De Duitse schlager in Nederland en België

CATERINA VALENTE

°14.1.1931
Caterina Valente kwam in Parijs als circuskind ter wereld en zou tussen 1954 en 1962 de bekendste vrouwelijke schlagerzangeres worden. Ze was toen de vrouwelijke tegenhanger van Freddy Quinn. In 1952 huwde ze met  de jongleur Eric van Aro, die haar manager werd.  Eric van Aro is trouwens een tijdje de drijvende kracht geweest achter Rob De Nijs, toen hij (tevergeefs) probeerde deze laatste, zijn Duitstalige carriere te lanceren. De vader van Caterina was een accordeonist van Spaans-iItaliaanse origine, haar moeder was een bekende vrouwelijke clown.
Ze begon als zangeres en danseres bij het circus Grock en maakte in 1953 haar eerste platenopnamen als zangeres van het orkest Kurt Edelhagen op het platenmerk Polydor. Haar eerste grote Duitse hit, in 1954, was de Duitse vertaling van Cole Porter's « I love Paris », wat in het Duits « Ganz Paris träumt von der Liebe » werd. « Malaguena » dateert uit datzelfde jaar. In 1955 staat ze bij ons in de hitparade met achtereenvolgens « Malaguena » (1954), « The breeze and I » (1955); « Siboney » (1953), « Baiao Bongo » (1954) en « Fiesta Cubana » (1955). 1956 zet ze in met de Franse en Spaanse versie van « Granada » waarna ze in de film « Bonjour, Kathrin » de gelijknamige song zingt en « Steig' in das Traumboot der Liebe ». Uit hetzelfde jaar dateren « Wo meine Sonne scheint », de Duitse vertaling van Harry Belafonte's « Island in the sun » en « Bouquet de rêves ». « Tiptipitipso » uit 1957 was begin '58 haar eerste grote hit in de Lage Landen, gevolgd door « Spiel' noch einmal für mich Habanero », in het Frans « Jéremie », met « Une nuit à Rio Grande » als b-zijde. In juli '58 staat ze ook nog met « Melodia d' amore » in de hitlijsten.
In 1957 stapte ze dan over naar Decca, waar ze begeleid werd door het RIAS dansorkest van Werner Müller, ons eveneens bekend als begeleider van Gerhard Wendland. « Tschau, tschau Bambina » de Duitse vertaling van Domenico Modugno's San Remohit « Piove » wordt bij ons in 1959 nr. 1 en staat 6 maanden in de hitparade. Met « Sweetheart, my darling, mijn schat/Bon giorno » doet ze nog beter, het wordt eveneens nr. 1 en staat 8 maanden in de hitparade. Polyglot Caterina, die inmiddels in 12 talen zingt, zingt het nummer in een « merkwaardig » Nederlands in een prachtig arrangement van Werner Müller.Uit datzelfde jaar herinneren wij ons ook « Tout l' amour (Passion flower)".. In 1959 stond ze met 9 (!) nummers in de Duitse hitparade."Amici miei" stond toen niet bij ons in de hitparade, dat kon ook moeilijk, het is immers de Iitaliaanse vertaling van Bobbejaan Schoepen' s "In de schaduw van de mijn".In 1961 zingt ze "Nessuno mai", de Italiaanse gezongen versie van "Tender passion", dat Will Tura componeerde voor het orkest van Willy Albimoor. « Leçon de twist » ( samen met broer Sivio Francesco) dateert dan weer uit 1962.Tot 1963 staat ze bij ons bijna onafgebroken in de hitparade met al of niet originele Nederlands-, Frans-, Italiaans-en Duitstalige nummers als daar zijn: « La strada del amore », « Mijn souvenir » (« My happiness » van Connie Francis), « Marina » (Rocco Granata), « Adonis/Er is geen dag », »Zu viel Tequila » (« Too much tequila » = "In a litle Spanish town"), « Zeeman » (« Seemann » van Lolita), « Itsy bitsy, teeny weeny » (Bryan Hyland), « Oh, Valentino (Connie Francis), « Ein Schiff wird kommen » (zie Lale Andersen), « Sucu, sucu » (Alberto Cortez, Ping Ping), « Pepe » (Duane Eddy), « Quando, quando » (samen met broer Silvio Francesco en originele San Remohit uit 1962 van Tony Renis), « Gondola, gondola, gondoli » en « Tango Italiano,(beide Nederlandse vertalingen van de gelijknamige San Remohits eveneens uit 1962 van resp. Bruni en Ernesto  Bonino en Milva en Sergio Bruni), Enfin, het is allemaal te veel om op te noemen.
Als einde jaren zestig haar ster in Europa begin te tanen, trekt ze naar de Verenigde Staten, waar ze net als Ivo Robic, via de Perry Comoshow al vroeger bekendheid genoot. Perry had in '62 al « Caterina » (1962) aan haar opgedragen. Ze zingt nu meer jazzynummers en chansons. In 1974 last ze een pause in om haar zoon Alexander op de wereld te zetten en daarna trekt ze verder de wereld rond waarbij ze haar stemvirtuositeit etaleert.  Alexander is de zoon uit haar 2de huwelijk met de Engelse musicus Roy Budd. Uit haar eerste huwelijk met Eric van Aro, psdeudoniem voor Gerd Eric Horst Scholz, had ook al een zoon. In de jaren '80 treedt ze regelmatig op in Duitse TVshows, waarna het stiller rond haar wordt. Uit die jaren dateert trouwens nog een potpourri van haar vroegere hits. Sindsdien leeft ze teruggetrokken in haar villa in Zwitserland, aan het meer van Lugano.

Bovenstaande tekst staat op de binnenzijde van de DECCA LP nr. BLK 16250 "Caterina Valenteshow Miss Showbusiness No. 1" staat. De volledige tekst hier onder is woord voor woord, incl. spelfouten is van ene John Ros. Deze LP dateert vermoedlijk uit 1963. Onder de tekst vindt u de bijhorende foto's.

25-jarig artiestenjubileum


Kort geleden verscheen de kostelijke DECCA langspeler, sober getiteld "Catrin". Uitgebracht ter ere van Caterina' s 25-jarig artiestenjubileum verhaalt deze plaat in korte trekken hoe de Valente carrière is verlopen.

Vijfentwintig jaren. Inderdaad. Want reeds als kleuter stond Caterina Valente op de planken met het rondreizende artiesten-gezin van Mamma Maria, Pappa Giuseppe, haar broers Sivio (Francesco) en Pietro en haar zuster Nina. In het gezin Valente moest hard gewerkt worden om aan de kost te komen en nauwelijks 5 lentes oud, moest Caterina al het "vak" in. "Pappa n' a pas voulu" zong zij en danste er een "gavotte" bij (Stuttgart, 1937!).
Ruim tien jaar later, terwijl de Valente "troep" moeizaam voor het bestaan sappelde in Parijs, besloten Caterina en Silvio om een eigen solonummer te gaan instuderen. En na de voorstellingen kon men hen vaak urenlang in de cafeetjes van Montmartre aantreffen waar zij met vele andere berooide muzikanten (onder wie de tahns groot geworden Gilbert Bécaud!) boomden over hun toekomstplannen.


Valente geen talent!
De weg omhoog was zwaar. Caterina' s eerste nachtclub-engagement kwam abrupt tot een eind … omdat zij weigerde na haar optrden de klanten te animeren!
Een auditie van Caterina en Silvio voor het Parijse ABC-theater werd ook een fiasco. De directuer sprak vernietigend: "die jongen is te groot en het meisje is te klein. Dat wordt nooit wat!"
Daarna mislukte een microfoontest voor Radio Luxemburg. "Helemaal geen stem. Opnamen compleet waardeloos", aldus de opnameleider (later bleek niet haar stem maar de microfoon waardeloos!).
Tenslotte mislukte nog een kans bij een Franse filmmaatschappij, die een filmpje over tapdansen ging maken (als kleuter van vier had Caterina in Parijs de Russische balletschool bezocht en natuurlijk ook tapdansen geleerd). De producer vond al bij de eerste proefopnamen: "die Valente is helemaal niet fotogeniek. Van haar kan ik alleen de voeten maar opnemen.
Samenvattend oordeel van de mensen-die-het-weten-konnen over Valente anno 1950: "Niet knap genoeg en niet begaafd. Geen stem, geen talent!!!" (een kostbare vergissing zoals later zou blijken).


Valente ontdekt! … als echtgenote
Privé blééf Caterina Valente zingen. En toen zij in 1950 de Berlijnse jongleur Eric van Aro (eigen naam Scholz) ontmoette, moedigde deze haar aan hiermee door te gaan. Twee jaar later ontdekte Eric zijn Caterina … als echtgenote! Zo kwam Caterina op het toneel als Erics assistente bij het jongleren. En als een echt artiestenpaar trokken de Van Aro' s door Europa in een echte circuswagen. Zij kwamen bij het vermaarde circus Grock terecht en in '53 kwam het eerste Valente succes. Op uitnodiging van Pappa Grock (de wereldvermaarde clown) zong Caterina in een overvolle circustent te Bonn enige liedjes voor een geestdriftig, duizendkoppig publiek.


Radio springplank naar wereldfaam:
De nu volgende Zwitserse toernee van het circus Grock bracht Caterina Valente voor de microfoon bij Radio Zürich als "de zangeres met de geheel nieuwe stijl". Haar optreden sloeg in als een bom en Eric stuurde kopieën van haar radio-opnamen naar alle Europese radio-stations. En zo kwam haar associatie met Big Band leader Kurt Edelhagen tot stand. Kurt hoorde Caterina zingen en engageerde haar op slag met de woorden: "dit is de meest muzikale vrouw, die ik ooit gehoord heb."
Caterina sloot een platencontract af en de eerste opname was "Istanbul". De muziek was klinkklare jazz en geen groot succes maar toen kwam de eerste "kraker": Cole Porters "I love Paris". Vervolgens kwmen begeleid door de grote Werner Müller, "Malaguena", "Siboney" en "The breeze and I".
Caterina had de aandacht van het grote publiek gevangen. Zij draaide nu ook de ene film na de andere: "Du bist Musik", "Casino de Paris", "Du bist wunderbar", "Sas einfache Mädchen", en "Hier bin ich, hier bleib ich". En er kwamen lucratieve aanbiedingen. Uit alle delen van de wereld.


Amerika: 

- $ 2500 (bijna f 10.000) voor tien minuten TV in NBC' s "Comedy Hour" (50 à 60 miljoen kijkers).
- Filmcontracten van MGM en Twentieth Century Fox;

Engeland:  - de hoofdrol in de nieuwe produktie van "Can Can";

Frankrijk: - Vier weken optreden voor het verwende Parijse publiek in de "Olympia".

DECCA wereldcontract:
Op 23 december 1958 sloot Caterina' s echtgenoot en manager, Eric van Aro een nieuw exclusief contract af met DECCA. En weer rolden Caterina Valente' s "gouden platen" (waarvan ten minste 100.000 stuks verkocht) aan de lopende band van de persen. Noemt U ze maar op: "Sweetheart, My darling, Mijn schat", "Der Sheriff von Arkansas", "Seemannsherz", "Tango Italiano", "Peppermint Twist", "Madison in Mexico", en "Hawaiiana melodie". En steeds stond de ervaren Werner Müller voor het begeleidend orkest als dirigent en producent van DECCA.


Nu kwam er ook veel gevraagd langspeelmateriaal van Caterina beschikbaar waarin zij haar roem met andere topsterren deelt:
- in '59 Caterina Valente met Edmundo Ros,
- in '60 "Deutsche Evergreens" met broer Silvio Francesco,
- in '62 "Great continental hits" met pianist Stanley Black,
- in '63 een fenomenale collectie Bossa Nova' s met de grote Braziliaanse gitarist Luiz Bonfa.


Eenvoud bij succes:
Maar ondanks alle succes is caterina Valente de eenvoud zelf gebleven en de zg. "ster allures" zijn haar ten enenmale vreemd. Een hartelijke, jonge ster, die haar drukke showbusiness-bestaan zoveel mogelijk afwisselt met een normaal gezinsleven in haar zonnige bungalow aan 't fraaie meer van Lugano. Allen, die de perfect uitgevoerde "Caterina Valente Shows" in Nederland gezien hebben, zullen oder de indruk gekomen zijn van de warme persoonlijkheid en het wonderbaarlijk veelzijdige talent van de artieste, die terecht de bijnaam MISS SHOWBUSINESS NO. 1 kreeg: CATERINA VALENTE.

In dit luxe-album presenteert DECCA U, voor het eerst op de plaat: de CATERINA VALENTE SHOW!

Bovenstaande foto van de binnenzijde van de LP werden genomen tijdens de opnames van "Caterina Valente in Nederland" met het orkest de Skymasters o.l.v. Bep Rowold en de eigen ritmegroep bvan Caterina Valente, bestaande uit Robert Derijcke, Freddy Rottier en Jean Warland. De show werd op 4 aug. 1962 uitgezonden op de AVRO.