Nieuws van de dag 'Grootste' Vlaming informatie column Discussiethema's nkb-wedstrijd reacties over site Web overzicht Zoekpagina (deze site) Sponsors

Anita De Wilde: 48 jaar kleuterjuf

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje.

Omhoog
Anita De Wilde: 48 jaar kleuterjuf
Kevin De Rouck: Orvalambassadeur
Lucien: 45 jaar boswachter

 

Omhoog 

eind juni 2008

Het was op vrijdag 20 juni de laatste keer dat juffrouw Anita bij het eind van het schooljaar frieten bakte voor haar kleuters van het derde jaar. En zo zullen er de komende dagen nog wat dingen zijn die ze voor het laatst zal doen. Want op 30 juni stopt haar carričre als kleuterjuf. Na 48 jaar, waarvan 46 in de derde kleuterklas van de Sint-Anna-kleuterschool aan de Alfons De Grauwelaan. Omdat het moet. "Ja, zucht ze, want het is nog elke dag alsof ik naar mijn hobby ga."

48 jaar ?
Ja, het is bijna niet te geloven en als voorbeeld kan het zeker tellen. Maar kan dat eigenlijk wel ? "Ik had mijn diploma al toen ik 17 was. Dat kon omdat ik door mijn vroege geboortedag (4 januari) en via een ingangsexamen een jaar mocht springen. Er was wel een dispensatie nodig om me het diploma op die leeftijd te geven. En nu moet ik met pensioen op mijn 65ste. Dat is dus 48. Dat gaat mij inderdaad niemand meer nadoen: nu studeert men langer en stopt men vroeger."

Waarom kleuterjuf ?
"Ik heb altijd 'juf' gespeeld als kind. Mijn vader ging er voor bij opkopers zelfs oude schoolbanken voor kopen. Daar konden vriendinnen of mijn poppen op zitten. De keuze was dan ook snel gemaakt na het achtste leerjaar. Nee, er was niemand in de familie voor mij. Een jongere zus is het ook geworden. Maar die is al gestopt."

Direct werk ?
"Ja, ik kon direct beginnen. In Sint-Kwintens-Lennik mocht ik inspringen in het eerste en tweede leerjaar in het lagere. Dat was toegelaten als interim. Ik heb aan de telefoon direct 'ja' gezegd. Mijn moeder was er tegen: op mijn leeftijd naar Brussel ... Maar ik wou zo snel mogelijk aan het werk. En dan werd het anderhalf jaar in een school in Aalst, het eerste en tweede kleuter samen, of 56 leerlingen. In september 1962 mocht ik dan in de Sint-Annaschool zuster Vincenza vervangen. Zij werd gezien als een norse juf. Dat maakte mijn instap wat gemakkelijker. En ja, dat was de derde kleuterklas, en dat is het gebleven. Zelfs altijd in hetzelfde lokaal."

Andere opleiding ?
"Die is zeker veranderd, zoals alles. Vroeger had je minder bagage toen je uit school  kwam, en vooral, minder materiaal. Als je iets wou gebruiken, moest je het zelf maken, in de tijd nog met stencils. Nu is er al veel kant en klaar te vinden, vooral sinds de computer er is. Maar nu is de opleiding wel zwaarder want er wordt veel meer verwacht van de kleuterjuf, en zo ook van de kinderen."

Drie periodes
"Ik zie eigenlijk drie periodes in mijn carričre. De eerste jaren was er minder beschikbaar, maar konden de kinderen nog kind zijn. Maar het was dan wel in klassen van minstens veertig. In een tweede periode kwam er meer materiaal ter beschikking en verkleinden de klassen. De jongste jaren is alles meer gericht op het voorbereiden op het eerste laarjaar. En die kleuters moeten daarvoor al heel wat doen ! Zo is er nu ook het contractwerk, waarbij kleuters in het begin van de week een opdracht krijgen die ze tegen het einde van de week moeten afkrijgen, zoals ze dat zelf organiseren. En dan zijn er de voorbereidende lees- en schrijfoefeningen, het begrijpend luisteren ... Het wordt echt wel druk voor die kinderen. En ja, het vraagt veel geduld van de juffrouw. Je moet het inderdaad bijna als een roeping zien."

De motivatie ?
"Ik heb me aan al die veranderingen aangepast omdat ik het wou blijven doen. Het was ook nodig om met de steeds jongere collega's te kunnen samenwerken. Maar misschien vooral wou ik blijven bijdragen om elk kind zo veel mogelijk kansen te geven, en als het misschien wat minder kon, het ook een goed zelfbeeld te geven. Dat zie ik als een van de belangrijkste taken van een kleuterjuf, naast er voor zorgen dat het kind graag naar school komt en zorgen voor genoeg afwisselend materiaal. Wat dat zelfbeeld betreft, dat doe je bijvoorbeeld door bij kinderen die er moeite mee hebben, al wat stukjes van de puzzel vooraf goed te leggen, zodat ze even vlug klaar zijn als de 'snellere'. Maar ook door je bijzonder in te spannen om kinderen te helpen om voor de zogenaamde toeterproeven te helpen, die aangeven of het kind bekwaam is om naar het eerste te gaan. Dat zijn zaken die je niet altijd op school niet leert. Dat is ervaring."

"En je krijgt zoveel terug van die kinderen ! Ik mag zeggen dat hun vriendschap me door de moeilijkere perioden in mijn leven heeft geholpen. Maar ook, ze hebben me jong gehouden. Ik voel me echt nog altijd zoals die juf van 17 die begon."

Ken je ze allemaal nog ?
"Neen, dat is onmogelijk. Je onthoudt vooral de kinderen die om een of andere reden speciaal waren. Zo had ik al enkele kindjes die een open rugje hadden. Dat vroeg een bijzondere aanpak, ook van de andere kinderen in de klas. Je moest er immers voor zorgen dat ze ook dat kindje aanvaardden. Als je ziet dat het lukt, hoe de andere kinderen attent reageren, dat doet deugd."

En de ouders ?
 "Ook in die relatie is wel wat veranderd. Je beseft dat de kleuterklas voor vele ouders die gaan werken een goedkopere kinderopvang is. Er zijn ook meer gescheiden gezinnen en ook dat moet je op school kunnen opvangen. Ik tracht de kinderen dan aan te zetten om de beide ouders graag te blijven zien. Daarom ook dat ik zoveel belang hecht aan wat de kinderen meenemen voor vader- en moederdag. Maar ik moet ook zeggen dat de kinderen minder komen vertellen wat er thuis zoal is gebeurd."

De dansjes
 "Ja, dat vragen ze me dikwijls, hoe dat voelt om met die kindjes bij schoolfeesten mee te dansen. Ik blijf ook dat graag doen, omdat het met de kindjes is. Ik vroeg mijn eigen kinderen wel vooraf altijd of wat ik van plan was niet 'te oud' was."

Het materiaal en de inspiratie
"Ik heb inderdaad al heel wat materiaal verbruikt in de klas. In het begin heb ik daar nog geld van mij moeten insteken. Nu krijgt de school daar al wat meer middelen voor, ook al via de schoolfeesten. En er zijn ook wat winkels waar we terecht kunnen."

"Waar ik de inspiratie blijf halen ? Och, zodra je wat materiaal bij elkaar hebt, slaat de fantasie direct op hol. Maar je moet er wel voor zorgen dat je de kinderen laat doen wat ze kunnen, niet meer, want anders dreigt het niet mooi te zijn. Dat houdt ook in dat je ook veel zelf moet doen, dat je ook thuis nog regelmatig bezig bent. Dat moet je er voor over hebben."

Erkenning ?
"Dat moet je vooral vinden in de voldoening in het werk, in wat je bereikt, in wat de kinderen na een jaar kunnen. Je moet ook opgaan in de vreugde van de kinderen. En als de kinderen voor de vakantie zeggen: 'juf, we gaan je missen !', dan smelt je gegarandeerd. Natuurlijk helpt je als je directie of de inspectie zegt dat je goed bezig bent."

Blij met pensioen ?
"Ik heb gemengde gevoelens. Al die paperassen die er bij kwamen kijken, dat werd er wat te veel aan. Daartegenover staat dat ik de kinderen, het werk zal missen. Gelukkig mag ik nog twee middagen gaan opletten bij de kindjes die op school eten. Zo ben ik er nog niet volledig uit. Daarnaast wil ik me toch nog met iets anders bezighouden, misschien iets met bejaarden. Anders weet ik niet goed wat ik met al die tijd ga doen."

Afscheidsfeest ?
"Ik hoorde al dat de school iets wil doen, maar ken geen details. Nee ook van de kinderen niet. Als ze terugkomen van een repetitie dan probeer ik iets te vernemen, maar ze houden dan allemaal de vinger op de mond en echt, er komt niets uit ..."

 

De activiteitenkalenders:

cultuur

gemeente

politieke partijen

jeugd

milieu

toerisme

sociaal

(ook socio-cult.verenigingen)

sport

 

Beoordeel het gemeentebestuur

 

Verkiezingen 10/06/07

 

De jeugd
 aan het woord

 

De politici
aan het woord

 

Ken je
 (deel)gemeente

 

Er zijn nog copies van het

nkb informatief

Jaarboek 2006

beschikbaar !!!

Info

Bestellen

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Volg Europa

met ook:

bullet

informatie over de nieuwe grondwettelijke verdragstekst

bullet

een overzicht van crisissituaties in de wereld

 


 Doe mee !
(klik op de foto voor meer info)

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje Vīrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.

Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vīrtop. Lees er hier meer over.
Vraag de voorwaarden
 via
e-mail of bel ons (052-42.34.00)


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 11/03/08. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2008 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.