Misschien hebt u vorig jaar ook meegenoten van de BBC-zoektocht naar the
Greatest
Briton, de Brit die het meeste positieve invloed heeft gehad niet alleen op het
Verenigd Koninkrijk maar ook op de rest van de wereld. Het referendum bracht
zonder twijfel kennis over belangrijke Britten naar de eigen
bevolking, maar ook naar buitenlanders die de, volgens Britse gewoonte, sterke
documentaires hebben gevolgd. Het tweede Duitse net, ZDF, deed het dit jaar met
Unsere Besten over, met een minstens even groot succes.
Waarom zoiets niet voor onze regio doen ? Niet om
het eigen nationalisme te vergroten, maar vooral om aan te tonen dat ook hier
mensen hebben geleefd die tot grootse daden in staat waren. Het kan helpen om de
jeugd aan te zetten te geloven in de eigen mogelijkheden. Vandaar een referendum
op deze site.
De BBC- en de ZDF-acties brachten in hun land heel wat op de been:
media, politici, wetenschappers, musea, allerlei instellingen en organisaties
leverden een bijdrage om het doel te bereiken. In Vlaanderen is er voor zover we
weten nog geen plan op dezelfde schaal om het te proberen. In de Donkgemeenten
was er vorig jaar via deze site wel al een eerste poging. Omdat de
website toen zeker nog niet bij vele mensen was gekend, was er een tweede
poging, uiteraard niet zo groots
opgevat als bij de tv-zenders, maar toch hebben enkele media er aandacht aan
geschonken.
Hoe werkte het ? Tot eind november kon men, ook bij
deze tweede editie, nieuwe namen toevoegen aan de
kandidatenlijst. Dan werd de lijst verspreid
bij het 'grote' publiek om tot 20 januari 2004 de kans te geven te
stemmen, op papier of via e-mail. Verenigingen, beroepsorganisaties en individuen die
een 'eigen' kandidaat wilden steunen konden eventueel een tentoonstelling
opzetten, affiches hangen, info-folders maken..., of aanzetten om voor
'hun' kandidaat te stemmen.
Het voorbeeld was dus BBC.
Great
Britons zorgde in 2002 in heel het land voor allerlei acties, maar vooral voor een
grote verspreiding van informatie over heel wat belangrijke figuren die ook een
invloed hadden op onze geschiedenis. Tijdens de finale zagen meer dan 3 miljoen
mensen hoe uiteindelijk Winston Churchill met meer dan 27% werd gekozen.
Het
Duitse
2de net, ZDF, nam als eerste (na
nkb informatief)
het initiatief over. De actie eindigde op 28
november 2003 met de verkiezing van Konrad Adenauer, de eerste na-oorlogse kanselier.
Ook
daar wordt het doel bereikt: door deze voorbeelden in het daglicht te stellen
aantonen dat men met de nodige doorzetting en creativiteit iets kan bereiken.
Zoals uit een van de video's op de site blijkt, is er voor Duitsland nog een
extra resultaat: aangeven dat Duitsland veel meer is dan wat velen er door de
twee wereldoorlogen van herinneren.
Eind 2004 deed ook de
KRO een actie. Verrassend - of toch niet ? -
werd Pim Fortuyn de winnaar, voor Willem van Oranje en Willem Drees. Later werd
de uitslag gecorrigeerd en Willem dan toch als winnaar uitgeroepen.
Belangstelling is er blijkbaar vanuit
onder meer in Rusland, de Arabische wereld, Finland, Polen,
Frankrijk, India, Canada, Australië en de Verenigde Staten.
Voor België zetten Het Nieuwsblad (begin 2005) en de
VRT een actie op, Winnaar werd telkens pater Damiaan.
De Donkgemeenten
waren hen via deze site
voor ...