| |
januari 2006. nkb
informatief zal tot de gemeenteraadsverkiezingen van oktober regelmatig
vragen stellen aan de partijen die aan deze verkiezingen deelnemen. Dit om de
kiezer in staat te stellen zich beter te informeren. De vragen en gekregen
antwoorden (max. 10 lijnen per antwoord in wordbestand) staan gegroepeerd volgens de datum
waarop de partijen ten laatste moesten antwoorden, met de eerste partij die
reageerde eerst. Bij partijen die later waren, staat de datum van ontvangst er
bij. Als er zich later nog partijen aandienen, kunnen zij ook nog hun bijdrage
leveren voor de dan nog relevante vragen. Alle antwoorden worden tegelijk op de
site gezet, zodat 'afkijken' niet kon.
Nog dit: omdat de programma's blijkbaar nog niet uitgeschreven zijn kan het
dat de antwoorden, zoals een van de voorzitters schreef, enkel richtinggevend
zijn.
De Jeugdraad nam een gelijkaardig initiatief. Zij stelde de gekende partijen
een achttal vragen en groepeerde de antwoorden in een
brochure.
Reeks 6: gemeentepersoneel - beoogde mandaten
Een samenvatting van de programma's
Reeks 5: VB-lijst - veroordeling
burgemeester en (ex-)schepenen - kandidaat burgemeesterschap
Reeks 4: informatie/adviesraden -
ontwikkelingshulp - Europa
Reeks 3: prioritaire thema's - wat met
toerisme ? - waarop besparen en waarvoor meer besteden
Reeks 2: infrastructuur - middelen - verdeling
over prioriteiten
Reeks 1. vrouwen - programma -
coalitievoorkeur
2 oktober 2006
- Bij het
gemeentepersoneel is er blijkbaar een gerucht 'ontstaan' dat volgens kandidaten
van oppositiepartijen het aantal gemeentepersoneelsleden zal verminderen als er
een andere meerderheid komt. Hoe is de houding van jullie partij tegenover
gemeentepersoneel: aantal, kwaliteit ...
sp.a-Spirit-Groen!: Er is geen haar op ons hoofd
dat er aan denkt om het aantal personeelsleden te doen dalen. In tegendeel om
ons programma te kunnen verwezenlijken en de kwaliteit van onze dienstverlening
te verhogen zullen er extra nodig zijn.
Wat de kwaliteit betreft, denk ik dat deze over het algemeen goed tot zeer goed
is, maar jammer genoeg is er voor vrijwel elke dienst maar één of een beperkt
aantal personen die het werk kennen. Waar wij voor staan is een uitgebreider
dienstverlening. Daarvoor zal een heroriëntatie nodig zijn binnen de diensten,
maar dit zal wel in samenspraak met het personeel gebeuren.
VLD-Vivant:
Ik ontken formeel dat de VLD en haar kandidaten dergelijke
verklaringen doen. Wij hebben geenszins de bedoeling het aantal personeelsleden
te verminderen. Integendeel , het gemeentepersoneel in al haar geledingen
levert goed werk. De VLD heeft trouwens meermaals haar appreciatie hiervoor
uitgesproken, in gemeenteraad en daarbuiten. Het aantal personeelsleden wordt
trouwens vastgelegd in een personeelsformatie die door de gemeenteraad (VLD
inclusief) is goedgekeurd.
CD&V-NV-A:
Het gemeentepersoneel
moet buiten de strijd tussen de politieke partijen worden gehouden vind ik
en mag niet de inzet van verkiezingen worden.
- Mochten jullie mee
een coalitie mogen vormen, voor welke schepen- en/of andere functies (denk ook
aan voorzitterschap van gemeenteraad) denken jullie de geschikte persoon op de
lijst te hebben ?
VLD-Vivant:
Laten we afwachten wie verkozen is, welke mandaten
eventueel naar onze partij gaan evenals welke bevoegdheden. Uiteraard
beschikt onze lijst over voldoende kwalitatief hoogwaardige mensen om
desgevallend verantwoordelijkheid op te nemen in het bestuur van onze
gemeente.
23 september 2006
Hoe is jullie programma verschillend van dat van de andere
(kartel)lijsten, en waarom zou men daarom voor jullie lijst moeten kiezen ?
CD&V-NV-A:
CD&V is een beleidspartij die oog heeft voor de concrete noden van de mensen,
zoals buitenschoolse kinderopvang in elke deelgemeente, het aanbieden van ruimte
waar mensen mekaar kunnen ontmoeten en zich ontplooien (bv De Venne in
Uitbergen, het nog te realiseren JOC in Berlare, de Sporthal in Overmere),
voldoende aandacht voor cultuur en de infrastructurele uitbouw van de gemeente
(wij plannen de aanleg van 3000 meter voetpaden per jaar),… CD&V/N-VA wil in de
eerste plaats de dienstverlening in de 3 deelgemeenten en de noodzakelijke
investeringen op hetzelfde peil kunnen behouden, in tegenstelling tot andere
partijen die pleiten voor een “sober beleid”, wat er in de praktijk op neerkomt
dat ze een en ander willen afbouwen. Onze gemeente staat er financieel gezond
voor dankzij het vooruitziend beleid van de afgelopen jaren. Wanneer zou blijken
dat ons programma kan verwezenlijkt worden met minder belastingen, dan zal CD&V/N-VA
dit zeker overwegen maar belastingverlaging is geen doel op zich.
VLD-Vivant: De
essentie van het verhaal is dat de VLD staat voor een soberder maar ook veel
beter bestuur van onze gemeente, niet gekenmerkt door de arrogantie van de
huidige bestuurders. Dit werd onlangs nogmaals duidelijk gemaakt door de
veroordeling door de correctionele rechtbank in de milieuzaak van de illegale
ophogingen. Het huidige CD&V beleid heeft nog steeds niet de boodschap begrepen
want men slaat weer wild in het rond en zoekt de schuld zelfs bij de oppositie
terwijl de VLD de huidige bestuurders steeds gewaarschuwd heeft dat er
verkeerde zaken aan de gang waren. De excessen van een jarenlange absolute
meerderheid hebben toegeslagen in Berlare en de bevolking is daar het
slachtoffer van: de belastingen werden verhoogd, onnodige prestigeprojecten (museum) kregen voorrang op veel belangrijker investeringen in voorzieningen als
een nieuw rustoord en verkeersveiligheid.
De VLD zal de belastingen
opnieuw verlagen. Dit komt ten goede aan alle burgers.
Want de Berlarenaar
betaalt te veel. De gemeentelijke dienstverlening in de deelgemeenten werd
afgebouwd omdat volgens de Burgemeester dit "economisch niet rendabel is". De
VLD wil dit terug omdraaien. Naar de bevolking wordt niet geluisterd. Kijken we
naar de negatie van het huidige bestuur van de petitieactie voor het behoud
van de kermis te Overmere op het kerkplein.
sp.a-Spirit-Groen!: Het grootste verschil
is: ons programma is geen samenraapsel van onderdelen en voorstellen, maar is
onze visie die we vertaald hebben naar programmaonderdelen en voorstellen.
Wij proberen bovendien projectgericht te werken. De verschillende onderdelen
van ons programma spelen op elkaar in, het zijn geen losstaande puntjes maar
een geïntegreerd geheel en tegelijk heel concreet. Zo zijn wij de enige
partij die een echt toerismeplan heeft en geen losstaande statements rond
toerisme. En binnen het seniorenbeleid, jeugdbeleid,... proberen wij telkens om
rekening te houden met iedereen binnen de doelgroep maar tegelijk houden we
met al deze groepen rekening bij de andere beleidsdomeinen.
Onze kijk op dienstverlening is anders dan die van de andere partijen. Wij
willen de dienstverlening naar de 21e eeuw tillen. We gaan niet alleen voor
een uitbreiding van de dienstverlening (eenloketfunctie, mobiel loket, betere
en volledige dienstverlening in de deelgemeenten,...) maar ook voor een
evaluatiesysteem. Hierbij wordt de bevolking gevraagd wat zij van de
dienstverlening vinden om dat dan achteraf eventueel bij te sturen.
En bovendien: ons programma is niet alles te nemen of te laten: de inwoners
zullen inspraak hebben en de mogelijkheid om zelf ideeën aan te brengen.
13 september 2006
-
Zou het mogelijk zijn een
reactie te geven op het nu vaststaande feit dat het VB deelneemt aan de
verkiezingen, en op de mogelijke gevolgen daarvan op de uitslag en bij het
eventuele samenstellen van een meerderheid ?
CD&V-NV-A: In eerste
instantie streeft CD&V Berlare, samen met kartelpartner N-VA, naar het
behoud van haar huidige meerderheid in de gemeenteraad. Wat het effect van
de deelname van het VB aan de verkiezingen zal zijn weet niemand, maar
indien nodig is CD&V/N-VA bereid om te praten met elke democratische partij.
Het partijbestuur van CD&V heeft een jaar geleden reeds uitdrukkelijk
gesteld dat er, in voorkomend geval, met het VB geen bestuursakkoord zal
worden afgesloten. Ik begrijp dan ook niet goed waarom die vraag telkens
opnieuw wordt gesteld. We zouden over die ene partij beter zwijgen.
VLD-Vivant: Het
is een democratisch recht van VB om aan de gemeenteraadsverkiezingen deel te
nemen. Het al dan niet succes van deze partij op 8 oktober is moeilijk in
te schatten. De Berlaarse politieke context levert niet echt een
voedingsbodem voor hun politiek. Toch zullen zij stemmen opvangen van een
aantal kiezers die om diverse redenen ontevreden zijn , die in veel gevallen
niks te maken hebben met zaken van politieke aard. In Berlaarse context is
een stem voor het VB een verloren stem. Hun uitslag kan uiteraard het
samenstellen van een nieuwe bestuursmeerderheid bemoeilijken. Afgaande op de
uitlatingen van de drie andere partijen is het ook zo dat geen enkele van
deze partijen met het VB een bestuursakkoord zal sluiten. Het is dus wachten
op keuzes van de kiezer. Het is ongetwijfeld zo dat de lijst VLD-Vivant het
alternatief is voor de huidige meerderheid om onze gemeente te besturen. De
VLD gaat uit van eigen sterkte en hoopt zo groot mogelijk te worden om
zodoende eindelijk (al dan niet geholpen door een coalitiepartner) een
ommekeer in onze gemeente te verwezenlijken.
sp.a-Spirit-Groen!: Elke lijst die voldoet
aan de wettelijke voorwaarden heeft het recht deel te nemen aan de
verkiezingen. Alhoewel ik een partij met een dergelijk programma gesteund op
onverdraagzaamheid, misleiding en ophitsing liever niet zie deelnemen moet
ik dit als democraat aanvaarden. Ik hoop enkel dat de kiezers van de
donkgemeenten kiezen voor democratische en opbouwende initiatieven en
afbraakpolitiek in onze gemeente geen kans geven.
-
Idem
in verband met de gevolgen van de
gisteren uitgesproken veroordeling van de burgemeester en enkele schepenen,
los van het feit dat ze misschien niet meer kunnen zetelen ?
CD&V-NV-A: Deze uitspraak heeft geen betrekking op CD&V als partij, maar op
enkele individuele personen (zelfs het college van burgemeester en schepenen
als gemeentelijk beleidsorgaan is hier niet betrokken) en het komt
partijvoorzitters dan ook niet toe om daarover uitspraken te doen. Ik
verwijs dan ook naar het communiqué dat de betrokkenen hieromtrent hebben
verspreid en dat luidt als volgt :
“Burgemeester Jan-Willy Van Sande, Schepenen Julien Spruyt en Robert
Audenaert en raadslid Camiel Moerman zijn totaal verrast door de uitspraak
van de correctionele rechtbank te Dendermonde. Zij voelen zich diep gekrenkt
in hun eer na jarenlange inzet voor hun gemeente. De burgemeester en de
schepenen tekenen hoger beroep aan en zullen alles in het werk stellen om
hun naam gezuiverd te zien. De rechtbank heeft immers op geen enkel vlak
rekening gehouden met de gefundeerde argumenten van de verdediging en is
voortgegaan op verklaringen van derden zonder enige vorm van grondonderzoek.
Het gaat hier niet om een stort maar om een stedenbouwkundig vergunde
ophoging. Deze werd trouwens zowel door oppositie als meerderheid eenparig
goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 16 maart 1998.”
VLD-Vivant:
"Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten" "Eigen schuld, dikke
bult " Twee oude spreekwoorden die terzake van toepassing zijn .
Het gaat hier alweer om uitwas van onzorgvuldig
bestuur, voortvloeiende uit de arrogantie die het huidige schepencollege
typeert. Ook de rechter spreekt van de verregaande arrogantie van de
betrokkenen. Gebrek aan het uitoefenen van controles, niet respecteren van
milieuwetgeving...het is geen kleine zaak . De veroordelingen zijn dan ook
terecht zwaar. Onze VLD fractie heeft dan ook meermaals de meerderheid
verwittigd dat men verkeerd bezig was, maar dit werd zoals steeds arrogant
weggelachen.
Het ergste is dat een aantal veroordeelden zeer
verwonderd zijn over de uitspraak en dat de burgemeester zelfs spreekt
van politieke beïnvloeding van de rechter. Zulke uitlatingen tonen aan dat
hij toch niet meer ernstig redeneert. Hij zou beter moeten weten en moeten
beseffen dat hij een voorbeeldfunctie heeft. Bovendien laat hij
uitschijnen dat de oppositie hierachter zit. Dit is uiteraard alweer een
laffe uitspraak. De klacht werd in 2001 ingediend door de milieuvereniging Raldes.sp.a-Spirit-Groen!: Het
gerecht is onafhankelijk en dient zijn werk te doen! Ik geloof in de
onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het gerecht dat zijn ambt
uitoefent in alle eerlijkheid. Uit wat de media schrijft blijkt dat in elk
geval de gemeenteraad niet van alle details op de hoogte is. Het is
duidelijk dat hier toch wel iets schort aan de transparantie van het
gemeentelijk beleid.
-
Op Kanaal 3 (zie ook hier op 12
september) zegden zowel Luc Vercruyssen als Karel De Gucht dat zij geen
kandidaat-burgemeester zijn als in hun partij iemand anders meer stemmen
haalt. Is dat een afspraak binnen de partijen en hoe schatten jullie die
mogelijkheid in ?
CD&V-NV-A: Luc Vercruyssen heeft dat
helemaal niet gezegd, wel integendeel. Karel De Gucht heeft die uitspraak
in zijn mond gelegd en Luc Vercruyssen heeft die bewering precies ontkend !
Het enige wat Luc Vercruyssen daarover heeft gezegd is dat hij meer stemmen
wil halen dan in 2000 om zich door de bevolking aanvaard te voelen als
kandidaat-burgemeester.
VLD-Vivant: In onze partij is de situatie klaar en
duidelijk: Karel De Gucht is kandidaat-burgemeester. Dat hij een topscore
zal halen staat buiten kijf. Naar mijn mening zal hij door niemand worden
geklopt , zowel niet door een VLD'er als door iemand van de CD&V.
Ik moet mij niet bemoeien met de zaken van de CD&V maar
uit goede bron is vernomen dat binnen de CD&V de afspraak bestaat tussen
Vercruyssen en Van Sande dat de degene met de meeste voorkeurstemmen
burgemeester wordt. Bovendien vertelt de Overmeerse schepen Verhofstadt
dat hij ook wel burgemeester wil worden. Blijkbaar heeft de CD&V dan nu
drie kandidaten ? Vercruyssen en Van Sande zullen het graag horen......
sp.a-Spirit-Groen!: Als kleinste
democratische partij lijkt het mij best om het oordeel van de kiezer af te
wachten. Immers is het niet zo dat wie als paus het conclaaf binnen gaat
er als kardinaal terug uitkomt ?
1 februari 2006
CD&V antwoordde niet, dit keer wellicht een gevolg van het ongeval dat de
voorzitter twee dagen geleden had.
- Wat vindt u van de informatieverstrekking door en openheid van het
schepencollege, over de samenwerking met adviesraden ? En van die door en van
uw partij ? Wat zijn uw intenties mocht uw partij in de meerderheid zitten,
zowel wat de gemeenteinformatie als die van de partij betreft ? En wat als u
oppositiepartij bent ?
VLD: De infoverstrekking door en de openheid van het College van
Burgemeester en Schepenen (CBS) kan veel beter. Het CBS loopt niet over van
talent terzake. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de
dossierkennis van het CBS zo zwak is. Het gebeurt meermaals dat ze het horen
donderen in Keulen als hen een vraag wordt gesteld, zelfs over hun specifiek
beleidsdomein. De samenwerking tussen het CBS en de adviesraden loopt ook al
niet vlot. Recent zagen we daarvan alweer een voorbeeld van: de manke
communicatie met de jeugdraad omtrent het jeugdontmoetingscentrum.
De VLD becommentarieert momenteel de plaatselijke toestanden via zijn
lokale burgerkrant die regelmatig verschijnt. Het is duidelijk dat de
bevoegdheden "communicatie en informatie" beter en concreter moeten
uitgewerkt worden.
sp.a: De informatieverstrekking kan beter en sneller. Er wordt te
weinig gebruik gemaakt van de moderne middelen. Infogem is naar de inwoners
toe het enige actieve informatiemiddel. Andere gemeenten hebben, naast een
informatieblad ook een actief informatiebeleid met de moderne middelen. Zo kan
er ingespeeld worden op concrete informatiebehoeften. Wat de adviesraden
betreft mis ik, op de jeugdraad na, wel een pro-actief optreden. Tot nu toe
hebben wij als partij ook verzuimd om een modern communicatiebeleid te voeren.
Via Spots trachten wij om inhoudelijke punten aan de bevolking aan te reiken.
Zowel in meerderheid als minderheid zullen wij streven naar een modern en
onafhankelijke communicatie naar de bevolking.
- Ontwikkelingshulp blijft een 'ver van mijn bed'-verhaal. Door de
globalisering, het migratievraagstuk heeft dit nochtans een steeds grotere
impact op iedereen, en moet ook het gemeentebeleid daar een invloed op hebben,
al was het maar door de sensibilisering. Hoe staat uw partij daar tegenover ?
Heeft een 0,7% gemeentelijke bijdrage een kans ? Voortdoen met een veelheid
aan kleine acties of trachten meer mensen aan een of enkele meer
langetermijnacties te krijgen ?
VLD: De gemeente heeft de morele plicht mee te stappen in acties
georganiseerd door privé-organisaties en NGO's, naast het geven van
logistieke steun en publicatieruimte. In Berlare kennen wij een plaatselijk
icoon terzake, Pater De Visscher waarmee Minister en gemeenteraadslid De
Gucht een zeer goede relatie heeft. Binnenkort bezoekt de Minister hem in
Kikwit en zal hem bovendien vanuit Buitenlandse Zaken steun worden gegeven
voor de plaatselijke werking daar. De Gucht betoonde ook zijn steun voor een
eventueel uitwisselingsproject van Berlare met Kivu (gemeenteraad van
november) en was zelfs bereid medewerkers van het Ministerie daaraan te
laten meewerken. Vanuit de CD&V meerderheid blijft het muisstil .......
sp.a: Gemeentelijk beleid,of beleid in het algemeen gaat over
mensen, voor mensen. Elk zinvol initiatief dat in de gemeente wordt ontwikkeld
dient gesteund te worden. De discussie over kleine acties of
langetermijnacties doet minder ter zaken als de acties maar zinvol zijn en
daadwerkelijke hulp bieden. Langetermijnacties moeten echter structurele
oplossingen bieden om als uiterste (misschien utopische) oplossing
ontwikkelingshulp overbodig te maken. Gemeentelijk kan men wel reeds een
kleine stap nemen door bvb fair trade producten te gebruiken en hierin een
consequente houding aan te nemen. Voornaam is ook dat iedereen correcte
informatie verstrekt. Juist is juist, fout is fout en de wet geldt voor
iedereen. De 0,7% kan wanneer de middelen er zijn, maar toch blijven wij
vooral voorstander van een eerlijk aankoopbeleid die de mensen ter plaatse een
eerlijke prijs voor hun arbeid geven.
- Hetzelfde geldt voor Europa. Daar heeft men - eindelijk -
begrepen dat ook regionaal en plaatselijk inspanningen nodig zijn om de mensen
te informeren en te betrekken, om de democratisering te verhogen. Wat is uw
idee hierover ? Wil uw partij, al dan niet in de meerderheid, daar aan
meewerken ?
VLD: De Berlaarse bevolking ligt niet wakker van Europa, behoudens
enkele uitzonderingen.
Dit is misschien niet gewenst aangezien de Europese regelgeving wel
degelijk uitwerking heeft op de plaatselijke politiek en besluitvorming.
Onze gemeente kan uiteraard meestappen in georganiseerde informatiecampagnes
vanuit de hogere overheid.
Het is niet een hoofdtaak van een gemeentebestuur om terzake een
voortrekkersrol te spelen.
Laat ons besturen, dicht bij de mensen, met aandacht voor de noden van alle
bevolkingsgroepen. Dat is al moeilijk genoeg.
sp.a: Europa is
waarschijnlijk de meest onderschatte speler en grijpt steeds meer en meer in
op ons dagelijks bestaan. Wij geloven in het Europese project op zich en
willen dit zeker bij de mensen brengen. Jammer genoeg kijken sommige (rechtse)
commissarissen niet verder dan de geldbeugel en lijkt het soms of Europa
systematisch ons sociaal systeem wil afbreken. Misschien met een knipoog naar
onze vroeger voorzitten: Europa zal sociaal zijn of niet zijn. Aan de andere
kant heeft Europa ook al vele goede zaken gebracht die jammer genoeg te weinig
gekend zijn. Het liberale Europa moet dringend een menselijk gezicht krijgen.
Daar kunnen we als gemeente zeker aan meewerken.
26 januari 2006
- Aan politiek doen is keuzes maken bij het besteden van de schaarse
middelen. Bepaal hier de prioriteiten. (hier in alfabetische volgorde
geplaatst, wijzig in uw voorkeur van 1 = belangrijkste tot 10 = minst
belangrijke, en voeg daar eventueel één 'andere' tussen). Graag ook
wat verklaring.
afvalbeleid en groenvoorziening, cultuur-infrastructuur,
cultuurprogrammering, huisvesting, jeugd-infrastructuur, sportinfrastructuur,
tewerkstellingsprogramma's, thuiszorg, toerisme-infrastructuur,
toerismeprogrammering, 'andere' (geef de naam, aub)
sp.a:
1. Sociaal beleid (seniorenbeleid,…..) |
5.
Tewerkstellingsprogramma’s |
9.
Sportinfrastructuur |
2. Huisvesting |
6.
Toerismeprogrammering |
10.
Culturele infrastructuur |
3. Jeugdinfrastructuur |
7. Culturele
programmering |
11.
Toeristische infrastructuur |
4. Thuiszorg |
8.
Afvalbeleid en groenvoorzieningen |
|
De gestelde prioriteiten zijn vooral
ingegeven door de tekortkomingen die we in deze domeinen nog zien en de
bekommernissen die we bij de mensen ervaren. De volgorde geeft niet
noodzakelijk ook de grootteorde aan van de middelen die er aan zullen worden
besteed: men kan soms zeer veel doen met (relatief) weinig middelen. Het
sociaal beleid slaat voornamelijk op de uitdagingen die we zien komen in
onze huidige maatschappij. In feite is thuiszorg hier een onderdeel van.
Wonen en werk zijn zonder tegenspreken belangrijk voor elke mens.
Toeristische programmering is een hefboom naar meer tewerkstelling en is
quasi onontgonnen gebied. De culturele programmering is goed en dient
behouden te blijven. Milieu is één van de uitdagingen van de toekomst en zal
steeds belangrijker worden. De huidige hefbomen zijn echter nog te minimaal
op gemeentelijk vlak. Wat de andere infrastructuur betreft is er, met wat
bezig is en in de planning zit, voldoende.
VLD:
1. Belastingsbeleid: verlaging |
5.Sociaal beleid - OCMW -thuiszorg |
9.Tewerkstellingsprogramma's |
2.Jeugdinfrastructuur |
6.Afvalbeleid - groenvoorziening
-wegeninfrastructuur |
10.Toerisme-infrastructuur |
3.Gemeentelijke dienstverlening |
7.Toerismeprogrammering |
|
4.Mobiliteit - (verkeers)veiligheid - aanpak
drugs |
8. Huisvesting |
|
Het nog op te stellen programma kan uiteraard nog andere prioriteiten
vaststellen die hier vooralsnog niet zijn vermeld of de vermelde
rangschikking wijzigen. Deze antwoorden zijn richtinggevend.
CD&V:
-
Wat is volgens uw partij het belang van het toerisme voor de
Donkgemeenten ? Indien belangrijk, wat zijn de mogelijkheden en problemen om
een degelijk toerismebeleid uit te werken ? Indien niet de moeite er nog
veel in te financieren, wat met de bestaande infrastructuur ?
sp.a: Toerisme is in Berlare een
belangrijke economische sector of zou het moeten/kunnen zijn. De sp.a is
hierrond een plan aan het opstellen dat moet tegemoetkomen aan de
verzuchtingen die er leven en moet leiden tot een echt gemeentelijk
toerismebeleid. Het is echter niet opportuun om hierover nu in een 10-tal
lijnen te communiceren.
VLD: Aangezien onze gemeente geen uitgebouwde
bedrijveninfrastructuur kent, blijft toerisme de enige economische factor.
Een degelijk toerismebeleid komt de horeca en de naam en faam van de
gemeente ten goede. Het kan zelfs (tijdelijke) tewerkstelling met zich
meebrengen. Het Donkmeer en omgeving moet de aantrekkingspool worden van de
gemeente. Een eigen gemeentelijke toerismedienst kan hiertoe zeker
bijdragen. Er dient overzichtelijk en gestructureerd gewerkt te worden.
Kleine ingrepen ter verfraaiing van het Donkmeergebied kunnen al heel wat
helpen. De grote infrastructuur is er al. Onderzoek is nodig om te zien hoe
deze het best rendeert.
CD&V:
-
Waarop zou uw partij concreet willen besparen en waaraan meer middelen
besteden ?
sp.a:
Het volledige antwoord op deze vraag zal de inwoner kunnen lezen wanneer
wij ons programma voorstellen. Waaraan wij zeker meer middelen willen
besteden is de veiligheid (verkeer, infrastructuur,…) maar ook aan het zich
veilig en comfortabel voelen in de eigen woonomgeving. Ook het sociaal
beleid willen we aanpassen aan de noden van de evoluerende maatschappij.
Wat de
besparingen betreft dient men rekening te houden met de realiteit. Sommige
uitgaven kan men niet terugdraaien of stoppen, hoe graag we het ook zouden
willen. Overbodige uitgaven moeten worden opgespoord en geschrapt, eender in
welk beleidsdomein ze zich bevinden of van welke aard ze zijn. Een evaluatie
van de uitgaven (jammer genoeg kan dit niet volledig aan de hand van de
begroting) en van de projecten dient duidelijk te maken waar er
mogelijkheden zijn.
VLD: De uitgaven binnen het cultuurbeleid zullen
kritisch bekeken worden en moeten binnen aanvaardbare perken worden
gehouden. De uitbouw en het goed onderhouden van het wegennet annex de
voetpaden is voor de VLD zeker een belangrijke aandachtsfactor tezamen met
een aantrekkelijke groenvoorziening. Ons programma zal terzake klaarheid
brengen.
CD&V:
18 januari 2006
- Het huidige beleid had als grondregel: de uitbouw van de
infrastructuur. Vindt uw partij dat er nog nieuwe infrastructuur nodig is -
en indien ja, welke moet prioritair worden uitgebouwd en waarom -, of is het
beter de volgende zes jaar de aandacht vooral naar andere beleidsdomeinen te
verleggen - zo ja, op welke en waarom ?
sp.a: Er is nog infrastructuur
nodig. Zo is er de terechte vraag voor een jongerenontmoetingscentrum. En
een paar jeugdverenigingen zijn wel heel penibel behuisd. Als een
veiligheidsonderzoek er een onveilige toestand aantoont, dan moet dit zo
snel mogelijk in orde worden gebracht, eventueel door een andere
huisvesting. Maar moet nieuwe infrastructuur steeds nieuwbouw betekenen?
Geregeld komen woningen vrij die, mits enige aanpassing, perfect kunnen
voldoen. Maar niet vergeten: infrastructuur vergt na enige tijd onderhoud,
wat eveneens geld kost. Wat de andere beleidsdomeinen betreft, het sociale
luik verdient meer aandacht (o.m. het seniorenbeleid). Een extra tandje zal
moeten worden bijgestoken om tot een echt gemeentelijk toeristisch beleid te
komen. Verder zijn maatregelen nodig voor het verkeer, mobiliteit,
veiligheid, het actualiseren van het mobiliteitsplan (wat al had moeten
gebeurd zijn), en nog een aantal domeinen waar nu te weinig voor wordt
gedaan.
VLD: Er is geen echte nood meer aan een verdere
uitbouw van de infrastructuur. De bouwwoede van de huidige meerderheid
heeft zelfs geleid tot "prestigeprojecten" waarvan de opportuniteit zeer
twijfelachtig is (museum Donkmeer). Al deze bouwwerken hebben tot gevolg dat
de leningslast voor de gemeente zeer hoog oploopt. Er is uiteraard de
noodzaak voor de bouw van een jeugdontmoetingscentrum. Het bouwproject
'kantine voetbal-annex fuifzaal' werd ook door de VLD goedgekeurd en zal
niet teruggedraaid worden.
CD&V: De uitbouw van infrastructuur is en blijft de
voornaamste manier om initiatieven op allerlei vlakken "kansen" te geven. De
uitbouw van sportinfrastructuur heeft vele sportverenigingen doen ontstaan,
groeien en bloeien. Na 10 jaar CC Stroming kan men tevens vaststellen welke
"boost" dit gegeven heeft aan het culturele leven in onze gemeente.
Infrastructuur voor jeugdverenigingen heeft deze verenigingen een kans
gegeven om te bloeien. Toekomstige infrastructuurplannen zijn heden al
vervat in beleidsplannen van allerlei deelsectoren. We denken hier
bijvoorbeeld aan het jeugdwerkbeleidsplan (JWBP), waarin de bouw van een
jongerenontmoetingscentrum (JOC) prioritair naar voor werd geschoven. Toch
zal er in de toekomst nog meer aandacht moeten geschonken worden aan de
ondersteuning van deze infrastructuren.
- In dit verband, beleid voeren vraagt de beschikbaarheid van middelen.
Heeft de gemeente voldoende middelen om de nodige investeringen of andere
beleidsdomeinen (zie uw antwoord op vraag 1) uit te voeren, en zo niet, hoe
denkt uw partij die middelen te verwerven ? Of opteert u dan om een en ander
tot later uit te stellen ?
sp.a: Wat de middelen betreft is het voor sp.a duidelijk. Meer
belastingen kunnen niet en liefst zelfs minder! Irritante en lineaire
belastingen moeten verdwijnen. Het zal belangrijk zijn om de tering naar
de nering te zetten. Er is ruimte voor investeringen maar hoeveel is
eigenlijk onbekend. Het eerste wat zal moeten gebeuren is het kritisch
bekijken van de huidige uitgaven, bepalen welke hier noodzakelijk zijn,
welke een meerwaarde hebben en welke overbodig zijn. Pas daarna weet men
welke ruimte er is en welke leninglast er mogelijk is. VLD:
Een adempauze dringt zich op in het alsmaar neerplanten van grote
infrastructuurwerken tenzij zich uiteraard acute noden voordoen. De
gemeente en haar inwoners opzadelen met grote leningslasten is niet aan de
VLD besteed. De VLD denkt er aan de door de CD&V doorgevoerde
belastingverhoging terug te draaien. Nader onderzoek terzake is nodig. Een
eventuele belastingsvermindering komt alle inwoners ten goede.
CD&V: Al wie er de meerjarenplanning van de gemeente en het
OCMW op nakijkt zal kunnen vaststellen dat de gemeente met ongewijzigde
inkomsten over voldoende middelen beschikt om ook in de toekomst deze
(noodzakelijke) infrastructuurpolitiek verder te zetten. Ondanks constante
investeringen gedurende 30 jaar beleid van CD&V is de gemeente nooit in
financiële moeilijkheden gekomen. Wel integendeel : gedurende 25 jaar
bleven de belastingsvoeten constant. Enkel een drastisch ingrijpen van de
hogere overheid heeft ons in 2003 genoodzaakt tot een aanpassing van deze
belastingsvoeten (zoals in 80% van de Vlaamse gemeentes). Belastingen zijn
een noodzakelijk middel voor het voeren van een beleid. Meer dan de hoogte
van de belastingen, is het belangrijk om deze zo efficiënt mogelijk te
gebruiken.
- De jeugd liet zich de voorbije weken sterk horen en zijn van plan met
acties hun eisen in herinnering te houden. Andere leeftijdsgroepen hebben
hun eigen verlangens. Hoe bent u van plan die eisen met elkaar af te wegen
en een redelijke verdeling van de beschikbare middelen toe te passen ?
sp.a: De jeugd heeft een aantal gerechtvaardigde eisen en hebben gelijk
om de ketel op het vuur te houden. Zij zijn echter verstandig genoeg om in
te zien dat niet alles tegelijk kan en dat er naast hun behoeften ook nog
andere bestaan. Belangrijk is hier om, samen met de verschillende actoren de
prioriteiten te bepalen. Daarom pleit sp.a voor een sterkere integratie van
de diverse adviesraden zodat men van elkaar weet wat er leeft en welke de
verzuchtingen en noodzaken van de anderen zijn. De uiteindelijke keuzes
zullen binnen de gemeenteraad moeten worden gemaakt maar steeds in
samenspraak met de adviesraden. Liefst zou sp.a samen met de adviesraden een
planning uitwerken met gespreid in de tijd wanneer wat zal gebeuren.
Belangrijk is ook om steeds een slag achter de arm te houden zodat
onvoorziene toevalligheden de planning niet in gevaar brengen.
VLD: Elke bevolkings- en leeftijdsgroep heeft zijn
eigen verlangens. Niet alles kan ingewilligd worden. Dit alles tegen elkaar
afwegen zal de taak zijn van het nieuwe bestuur. Het is onmogelijk daarop
vooruit te lopen en zich nu reeds vast te rijden in bepaalde sporen. De
financiële draagkracht van de gemeente en het niet onnodig belasten van de
inwoners is de leidraad voor VLD Berlare.
CD&V: Deze vraag is een beetje achterhaald aangezien de optie om
een jongerenontmoetingscentrum te bouwen reeds eerder werd weerhouden (zie
antwoord op vraag 1). De middelen hiervoor zijn dan ook al voorzien in onze
langetermijnvisie. Meer algemeen is het wel juist dat er soms een keuze moet
gemaakt worden welke projecten prioritair worden uitgevoerd. Politiek gaat
juist over keuzes maken. Hierin kan men kiezen tussen een populistisch of
een beleid met visie. Zoals CD&V dat altijd heeft gedaan zullen wij ook in
de toekomst opteren voor een beleid met visie, ook al stellen we ons daarmee
bloot aan (populistische) kritiek.
11 januari 2006
CD&V heeft op 12 januari tekst toegevoegd. Voor deze eerste keer werd dit
toegelaten.
- Zaterdag stond in enkele kranten dat partijen, vooral dan in kleinere
gemeenten, wanhopig op zoek zijn naar vrouwen. Het voorstel in de nog te
bekrachtigen nieuwe kieswet bepaalt immers dat op de lijsten voor de
gemeenteraadsverkiezingen de helft van de kandidaten vrouwen moeten zijn,
waarvan zeker een bij de eerste drie namen. Hoe zit dat in de Donkgemeenten ?
Of komt er een campagne zoals in Zele: 'x zoekt vrouw' ?
sp.a: Het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om te voldoen aan de
vereisten in de nieuwe kieswet. Ook in Berlare zal het niet gemakkelijk zijn.
Misschien had men beter geopteerd voor een quotum afhankelijk van het aantal
inwoners. Zo moet men bijvoorbeeld in Antwerpen wel 26 vrouwen vinden, maar op
een bevolking van ongeveer een half miljoen mensen wat toch iets simpeler is
dan 11 op 14.000. Met het voorstel om een vrouw binnen de 'top 3' te plaatsen
heb ik geen enkel probleem. Bij dit alles toch nog de bedenking dat positieve
discriminatie voor de ene eigenlijk toch discriminatie is voor de andere.....
VLD: "Wanhopig op zoek naar vrouwen" is zeker
niet toepasselijk op VLD Berlare. Onze partij heeft momenteel reeds 6
vrouwelijke mandatarissen op 14 (gemeente en OCMW samen) die allemaal terug
kandideren. Dit is bijna 50 %, hetgeen niet kan gezegd worden van de huidige
CD&V-meerderheid (nog geen 30 %). VLD Berlare benadert momenteel, in de
procedure van de lijstvorming, bijna de vereiste 11. Het is trouwens niet
uitgesloten dat de vrouwelijke kandidaten de meerderheid zullen uitmaken op
de VLD lijst.
CD&V: CD&V heeft al gedurende vele
jaren het voortouw genomen in het streven naar een paritaire democratie.
Minister van Staat Miet Smet heeft hiervoor overigens onlangs nog de
prestigieuze Popelin-prijs mogen ontvangen. Dit neemt niet weg dat ook
vandaag nog actief moet worden gestreefd naar een grotere vertegenwoordiging
van vrouwen in de politiek en CD&V Berlare heeft op dit vlak nog een weg af
te leggen. In de lijstvorming voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 zal
daarom het accent worden gelegd op vernieuwing in het algemeen, en wordt in
het bijzonder een inspanning gedaan naar vrouwelijke kandidaten toe.
Verschillende gesprekken zijn hierover lopende, maar vanzelfsprekend kunnen
we hierover maar informatie geven van zodra de betrokkenen hebben toegezegd.
- Wanneer denkt u het partijprogramma te kunnen voorstellen ?
sp.a: Wij zijn er volop mee bezig, maar gezien we onze laatste
enquêtedeel voorzien ergens in mei/juni zal het waarschijnlijk juli zijn voor
het volledige programma is opgesteld. Waarschijnlijk zullen we tussentijds
delen van ons programma voorstellen.
VLD: VLD
Berlare neemt zijn tijd om een programma op te stellen. Dit zal een krachtig,
positief programma worden waarbij tegelijkertijd wordt gewezen op de
vergissingen en verkeerde visies die werden ontwikkeld door de huidige
meerderheid. VLD zal een aantal alternatieven naar voor schuiven op de
belangrijkste beleidsdomeinen. Onze partij laat zich niet opjagen door een of
andere tijdslimiet die nergens wordt opgelegd en zal ten gepaste tijde daarmee
naar buiten komen.
CD&V:
Het partijprogramma wordt op dit ogenblik reeds voorbereid ; het zal
vanzelfsprekend pas worden voorgesteld wanneer het volledig afgewerkt is, maar
het is nog niet precies duidelijk wanneer dit zal gebeuren. Het is wel
duidelijk dat dit programma zal vertrekken vanuit het beleid dat de afgelopen
jaren door de CD&V-meerderheid werd gevoerd en dat ertoe heeft geleid dat
Berlare een aangename gemeente is om wonen, met een steeds groeiende bevolking
en vele infrastructurele mogelijkheden die in het bijzonder jonge gezinnen
aantrekken.
- Zijn er op dit moment al ideeën over mogelijke coalitievorming, of over
met wie men zeker geen meerderheid zou willen vormen ?
sp.a: Het antwoord hierop is eenvoudig. Er zijn nog geen
vastliggende ideeën. Elke democratische partij is wat ons betreft een
mogelijke gesprekspartner. Met niet-democratische partijen spreken we niet!
VLD: VLD Berlare gaat met open vizier naar de
kiezer. Onze partij zal pogen zoveel mogelijk zetels te halen om eventueel de
grootste partij te worden. Indien een coalitiepartner nodig is om te besturen
zal gekeken worden welke combinaties rekenkundig mogelijk zijn en met welke
partner de VLD haar programma het best kan verwezenlijken. Trouwens, het is
eigenlijk totaal voorbarig te spreken over coalitievorming aangezien momenteel
niet geweten is welke partijen zullen opkomen (met "geruchten" over andere
partijen buiten de drie traditionele houdt de VLD geen rekening). De
officiële bevestiging terzake vindt maar plaats begin september bij de
indiening der lijsten. Het heeft dus tot dat moment geen zin terzake
speculaties te starten of uitspraken te doen.
CD&V: CD&V heeft op dit ogenblik de volstrekte meerderheid en
hoopt deze te behouden na 2006. Onze campagne zal hierop gericht zijn en ook
onze kandidaten zullen hiernaar streven. In die zin is de vraag naar een
mogelijke coalitievorming wel heel voorbarig. Het is echter de kiezer die
daarover uiteindelijk beslist en bepaalt welke meerderheid mathematisch tot de
mogelijkheden behoort. Mocht blijken dat de volstrekte meerderheid niet
haalbaar is, dan wil CD&V een coalitie afsluiten op basis van een degelijk
bestuursakkoord, zonder daarbij wie dan ook op voorhand uit te sluiten behalve
dan die ene partij waarvan we hopen dat ze ook de Berlaarse democratie niet
komt verzieken.
| |
De activiteitenkalenders:
cultuur
gemeente
politieke partijen
jeugd
milieu
toerisme
sociaal
(ook socio-cult.verenigingen)
sport
Beoordeel het gemeentebestuur
Verkiezingen 10/06/07
De jeugd
aan het woord
De politici
aan
het woord
Ken je
(deel)gemeente
Er zijn nog copies van
het
nkb informatief
Jaarboek 2006
beschikbaar !!!
Info
Bestellen
Meer
themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)
Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?
Volg
Europa
met ook:
|
informatie over de nieuwe
grondwettelijke verdragstekst |
|
een overzicht van crisissituaties in de wereld |
Doe mee !
(klik op de foto voor meer info)
|
|
Gluren bij de buren
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense
dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Een overzicht.
De redactionele teksten uit de
nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen
hier worden herlezen.
|
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
Vraag de voorwaarden
via e-mail
of bel ons
(052-42.34.00)
Je mening al gegeven over het
stemrecht voor vreemdelingen
?
Of over een van de andere
discussiethema's ?
|