U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. 2007: 30 jaar fusie ! Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen. Lees hier meer. |
|
Hoedanook, de media schenken heel wat meer aandacht aan de verkiezingen dan vroeger. In de kranten staan hele bladzijden vol met vergelijkingen van programma's, met interviews met bekende en minder bekende kandidaten, met verhalen over de campagnes. Op televisie zijn er nu dagelijks zelfs meerdere programma's die het op de een of andere manier over de verkiezingen hebben. Is dat nu echt om een bijdrage te leveren aan een grotere bewustmaking van de kiezer of zijn vooral de verkoop- en kijkcijfers belangrijk ? Plaatselijk CD&V-voorzitter Koen Brynaert heeft alvast vragen bij de wijze waarop de verkiezingen in de media komen. Hij vindt dat de oppositie te weinig kans krijgt om inhoudelijke kritiek te geven: "Tel alleen de lezersbrieven op die worden geschreven over de 'nationale stemtest' en je weet wat ik bedoel: onder het mom van een wetenschappelijk serieux wordt heel wat klinkklare onzin verkocht die vooral onbesliste kiezers (niet ik dus) kan beïnvloeden. Als ik mag voortgaan op die ene aflevering van Bracke en Crabbe die ik tot hier toe gezien heb, wordt het alleen maar erger, vrees ik... Wil iemand sommige journalisten eens duidelijk maken dat politieke programma's bedoeld zijn om politici en niet de journalisten aan het woord te laten ? Willen we het eindelijk eens hebben over de inhoud van ons beleid in plaats van over de lengte van de benen van de vrouwelijke kandidaten of de kookkunst van de mannelijke politici ? Ik vind Freya Van den Bossche ook een schoon meiske maar daar gaat het dus niet over, he !" Nu heeft het er inderdaad soms de schijn van dat, zeker op televisie, sommige journalisten vooral zichzelf willen promoten. Ter verdediging kan men aanhalen dat de druk van de kijkcijfers steeds belangrijker wordt. Ook dat er naast de 'zachtere' verkiezingsprogramma's ook nog zijn waar wat langere debatten mogelijk zijn. De eersten trekken zeker meer kijkers en zorgen er voor dat de verkiezingen toch aan bod komen bij gesprekken op de trein, op café, onder vrienden. Op zich is dat een bijdrage tot een grotere bewustvorming. Wat men niet kan zeggen is dat de verschillende partijen, op de allerkleinsten na, geen spreekkans zouden krijgen. Zelfs het Vlaams Blok. Wat inhoudelijk wordt gebracht, bij beide formules, hangt deels af van de ruimte en tijd die de sprekers krijgen, maar ook van de sprekers zelf. Hebben zij wel een boodschap en kunnen zij die in korte tijd duidelijk maken ? In onze steeds vlakkere en zappende maatschappij willen de mensen geen lange betogen horen. Eigenlijk zou men daar eerst iets moeten aan doen en zorgen dat de burger bereid en in staat is een gegronde visie te ontwikkelen over politiek en over het organiseren van de maatschappij. Want daar gaat het bij verkiezingen uiteindelijk toch om. Uitleggen wat men na verkiezingen wil doen, vraagt meer dan wat oneliners. Is men enkel daartoe beperkt dan is het inderdaad moeilijk om de eigen boodschap mee te geven. Anderzijds krijgt men soms de indruk dat politici blij zijn dat ze niet meer hoeven te zeggen, omdat ze zich niet willen vastpinnen op duidelijke uitspraken. Want dat zou bij de besprekingen achteraf voor moeilijkheden kunnen zorgen. Stille DonkgemeentenHier is het nog rustig. De eerste affiches hingen er voor het paasweekeinde, de officiële borden geraken maar stilaan vol. Folders en brochures zijn er nog nauwelijks en debatten of huisbezoeken zijn er al helemaal niet. Nu zal de uitslag niet echt worden bepaald door het stemgedrag in de Donkgemeenten. Hoewel, dit keer zou een klein aantal stemmen wel eens het verschil kunnen maken bij de bepaling van de grootste partij. En zoals geweten, krijgt die het eerste de kans om een regering te vormen... Nico Keppens
Uw reacties: |
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
03/12/06.
|