Specificaties
Rover 3500 SD1 |
|
Gebruiker: |
John
Steed |
Dienstjaren: |
1976-1977 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
British
Leyland (BL) / Rover |
Productiejaar: |
1976
(pré launch model) |
Chassisnummer: |
? |
Cilinders / inhoud: |
V8 /
3528 cc |
Topsnelheid: |
200 km/h
|
Vermogen: |
155 pk /
115 kW
|
Nummerplaat: |
MOC 229P |
Kleur: |
Turmeric
Yellow |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1976 -
1987 |
Productieaantal: |
303345 |
Geschiedenis
De ontwikkeling van de Rover SD1 begon in 1971 toen British Leyland
(BL) een opvolger zocht voor de Rover
P6 en de Triumph 2000/2500.
De ontwerpers van zowel Triumph als Rover dienden plannen in voor de
nieuwe auto. Uiteindelijk werd gekozen voor het voorstel ingediend door
het Rover design team onder leiding van David Bache. Het ontwerp was
gebaseerd op de de Ferrari
Daytona en een ontwerpstudie door Pininfarina voor de BMC 1800. Spen King
was verantwoordelijk voor de engineering. Bache en King hadden eerder
al samen de Range Rover
ontworpen. In eerste instantie werd het project RT1 genoemd (voor Rover
Triumph 1), maar al snel veranderde dit in SD1 (voor Specialist
Division 1).
Series 1
De auto werd gelanceerd in juni 1976 als de Rover 3500 en was eerst
enkel beschikbaar met V8 motor van 3528 cc. Verder had de auto een
elektronische ontsteking, handgeschakelde 5-versnellingsbak of 3-traps
automatische transmissie, onafhankelijke voor- en zelfnivellerende
achterwielophanging, stuurbekrachtiging en bekrachtigde schijfremmen
vooraan en achteraan trommelremmen.
In oktober 1977 werden de 2300 en 2600 versie voorgesteld met
respectievelijk een 2350 cc L6 motor en 2597 cc L6 motor.
In juli 1979 werd 3500 V8-S geïntroduceerd, mechanisch gelijk
aan
de 3500, maar met zonnedak, getinte band op de voorruit, goud-finish
lichtmetalen wielen, koplamp ruitenwissers en ruitensproeiers,
airconditioning en hoofdsteunen voor en achter.
In september 1980 werd het gamma herzien met een 2300, 2300 S, 2600 S,
3500 SE en 3500 Vanden Plas. Er werden een aantal verbeteringen
aangebracht met onder meer nieuwe buitenspiegels, herziene verwarming /
ventilatie, enz.
Series 2
In januari 1982 werd een hertekende versie voorgesteld met een diepere
achterruit voorzien van ruitenwissers en ruitensproeiers, een nieuwe
grille met verzonken koplampen en een volledig nieuw dashboard. Het
2000-model werd geïntroduceerd met een L4 motor van 1994cc.
In juni 1982 werd de 2400 SD Diesel Turbo geïntroduceerd met
een Italiaanse 2393cc L4 motor.
In oktober 1982 werd de Vitesse geïntroduceerd met een 3528cc
injectie motor van 190 bhp.
Vanaf oktober 1984 hadden alle versies een elektronisch
brandstof-controle-systeem ter vervanging van de automatische choke.
In juli 1986, na de voorstelling van de Rover 800, werd het gamma
gereduceerd tot de 2300, 2600 Vanden Plas en Vitesse.
In februari 1987 werd de productie van de Rover SD1 stopgezet.
Trivia
Waar is de auto?
De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto
is nog steeds aanwezig in de database van de DVLA met deze gegevens:
- Date of Liability: 01 12 1985
- Date of First Registration: 22 04
1976
- Year of Manufacture: 1976
- Cylinder Capacity (cc): 3528CC
- CO2 Emissions: Not Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not Applicable
- Vehicle Status: Unlicensed
- Vehicle Colour: YELLOW
Brochures
1976 brochure Rover 3500 (UK)
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip: The Lion and the Unicorn |
Sample
clip: Hostage |
|
EXTERNE
LINKS |
|