Specificaties
Jaguar XJ12 Coupé Mark I Series II
5.3 Litre |
|
Gebruiker: |
John
Steed |
Dienstjaren: |
1976-1977 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
British
Leyland (BL) / Jaguar |
Productiejaar: |
1973
(pré-productie model) |
Modificaties: |
Broadspeed
(1976) |
Chassisnummer: |
2G
1008BW (pré-productie model) |
Cilinders / inhoud: |
V12 /
5343
cc |
Topsnelheid: |
240 km/h
|
Vermogen: |
265 pk /
197 kW
|
Nummerplaat: |
NWK 60P |
Kleur: |
British
Racing Green |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1975 -
1977 |
Productieaantal: |
1873 |
Geschiedenis
De Jaguar XJ werd in 1968 geïntroduceerd en is de laatste
sedan van Jaguar die onder toezicht van stichter Sir William Lyons werd
ontwikkeld. XJ staat voor 'Experimental
Jaguar'.
Mark I Series I
(1968–1973)
De XJ was een ranke verschijning ten opzichte van zijn voorganger de Mark X. De
auto had, net zoals de E-type,
een onafhankelijke
achterwielophanging die zorgde voor een uitstekend rijgedrag.
In 1968 prees Sir William Lyons in reclamespots de nieuwe
auto aan als 'The Finest Jaguar Ever'.
Mark I Series II
(1973-1979)
De meest in het oog springende wijziging bij de introductie van de
vernieuwde XJ in 1973 was de hertekende voorzijde waarbij de
richtingaanwijzers onder de bumper werden geplaatst.
Mark I Series II
coupé (1975-1977)
In 1975 werd één van de meest exclusieve modellen
uit de geschiedenis van Jaguar gelanceerd: de tweedeurs XJ-C
coupé. In totaal werden er tot 1977 slechts 8378 exemplaren
gemaakt. Het model werd gebouwd als 6-cilinder (6505) en als
12-cilinder (1873). Oorspronkelijk zou de auto in 1973 in productie
gaan, maar problemen met dichtingen van de ruiten gooiden roet in het
eten.
De auto van John Steed werd in 1973 geproduceerd in Coventry en is dus
een pré-productiemodel. Het was de achtste XJ-C 12 die
geproduceerd werd. In 1976 werd hij aangepast door Broadspeed
in Southam.
De 1976 Broadspeed
aanpassingen:
Modified XJ12 coupé chassis
Lucas Fuel Injection
Automatic Gearbox
16 " Wheels in Kent Avon Style
Dunlop Tires
Cast Iron Brake Disks
Single Rear Calipers
Single Front Located Serck Water Radiator
Single Front Located Serck Oil Radiator
27 Gallon Fuel Tank in Boot
2 Gallon Oil Tank in Boot
Armstrong dampers
Waar is de auto?
Na het einde van 'The New Avengers',
werd Steed's Jaguar te koop
aangeboden door de productiemaatschappij en verkocht.
In 1985 werd de auto aangeboden aan de voormalige 'Avengers Fanclub'
door een garage in West Bromwich (West Midlands, UK). De wagen werd in
1986 verkocht aan een persoon die hem echter niet ophaalde. De auto
bleef bij de voormalige eigenaar tot deze zijn bedrijf
verkocht, hij nam contact op met een transportbedrijf dat de
auto gedurende vier jaar stockeerde. Uiteindelijk werd de auto betaald
in 1991 en meegenomen vermoedelijk naar Stockport.
In 2015 werd de auto
teruggevonden in vrij slechte staat en deels vernield door spelende
kinderen. John Steed's Big Cat werd te koop aangeboden op 14
oktober 2015 door H
& H Classics in het "Imperial War Museum",
te
Duxford. De verwachte prijs schommelde tussen £ 10 000
(€
13.765) en £ 12 000 (€ 16.518). De auto werd echter
geveild voor £ 62 000 (€ 84.285), dat is zo maar
eventjes £ 50 000 meer dan verwacht! Ter
vergelijking, op dezelfde veiling ging de, in prima staat verkerende,
Jaguar E-Type V12 van voetballegende George Best onder hamer voor
£ 43 000 (€ 58.455).
Brochures
1975 XJ-C brochure (UK)
Foto's 2015:
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip (Three-Handed Game) |
Sample
clip (The Last of the Cybernauts) |
|
EXTERNE
LINKS |
|