|
Het Boeddhabeeld staat er nu in volle glorie. Het
heeft de voorbije dagen wel nog heel wat zweet gekost ! Eigenlijk had het al
begin juli moeten afgewerkt zijn, maar enkele technische problemen
verhinderden dat. Uiteindelijk zorgden decorontwerper Nick Kortekaas en de
eigen technische ploeg zelf voor de afwerking. "Met de hulp van enkele
waterboeien van VVV-Donkmeer ...", zegt coördinator Gaby Six wat
geheimzinnig. (wie vindt ze ?) En als je productieleider Johan Lateir vraagt
of alle technische problemen nu opgelost zijn, is een grote glimlach het
antwoord. |
| Aan de rest van het decor is de voorbije dagen nog veel veranderd.
"Een beetje vuiler en dus echter gemaakt", zegt regisseur Frank
Van Laecke. Stilaan worden meer details zichtbaar, hoewel men niet alles nu
al prijs wil geven. |
| Frank loopt er eigenlijk heel ontspannen bij. "Omdat we al zo vlug
konden 'doorlopen' (het hele stuk zonder onderbreking spelen) is ook de
groep zekerder", zegt hij. Zijn toegankelijkheid voor iedereen helpt
daar zeker toe bij. |
| Sinds vanavond wordt met (bijna) alle lichtmogelijkheden geoefend.
Gisterennacht zette de lichtploeg de meeste lampen in hun beste positie.
Aanpassingen waren er nog tot juist voor de repetitie en wellicht vannacht
zorgt men voor de laatste correcties. |
| We zegden reeds dat Festivaria voor de figuranten zorgt. Dat gebeurt met
boterhammen, maar ook wel eens met iets stevigers. Vooral de man van de
rekwisieten, Bart Baetens, is daardoor een van de grote lievelingen
geworden: hij maakte al op enkele reuzepannen paëlla voor de lichtploeg en
beloofde die ook aan alle figuranten. Festivaria zorgt voor de
ingrediënten. En om er de stemming in te houden, loopt vanaf vandaag elke
avond een wedstrijd waarmee de figuranten allerlei King and I-herinneringen
kunnen winnen. Het helpt allemaal om de groep van meer dan 150 mensen, die
nu al enkele weken dagelijks bij elkaar zijn, in een goede sfeer te
houden. |
| Wat kaartenverkoop betreft zit men nu al aan het totaal van de vorige
productie. Enkel zondag 31 augustus, 1 en 4 september lopen blijkbaar wat
minder. Wie voor deze dagen boekt, heeft dus nog kans op een van de betere
plaatsen. |
| Festivaria is de aanzet tot de eerste activiteit in het boerenkrijgmuseum
in uitbouw. De Heem- en Oudheidkundige Kring van Overmere toont er op de
voorstellingsdagen foto's van 10 Festivaria-producties. Een reden om liever
wat vroeger naar de voorstelling te gaan. |
16 augustus 2003:
Filip of Laurent ?
Het zou nu toch niet prins Filip zijn die naar een voorstelling komt kijken,
maar prins Laurent en prinses Claire. De aanstaande geboorte van Filip's tweede
kindje zal wellicht de reden zijn. En ook, Filip heeft het Donkmeer al eens
gezien en Laurent nog niet.
11 augustus 2003:
Al alle dagen bijna generale repetitie
Tien dagen voor de echte generale repetitie is de voorbereiding van 'The King
and I" al zo ver gevorderd dat men nu al dagelijks bijna een generale
houdt. Zelfs de meeste costumes en attributen worden al gebruikt. Wat niet wil
zeggen dat het al echte opvoeringen zijn. Er is nog geen grime - ooit al een
oosterling met een spierwitte buik gezien, Rik ? -, nog geen licht zoals het
hoort, en, Frank kennende, enkele 'details' zullen echt pas op het einde naar
boven komen ... Maar toch mag men al zeggen dat Frank en al de
Festivaria-medewerkers er samen iets van maken dat het peil van vele
openluchtopvoeringen overtreft.
11 augustus 2003:
"Waarom schuiven die mensen met hun voeten, papa ?"
Vandaag had ik een heel kritisch toeschouwer mee, mijn 5-jarige zoon Michiel.
Honderd-uit vroeg hij me over het waarom van bepaalde delen van het decor, maar
vooral over wat op de scène gebeurde. Echt geboeid was hij en achteraf 'blij
dat ik heb mogen kijken, papa, het was echt mooi'. Maar wat hem vooral
intrigeerde was: "Waarom schuiven die mensen met hun voeten als ze stappen
? En waarom de koning niet ?" Een goede gelegenheid eigenlijk om uit te
leggen dat niet alle mensen op dezelfde manier leven en dat dat de wereld
boeiend maakt. Maar ook dat er mensen zijn die denken dat ze meer zijn dan
anderen en dat de koning van Siam uiteindelijk inzag dat het eigenlijk niet zo
is: "Niet meer kruipen als padden !" Of hij dat echt allemaal begrepen
heeft, zal de toekomst uitwijzen.
8 augustus 2003:
Kaarten gaan goed weg
De kaarten voor de voorstelling gaan blijkbaar goed weg. De organisatoren melden
al meer dan 27.000 verkochte kaarten. Dat betekent dat er nog minder dan 8.000
over zijn. Bestellen wordt dus stilaan dringend. Ook voor de VIP-arrangementen
zijn al enkele voorstellingen volledig uitverkocht.
4 augustus 2003:
Overlopende olifanten !
Vanavond was het zover: ook de figuranten werden verwacht voor de eerste
repetitie op het speelplateau. Eerste vaststelling: een ruime overmacht van het
vrouwelijke geslacht. Alsof zij er allen willen bij zijn om juffrouw Anna te
steunen tegen de grillen van de koning... Tweede vaststelling: je ziet
verschillende 'anciens'. Dat maakt het Frank, Ingrid, Rik ... al heel wat
gemakkelijker om iedereen op het juiste moment op de juiste plaats te brengen.
En deze medewerkers doen werkelijk hun uiterste best om te doen wat de regisseur
vraagt. De mensen van Festivaria weten wat ze aan de figuranten hebben en tonen
hen dat ook.
En wat is dat nu van die olifanten ? Die zijn een reden te meer om bij de
voorstellingen op tijd te zijn. Anders riskeer je echt onder de voet te worden
gelopen door maar liefst negen olifanten !!! Ze werden vanavond voor het eerst
en met succes 'geprobeerd'. Aan sommige andere rekwisieten is wel nog wat werk.
Dat vond Rik Coppieters bij zijn eerste intrede met de riksja: na enkele meters
lag hij plat op de rug. Een meer indrukwekkende 'entrée' is moeilijk
indenkbaar. "Je was te laat op je plaats, Rik", merkte een (lachende)
regisseur op. Voor Johan Lateir en de technische ploeg worden het nog drukke
weken. En zaterdag verliezen ze nog een dag, wegens het optreden van Frank Galan
op het speelplateau. Maar de kwaliteiten van de ploeg kennende, komt alles wel
in orde. De grime- en pruikenploeg, onder leiding van Ruth De Backer, vergaderde
vanavond ook om de laatste afspraken te maken.
31 juli 2003:
Elisa vlucht-choreografie
Vanavond is het wel bijzonder druk op het Festivaria-speelplatform. Zo'n
honderdtal kinderen oefenen verschillende choreografieën in, onder leiding van
Ingrid Coppieters. Op het plateau lijkt het toch nog anders dan in de oefenzaal.
Maar geduldig wordt elk stukje er echt ingelepeld. Met de minuut is duidelijker
wat Elisa tijdens haar vlucht beleeft. Het blijft verbazen hoe die jonge meisjes
de opeenvolging van de verschillende stappen blijven onthouden ! Intussen moeten
een dertigtal kinderen - die van de koning van Siam ? - op de hoge trap wachten.
Niet eenvoudig om zo lang stil te blijven ... Frank loopt van hier naar daar,
intussen wel alles in het oog houdend. "Zijn alle kleren nu al hier
?", toont hij zijn interesse voor het werk van de dames die zware dozen van
de hal naar achter het decor brengen. Aandachtige gelegenheidstoeschouwers
krijgen al een idee van de kostumes van de voorstellingen. De meisjes van een
acrogymgroep uit Eeklo dragen het hunne al en hier en daar zijn attributen te
zien. Wat het decor betreft, het hoofd van Boedha staat op zijn plaats en delen
van het lichaam zijn afgewerkt.
29 juli 2003:
In Rode Loper
Het staat nu bijna vast dat het VRT-programma Rode Loper volgende week, wellicht
maandag, langskomt om er bij de eerste repetities met de figuranten opnames te
maken die later die week worden uitgezonden.
28 juli 2003:
Over de eerste repetities op het speelplateau, het Boedhabeeld en prins Filip
Ondanks het vele werk dat al is gebeurd, is het vandaag toch een beetje echt de
start van de productie. Voor het eerst brengt regisseur Frank Van Laecke de
hoofdacteurs op het podium voor de repetities.
Toch eerst iets over het decor. De voorbije weken is duidelijk al hard
gewerkt. Dat blijkt uit de verschillende grotere en kleine gebouwen, de
middentrap, de kleinere hoekjes die al een beetje van de sfeer weergeven.
Volgens de schetsen komt er helemaal boven en achter een reusachtig Boeddhabeeld.
Het hoofd is alvast klaar, het lichaam zou er tegen de Waterfeesten moeten zijn.
De regisseur snakt er duidelijk naar om er aan te beginnen. Fysisch lijkt hij
er alvast op voorbereid. Opmerkelijk zijn de vele Gentse klanken. Nog in de ban
van de Feesten, Frank ? De acteurs krijgen heel wat richtlijnen en als hij niet
tevreden is, dan volgt: "Nog ne kiër van in 't begin, gieël de
heutsekleuts". Gelukkig is de klankband - geluidsverantwoordelijke André
De Pauw kennende vermoedelijk digitaal - bestand tegen het steeds herbeginnen.
De acteurs doen hun best om zich in het verhaal en in de wensen van Frank in te
leven. Wat het uiterlijke betreft staat Rik Coppieters het verste: voor
hem moet men geen valse sik gaan zoeken. Na deze eerste repetitie staat al vast
dat de acteurs heel veel door de knieën zullen moeten, er wordt immers nogal
wat afgebogen ...
Aan de kant staan enkele eerste toeschouwers, de ene omdat men wist van deze
repetities, een andere stopt even tijdens een toevallige wandeling of fietstocht
langs het A.Nelenpad. Gaby Six zet alles op de digitale plaat. Bij Festivaria
rekent men er op dat tijdens de echte voorstellingen zo veel mogelijk plaatsen
gevuld zijn. Er zijn nog drie weken om te bestellen. Een bijna vaste klant is al
geboekt: prins Filip gaat in op een uitnodiging van een bedrijf om er bij te
zijn. Dit keer geen protocollaire bedoening, maar eens gewoon echt genieten van
het spektakel.
Blijkbaar is het verhaal van "The King and I" niet zo geliefd in
Thailand. Men stelt er dat boek, film en musical niet op echt historische feiten
zijn gebaseerd. De film en de musical zijn er zelfs verboden.