Specificaties
Rolls-Royce Silver Ghost 40/50 1923 |
|
Gebruiker: |
John
Steed |
Dienstjaren: |
1968-1969 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
Rolls-Royce
Ltd. |
Productiejaar: |
1923 |
Chassisnummer: |
46LK |
Carrosserie: |
H.J.
Mulliner
Tourer |
Cilinders / inhoud: |
L6 /
7036 cc |
Topsnelheid: |
135 km/h
|
Vermogen: |
50 pk /
36 kW
|
Nummerplaat: |
KK 4976 |
Kleur: |
Pale
Yellow |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1906 -
1925 |
Productieaantal: |
7876 |
Geschiedenis
De Rolls-Royce 40/50 hp werd geïntroduceerd in 1906 op het
Olympia autosalon. De naam 'Silver Ghost' werd voor het eerst gebruikt
in 1907 en verwijst naar een demonstratiemodel met nummerplaat AX 201. De
auto werd geproduceerd op vraag van Claude Johnson, toenmalig
commercieel directeur bij Rolls-Royce. Het was de 12de 40/50 hp die van
de productielijn rolde en de auto werd voorzien van een zilverkleurige
Barker carrosserie. De term Ghost in de naam verwijst naar de bijna
onhoorbare motor. De 'Silver Ghost' werd klaargemaakt voor een aantal
betrouwbaarheidsritten in 1907. In 1989 werd de auto gerestaureerd,
ondertussen heeft de motor reeds meer dan 800.000 km op de teller
staan. De Rolls-Royce 40/50 hp 'Silver Ghost' wordt beschouwd als
één van de beste auto's ooit geproduceerd.
1906-1908
De eerste auto's werden geproduceerd in de Rolls-Royce fabriek in
Manchester. Ze hadden een nieuwe zijkleppen, zes-cilinder, 7036 cc
motor met de cilinders gegoten in twee eenheden van drie cilinders
waardoor een koppakking overbodig werd. Tot 1913 was enkel een
drieversnellingsbak beschikbaar.
1908-1909
Door het grote succes van de 40/50 hp verhuisde Rolls-Royce naar een
grotere locatie in Derby. Tot 1926 werd er enkel de 40/50 hp
geproduceerd.
1909-1914
In 1909 werd de cilinderinhoud van de motor vergroot tot 7428 cc. Vanaf
1910 werd de 'Silver Ghost' uitgerust met een vierversnellingsbak.
1914-1921
Tijdens de Eerste Wereldoorlog beef Rolls-Royce 40/50 hp chassis
produceren velen werden echter gebruikt als basis voor gepantserde
voertuigen en ambulances.
1921-1926
In 1920 werd Rolls-Royce of America opgericht in Springfield,
Massachusetts. Het doel was om auto's te bouwen voor de Amerikaanse
markt zonder rekening te moeten houden met de hoge invoertarieven.
Vanaf 1921 werd de 'Silver Ghost' geproduceerd in de Amerikaanse
fabriek. De dochteronderneming kende een groot succes tot ze verplicht
was haar deuren te sluiten met de depressie van 1931.
In totaal werden er 1703 Amerikaanse en 6173 Britse 'Silver Ghosts'
gebouwd.
Waar is de auto?
In de jaren 1920 zou de auto gebruikt zijn door Winston Churchill om
rijlessen te geven aan de eerste vrouw in het Britse parlement, Lady Astor.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de achterkant van de wagen
verwijderd en vervangen door een minikraan. De auto werd vervolgens
ingezet als takelwagen bij de brandweer en ambulancedienst van
Manchester. In 1950 werd de auto aangekocht voor £200 door de
grootvader van de huidige eigenaar. Hij spendeerde £2.000 om
de auto te restaureren. In 1968-1969 werd de Rolls gebruikt in 20
episodes van 'The Avengers'
als het vervoermiddel van John Steed.
Hierna bleef de auto voor jaren opgesloten in een garage in Sussex, tot
hij in 2011 in het bezit kwam van Tania Turner en haar man Andy. Tania
en Andy riepen de hulp in van Charlie Tope om de auto in al zijn glorie
te restaureren. De waarde van de auto wordt momenteel geschat op
£250.000.
De kenmerken van de auto
in de database van de DVLA:
- Date of Liability: 01 07 2001
- Date of First Registration: 31 12
1923
- Year of Manufacture: 1923
- Cylinder Capacity (cc): 4860CC
- CO2 Emissions: Not Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not Applicable
- Vehicle Status: Unlicensed
- Vehicle Colour: YELLOW
Media © Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip: Super Secret Cypher Snatch |
|
EXTERNE
LINKS |
|