Op 26 juni 2006 stelt het college van burgemeester en schepenen een
voorontwerp voor gemeentelijk ruimtelijk structuurplan voor aan de gemeenteraad.
Hierbij enkele conclusies uit het rapport, na
een vlugge lezing van de prognoses en voorstellen. Deze tekst wordt wellicht
aangevuld na de gemeenteraadszitting.
Bevolking
en woningen
Gebaseerd op de verwachte evolutie van de bevolking (zonder rekening te houden
met in- en uitwijkelingen) de behoefte aan rusthuisbedden ten opzichte van 2003
zou stijgen met 18 in 2013, terwijl er wat serviceflats betreft nu al een tekort
van 20 zou zijn. Naar woningbehoefte voorziet men een behoefte van 255 extra
woningen voor 2007 en tot 2018 van 657 in vergelijking met 2003. Dat zou men
kunnen opvangen met de 242 nog beschikbare bouwpercelen in een goedgekeurde
verkaveling, de 436 percelen langs een uitgeruste weg die nog geen deel uitmaken
van een verkaveling, de ongeveer 114 bouwmogelijkheden in twee niet uitgeruste
binnengebieden in woonzones die men nog kan ontwikkelen, en met nog enkele
kleinere woonuitbreidingsgebieden in Uitbergn (+- 96 woningen), in Overmere (36
woningen) en in Berlare (18 woningen). Maar daartegenover staat dat in het
Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan is vastgelegd dat Berlare tussen 1991 en
2007 maximaal met 848 bijkomende woongelegenheden mag voorzien, terwijl er
tussen 1991 en 2004 al 909 zijn bijgekomen, dus eigenlijk al te veel. (Betekent
dit dat na de goedkeuring van het gemeentelijke plan niets meer mag worden
bijgebouwd ? En wat is dan het gevolg voor huur- en verkoopprijzen ? nkb)
Bedrijventerreinen
Het plan geeft verder een overzicht van
bedrijven waarvoor al dan niet beter een herlocalisatie nodig is, of die
uitbreidingsmogelijkheden vragen (totaal 7ha 8a) en wat startende bedrijven
zouden nodig hebben (raming 1 ha). De gemeente krijgt echter slechts toelating
voor 5ha. Het plan stelt dan ook voor om die zeker te realiseren, wat niet
eenvoudig blijkt omdat er nauwelijks nog aanbod aan bedrijventerreinen is.
Openbare
voorzieningen
Wat openbare voorzieningen betreft, voorziet
men de nood aan vergroting van de loods voor de technische dienst en aan meer
parkeergelegenheid voor vrachtwagens. Over de locatie rustoord Herfstvreugde zou
nog niet zijn beslist wat het wordt na de OCMW-nieuwbouw in Overmere en
centralisatie van de rustoordfunctie.
Toerisme-natuur
Verder stelt het plan dat moet onderzocht
hoe de bestaande natuur-toeristische troeven verder kunnen versterkt en daarbij
denkt men aan verdere ontwikkeling van de festivalsite en aan een locatie voor
een golfterrein.
Landbouw
In landbouw
ziet men verschuivingen naar tuinbouw, en naar een afname van grondgebonden
veehouderij (runderen), terwijl bij niet-grondgebonden bedrijven het aantal
leghennen zou afnemen, de vleeskippen zouden toenemen en het aantal varkens
gelijk zou blijven.
Verkeer
Hier voorziet men de behoefte om de dorpskernen en het lanzaam verkeer optimaal
te vrijwaren en te beveiligen, terwijl toch een vlot doorgaand verkeer mogelijk
moet blijven. Bus en fiets worden als mogelijk alternatief voorgesteld, waarbij
inspanningen nodig zullen zijn van alle bestuursniveaus.
Knelpunten
Die
voorziet men in de spanning tussen de aantasting van open ruimte en de behoefte
aan infrastructuur, aan die tussen landbouw en natuurontwikkeling, tussen natuur
en recreatiedruk. Er zijn in de gemeente zonevreemde woningen, weekendverblijven
die permanent worden bewoond, weinig betaalbare huurwoningen en kleinere
woningen voor bejaarden en jongeren. De verstedelijkingsdruk en de slechte
afbakening van woonkernen zorgen voor extra problemen.
Naar economische
activiteit is er het probleem van plaatsgebrek, zonevreemde bedrijven, bedrijven
die onvoldoende zijn geļntegreerd of zelfs storend zijn. In de landbouwsector
blijkt een groeiende versnippering van gronden en de invloed van de maatregelen
in het Scheldegebied (overstromingszones, meer nadruk op
natuurontwikkelingszones).
Verkeersoplossingen zijn bemoeilijkt door de aanwezigheid van E17 en gewestwegen
in de nabijheid of door dorpskernen. Daarnaast is er een gebrek aan openbaar
vervoer en aan goede fietsvoorzieningen, terwijl steeds meer sluip- en zwaar
verkeer door de gemeente komt.
De recreatie aan
het Donkmeer zorgt voor specifieke problemen. "Diversifiėring en nieuwe ideeėn
zijn noodzakelijk om de recreatieve potentie van dit gebied te behouden", stelt
het rapport. Maar ook dat er nog heel wat mogelijkheden zijn voor zachte
recreatie.
Gewenste perspectieven en visie
Het plan
bevat aanduidingen voor een visie in de verschillende domeinen. Interessant
daarbij is hoe men de evolutie van verschillende functies (en van de actoren)
ziet. Zijn huidige sportterreinen, locaties van jeugdverenigingen gepast in de
omgeving, wat kan er veranderen, wat moet eventueel beter verdwijnen ?