U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. 2007: 30 jaar fusie ! Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen. Lees hier meer. |
|
Het succes van de Kinderfondsactie van VTM is groot: meer dan 6 miljoen, een nieuw inzamelrecord. Ligt het aan een betere marketing, aan het doel (meer verkeersveiligheid voor kinderen), aan een groter aantal acties die door gemeenten, verenigingen, individuelen zijn opgezet, of toch vooral aan de media-campagne die de actie begeleidde ? En wat met hulpacties in de Donkgemeenten ?Sinds enkele jaren concurreren de grote tv-zenders elkaar met een tweejaarlijkse actie. Telkens streeft men naar een groter bedrag, telkens voor een ander doel, meestal voor een probleem in het binnenland, soms ook om een noodtoestand in het buitenland te helpen ledigen. Het doel en de nood aan hulp stelt men op alle mogelijke manieren voor. Telkens doet men emotioneel een beroep op de man in de straat, op bedrijven, op de overheid om te steunen. Wat is het nut van dergelijke acties ? Men zou kunnen zeggen dat het eigenlijk steeds gaat om een soort van belasting: de overheid is niet in staat met de eigen middelen meer te doen om bepaalde toestanden te verhelpen en doet dan maar op een andere manier een beroep op 'de burger' om een extra steentje bij te dragen. Je zou het ook kunnen uitleggen als een extra inspanning waarmee mensen die zich inzetten om bepaalde noden te ledigen, meer mensen bewust willen maken van die noden en om meer steun vragen. Met als reactie van de burger: 'ze doen er toch iets voor en wachten niet zomaar op wat de overheid hen geeft'. Of nog, omdat de middelen beperkt zijn, is het onmogelijk om voor alles op korte tijd de nodige middelen te geven. Er worden dus keuzes gemaakt. En dikwijls is het zo dat wie het luidst roept of de grootste invloed heeft, het meeste krijgt. Andere noden krijgen niet die aandacht en moeten het met minder stellen, hoewel hun noden misschien even groot zijn. Voor deze noden moet men dan extra acties opzetten om wat meer te kunnen doen. Hoe dan ook tonen die acties bepaalde noden in onze maatschappij aan. En deze acties dragen er toe bij dat de burgers zich bewust zijn van het bestaan ervan. En met het resultaat van deze acties worden zeker mensen geholpen. Er is echter nog een ander aspect. De jongste jaren is er een soort opbod van hulpacties gekomen, en blijkbaar bestaan er voor alle soorten noden verenigingen en organisaties, alle met liefst ergens een bekend persoon als voorzitter. Je kan het bijna een hulpindustrie gaan noemen met 'bedrijven' die elkaar beconcurreren, die moeten zorgen voor de eigen tewerkstelling. Dat valt des te meer op als men in derde landen vertoeft, waar de landrovers van hulporganisaties bijna in de file staan en waar er een opbod is van dergelijke verenigingen om het beschikbare budget van donoren in te palmen. Een rationalisatie in de hulp dringt zich op om te vermijden dat veel moeite niet het beoogde resultaat oplevert of dat met moeite ingezamelde middelen niet efficiėnt wordt gebruikt. Acties in de DonkgemeentenDe Donkgemeenten staan niet zo massaal achter die door VRT of VTM opgezette acties. Blijkbaar wil niemand die kar trekken. Anderzijds, als iemand plaatselijk het voortouw neemt voor een bepaalde actie en daar eerlijke informatie over verstrekt, dan is de medewerking massaal. Dat was duidelijk zowel bij de start van de acties voor het Roemeense Vīrtop als bij de oprichting van het 'Fonds voor Kinderen van bij ons'. Andere plaatselijke acties konden steeds op steun rekenen, maar kenden niet die grote impact. Ook hier is dringend nood aan rationalisatie en vooral samenwerking. Zou het niet beter zijn om eens per jaar een gezamenlijke actie te houden voor één project in het buitenland, dat men meerdere jaren steunt ? De acties in Vīrtop, waar na de voedsel- en kledingbedeling, een dispensarium, een sanitair blok, een schooldak en een vernieuwd 'cultureel centrum' mogelijk werd, tonen dat dit resultaat oplevert. En waarom moet er een actie zijn voor gehandicapte kinderen, dan een voor autistische kinderen, en dan weer voor iets anders. Door samen te werken kan men meer mensen mobiliseren, met minder druk voor de medewerkers en een groter resultaat. Nico Keppens
|
De activiteitenkalenders:
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vīrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vīrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
22/01/07.
|