U
kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde, Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje. |
| Van Jahjah tot stemplicht voor 16-jarigen Het was me het weekje wel. Tot dinsdag was het al Jahjah wat de klok sloeg. Daarna volgde de herrie rond de oliestranden in Spanje, de staking op een slecht moment bij de civiele bescherming, de aangekondigde dan - na een 'positief overleg' met de regering - afgeblazen staking bij de spoorwegen, en de verschillende voorstellen voor een Europese grondwet. Om het weekeinde te halen met het Iraakse rapport over de naar verluidt niet bestaande massavernietigingswapens, de sterk vervlaamste accenten bij de VLD en het debat bij de Zevende Dag over stemmen op 16-jarige leeftijd. En dan hadden we het nog niet over het (elitaire, zeggen sommigen) feest voor 25 jaar burgemeester Van Sande en het aangekondigde vertrek van pastoor Redant. Het is inderdaad niet eenvoudig om het nieuws te volgen. Dit overzicht geeft maar een heel klein beeld van wat er in een week gebeurt. Door de nieuwe media kunnen we alles beter volgen, maar is dat alles zo veel geworden dat er misschien nog meer dan vroeger wordt geselecteerd. Bovendien blijkt het financieel steeds moeilijker om met nieuwszenders, kranten en tijdschriften, of de eerste filters, uit te pakken en te blijven bestaan. Door het wegvallen van de steun uit zuilen moeten media steeds meer voldoen aan eisen van aandeelhouders of anders gezegd: rendabel zijn. In een kleine markt is dat niet zo evident want het aantal mogelijke kopers is nu niet zo groot. Gevolg: in Vlaanderen is er een duidelijke verschraling in de perswereld aan de gang: slechts enkele, maar dan grotere groepen houden het hoofd boven water, nieuwelingen verdwijnen meestal snel. Enkel het krantje Metro, dat gratis aan de grootste spoorwegstations wordt bedeeld, lijkt zich een vaste plaats te kunnen veroveren. Een teken dat de burger nog wel geïnteresseerd is in het nieuws, maar er daarom niet echt voor wil betalen ? En daarmee komen we aan een tweede gevaar: de grotere invloed van de bedrijfswereld op de media, via de reclameinkomsten. Dit gegeven is niet nieuw. Eind van de jaren 70 schreef Hans Verstraeten, nu professor communicatie, er al een kritisch boekje over. Hij toonde met heel wat voorbeelden de onderlinge beïnvloeding aan, waarbij de media, toen al, toch meestal het onderspit dienden te delven want afhankelijk van de inkomsten uit advertenties. Het aandeel van abonnementverkoop bij kranten is immers kleiner dan de losse nummerverkoop. Om de vaste kosten te kunnen dragen rekent men dus vooral op die andere inkomsten. En de onderlinge invloed van media en politiek dan ? Vrijdag debatteerden professor Elchardus, Jean-Luc Dehaene en Noël Slangen er nog over bij Jan Leyers in Nachtwacht. Ik onthield er vooral uit dat men in deze meer geïndividualiseerde maatschappij het door de massamedia nog gemakkelijker is geworden om mensen te beïnvloeden, maar ook dat politici die media steeds meer moeten gebruiken om gekend, en dus gekozen te worden. Elchardus en Dehaene beklemtoonden dat de nieuwe kieswet het belang van 'bekend zijn' nog zou verergeren. Slangen reageerde dat het vroeger, toen de zuilen nog hun kandidaten afvaardigden, zeker niet democratischer was. Samengevat, alles nog echt volgen is haast onmogelijk geworden. Media hebben dan ook een belangrijke filterrol en moeten die rol spelen met in het achterhoofd de intentie om met hun informatie mensen minstens de nodige minimumkennis te bezorgen om zich nog een eigen, kritisch oordeel te kunnen vormen en, bij verkiezingen, die mensen te kunnen afvaardigen die het beste hun visie kunnen vertolken en helpen omzetten in wetten. Zoals de perswereld nu is uitgebouwd is er een gevaar dat steeds minder mensen een steeds grotere impact kunnen hebben op het 'denken' van de maatschappij. Een maatschappij waarvan men de indruk krijgt dat die steeds minder bereid is om haar jeugd die opleiding en opvoeding te geven die noodzakelijk is om kritisch te zijn. Er is echter hoop. Het internet kan er toe bijdragen dat meer mensen, en dit op relatief goedkope wijze, in staat zijn hun visie te geven. Maar dan is er weer het gevaar dat er opnieuw een bos aan informatiebronnen ontstaat waartussen men de bomen niet meer ziet... Nico
Uw reacties:Iedereen kan reageren, ook gemeentebestuur en politieke fracties. Stuur uw tekst het liefst in een Word-bestand. Beperk de grootte tot maximaal 60 lijnen, aub. Teksten mogen/moeten kritisch zijn maar racistische of beledigende gedeelten worden geschrapt. |
De activiteitenkalenders:
Al eens naar
adressen uit
buurgemeenten of van interessante, leerrijke En tips van de lezers.
Om eens te vergelijken ...
Deze site steunt het Roemeense dorpje Vîrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.
Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties
dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor
kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vîrtop. Lees er
hier meer
over.
|
Deze pagina is het laatst gewijzigd
(of door ons geopend) op
15/02/07.
|