| |
Er was eens een ezel die plots door een man wordt gevangen. Hij zet er zijn
vrouw, kinderen en bagage op en wil er mee op reis. De ezel weigert echter
vooruit te gaan. Niets helpt zodat de man uiteindelijk van zijn plan moet
afzien. De ezel gaf niet toe aan de agressieve baas.
Dat is het verhaal van dit kinderboek dat werd geschreven en getekend door
Jan De Kinder, uit Lebbeke maar woonachtig in Tienen. Hij
studeerde 'Toegepaste grafiek en illustratie' aan het Sint-Lucas Instituut in
Brussel. Daarnaast volgde hij een opleiding 'Tekenkunst' aan de Stedelijke
academie van Leuven. In 1998, toen zijn oudste dochter haar eerste prentenboeken
ontdekte, begon Jan kinderboeken te illustreren.
Ondertussen werkt eJan fulltime als zelfstandig illustrator van
kinderboeken en -tijdschriften en als beeldend kunstenaar. 'Spookrijder',
een leesboek van Stefaan Boonen met tekeningen van Jan De Kinder (Clavis), stond
in 2002 op de longlist van de Gouden Uil. Datzelfde jaar debuteerde Jan als
schrijver met 'Mathilde'. Dit
prentenboek werd vertaald in het Deens en het Koreaans.
En nu is er dus 'Van de ezel ...'.
De auteur
slaagt er in om met enkele zinnen per bladzijde een verhaal te vertellen met een
diepe inhoud. De tekeningen doen wat manga-achtig aan en vullen de tekst goed
aan. Wel kan men zich afvragen voor welke leeftijd dit boek echt is bedoeld.
Anders gezegd, voor de ouders of voor de kinderen ?
nkb informatief
stelde de auteur enkele vragen over zijn werk en over dit boek.
| Vroeg je dochter om een boek voor haar te
illustreren ?
Neen, dat niet. Maar ik vond het
wel fijn om het boek aan haar op te dragen.
|
| Wordt de inhoud van je eigen verhalen bepaald door de belevenissen van je
kinderen (Matilde), of wil je hen hiermee juist een boodschap meegeven (Van de
ezel ...) ?
Een boodschap wil ik niet echt geven. Ik schrijf hoofdzakelijk over wat me
zelf ontroert. Eigenlijk wil ik als verteller vragen stellen én ontroeren.
Misschien
is de vraag naar iets wel belangrijker dan het antwoord. |
|
Hoe belangrijk vind je kinderboeken voor kinderen ?
Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen andere werelden leren ontdekken
via boeken. En dat ze misschien via lezen, schrijven, tekenen, praten,...
zelf hun gevoelens ontdekken en uiten.
|
|
Kinderboeken zijn de jongste jaren sterk veranderd, met heel veel belang aan
illustraties, bewegende delen enz. Tekst wordt minder belangrijk. Als
illustrator zijn tekeningen uiteraard belangrijk, maar slaat de balans, in
onze maatschappij in het algemeen, niet wat te veel naar het beeld ?
We leven inderdaad in een beeldenmaatschappij. Soms is er een overvloed aan
beelden. Tegelijkertijd blijft er, naar mijn bescheiden gevoel, wel een
noodzaak naar beelden die vragen oproepen, verwondering, ontroering,...
|
Over 'Van de ezel die bleef staan':
|
Wie had je voor ogen bij het uittekenen van de karakters van de personages ?
De grondslag van het verhaal is
een gebeurtenis in mijn eigen leven. Eenzelfde situatie als waarin de
ezel verzeilde. Tegelijkertijd is het een verhaal dat gaat over opkomen
voor jezelf, eigen keuzes maken,...
Bij het uittekenen van de
personages heb ik me geļnspireerd op mensen uit mijn buurt, vrienden,
buren,...
En de kinderen in het boek zijn
geļnspireerd op 'circus Hopla'. Toen ik een straattheatervoorstelling zag
van hen wist ik meteen hoe de kinderen er in dit boek zouden uitzien.
|
| Hoe geeft dit verhaal je houding tegenover de huidige maatschappij weer: de
eenling, de 'andere' tegenover de groep ?
Het belang van zelf keuzes te
maken. Van soms een eigen keuze te durven maken, los van de groep.
|
|
Vooral je laatste zin, bijna dezelfde
als de eerste, vraagt wat uitleg.
Op deze manier is het verhaal mooi afgesloten. De cirkel is
rond. Misschien gebeurt er in de toekomst een soortgelijk voorval met de
ezel, wie weet. Of misschien niet. In de laatste zin laat ik eigenlijk in het midden wie er nu eigenlijk de
ezel is. Of duidelijker, wie er nu in de figuurlijke betekenis de ezel is.
Is het de ezel, of is het de man die zich als een tiranniek heerschap
gedraagt ?
|
|
Wat
hoop je dat kinderen uit dit boek meedragen ? Of is er niet echt zo een
bedoeling ?
Dat je soms tegen de groep in moet gaan om je eigenheid en je kracht te
bewaren. |
|
Is er een evolutie merkbaar in hoe je dit
verhaal tekende en de vorige boeken ? |
Ik hoop met dit en volgende
verhalen meer mijn eigen stem als verteller te ontdekken.
Het boek
werd uitgegeven door uitgeverij De Eenhoorn
| |
De activiteitenkalenders:
cultuur
gemeente
politieke partijen
jeugd
milieu
toerisme
sociaal
(ook socio-cult.verenigingen)
sport
Beoordeel het gemeentebestuur
vergelijk met
beleidsplan 07-12
Verkiezingen 7/6/2009
De jeugd
aan het woord
De politici
aan het woord
Ken je
(deel)gemeente
Er zijn nog copies van het
nkb informatief
Jaarboek 2006
beschikbaar !!!
Info
Bestellen
Meer
themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)
Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?
Volg
Europa
met ook:
|
informatie over de nieuwe grondwettelijke verdragstekst |
|
een overzicht van
crisissituaties in de wereld |
Doe mee !
(klik op de foto voor meer info)
|
|
Gluren bij de buren
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
En tips van
de lezers.
Om eens te
vergelijken ...
Deze site steunt het
Roemeense dorpje Vīrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in
de wereld.
Een
overzicht.
De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na
verschijnen
hier
worden herlezen.
|
Je mening al gegeven over het
stemrecht voor vreemdelingen ?
Of over een van de andere
discussiethema's
?
|