Omhoog componist Steven Prengels 't Meziek Zangstonde-liedjes

 componist Steven Prengels

 

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

horizontal rule

Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje.

horizontal rule

Ken je gemeente
Met pen, computer ...
Officiele cultuur
Met verf, laspost, foto, ...
Op het podium
Met stem en instrument
cultuur: archiefagenda

 

Omhoog 

Dat Steven Prengels (° 11 januari 1978) een grote carrière zou maken in de wereld van de muziek, was eigenlijk al lang duidelijk. Pas 20 componeerde hij voor de 200ste herdenking van de Boerenkrijg een Boerenkrijgcantate voor twee recitanten, koor, kinderkoor, orgel en orkest. Het werd op 10 oktober 1998 voor het eerst in Overmere gebracht.
 

En om te bewijzen dat het gezegde 'geen sant in eigen land' niet altijd opgaat, staan op deze pagina enkele van de werken en prestaties waarmee hij op nkb informatief aan bod kwam. Steven heeft ook een eigen site.

 

2012: C(H)ŒURS - 2010: Morgenröte - 2009: Exhibion en provinciale prijs voor Festschrift - 2008: Konstellation - 2007: grote onderscheiding - 2005: Annie - Dracula - 2004: filmfestival en Chaplin 

 

3 mei 2012

Steven zoekt spreekkoor voor Franks 'Verlichte Stad'

Steven maakte de muziek voor een klank- en lichtspel waarmee regisseur Frank Van Laecke deze zomer Sint-Truiden wil omvormen tot 'Verlichte Stad'. In de klank is een groot spreekkoor voorzien. Steven zoekt voor de opnames van dat koor  zoveel mogelijk mensen. De opnames hebben plaats op 26 mei (10-12.30uur) in de opnamestudio van 'Les Ballets C de la B' in Gent (Bijlokekaai 1, ingang ter hoogte van de diensteningang van de Bijlokesite). Het gaat om een groepsopname en geen zang. Meer info is te verkrijgen via dit mailadres.

Steven zegt dit over zijn compositie:

Negen locaties, goed voor negen klanksculpturen bestaande uit negen lagen die stuk voor stuk negen minuten duren. Per locatie wordt de klanksculptuur laag per laag ontdaan van ballast en overtollige ‘stoorzenders’. Dichter en dichter bij een puurheid die als intiem kan ervaren worden. Deze ‘puurheid’ heb ik trachten weer te geven in The Intimate, een klankcompositie voor twee grote groepen spreekstemmen die pas op de laatste locatie – de Abdijtoren midden in de stad –in zijn naakte en puurste vorm te horen is.

The Intimate werkt op het spanningsveld tussen het grote en het kleine, tussen het publieke en het private, het collectieve en het individuele. Het tast de grenzen af van wat je al dan niet verondersteld bent te horen of wil horen.

Voor deze compositie liet ik mij eveneens inspireren door het werk van de Franse filosoof Emmanuel Levinas (1906-1995). Centraal in zijn denken staat de ander, en het is deze ander die ons door zijn Zijn uitnodigt tot verantwoordelijkheid. Onze relatie met de ander wordt zo de basis voor alles wat moreel heet: normen, waarden, rechten, plichten en idealen. Het is voor Levinas meer specifiek het gelaat van de ander dat ons oproept tot verantwoordelijkheid: het gelaat drukt het anders-zijn van de ander uit. De ander als ander gaat vooraf aan de ander als buur, vriend, broer, dokter, klant, inwijkeling of wat dan ook.

Zo worden deze negen klanksculpturen als het ware een boodschap aan de stad, een boodschap van humaniteit en respect, een uitnodiging om de ander werkelijk te zien. Een oproep om de stad inderdaad een ‘Verlichtestad' te laten zijn.

5 maart 2012

Wereldpremière van C(H)ŒURS

Op 12 maart gaat in het Teatro Real in Madrid 'C(H)ŒURS' in wereldpremière. Alain Platel maakte deze productie op vraag van Gerard Mortier.  Steven Prengels schreef een deel van de muziek. Vanuit Madrid beantwoordde hij enkele vragen.

Kan je kort omschrijven welk deel van de muziek je aan deze versie van Verdi’s opera toevoegde?
C(h)oeurs gaat uit van een uitzonderlijke mix van koor- en orkestwerken van Richard Wagner en Guiseppe Verdi. Dat is op zich al een unicum in de operawereld, zeker wanneer het gebracht wordt als dansvoorstelling mét - naast 10 dansers - een koor van 72 man sterk in de hoofdrol.

Daarnaast gebruiken we enkele subtiele soundscapes en die maak ik dan. Deze soundscapes proberen vooral in de eerste plaats een wereld 'van buiten' binnen te brengen in onze voorstelling. Deze soundscapes bestaan enerzijds uit klankopnames en assemblages van geluiden, anderzijds als live-soundscapes uitgevoerd door het koor.

Hoe vrij liet Alain Platel je bij deze opdracht?
Zeer vrij. Hij doet natuurlijk suggesties. Zo werken we bij les Ballets C de la B: iedereen werkt een beetje grensoverschrijdend. Maar ik werk uiteraard ook suggesties uit die we dan samen evalueren.

Hoe verliepen de repetities en hoe was je daar – ter plaatse – bij betrokken?
De repetities in Gent (van oktober tot februari) waren, denk ik, voor iedereen een unieke ervaring. We hebben gewerkt met 100 vrijwilligers als stand-in voor het koor in Madrid. En zoals steeds bij Alain Platel is dat geëvolueerd tot een immens warme en diepmenselijke ervaring voor iedereen. Mijn taak was in Gent enerzijds dit koor van vrijwilligers mee te begeleiden en met hen te werken. De andere dagen van de week werkte ik in de studio van de balletten aan de soundscapes. En zo creëerden we samen deze C(h)oeurs.

Hoe kader je dit werk in je carrière, in je ambities?
Mijn werk met Alain is zeer belangrijk voor me. Niet alleen artistiek, maar zeker op menselijk vlak. Alain is zowat de warmste mens die ik ooit ontmoet heb, en alleen daardoor is hij een inspiratiebron die ik altijd zal koesteren. Hij laat zien dat het meer dan mogelijk is grote kunst te creëren, niet door tegen mekaar te roepen, maar door correct en respectvol met elkaar te werken. Ik hou zeer veel van het theater in al zijn facetten, dus dit werk met Alain geeft me de kans ook de danswereld verder te exploreren als componist. En natuurlijk door zijn internationale reputatie geeft hij me de kans met vele internationale theatermakers in contact te komen.

Heb je een boodschap voor jonge muzikanten (in spé) uit de Donkgemeenten?
Nee eigenlijk. Iedereen moet zijn eigen weg volgen, denk ik.  

Ook iets over Gardenia, het stuk op tekst van Vanessa Van Durme dat door Frank Van Laecke en Alain Platel samen is uitgewerkt, en waarvoor jij de muziek schreef. Die productie loopt nu al een tijdje en maakt een wereldreis. Jij gaat zelfs met Frank mee naar Amerika.
 Frank en ik vertrekken op 14 maart aanstaande met Gardenia mee naar New York. We doen dat om verschillende redenen. Langs de ene kant om die productie te blijven opvolgen op artistiek vlak. Maar ook uit menselijke redenen. De acteurs in Gardenia, met wie we een zeer uitzonderlijke tijd beleefden, liggen ons nauw aan het hart. Het is voor een langlopende productie als deze altijd een beetje jammer dat de makers de acteurs wat uit het oog verliezen, en we willen hen laten voelen dat we nog steeds nauw betrokken zijn bij hen en de productie. We weten uit gesprekken met hen dat dit zeer belangrijk voor hen is.

En kan je al iets zeggen over volgende producties?
De volgende producties zijn:

1. Soundscapes die ik maak voor Frank Van Laecke en de stad Sint Truiden. Daar werken ze aan "Verlichte Stad", waarbij men verschillende historische locaties uitlicht. Ik voorzie daarbij de soundscapes. Dit alles onder leiding van Frank.

2. In november creëert het Symfonie Orkest van Vlaanderen mijn "Sisyphe", een groot orkestwerk met twee zangers, gebaseerd op het oeuvre van de grote Franse schrijver en Nobelprijswinnaar Albert Camus. Het zal worden uitgevoerd in het concertgebouw Brugge, BOZART Brussel, deSingel en de Bijloke. (De data staan op mijn website) Dit orkestwerk is tegelijk een voorbereidende studie voor een opera die ik over ditzelfde thema plan .

3. In december creëert het Oxalys Ensemble vervolgens mijn "Wagner in Bayreuth", een nieuw werk dat ik in opdracht voor hen schrijf en dat tevens mede gecreëerd zal worden door Dietrich Henschel, één van de grootste internationale bas-baritons van dit moment.

29 november 2010

Première van nieuw stuk van Steven Prengels in Luik en Brussel

Op 2 december in Luik en vier dagen later in Brussel wordt voor het eerst 'Morgenröte' gespeeld. Steven Prengels creëerde dit strijksextet in opdracht van het OXALYS Ensemble. De aanleiding voor enkele vragen.

 

Kan je wat meer uitleg geven over je nieuwe creatie en hoe/waarom je door Oxalys werd gevraagd ?
Prengels: Ik kreeg de opdracht van Koenraad Hofman, artistiek leider van het Oxalys Ensemble. Hij hoorde in 2008 mijn orkestwerk "Konstellation" (zie april 2008) dat ik schreef in opdracht van de Belgische Kamerfilharmonie. Dat was voor hem de aanleiding mij deze opdracht te geven. 

 

Kwam de keuze van Morgenröte van jou ?
Prengels: Ja, Koenraad gaf me volledige vrijheid in het bepalen van het werk én van de bezetting. Ik koos voor een strijksextet en stelde hem voor het te programmeren naast het beroemde strijksextet "Verklärte Nacht" van Arnold Schönberg. Ik vertelde hem ook dat ik als uitgangspunt "Morgenröte" van Nietzsche zou nemen. Daar was hij zeer enthousiast over. Er is ook een logica in te vinden: na de 'Nacht' het 'Ochtendrood', zou je kunnen zeggen. En er is nog een ander verband tussen beide.  Nietzsche beukte onder andere met 'Morgenröte' ferm tegen de heersende moraal. Op zijn manier zou Schönberg de muziekgeschiedenis van de 20ste eeuw hertekenen.

 

Hoe begin je aan het omzetten van zo een boek in muziek ?
Prengels: Wat mijn sextet in ieder geval niet is, is een "verklanking" van het boek ! Dat zou een één op één-relatie zijn die zinloos is en mij niet interesseert. De relatie zit veel dieper en is eerder filosofischdan puur muzikaal van aard.
Mijn sextet bestaat uit 16 korte delen waarvan sommige titels al een hint geven over de link met Nietzsche, en over hoe men het geheel zou kunnen interpreteren. Bij voorbeeld: "Fantasia su tema d'un Requiem - Wie verrückt" of "Hommage à Albert Camus". 


Hoe schat je zelf de moeilijkheidsgraad in ?
Prengels: Ik vermoed dat het vooral niet eenvoudig is om het werk te begrijpen. Voor zover dat noodzakelijk is, maar dat is een andere discussie. Ook voor de musici zelf is dat niet eenvoudig. Het werk is eerder ingetogen. Het moeilijkste lijkt mij de juiste atmosfeer te kunnen creëren.

 

Wat zijn je volgende plannen ? 
Prengels: Mijn volgende opdracht is een groot orkestwerk voor het "Symfonieorkest van Vlaanderen", in opdracht van intendant Dirk Coutigny. Dat wordt mijn eerste symfonie voor spreekstem en orkest worden. Uitvoeringen zijn gepland in het najaar van 2011 in het Concertgebouw van Brugge, de Bijloke in Gent, de Singel in Antwerpen en de Bozar in Brussel. 

 

22 augustus 2009

Provinciale subsidies
De Oost-Vlaamse deputatie kende vorige week 3000 euro subsidie toe aan Overmerenaar Steven Prengels voor zijn ‘Exhibition’. Hij bracht dit muziektheater in 7 tableaus, naar het werk van kunstenaar Marcel Duchamp, op enkele plaatsen in eigen land en ook in Amsterdam

 

3 juni 2009

Steven Prengels brengt muziektheater en schilderijen

Overmerenaar Steven Prengels die eerder al internationale prijzen won met zijn muzikale creaties en ook de Boerenkrijgcantate schreef, is met een nieuwe productie klaar. Volgende zaterdag gaat in het gemeentehuis van Aalter (21 uur,  kaarten €12 via 09/325.22.62 of cultuur@aalter.be) zijn ‘Exhibition’ in première. Het gaat om een muziektheater in 7 tableaus naar het werk van kunstenaar Marcel Duchamp. Het wordt gebracht door 9 acteurs. Bij de cast behoren, uit de Donkgemeenten, acteur Luc Vernimmen en muzikant/trombonist Bart De Lausnay. Op vrijdag 19 juni wordt 'Exhibition' in Amsterdam gebracht.

Steven heeft nog meer creatieve pijlen op zijn boog. Zaterdag opent hij in datzelfde gemeentehuis een tentoonstelling van eigen schilderijen. Die loopt tot 25 juni, gratis te bezoeken tijdens de kantooruren.

 

8 april 2008

Wereldcreatie en provinciale prijs voor Steven Prengels

Vanavond wordt in de blauwe zaal van deSingel te Antwerpen een nieuw orkest boven de doopvont gehouden:de Belgische Kamerfilharmonie, met Ben Haemhouts als artistiek directeur en dirigent. En dat is ook nieuws voor Overmere, meldt onze correspondent. Niet alleen stond Ben Haemhouts vorig jaar de Overmeerse fanfare bij tijdens de voorbereiding voor de Provinciale muziektoernooien, maar vooral, de Kamerfilharmonie speelt voor hun eerste concert een werk van Overmerenaar Steven Prengels. Hij kreeg de opdracht om een nieuw werk te maken met de eerste symfonie van Beethoven als inspiratiebron. De nieuwe compositie kreeg de naam Konstellation. De nieuwe kamerfilharmonie wil jonge componisten de kans geven om zich verder te ontplooien. Tijdens het schrijven kunnen ze van het orkest gebruik maken om het werk verder te verbeteren. De Kamerfilharmonie stelt zich ook als doel om meer kinderen en mensen uit alle lagen van de bevolking warm te maken voor klassieke muziek.

Aanvulling: recensie uit Knack (16 april): "Een broeierige textuur van hypersnelle, fluisterende nootjes werd onverwachts doorsneden met agressieve Bartok-pizzicati en luide signalen in de kopers. Het orkest genoot even veel als het publiek."

 

En er is nog nieuws over Steven Prengels. Volgende week dinsdag krijgt hij in cc De Werf in Aalst de provinciale cultuurprijs 2007 voor 'Nieuwe muziek', voor z'n compositie "Festschrift". Hij mag het die avond ook nog dirigeren. In januari kreeg Steven hier een culturele nominatie van de gemeentelijke cultuurraad voor.

 

19 juni 2007

Grote onderscheiding voor Steven Prengels

Steven Prengels haalde onlangs zijn mastersdiploma in de compositie aan de Hogeschool, afdeling dramatische kunst (muziekconservatorium) in Antwerpen. Voor zijn eindexamen trokken heel wat inwoners uit de Donkgemeenten mee naar de Singel. Zijn compositie hedendaagse muziek, gespeeld door een orkest van zeven muzikanten (waaronder trombonist Bart De Lausnay), kreeg grote onderscheiding. Steven trekt nu naar het wereldbefaamd muziekconservatorium van Amsterdam om er master in de hedendaagse opera te worden. Hij slaagde onlangs voor de uiterst strenge selectieproeven. Een eerste stap in een internationale carrière ?

 

20 oktober 2005

Steven Prengels muciseert voor Dracula en wellicht voor Rembrandt

Steven Prengels, de ere-dirigent bij de Koninklijke Fanfare "De Verenigde Vrienden"  die vorig jaar tijdens het Filmfestival van Gent nog bekroond werd als beste jonge Belgische filmmuziekcomponist, is verantwoordelijk (music director) voor de muziek bij de musical "Dracula". Die wordt in november en december in de Antwerpse stadsschouwburg gespeeld, met Frank Van Laecke als regisseur. Beiden werkten deze zomer al samen voor de musical "Annie", aan het Donkmeer. Steven is wel heel actief bezig. Zo vroeg het Spectra-ensemble hem een nieuwe creatie uit te werken en zijn er plannen voor een "Rembrandt-musical" die vanaf de zomer van 2006 gedurende 7 maanden in de Amsterdamse Carré zal lopen.

augustus 2005
Festivaria: muziek van 'Annie'

10 oktober 2004

Steven Prengels laureaat op Filmfestival van Vlaanderen

Steven Prengels uit Overmere werd gisterenavond tijdens de World Soundtrack Awards ceremonie van het Filmfestival van Vlaanderen uitgeroepen tot laureaat van de derde compositiewedstrijd voor jonge Belgische filmcomponisten, een initiatief van Sabam en het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Componisten van Belgische nationaliteit, jonger dan 36, kregen als opdracht de filmscore te maken voor de stille (publiciteits)film "Le Réveil Tam Tam" (1906). Via deze wedstrijd wil het filmfestival jong Belgisch muzikaal talent de kans bieden om naam te maken als componist van filmmuziek. Treedt Steven nu in de voetsporen grote componisten als bijvoorbeeld Howard Shore, Ennio Morricone, Elliot Goldenthal en Georges Delerue ?

Steven is dirigent van de Koninklijke Fanfare "De Verenigde Vrienden"  (zie onder 'Dirigent') Overmere en raakte eerder dit jaar in het nieuws met de musical 'Chaplin', die hij mee componeerde. 'Chaplin' was al te zien in Sleidinge en in Berlare, en ook het Capitool in Gent zou geïnteresseerd zijn om het te laten opvoeren.

 

De activiteitenkalenders:

cultuur

gemeente

politieke partijen

jeugd

milieu

toerisme

sociaal

(ook socio-cult.verenigingen)

sport

 

Beoordeel het gemeentebestuur

vergelijk met beleidsplan 07-12

 

Verkiezingen 7/6/2009

 

De jeugd
 aan het woord

 

De politici
aan het woord

 

Ken je
 (deel)gemeente

 

Er zijn nog copies van het

nkb informatief

Jaarboek 2006

beschikbaar !!!

Info

Bestellen

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Volg Europa

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

horizontal rule

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 25/03/12. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2011 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.