.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 12/27
Specificaties

Rover 3500 SD1
Gebruiker: John Steed
Dienstjaren: 1976-1977
Origine: UK
Constructeur: British Leyland (BL) / Rover
Productiejaar: 1976 (pré launch model)
Chassisnummer: ?
Cilinders / inhoud: V8 / 3528 cc
Topsnelheid: 200 km/h
Vermogen: 155 pk / 115 kW
Nummerplaat: MOC 229P
Kleur: Turmeric Yellow
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1976 - 1987
Productieaantal: 303345

Geschiedenis

De ontwikkeling van de Rover SD1 begon in 1971 toen British Leyland (BL) een opvolger zocht voor de Rover P6 en de Triumph 2000/2500. De ontwerpers van zowel Triumph als Rover dienden plannen in voor de nieuwe auto. Uiteindelijk werd gekozen voor het voorstel ingediend door het Rover design team onder leiding van David Bache. Het ontwerp was gebaseerd op de de Ferrari Daytona en een ontwerpstudie door Pininfarina voor de BMC 1800. Spen King was verantwoordelijk voor de engineering. Bache en King hadden eerder al samen de Range Rover ontworpen. In eerste instantie werd het project RT1 genoemd (voor Rover Triumph 1), maar al snel veranderde dit in SD1 (voor Specialist Division 1).

Series 1
De auto werd gelanceerd in juni 1976 als de Rover 3500 en was eerst enkel beschikbaar met V8 motor van 3528 cc. Verder had de auto een elektronische ontsteking, handgeschakelde 5-versnellingsbak of 3-traps automatische transmissie, onafhankelijke voor- en zelfnivellerende achterwielophanging, stuurbekrachtiging en bekrachtigde schijfremmen vooraan en achteraan trommelremmen.
In oktober 1977 werden de 2300 en 2600 versie voorgesteld met respectievelijk een 2350 cc L6 motor en 2597 cc L6 motor.
In juli 1979 werd 3500 V8-S geïntroduceerd, mechanisch gelijk aan de 3500, maar met zonnedak, getinte band op de voorruit, goud-finish lichtmetalen wielen, koplamp ruitenwissers en ruitensproeiers, airconditioning en hoofdsteunen voor en achter.
In september 1980 werd het gamma herzien met een 2300, 2300 S, 2600 S, 3500 SE en 3500 Vanden Plas. Er werden een aantal verbeteringen aangebracht met onder meer nieuwe buitenspiegels, herziene verwarming / ventilatie, enz.

Series 2
In januari 1982 werd een hertekende versie voorgesteld met een diepere achterruit voorzien van ruitenwissers en ruitensproeiers, een nieuwe grille met verzonken koplampen en een volledig nieuw dashboard. Het 2000-model werd geïntroduceerd met een L4 motor van 1994cc.
In juni 1982 werd de 2400 SD Diesel Turbo geïntroduceerd met een Italiaanse 2393cc L4 motor.
In oktober 1982 werd de Vitesse geïntroduceerd met een 3528cc injectie motor van 190 bhp.
Vanaf oktober 1984 hadden alle versies een elektronisch brandstof-controle-systeem ter vervanging van de automatische choke.
In juli 1986, na de voorstelling van de Rover 800, werd het gamma gereduceerd tot de 2300, 2600 Vanden Plas en Vitesse.
In februari 1987 werd de productie van de Rover SD1 stopgezet.

Trivia


Waar is de auto?

De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto is nog steeds aanwezig in de database van de DVLA met deze gegevens:
  • Date of Liability: 01 12 1985 
  • Date of First Registration: 22 04 1976 
  • Year of Manufacture: 1976 
  • Cylinder Capacity (cc): 3528CC 
  • CO2 Emissions: Not Available 
  • Fuel Type: Petrol 
  • Export Marker: Not Applicable 
  • Vehicle Status: Unlicensed 
  • Vehicle Colour: YELLOW

Brochures

1976 brochure Rover 3500 (UK)

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip: The Lion and the Unicorn
Sample clip: Hostage
Episodes
The Eagle's Nest
The Midas Touch
Medium Rare
The Lion and the Unicorn
Hostage
Foto's

Rover SD1 3500 Series 1

Rover SD1 2300 Series 1

Rover SD1 2600 Series 1

Rover SD1 3500 Series 2

Rover SD1 3500 Vitesse Series 2

John Steed's Rover SD1 3500 Series 1

John Steed's Rover SD1 3500 Series 1
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2024
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com