.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 20/27
Specificaties

Lotus Europa S2
Gebruiker: Tara King
Dienstjaren: 1968-1969
Origine: UK
Constructeur: Lotus Cars
Productiejaar: 1968
Type: 54
Chassisnummer: ?
Cilinders / inhoud: L4 / 1470 cc
Topsnelheid: 195 km/h
Vermogen: 82 pk / 61 kW
Nummerplaat: PPW 999F
Kleur: Carnival Red
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1968 - 1971
Productieaantal: 4296 (all S2)

Geschiedenis

De Lotus Europa werd geïntroduceerd op 20 december 1966 en was in eerste instantie enkel bedoeld voor de Europese Markt, de oorspronkelijke naam was dan ook Europe, later gewijzigd in Europa. In 1967 werden de eerste wagens geleverd aan Frankrijk. De auto werd ontworpen door Ron Hickman gebaseerd op zijn voorstel uit 1963 voor het Ford GT40-project. Het Ford contract ging uiteindelijk naar Lola Cars na een dispuut over de naam van de auto tussen Lotus baas Colin Chapman en Henry Ford II. Hickman's ontwerp was een tweedeurs coupé met middenmotor. In totaal werden er 9887 Europa's gemaakt, verdeeld over drie generaties: S1, S2 en Twin Cam (+Special).

Europe S1 (type 46, 1966-1968)
De S1, oorspronkelijk ontworpen als racewagen, was uitgerust met een aangepaste Renault 16 L4 motor van 1470 cc gekoppeld aan een Renault 4-versnellingsbak. De motor werd opgedreven tot 82 pk (61 kW) in tegenstelling tot 52 pk (39 kW) bij de Renault 16. Om kosten te besparen werden verschillende onderdelen van andere constructeurs gebruikt. Het deurmechanisme was afkomstig van de Renault 16, de voorbumper van de Ford Anglia 105E, de achterbumper is de voorbumper van de Ford Cortina Mk II en de achterlichten komen van een Lancia Flavia Zagato (Carello). Er werden slechts 296 S1 modellen geproduceerd. Deze auto's waren extreem licht en hadden een minimalistische constructie met vaste zijramen in plexiglas, vaste zitplaatsen, geen deurklinken, geen interne deurpanelen en een aluminium dashboard. Het stalen chassis werd verankerd aan de glasvezelcarrosserie waardoor de stijfheid toenam.  De auto werd destijds door journalisten omschreven als de enige productiewagen met de rij-eigenschappen van een Formule-1 racewagen.

In oktober 1967 (S1A) en februari 1968 (S1B) werden een aantal wijzigingen aangebracht. De S1A kreeg onder meer uitneembare glazen zijramen, een houten dashboard en een intern deurpaneel. Van de S1A werden er 244 gebouwd. De S1B had een vernieuwde achterwand, met nieuwe, rechthoekige achterlichten (Lucas). Er werden 102 S1B modellen geproduceerd.

Europa S2 (type 54 en type 65, 1968-1971)
De Europa-S2 (type 54) werd geïntroduceerd in april 1968. Er werd gebruikt gemaakt van dezelfde Renault motor van 1470 cc. De glasvezelcarrosserie vormde niet langer één geheel met het chassis maar was vastgeschroefd waardoor reparaties eenvoudiger werden. Daarnaast werd vooral het comfort verbeterd met onder meer elektrische ramen, volledig verstelbare stoelen, een nieuw interieur en een gepolijst houten dashboard. Latere modellen kregen deurklinken (mechanisme van de MGB), richtingaanwijzers tussen de koplampen en dubbele ruitenwissers. (*)

In 1969 werd voor de Amerikaanse markt de S2 Type 65 geïntroduceerd. De Renault motor werd uitgeboord tot 1565 cc in tegenstelling tot 1470 cc voor de Europese markt. De voorwielophanging werd gewijzigd met hogere voorspatborden en koplampen. In totaal werden er 4296 S2 (type 54 en 65) modellen geproduceerd.

Europa Twin Cam & Europa Special (type 74, 1971-1974)
In 1971 werd de Europa Twin Cam voorgesteld met een 1558 cc Lotus-Ford Twin Cam motor van 115 pk (78 kW). Deze motor werd ook gebruikt in de Lotus Elan en is afgeleid van 116E motor uit de Ford Cortina Mk I.  Er werd gebruik gemaakt van een nieuwe Ranault 4-versnellingsbak en het koetswerk werd licht hertekend met verbeterd zicht naar achter. Van de Europa Twin Cam werden 1567 eenheden geproduceerd.

In augustus 1972 werd de Europa Special geïntroduceerd met een opgedreven Lotus-Ford motor van 126 pk (94 kW) en in optie een nieuwe Renault 5-versnellingsbak. De auto had een gewicht van 740 kg en een topsnelheid van 198 km/h. Er werden in totaal 3383 Specials geproduceerd.

Waar is de auto?

De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto is niet meer opgenomen in de database van de DVLA.

Brochures

1968 Lotus Europa S2 (UK, early)

(*) De auto van Tara King is één van de eerste S2-modellen met enkele ruitenwisser, zonder knipperlichten tussen de koplampen en zonder deurklinken (wel het Renault 16 deurmechanisme).

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip : Stay Tuned
Episodes
False Witness
Legacy of Death
The Rotters
Wish You Were Here
Love All
Stay Tuned
Who Was That Man I Saw You With?
Thingumajig
Requiem
Pandora
Foto's

Lotus Europe S1 (Type 46)

Lotus Europe S2 (Type 54, vroeg model)

Lotus Europe S2 (Type 54, later model)

Lotus Europe S2 (Type 65)

Lotus Europe Twin Cam (Type 74)

Linda Thorson & Lotus Europa S2

Tara King's Lotus Europa S2
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2023
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com