Specificaties
Lotus Europa S2 |
|
Gebruiker: |
Tara
King |
Dienstjaren: |
1968-1969 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
Lotus
Cars |
Productiejaar: |
1968 |
Type: |
54 |
Chassisnummer: |
? |
Cilinders / inhoud: |
L4 /
1470 cc |
Topsnelheid: |
195 km/h
|
Vermogen: |
82 pk /
61 kW
|
Nummerplaat: |
PPW 999F |
Kleur: |
Carnival
Red |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1968 -
1971 |
Productieaantal: |
4296
(all S2) |
Geschiedenis
De Lotus Europa werd geïntroduceerd op 20 december 1966 en was
in
eerste instantie enkel bedoeld voor de Europese Markt, de
oorspronkelijke naam was dan ook Europe, later gewijzigd in Europa. In
1967 werden de eerste wagens geleverd aan Frankrijk. De auto werd
ontworpen door Ron
Hickman gebaseerd op zijn voorstel uit 1963 voor het Ford GT40-project.
Het Ford contract ging uiteindelijk naar Lola Cars na een dispuut over de
naam van de auto tussen Lotus baas Colin
Chapman en Henry Ford II.
Hickman's ontwerp was een tweedeurs coupé met middenmotor.
In
totaal werden er 9887 Europa's gemaakt, verdeeld over drie generaties:
S1, S2 en Twin Cam (+Special).
Europe S1 (type 46,
1966-1968)
De S1, oorspronkelijk ontworpen als racewagen, was uitgerust met een
aangepaste Renault
16
L4 motor van 1470 cc gekoppeld aan een Renault 4-versnellingsbak. De
motor werd opgedreven tot 82 pk (61 kW) in tegenstelling tot 52 pk (39
kW) bij de Renault 16. Om kosten te besparen werden verschillende
onderdelen van andere constructeurs gebruikt. Het deurmechanisme was
afkomstig van de Renault 16, de voorbumper van de Ford Anglia 105E,
de achterbumper is de voorbumper van de Ford Cortina Mk II en de
achterlichten komen van een Lancia
Flavia Zagato (Carello).
Er werden
slechts 296 S1 modellen geproduceerd. Deze auto's waren extreem licht
en hadden een minimalistische constructie met vaste zijramen in
plexiglas, vaste zitplaatsen, geen deurklinken, geen interne
deurpanelen en een aluminium dashboard. Het stalen chassis werd
verankerd aan de glasvezelcarrosserie waardoor de stijfheid toenam.
De auto werd destijds door journalisten omschreven als de
enige
productiewagen met de rij-eigenschappen van een Formule-1 racewagen.
In oktober 1967 (S1A) en februari 1968 (S1B) werden een aantal
wijzigingen aangebracht. De S1A kreeg onder meer uitneembare glazen
zijramen, een houten dashboard en een intern deurpaneel. Van de S1A
werden er 244 gebouwd. De S1B had een vernieuwde achterwand, met
nieuwe, rechthoekige achterlichten (Lucas). Er werden 102 S1B modellen
geproduceerd.
Europa S2 (type 54
en type 65, 1968-1971)
De Europa-S2 (type 54) werd geïntroduceerd in april 1968. Er
werd
gebruikt gemaakt van dezelfde Renault motor van 1470 cc. De
glasvezelcarrosserie vormde niet langer één
geheel met
het chassis maar was vastgeschroefd waardoor reparaties eenvoudiger
werden. Daarnaast werd vooral het comfort verbeterd met onder meer
elektrische ramen, volledig verstelbare stoelen, een nieuw interieur en
een gepolijst houten dashboard. Latere modellen kregen deurklinken
(mechanisme van de MGB),
richtingaanwijzers tussen de koplampen en
dubbele ruitenwissers. (*)
In
1969 werd voor de
Amerikaanse markt de S2 Type 65 geïntroduceerd. De Renault
motor
werd uitgeboord tot 1565 cc in tegenstelling tot 1470 cc voor de
Europese markt. De voorwielophanging werd gewijzigd met hogere
voorspatborden en koplampen. In totaal werden er 4296 S2 (type 54 en
65) modellen geproduceerd.
Europa Twin Cam
& Europa Special (type 74, 1971-1974)
In 1971 werd de Europa Twin Cam voorgesteld met een 1558 cc Lotus-Ford
Twin Cam motor van 115 pk (78 kW). Deze motor werd ook gebruikt in de Lotus Elan en is afgeleid van 116E motor
uit de Ford
Cortina Mk I.
Er werd gebruik gemaakt van een nieuwe Ranault 4-versnellingsbak en het
koetswerk werd licht hertekend met verbeterd zicht naar achter. Van de
Europa Twin Cam werden 1567 eenheden geproduceerd.
In augustus 1972 werd de Europa Special geïntroduceerd met een
opgedreven Lotus-Ford motor van 126 pk (94 kW) en in optie een nieuwe
Renault 5-versnellingsbak. De auto had een gewicht van 740 kg en een
topsnelheid van 198 km/h. Er werden in totaal 3383 Specials
geproduceerd.
Waar is de auto?
De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto
is niet meer opgenomen in de database van de DVLA.
Brochures
1968 Lotus Europa S2 (UK, early)
(*) De auto van
Tara King is één van de eerste S2-modellen met
enkele
ruitenwisser, zonder knipperlichten tussen de koplampen en zonder
deurklinken (wel het Renault 16 deurmechanisme).
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip : Stay Tuned |
|
EXTERNE
LINKS |
|