U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
|
Hier staan korte verslagjes, van de redactie of ingestuurd door lezers van nkb informatief over opvoeringen in Stroming of in andere zalen in de Donkgemeenten, of zelfs van waar ook waar mensen van hier aan hebben meegewerkt. Zag jij een voorstelling waar je je mening over kwijt wil. Het moet niet lang zijn. Gewoon doen ! Je bent wel zelf verantwoordelijk voor wat je schrijft, en 'op de man/vrouw' spelen wordt geweerd. 3 november 2007: Journey's End (Geen weg terug) door Collectief Decorum in Stroming Er zijn nog jonge mensen in deelgemeente Berlare die toneel willen spelen. Collectief Decorum begon gjsteren aan vier voorstellingen van 'Journey's End' ("Geen weg terug") . Initiatiefnemer Dirk Meesens kon, naast echtgenote en regisseur Lut Verhulst en broer Luc, een tiental jonge mensen warm maken om mee te doen in dit anti-oorlogsdrama van R.C. Sherrif over WO I, dat nog steeds actueel mag worden genoemd. Ze toonden er alvast mee heel wat in hun mars te hebben. Er is geen weg terug: ze mogen gerust verder doen. Met zandzakken op de trap naar de De Wildezaal en een sober decor wordt het publiek al onmiddellijk een beetje in de sfeer gedompeld. Het is een beklijvende sfeer van een kazemat in een loopgraaf, het onderkomen van Engelse officieren. Die van compagnie C beginnen juist aan hun 'zes dagen'. Het is zeker geen gemakkelijk stuk. Er is eigenlijk weinig actie, alles moet komen van de dialogen. Daaruit blijkt het absurde van deze strijd. De soldaten ondergaan de strijd, de aanwezigheid van ananas en peper wordt heel belangrijk, en zonder protest stappen ze de dood tegemoet, ze verbergen hun angst op bevel en omdat ze als echte mannen willen overkomen. Collectief Decorum slaagt er in - ondanks de geringe toneelervaring van de meesten - om die sfeer goed over te brengen, met hun acteerprestatie en door de kleine details. Het is gevaarlijk om namen te noemen want niemand viel uit de toon, maar Steven Baeyens verdient toch wel een speciale vermelding. Maar vooral te onthouden is dat men ook in deelgemeente Berlare geen angst moet hebben om zelf eens een 'zwaarder' stuk te brengen. 2 mei 2007: voorstelling door de Academie voor Muziek en Woord in Stroming. Voor Wim Arbijn bewees die dat Berlare barst van talent. De Berlaarse afdeling kan terugkijken op een meer dan geslaagde auditie. Presentator Brecht Vanmeirhaeghe, die onder het mom van sponsoring elk nummer in gepaste kledij aankondigde - het oog wil immers ook wat -, leidde eerst de samenspelklas gitaar in. Zij brachten een prachtige “Dance” van Szordikowski, dan “Yesterday” van Lennon/McCartney ten gehore. Hiermee was de toon gezet.
De leerlingen lagere graad dwarsfluit speelden, met ondersteuning van hun lerares, de traditional “Siemie Jadech”. Daarna mochten Astrid, Hannelore en Ilse, de fluitisten van ‘t Jeugdmeziek, de traditional “Donna” brengen. Een prachtprestatie als men weet dat de leerlingen die hier aan het werk waren hun instrument nog niet eens 3 jaar bespelen. De volgende in de rij was Yirka De Smet op piano. Zij tokkelde een frivole “Arabeske” van Bürgmuller. Karen De Nul ontlokte vervolgens een pittig en vlotte “Fabel” van Baert aan de piano. In een leuke pizicato brachten Anke De Decker samen met Lore en Lise van Cauteren de “C-String boogie” op cello. Na het swingen namen ze ons mee naar een “Spokendans”. Met de Finale uit de “Sonatine” van Dvorak bevestigde Judith Peersman op viool haar talent: het werd een pittig stuk en met bravoure gespeeld.
Om de honger te stillen serveerden Janne Vandewalle en Delphine Van Eetvelde op saxofoon een “Rijsttafel voor 2” van J. De Haan. Een hapje dat er zonder problemen inging. Na de maaltijd was het tijd voor een piano-dubbel. Eerst de “Ballade in do klein” opnieuw van Bürgmuller, vertolkt door Manon Paroissien, dan riep Laura Van Hecke “Knecht Ruprecht” van Schumann om de tafel op te ruimen. Kravanja, de leraar slagwerk, had zijn leerlingen met succes zijn bewerking van “Steel drum man” aangeleerd. Dan opnieuw piano, met een prachtig “Arioso” van Bach in een “quatre mains” door Sophie Vandemoortele en Els D’hondt.
De finale werd ingezet met een gepaste “Triomfmars uit Aïda”. De solopartij werd vertolkt door drie veelbelovende trompettisten, Robbie De Beelde, Lode Lefevre en Jelle Daelman. Zij kregen de steun van het ensemble “La Sfida” onder leiding van de directeur Dirk Lippens. Die steun kregen ook Tatiana Triest, die het “Concerto in G: deel 2: Allegro” vertolkte, en de klassen samenzang van Berlare en Uitbergen, bij de kindercantate “Tijl Uilenspiegel”. De vertellers bij de cantate waren Heleen Van Havermaet, Selome De Sutter en Marjan Megens, voor de uitbeelding tekende de dramaklas M1.
Voor wie nog zou twijfelen: Berlare heeft talent te koop. Een dikke proficiat voor alle vertolkers, en voor hun leraars en leraressen die dit talent in de juiste banen leiden! |
De activiteitenkalenders: (ook socio-cult.verenigingen)
Meer
themanieuws
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
09/10/07.
|