De Duitse schlager in Nederland en België

KURT FELTZ

°14.4.1910 - +2.8.1982
Kurt Feltz is samen Georg Buschor de bekendste Duitse naoorlogse tekstschrijver. Van talloze schlagers en meezingers is de tekst (T)  en/of de muziek  van de in Krefeld geboren Kurt Feltz. Al op school in Krefeld schreef hij samen met zijn vriend, de componist Ralph Maria Siegel, vader van Ralph, het libretto voor de musical-operette "Der Mann im Frack".
Feltz ging aan de universiteit van Keulen filosofie studeren maar schreef alras teksten op de muziek van zijn muzikale vrienden, Ralph Maria Siegel, Willy Richartz, Nico Dostal en Fred Raymond. Met deze laatste werkte hij samen voor diens operette "Saison in Salzburg". "Gib acht auf dein Herz, Margarethe" was zijn eerste schlager in 1934. Jaarlijks schreef hij een 50-tal teksten, ook vertalingen van Engelstalige nummers. Op 21-jarige leeftijd was hij al vrije medewerker van Radio Keulen. Samen met Jupp Schmitz, waarmee hij "Wer soll das bezahlen" (1949) schreef, leverde hij verschillende composities af voor de radiozender. Op "Wer soll das bezahlen" staat Walter Stein als tekstdichter vermeld, een pseudoniem voor Kurt Feltz. Een ander pseudoniemen is Kurt Felter, wat voor de samenwerking tussen Kurt Feltz en Erich Meder staat. Deze laatste is o.m. bekend als de tekstschrijver van Rudi Schurike 's "Florentinische Nächte".
Na de oorlog verzorgde hij voor de Radio München verschillende amusementsuitzendingen. In 1948 haalde Hanns Hartmann hem weer naar Radio Keulen, waar hij verschillende nieuwe uitzendingen creëerde, o.m. "Der blaue Montag" met Peter Frankenfeld en in het bijzonder "Herr Sanders öffnet seinen Schallplattenschrank". De Keulse zender, waar Franz Marszalek het orkest dirigeerde, werd soms smalend de Feltzsender genoemd. 
In 1950 verliet hij deze om zijn eigen muziekuitgeverij op te richten. Hij werkte voor de vijf Duitse platenmaatschappijen. Van 1951 tot aan zijn dood was hij bovendien ook als producer actief.
Hij overleed in 1982 in Pollença (Mallorca) en kon bijgevolg zijn laatste succes als producer met "Adios Amor" van Andy Borg niet meer meemaken. Kurt Feltz ging 's morgens in zee zwemmen en kwam niet meer terug. Andere bronnen vermelden, dat hij overleed aan een hartstilstand. Als ik uitstap aan het Keulse spoorwegstation en ik zie de blauwe neonletters "WDR" moet ik onwillkeurig aan deze hitmachine denken, die o.m. Caterina ValenteRené Carol en Peter Alexander prodjoeste en de tekst schreef van zoveel Duitse schlagers.
Kurt Feltz werkte vooral samen met Werner Scharfenberger (WS) en Heinz Gietz (HG). Zijn bekendste songs ("T" staat voor tekst, "P" voor producer):
1949: "Wer soll das bezahlen" (T)
1952: "Rote Rosen, rote Lippen, roter Wein" van René Carol (met Barbara Kist) (P),
1953: "Bella Bimba" van Bibi Johns (T)
1954: "Ganz Paris träumt von der Liebe" van Caterina Valente, "Nicolo, Nicolino" van Lou van Burg (telkens T),
1955: "Eventuell" van Caterina Valente en Peter Alexander, "Der Mond hält seine Wacht" van Peter Alexander(telkens T),
1956: "Cindy, oh Cindy" van Margot Eskens,"Smoky" van de Sieben Raben (telkens T),
1957: "Bonjour Kathrin" (HG), "Tipitipitipso"  en "Wo meine Sonne scheint" van Caterina Valente (telkens T),), "Deinen Namen, den hab' ich vergessen" van René Carol(P),
1958: "Spiel noch einam für mich Habanero" (HG) van Caterina Valente(T),
1959: "Kriminal tango" van het Hazy Osterwald Sextett (T),
1960: "Bist du einsam heut' Nacht?" van Peter Alexander(T),
1961: "Schwarze Rose, Rose Marie" (WS) van Peter Kraus (T),
1962: "Heisser Sand" (WS) van Mina "Wenn erst der Abend kommt" van Peter Alexander, "Silver moon" (WS) en "Sweety" (WS) van Peter Kraus (telkens T),
1963: "Barcarole in der Nacht" (WS) van Connie Francis (tekst), "Verliebt, verlobt verharatet" van Conny en Peter Alexander(T), "Vom Stadtpark die Lanternen" van Gitte en Rex Gildo (T), "Zwei blaue Vergissmeinicht" van Rex Gildo (T),
1965: "Fräulein Wunderbar" van Peter Alexander (T), 
1966: "Moderne Romanzen" (WS) en "Müssen Frauen einsam sein"van Peter Alexander(T), "Man musste nochmal zwanzig sein" van Willy Schneider (T),
1967 "Der letzte Walzer", "Spanisch war die nacht" en "Verbotene Träume" van Peter Alexander(telkens T),
1968: "Delilah" van Peter Alexander(T),
1969: "Oh Lady Mary" van Peter Alexander(T),
1973: "Ich komm' bald wieder" (WS), "Spaniens Gitarren" (HG) van Cindy & Bert (T), "Rote Rosen" (HG) van Freddy Breck (T), "Mama Dolores" (HG) van Rico Lanza (T),
1974: "Aber am Abend, da spielt der Zigeuner" (WS), "Die Sommermelodie" (WS) van Cindy & Bert (T), "Die Sonne geht auf" (HG), "Mit einem bunten Blumenstrauss" (HG) van Freddy Breck(T),
1975: "Wenn die Rosen erblühen in Malaga" (HG) van Cindy & Bert , "Der weisse Flieder" (HG) van Freddy Breck(T),
1976: "Die Sterne stehen gut" (HG) van Freddy Breck(T),
1982: "Adios Amor",  "Arrivederci Claire" (HG) en "Die berühmten drei Worte" (HG) en "Die Fischer von San Juan" (HG) van Andy Borg, (P+T),

Foto, afkomstig uit: http://www.gerig.de/portal/authors/kurt_feltz