U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. 2007: 30 jaar fusie ! Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen. Lees hier meer. |
| Koen Brynaert: (23-5-03) Ik blijf met enkele vragen zitten
over de berichtgeving in de media. Is het toeval dat bepaalde cijfers en
gegevens over de economische toestand - te verwachten groeicijfers die naar
beneden worden herzien, dreigende tekorten in de begroting, bestaande tekorten
in de sociale zekerheid, stijgende werkloosheid (cfr. de fameuze mail van Greta
D'hondt),... - pas nu volop in de media aan bod komen, n.a.v. de informatieronde
van Di Rupo ? Die cijfers zijn niet nieuw, he. Tijdens de campagne werden de
politici daar echter niet of nauwelijks mee geconfronteerd en werd maar
doorgegaan met het beloven van lastenverminderingen en betere sociale
bescherming. Als de campagne nog een week langer had geduurd, moesten we
helemaal geen belastingen meer betalen ! Hoe dan ook denk ik dat een deel van
het kiezerscorps zich daar allemaal wat meer vragen bij zou gesteld hebben dan
nu het geval is geweest... Een objectieve becijfering van de verschillende
verkiezingsprogramma's moet er m.i. dan ook dringend komen ! Ander voorbeeld : in Bracke en Crabbe
(horresco referens !) werden ook enkele "jeunes premiers" opgevoerd.
Toevallig herkende ik daar opeens Sam Van de Putte van Jong Agalev, die samen
met o.m. prinses Mathilde heeft deelgenomen aan de Kinderrechten-top die vorig
jaar in New York werd georganiseerd, die daarover overal te lande - ook in het
Belgisch parlement, ook bij Bruno op de sofa - werd uitgenodigd en die zeer goed
ter taal is. Dat kon niet gezegd worden van de vertegenwoordiger van Jong
CD&V, zo bevestigen me vele mensen (zelf heb ik gelukkig maar 2 afleveringen
gezien). Wat blijkt ? Jong CD&V nationaal heeft drie (3) namen doorgegeven
van personen jonger dan 18 jaar die hen konden vertegenwoordigen. Geen sprake
van, aldus de heren Bracke en Crabbe, die vervolgens zelf een voor de CD&V
nobele onbekende hebben uitgekozen, die niet eens lid was van CD&V, en die
er naar verluidt niet veel van afbracht... Tot grote colere van Jong CD&V !
Erg netjes vind ik dat niet, om het beleefd te zeggen. flauwtjes om vergelijkingen te maken met activiteiten die 30 jaar geleden werden georganiseerd (en naar het
schijnt heeft Incar nooit opgetreden op een CVP-meeting maar wel op een bijkomst
van de Gezinsbond, zo vertelt men me). Maar kom, daar ga ik nu niet te veel over
zagen : eerder wil ik je bedanken voor de aandacht die je aan onze meeting hebt
besteed op je website. Ik wil ook enkele positieve dingen vertellen over de media : er waren namelijk ook verschillende goeie programma's n.a.v. de verkiezingen, vond ik. Chapeau bijvoorbeeld voor Luc Alloo met "Advocaat van de duivel" en ook - misschien wat verbazend - met "Kies recht" van Goedele en co. Aan de hand van concrete situaties waarin bepaalde mensen verzeild waren geraakt werd een thema aangesneden waarover politici dan hun ideeëen en voorstellen konden lanceren. Een prima combinatie van "human interest" en toch inhoudelijk politiek debat (op het ogenblik dat ik de vorige mail schreef kwam trouwens net Greta D'hondt aan bod over de weduwenpensioenen), en dat nota bene op de commerciëele zender ! En ook de afleveringen van "Woord tegen woord" die ik gezien heb mochten er best wezen, met uitzondering dan van de tussenkomsten van Robbe de
Hert : laat die man films maken maar als hij van politiek niks begrijpt moet men
hem ook geen forum geven. Voila, tot daar enkele losse en weinig gestructureerde bedenkingen die geenszins volledigheid nastreven. Zo
valt bijvoorbeeld nog wat te zeggen over de behandeling van de "mestkevers
van de democratie" (om het met een dorpsgenoot te zeggen) en over de
overdosis politiek die de laatste weken op tv werd geserveerd en waarvan ik weet
dat het vele mensen zo stilaan wreed op hun systeem begon te werken. Antwoord: Nico Wouter Dierinck: (5-5-03) Het klopt inderdaad dat we de laatste tijd worden overspoeld door programma's allerhande die de politiek "dichter bij de mens" willen brengen. De media willen op deze manier het publiek laten kennismaken met het reilen en zeilen in de politieke wereld. Op zich niks mis mee uiteraard. Dat daarbij de verpakking een belangrijk aspect is van dit format is maar normaal. Ik wil hier ook geenszins uitspraken doen over het inhoudelijke. Maar wat wel frappant is dat de media zeer veel moeite doen om hun product te "verkopen"(nvdr.kijkcijfers). Ze hebben iets nieuw gevonden: politiek kan boeiend zijn als men het maar in het juiste jasje giet. Men evolueert meer en meer naar een perceptiemaatschappij. In de economie en de marketing is dit geen loos woord. Het is niet zozeer hetgeen je vertelt, het is de manier waarop anderen, in dit geval het kiespubliek "het gaan interpreteren". En men moet een kat een kat noemen. Verkiezingen zijn stemmen winnen. En die stemmen win je niet enkel in de eigen vijver. Het is ook nodig om je visje eens in de vijver van een ander te gooien. En als dat visje er iets smakelijker uitziet en lichter verteerbaar is ...
Uw reacties:Iedereen kan reageren. Stuur uw tekst het liefst in een e-mail of in een Word-bestand. Beperk de grootte tot maximaal 60 lijnen, aub. Teksten mogen/moeten kritisch zijn maar racistische of beledigende gedeelten worden geschrapt. |
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
03/12/06.
|