U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. 2007: 30 jaar fusie ! Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen. Lees hier meer. |
|
29 januari 2005 Nieuwdonk even centrum van toerisme in Oost-Vlaamse en Antwerpse Scheldeland Vanmorgen kwamen de toeristische verantwoordelijken uit het hele Scheldeland (Oost-Vlaanderen en Antwerpen) naar het Nieuwdonkdomein voor een eerste ontmoetingsmoment na de ondertekening, midden vorig jaar, van een samenwerkingscharter. Ze maakten er de voorstelling mee van een bekende 'meter', een brochure, promotiemateriaal en een website. Volgens Johan Van Vaerenbergh, voorzitter van de vzw Schelde-Denderstreek (dat het informatiekantoor in het vroegere zwembad aan het Donkmeer openhoudt) werd nu echt duidelijk dat de keuze om met de provincie Antwerpen samen te werken de goede was. 'Scheldeland', dat zes maanden geleden ontstond door het ondertekenen van het charter, bracht al resultaten. Er is het actieplan voor promotie dat vandaag werd voorgesteld, er waren al zes studiedagen waarbij toerismeverantwoordelijken uit het hele gebied elkaar leerden kennen en inzien hoe ze op elkaar konden inspelen, met respect voor elkaars eigenheid. "Want, voegde hij er aan toe, uiteindelijk blijven alle plannen dode letter als er geen mensen achter staan die zich willen inzetten om die uit te voeren, om het toerisme te dragen." Hij riep op tot steun om de topprioriteit voor ogen te houden: het aanbod zo kwalitatief mogelijk maken en houden. Het promotieplan 2004-2008, voorgesteld door de verantwoordelijke van Schelde-Dender, Dieter Depraetere, en door de Antwerpse collega, Gilles Facon, gaat uit van de vele troeven in de streek en van de goede bereikbaarheid. Als unieke verkoopsargumenten ziet het plan de charmante dorpen aan de waterkant, de historische steden, de fietsveren en de gastronomie en paling. Die argumenten wil men beter bekend maken bij de individuele dagtoerist, voor wie een kort recreatief verblijf zoekt, en naar de dagtoeristen in groep. Als eerste realisaties zijn er vooral de brochure die het gebied voorstelt, maar vooral veel praktische informatie biedt over de vele mogelijkheden, en de website (in uitbouw) of de brug naar het groeiend aantal mensen die via het internet hun eigen vakantie willen uitwerken. Daarnaast is er nog een e-nieuwsbrief om belangstellenden op de hoogte te houden van de initiatieven in het gebied. Met allerlei promotiemateriaal wil men op beurzen in binnen- en buitenland aanwezig zijn en deelnemen aan de acties van campagnes van partners zoals Toerisme Vlaanderen, Vlaanderen Vakantieland, WWF (Schelde Natuurlijk weekend op 11-12 juni). Gedeputeerde Jos Geuens van Antwerpen beklemtoonde dat de promotie er toe moet leiden dat de toerist 'goesting' (onlangs verkozen tot mooiste Vlaamse woord) krijgt om het gebied te verkennen. Hij refereerde naar een interview met administratief-generaal Van Severen van Toerisme Vlaanderen. Die had het over de noodzaak dat er eerst kwaliteit moet zijn in het aanbod en dat men rekening moet houden met wat het verwachtingspatroon van de toerist - "Geen koning, maar dictator". Die toerist wil toerisme op maat en zelf zijn vakantie samenstellen, eigenlijk achteraf een ander verhaal kunnen vertellen dan wat in de brochures staat. En, iets anders dan de mega-attracties. Liever verschillende kleine attracties dan een groot, en vooral iets met een authentieke sfeer. "Niet meer iets bezoeken, maar iets beleven", vatte hij het samen. De Oost-Vlaamse bestendig afgevaardigde, Carina Van Cauter, had het vooral over het belang van toerisme om banen te scheppen, over het stijgend belang van de aanwezigheid op het internet, en over het stijgend aandeel van 50-plussers onder de toeristen. Mensen met tijd en middelen. Tot slot werd een 'meter' voorgesteld. De keuze viel op Manuela Van Werden, vooral bekend van Vlaanderen Vakantieland, waar ze toevallig gisteren na meer dan 1100 reportages afscheid van nam. Ex-collega's kwamen een zichtbaar ontroerde Manuela een geschenk overhandigen. Haar functie werd wel niet echt omschreven. Nico Keppens Reageren mag.
|
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vīrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vīrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
03/12/06.
|