Specificaties
Lotus Elan S3 |
|
Gebruiker: |
Emma
Peel |
Dienstjaren: |
1966-1967 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
Lotus
Cars |
Productiejaar: |
1966 |
Chassisnummer: |
? |
Type: |
45 |
Cilinders / inhoud: |
L4 /
1558 cc (Lotus Ford Twin-Cam) |
Topsnelheid: |
185 km/h
|
Vermogen: |
104 pk /
78 kW
|
Nummerplaat: |
SJH 499D |
Kleur: |
Wedgewood
Blue |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1966 -
1968 |
Productieaantal: |
+/- 1450 |
Geschiedenis
De Lotus Elan verscheen in 1962 als roadster, in 1965 werd een
hardtop-model uitgebracht. Het design was van Ron Hickman, die ook de Lotus Europa ontwierp. De Lotus
Elan verving de Lotus
Elite
die technisch onbetrouwbaar en erg duur om te produceren was. De Elan
was de eerste Lotus met stalen chassis waarop een glasvezelcarrosserie
werd gemonteerd.
Elan S1 (Type 26,
1962-1964)
Oorspronkelijk Elan 1500, nadien Elan 1600 en uiteindelijk aangeduid
met S1. De auto was voorzien van een Lotus Ford twin-cam 1498cc motor,
in latere versies 1558cc. De motor was afgeleid van de Ford 116E Kent
motor (uit de Ford
Consul Classic, Ford
Consul Capri en Ford
Cortina MkI),
met een door Lotus ontworpen Cosworth cilinderkop met een dubbele
nokkenas. De S1 was enkel als roadster verkrijgbaar, in totaal werden
er 848 van gebouwd.
Elan S2 (Type 26,
1964-1966)
Standaard werd dezelfde motor van 1558 cc gebruikt uit de S1, de SE
uitvoering beschikte over een opgedreven motor van 115 bhp. De auto
werd voorzien van betere remmen en een nieuw dashboard. De S2 is te
onderscheiden van de S1 door zijn ovalen achterlichten in
één blok, de S1 had dubbele ronde achterlichten.
De S2
was enkel verkrijgbaar als roadster, in totaal werden er 1250
geproduceerd.
Elan S3 FHC (Fixed
Head Coupe) (Type 36, 1965-1968)
Oorpsronkelijke naam Elan Coupé. Dezelfde motorisaties als
bij de S2. Productieaantal: +/- 1200
Elan S3 DHC (Drop
Head Coupe) (Type 45, 1966-1968)
Dezelfde motorisaties als bij de S2. Productieaantal: +/- 1450. De S3
kan onderscheiden worden van de S2 door de vaste raamkaders met
elektrische ruiten, deze
ontbraken bij de S2.
Elan S4 FHC (Fixed
Head Coupe) (Type 36, 1968-1973)
3 motorisaties: Lotus Ford twin-cam 1558 cc (105 bhp), SE-uitvoering
met 118 bhp, en Big Valve Sprint 126 bhp. De S4 is te onderscheiden van
de S3 door de hoekige achterste wielkasten en rechthoekige
achterlichten, bij de S3 zijn deze respectievelijk rond en ovaal.
Productieaantal: +/- 2000.
Elan S4 DHC (Drop
Head Coupe) (Type 45, 1968-1973)
Dezelfde motorisaties als de S4 FHC. Productieaantal: +/- 2400.
Speciale
uitvoering: Elan 26R S1 and S2 (1964)
Dit type werd voorzien van Cosworth Mk 15 Twin Cam motor van 140 - 160
bhp. De auto had een aangepaste sportvering en een lichtgewicht
koetswerk dat 1/3 dunner was dan de standaardversie. Verschillende
ijzeren onderdelen werden vervangen door magnesiumcomponenten om het
totale gewicht te verminderen. In totaal werden er van dit type 97
geproduceerd.
Waar is de auto?
De 'Wedgewood Blue' (*)
Elan S3 werd na de serie geschonken aan Diana Rigg. Zij verkocht hem
echter vrij snel waarna de auto terecht kwam in de Verenigde Staten.
Uiteindelijk keerde hij terug naar het Verenigd Koninkrijk na aankoop
door het 'Cars
of the Stars' museum in Keswick, Cumbria, UK.
(*) Sommige bronnen
vermelden als kleur 'Powder Blue' of 'Glacier Blue'. 'Powder Blue' werd
nooit gebruikt als kleurnaam door Lotus. 'Glacier Blue', qua kleur
ongeveer hetzelfde als 'Wedgewood Blue', werd enkel gebruikt in 1973 en
1974.
Media © Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip: Return of the Cybernauts |
|
EXTERNE
LINKS |
|