Nieuws van de dag 'Grootste' Vlaming informatie column Discussiethema's nkb-wedstrijd Sponsors reacties over site Web overzicht Zoekpagina (deze site)

4-5: Leren uit fouten

 

U kan klikken op de onderwerpen bovenaan of links van elke bladzijde,
op onderlijnde woorden of op de top-vakken - terugkeren met Back- (of Vorige-)toets

Wil je inschrijven op de (wekelijkse) nieuwsbrief, dan volstaat een mailtje.

2007: 30 jaar fusie !

Geef uw mening, uw opmerkingen en voorstellen.

Lees hier meer.

Redactioneel - nieuwsbrief
24-4-04: Vrije meningsuiting !
columns '03
Columns '02

 

Omhoog

04-05-2003
 Leren uit fouten

Problemen bij de politieke en fysische heropbouw van Irak, scholen die instorten in Turkije, opnieuw een vredesplan voor het Midden-Oosten, sars en vogelpest zetten door, het vliegtuiglawaai plots te ondraaglijk maar blijkbaar moeilijk spreidbaar ... Wat mij bij dit alles vooral opvalt is dat het eigenlijk bekend in de oren klinkt, inderdaad een déją vu-gevoel. Leren wij echt uit onze fouten ?

Vroeger heeft men al landen moeten heropbouwen, waren er aardbevingen in Turkije, stelde men Israėl en de Palestijnen oplossingen voor, waren er virussen en epidemieėn en was er lawaai van vliegtuigen. Het zijn eigenlijk problemen bijna zo oud als de mensheid. Waarom ze weerkomen ? Omdat men slechts tijdelijke maatregelen neemt, omdat men niet echt een oplossing wilt om bepaalde problemen opnieuw te gebruiken om voor de publieke opinie andere te verbergen, omdat die publieke opinie zich niet de moeite getroost om er zich vragen bij te stellen of om zelf de geschiedenis te leren kennen en er de nodige conclusies uit te trekken ?

In deze informatiemaatschappij zijn er alvast voldoende middelen om die geschiedenis te leren kennen. De media, of sommige dan toch, brengen regelmatig historische overzichten. Wel niet altijd op een vroeg genoeg uur, maar toch. Het internet en de inspanningen van velen, brengen de informatie uit boeken zomaar in de huiskamer, op het moment waarop men ze wil lezen. Maar die zelfde media en het internet brengen ook andere zaken in de huiskamer, die lichter verteerbaar zijn na de dagtaak en die de meeste mensen dan ook verkiezen boven dat zwaardere.

En ook het onderwijs lijkt wat dit betreft niet de taak uit te voeren die men er zou mogen van verwachten: naast talen, wiskunde, wetenschap en technische vaardigheden, het aanbrengen van een kritische zin gebaseerd op wat de geschiedenis leerde om zo te vermijden dat men zich als een massa laat misleiden. Meer en meer wordt dat laatste naar achter geschoven. Nu ben ik er ook van overtuigd dat wetenschap een belangrijke bijdrage kan leveren om wereldproblemen op te lossen, maar wetenschappers die wereldvreemd zijn kunnen ook zaken uitvinden die de wereld minder menselijk maken. Is het niet zo dat de meeste uitvindingen tijdens oorlogen gebeuren ? Denken we aan de atoombommen.

Een overstap naar de verkiezingen. De geschiedenis leert dat verkiezingen zijn ontstaan uit een poging om de mensen inspraak te geven in het beleid, in de organisatie van de gemeenschap. Omdat we niet men zijn allen regelmatig kunnen samenkomen om beslissingen te nemen, vaardigen we mensen af. Die vertegenwoordigers stellen zich met gelijkgezinden voor als een partij met een bepaald programma dat ze beloven te zullen uitvoeren als ze de kans krijgen. Bij ons, en persoonlijk vind ik dat het beste, gebeurt het uitzonderlijk dat een partij alleen het voor het zeggen krijgt. Partijen moeten dus afspraken maken, compromissen sluiten. Dat is op zich een garantie om te verhinderen dat slechts de wensen van een deel van de bevolking, het mag dan nog een meerderheid zijn, worden uitgevoerd. De geschiedenis leert echter ook dat die partijen, zelfs onafhankelijk van die compromissen, niet altijd doen wat ze beloofden, dat het aan de macht blijven het belangrijkste is en niet alleen om de eigen idealen uit te voeren. Mag men dat die partijen (en hun leiding) alleen verwijten ? Of is dat ook niet de schuld van de bevolking die zich liever niets aantrekt van politiek en van wat die politici in hun naam doen ? Of die enkel geļnteresseerd zijn om er zelf beter van te worden. Iemand zei ooit: "Men heeft de politici die men verdient". Mits wat meer actieve belangstelling kan iedereen zijn of haar bijdrage leveren om politici tot een goed besturen aan te zetten. 

Nico Keppens

Uw reacties:

Stuur uw tekst het liefst in een e-mail of in een Word-bestand. Beperk de grootte tot maximaal 60 lijnen, aub. Teksten mogen/moeten kritisch zijn maar racistische of beledigende gedeelten  worden geschrapt.

 

De gemeenteraads-

verkiezingen

8 oktober 2006

 

 

Al eens naar
de archiefartikels
gekeken ?

 

Meer themanieuws
uit de Donkgemeenten
(Berlare, Overmere, Uitbergen)
met aankondigingen van activiteiten
(per thema)

Volg Europa

met ook:

bullet

informatie over de nieuwe grondwettelijke verdragstekst

bullet

een overzicht van crisissituaties in de wereld

 


 Doe mee !
(klik op de foto voor meer info)

 

Mensen uit de Donkgemeenten
in het nieuws

 

Gluren bij de buren

adressen uit buurgemeenten of van interessante, leerrijke
plaatsen elders.
 

En tips van de lezers.

 

Om eens te vergelijken ...

 

Deze site steunt het Roemeense dorpje Vīrtop, maar heeft ook oog voor andere acties voor ergens in de wereld.

Een overzicht.

 

De redactionele teksten uit de nieuwsbrieven kunnen een week na verschijnen hier worden herlezen.

Advertenties van bedrijven en organisatoren van manifestaties dragen bij in de kosten van deze site en steunen of het 'Fonds voor kinderen van bij ons' of het Roemeense dorpje Vīrtop. Lees er hier meer over.
Vraag de voorwaarden
 via
e-mail of bel ons (052-42.34.00)


Je mening al gegeven over het stemrecht voor vreemdelingen

Of over een van de andere
discussiethema's
?
 

 

Deze pagina is het laatst gewijzigd (of door ons geopend)  op 03/12/06. 
Zend ons uw reacties, aub !!! web- en emailadres zijn veranderd !!!
© nkb 2002-2006 - Overname is toegelaten mits bronvermelding.