om die perceptie te verbeteren. Zij blijken niet in staat om duidelijke oplossingen voor te stellen voor de huidige problemen of voor diegene die zich aandienen. Is het door onkunde, door gebrek aan leiderschap of toch omdat vele politici liever de problemen vooruitschuiven naar 'hun opvolgers' en dus ook naar de volgende generaties van burgers. En dan hebben we het nog niet over de al dan niet terechte berichten over allerlei vormen van 'misbruik'.

Maar de fout ligt niet alleen bij de politici. Zoals reeds dikwijls in de redactionele bijdragen gesteld: hoeveel moeite doet de burger om te begrijpen dat beleid voeren niet zo eenvoudig is, dat keuzen maken ook afhangt van het het vinden van meerderheden, met partijen (maar ook met kiezers) die fundamenteel verschillend denken, dat het algemeen belang dienen ook vraagt naar het opzijzetten van het eigen belang. Zie de vele procedures die vertraging oplopen door klachten van burgers en de manifestaties die niet meer mogen plaatsvinden omdat 'buren' bezwaar indienen. Dit is zeker niet allemaal omdat burgers bezorgd waren over het algemeen belang.

Eigenlijk wordt het meer dan tijd dat er een groot debat komt over wat politiek, wat politici eigenlijk zouden moeten doen. Over hoe onze instellingen zich aan een gewijzigde maatschappij zouden moeten aanpassen. En over hoe burgers kunnen worden aangezet om zich meer te bekommeren om politiek en wat politici doen. Dit kan al op plaatselijk vlak gebeuren. Daarom een oproep: wie wil meehelpen om eens een denkavond te organiseren over 1) wat politiek in deze eeuw zou moeten doen 2) hoe de 'samenwerking' tussen politici en burgers kan verbeteren en 3) op welke manier de burger meer kan worden betrokken.

Maar intussen zijn er dus al de verkiezingen van 25 mei, volgens de oude formule. De strijd om de stem van de kiezer zal nu wellicht in alle hevigheid losbarsten. Gebeurt dat met rationele boodschappen, of overwegen de emotionele? Zal de kiezer zich laten leiden door wie 'het meest wordt gezien' of door de meest geloofwaardige argumenten? Hoe gaat die kiezer zich informeren? Welke rol spelen sociale media? Voor de observatoren onder ons worden het zeker boeiende tijden.

Maar vooral: het resultaat van de verkiezingen wordt inderdaad heel belangrijk. Geeft de kiezer - voor zover dat mogelijk is met de voorgestelde partijprogramma's - duidelijk aan welke richting men Vlaanderen/België/Europa wil zien uitgaan? Of zal er nood zijn aan coalities van heel tegenstrijdige basisopinies? In het eerste geval moet er achteraf niet worden gezegd dat men niet wist wat men vroeg. Bij de tweede optie kunnen de te onderhandelen compromissen vermijden dat te 'extreme' beslissingen worden genomen. Het is nu aan de kiezer om te beslissen welke van de twee opties een oplossing bieden, Vlaanderen, België en Europa voorbereiden op wat ons nog te wachten staat.

Reacties zijn mogelijk via de facebookgroepen 'inwoners Donkgemeenten overleggen met elkaar', 'Donkgemeenten en de federale verkiezingen van 2014', 'Donkgemeenten en de verkiezingen voor het Vlaamse Parlement' en 'Donkgemeenten en de 'Europese verkiezingen'.

 

links naar sites van verenigingen over:

cultuur

gemeente

politieke partijen

jeugd

milieu

toerisme

sociaal

(ook socio-cult.verenigingen)

sport

 

links naar
winkels en bedrijven uit deze gemeente

 

Beoordeel het gemeentebestuur

vergelijk met beleidsplan 07-12

 

verkiezingen 14/10/12
 

Verkiezingen 7/6/2009

 

De jeugd
 aan het woord

 

De politici
aan het woord

 

Ken je
 (deel)gemeente

 

Er zijn nog copies van het

nkb informatief

Jaarboek 2006

beschikbaar !!!

Info

Bestellen

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Volg Europa

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

horizontal rule

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 27/05/14. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2011 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.