|
|
|
Wekelijkse bijwerking :
06 oktober 2014 |
Afdeling Begijnendijk-Betekom
VEILIGHEID
|
|
Klik op de foto
|
Nieuwsberichten ivm veiligheid :
“Hoe
komt het dat Niels elk jaar wel een ongeval heeft en Sven nooit?
Nys: 'Geluk, zeker? Ik lag gisteren ook bijna onder een auto. Een mens
die van zijn oprit rijdt, naar de verkeerde kant kijkt en me op tien centimeter
mist. Voor hetzelfde geld mag ik mijn seizoen vergeten.'
'Het is gewoon gevaarlijk geworden op de weg. In alles hebben ze geïnvesteerd:
vluchtheuvels, versmallingen, drempels, ronde punten,… Behalve in de
fietspaden. Dat is een echt drama. Als ze in België ergens op bespaarden,
dan is het in de infrastructuur om een kind veilig naar school te laten rijden.
Ik zag ooit eens een filmpje van iemand die fietste met een bak bier op zijn
bagagedrager, zónder kroonkurken op de flesjes. Toen hij thuis kwam, zat er
niet veel bier meer in.'
Albert: 'Soms is het voor ons niet meer te doen. Ik ga er 100 procent
akkoord mee dat je met een stadsfiets op het fietspad moet rijden. En ik heb
ook een hekel aan mensen die met vier naast elkaar fietsen. Maar als coureur
aan 35 km/u op een fietspad, dat is gokken. Hopen dat er niemand van de oprit
komt, anders ben je verloren. Daarom zeg ik nu vaak: Sorry, ik train op de
baan.'
-
Verkeersveiligheid :
de Mobiliteitsbrief
van november 2011 licht de 7e basisfunctionaliteit met name "verkeer"
van de politie toe. Sinds twee jaar maakt verkeer verplicht deel uit van de
kerntaken van de lokale politie. Het Koninklijk Besluit van 2009 bepaalt onder
meer dat minimaal 8% van de totale werkcapaciteit binnen de politiezones
besteed moet worden aan opdrachten in het kader van verkeersveiligheid. (05-12-2011)
-
Brandveiligheid
:
installeer preventief een rookmelder.
(05-12-2011)
-
Brandveiligheid :
zelfdovende
sigaret verplicht.
(21-11-2011)
-
Verkeersveiligheid :
verband tussen fietsongevallen
en de infrastructuur. (14-11-2011)
-
Verkeersveiligheid :
zorg
dat je opvalt. (31-10-2011)
-
Mobiliteitsplan
:
Vlamingen vinden verkeersveiligheid
belangrijkst. (24-10-2011)
-
Mobiel
Vlaanderen
:
voor
lokale besturen. (03-10-2011)
-
Verkeersveiligheid
: om te streven naar een nog betere
fietsinfrastructuur roept minister
Crevits nieuwe fietsprijzen voor steden en gemeenten in het leven. In 2012
zullen er voor het eerst bekroningen gaan naar gemeenten en steden die de
fietser en het fietsbeleid hoog op de agenda zetten. Mobiliteitsbrief
van september 2011 volledig gewijd aan het
fietsbeleid. (26-09-2011)
-
Demerfietsroute
:
fietsverbinding tussen Diest en Aarschot en verder tot Werchter. (05-09-2011)
-
De Fietsersbond
:
heeft met speciale meetfietsen de fietspaden
langs 16 Vlaamse gemeenten afgeschuimd. Het ging om de gemeenten
Sint-Truiden, Beveren-Waas, Eeklo, Sint-Niklaas, Leuven, Lubbeek, Zemst,
Knokke-Heist, Roeselare, Torhout, Zedelgem, Brasschaat, Heist-op-den-Berg,
Rumst, Wijnegem en Antwerpen (deels). Fietspaden scoren met 4,5 op 10 niet goed.
(08-08-2011)
- Plattelandswegen :
sluipverkeer
aanpakken : voorbeelden.
(01-08-2011)
- Verkeersveiligheid fietswegen :
nogal wat lokale besturen hebben vragen rond signalisatie, afsluitingen,
kruisingen, … Zie Mobiliteitsbrief
van februari 2011. (21-02-2011)
- Verkeersinformatie
:
in Vlaanderen, Wallonië en België. (13-12-2010)
- Verkeersbordendatabank
:
een online
databank van de Vlaamse overheid waarin alle verkeersborden in Vlaanderen
worden opgenomen.
- Verkeersveiligheid :
Jong
CD&V kleurt Begijnendijk-Betekom oranje
op 30 en 31 oktober 2010. (01-11-2010)
- Nummerplaat
:
elk nieuw
voertuig dat u in België in het verkeer brengt, krijgt vanaf 16 november
2010 de nieuwe Europese kentekenplaat. (01-11-2010)
- Verkeersveiligheid :
Europese
dagen op 13 en 14 oktober. (11-10-2010)
- Verkeersveiligheid :
acht
op de tien Belgische autobestuurders (83 %) zijn sterk bezorgd over
verkeersongevallen als maatschappelijk probleem. Dat blijkt uit de resultaten
van een peiling uitgevoerd door het Belgisch Instituut voor de
Verkeersveiligheid (BIVV).
(11-10-2010)
- Veiligheid :
kinderen
in het verkeer Aardig
op weg week van 16 tot 22 september. (20-09-2010)
- Aardig
op wegweek
:
van 16 tot 22
september 2010. De toenemende
verkeersdrukte zorgt ervoor dat jonge kinderen minder snel zelfstandig mobiel
worden. Ouders baren zich terecht zorgen om de verkeersveiligheid en verkiezen
daarom meestal om hun kroost met de auto naar de school, jeugdbeweging of
zwemclub te brengen. Zo dragen zij op hun beurt bij aan de verkeersdrukte, een
vicieuze cirkel. (23-08-2010)
- Europese
rijbewijzen
:
in bankkaartmodel
vanaf 01 juli 2010. (12-07-2010)
- Verkeersveiligheid :
onder
het motto 'Racen
voor je job, wat levert het op?' geeft het Belgisch Instituut voor de
Verkeersveiligheid (BIVV) op
8 juni 2010 de aftrap voor een nieuwe campagne tegen overdreven en
onaangepaste snelheid in het verkeer. (14-06-2010)
- Wegcode :
aanpassingen
(19-04-2010)
-
STOP-principe
(eerst stappers, trappers, openbaar
vervoer en tot slot privaat vervoer) : de Vlaamse
Overheid subsidieert de aanleg van fietspaden langs gewestwegen via module
13 van het mobiliteitsconvenant en langs gemeentewegen via het Fietsfonds.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits stelt het
eerste geïntegreerde fietsinvesteringsprogramma 2010 voor. Op het programma
staat 100 miljoen euro voor meer dan 200
fietsinfrastructuurprojecten. Het
Fietsteam werkt nu een meerjarenprogramma uit voor
2011-2014.
Dank zij de investeringen de laatste 10 jaar
van Aquafin in de gemeente Begijnendijk zijn er momenteel een aantal
veilige fietspaden zoals de Tremelosesteenweg, Aarschotsesteenweg, Mechelbaan,
Dorpstraat, ... enz. Hanteert de gemeente Begijnendijk het POTS-principe mbt de Kleinesteenweg ?
(01-03-2010)
- Woningbrand :
beter voorkomen.
Is mijn woning brandveilig
? Belastingsvermindering
voor beveiliging van woningen tegen brand en diefstal. (22-02-2010)
- Wat moet er veranderen in onze
gemeente ?
Uit een recente enquête van het Nieuwsblad blijkt
dat onze inwoners de volgende prioriteiten stellen :
1. het doen naleven van de wetgeving ter bescherming van de zwakke
weggebruikers. De politie moet dit ook als prioriteit aanpakken.
2. beter openbaar vervoer (nu weinig bussen van De Lijn).
3. fietspaden aanleggen in het centrum en bestaande fietspaden vernieuwen.
(18-01-2010)
- MobiliteitsEffectenStudies : het
richtlijnenboek maakt een onderscheid tussen een mobiliteitstoets en een
MOBiliteitsEffectenRapport (MOBER). Op 1 september 2009 veranderde de wetgeving
voor bouwvergunningen, waardoor bij sommige projecten nu verplicht een
mobiliteitseffectenrapport (MOBER) moet worden uitgevoerd. Bij andere, kleinere
projecten wordt eerder een beperktere Mobiliteitstoets aangeraden. Zie ook
Mobiliteitsbrief oktober 2009. (23-11-2009)
- Verkeersveiligheid : politie zal
meer aandacht besteden aan verkeersveiligheid. Twee niveaus :
Federale
politie en
Lokale politie waarvan
Politiezone BRT met geleverde diensten :
aan de basisfunctionaliteiten
onthaal, slachtofferzorg, wijkwerking, openbare orde, interventie en lokale
recherche wordt nu verkeersveiligheid toegevoegd (09-11-2009)
- Verkeersveiligheid :
gordelcampagne en doe de
gordeltest. (26-10-2009)
- Veiligheid :
beveilig uw woning en geniet van de fiscale voordelen. (14-09-2009)
- Verkeersveiligheid : sinds 1 september 2009 zijn de meeste
autokeuringscentra
twee avonden per week geopend. (07-09-2009)
- Wegcode :
tarieven
verkeersboetes ,
wat na een verkeersongeval, ... (31-08-2009)
-
Liersesteenweg
:
op 4 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer
(AWV) met de herinrichting van de Liersesteenweg (N10). Aan beide kanten van de
weg komt er een gescheiden fietspad en de rijbaan krijgt een nieuwe asfaltlaag
tussen de Waterstraat (Begijnendijk) en de Oude Mechelsebaan (Aarschot).
(27-07-2009)
-
Ring om Aarschot
: het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start begin
augustus met de werkzaamheden. (27-07-2009)
-
Kleinesteenweg
te Begijnendijk :
verkeersveiligheid. (2009)
-
Veilige wegen en kruispunten :
vademecum van de Vlaamse Overheid als werkinstrument voor wegbeheerders én
ontwerpers – ook van niet-gewestwegen. (06-07-2009)
-
Verkeersveiligheid
:
initiatieven van de
provincie Vlaams-Brabant en
TV-programma op ROB en Ring TV met beelden van de omgeving van de school
"De klimroos" te Betekom. (29-06-2009)
-
50 km per uur
:
in de bebouwde kom. (08-06-2009)
-
Verkeersveiligheid :
tips voor jonge fietsers. (04-05-2009)
- Fietspaden :
rapport van
Het Nieuwsblad. Waar ligt het slechtste en waar het beste fietspad van
uw gemeente ? (16-03-2009)
-
Meer fietspaden :
dank zij het
Fietsfond van de provincie Vlaams-Brabant. (09-03-2009)
-
Politiezone BRT
:
veiligheidsplan 2009-2012. (19-01-2009)
-
Verkeersbordendatabank
:
wordt aangemaakt door de
Vlaamse Overheid. (27-10-2008)
-
Onderhoud fietspaden :
in beheer bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
Persmededeling Vlaams minister Hilde Crevits (01-09-2008)
-
Rijbewijs op school
:
tijdens volgend jaar in 720 scholen. (01-09-2008)
-
Het subsidiedecreet
:
mobiliteitsverenigingen en -projecten regelt
onder andere de erkenning van verenigingen die zich inzetten voor zwakke
weggebruikers en gebruikers van het openbaar vervoer - en hun
koepelverenigingen. (04-08-2008)
-
Verkeersveiligheid
:
de Federale Overheid stelt heel wat informatie ter
beschikking omtrent de wegcode, de veiligheid voor de weggebruiker, ...
(21-07-2008)
-
Verkeersveiligheid :
observatorium opgericht bij het
Belgisch Instituut voor de
Verkeersveiligheid (BIVV) +
verkeersveiligheidsplan Vlaanderen kan u
hier afladen. (23-06-2008)
-
Vademecum fietsvoorzieningen
:
aanpassingen aan de eerste versie van
het Vademecum Fietsvoorzieningen van 2002. (02-06-2008)
-
Inspectie fietspaden
:
het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een
handleiding opgesteld voor de visuele inspectie van gebreken aan fietspaden. De
inspectie gebeurt aan de hand van een inspectieformulier dat eveneens bruikbaar
is voor Steden en Gemeenten. De handleiding biedt een goede leidraad
om de onderhoudstoestand en structurele toestand van fietspaden na te gaan. (12-05-2008)
-
Fietspaden
:
gerichtere aanpak
onderhoud bestaande
fietspaden door inventarisatie. Minister van Openbare Werken Hilde Crevits
stelde vandaag het allereerste rapport “fietspaden in Vlaanderen” voor. N 10 Aarschot
of Liersesteenweg : aanleg van vrijliggende fietspaden en waterafvoer wordt in
Begijnendijk voorzien voor 2008.
(12-05-2008)-
Fietspadenrapport :
het Nieuwsblad verzamelde de voorbije weken via het
internet gegevens in verband met slechte en goede fietspaden in Vlaanderen.
Resultaten van deze bevraging staan in de kranten van 08 tot en met 12 april 2008.
Enkele bedenkingen bij de resultaten :
- de bevraging gebeurde enkel via het internet waardoor de respons
wellicht beperkt is
- voor de deelgemeente Betekom werden geen knelpunten vermeld
- beelden zeggen soms meer dan woorden
Beste fietspaden voor Begijnendijk :
- Oude Tramzate : veilig fietspad
- Betekomsesteenweg en Prof.
Scharpélaan : afgescheiden fietspaden langs verbindingsweg
- Werchtersesteenweg : nieuwe fietspaden
- Tremelosesteenweg : vernieuwde aanliggende fietspaden
- Aarschotsesteenweg : vernieuwde weg met goed uitgeruste fietspaden
- Haltestraat : laat veilig naar station fietsen
Knelpunten voor Begijnendijk :
- Liersesteenweg : smal fietspad langs drukke Gewestweg
- Baalsesteenweg : er zitten teveel putten in het fietspad
- Dorpstraat : smal en slecht onderhouden, wachten op nieuwe fietspaden
- Sleutelbaan en plankebrug : oude fietpaden, onveilig
- Kleinesteenweg : slecht onderhouden pad aan drukke straat -
Motorrijders :
vademecum motorrijders zorgt voor
aangepaste en veiligere
infrastructuur (31-03-2008)
-
Flitspalen
:
geactualiseerde lijst
van de flitspalen met achtergrondinformatie over opzet, werking
en installatie. (24-03-2008)
-
Parkeerbeleid :
vademecum van de Vlaamse Overheid
met betrekking tot het gemeentelijk parkeerbeleid. (03-03-2008)
-
Brandweer :
omzendbrief van 1 februari 2008 met grote gevolgen voor de werking van de
brandweer. (18-02-2008)
-
Fietsfonds :
vanaf 1 april 2007 kunnen de Vlaams-Brabantse gemeenten 80% subsidies
krijgen voor de aanleg van nieuwe fietspaden op het provinciaal functioneel
fietsroutenetwerk.
40% subsidie komt van de provincie en daarbovenop komt er
nog eens 40% van het Vlaams gewest. De provincie en het Vlaams gewest hebben
hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, het ´fietsfonds´ genoemd.
Vanaf nu zullen de gemeenten dus maar 20% zelf moeten bekostigen.
(05-11-2007)
-
Meldpunt
fietspaden :
om knelpunten voor fietsers
te signaleren aan de bevoegde
wegbeheerder (gemeente, provincie, gewest, ...) (05-11-2007)
-
Verkeer :
wat is er veranderd aan de wegcode, rijopleiding en handhaving sinds 2000
? (01-10-2007)
-
Zwakke weggebruiker
:
dit is werkelijk onverantwoord : toestand in
2007 en in
2003. (17-09-2007)
- Dorpskernen : komen er na meer dan 30 jaar van goede voornemens
met de dorpskernen van
Begijnendijk en Betekom
dan toch vernieuwingen / verbeteringen / meer verkeersveiligheid in beide
dorpen ? Hopelijk bekomt de gemeente hiervoor voldoende middelen en moet
de bevolking geen 30 jaar wachten op de uitvoering ervan. (10-09-2007)
-
Kleinesteenweg :
de straat eindelijk
terug aan de kinderen ?
(13-08-2007)
-
Veiligheid- en preventiebeleid
:
van de FOD Binnenlandse Zaken. Hoe bescherm ik mij tegen allerlei vormen van
onveiligheid, diefstal,.... (16-07-2007)
-
Police on web
:
u kan een elektronische aangifte doen van een winkeldiefstal, fietsdiefstal,
vandalisme of schade door graffiti. U registreert zich met behulp van uw
elektronische identiteitskaart
of een token (11-06-2007)
-
Verkeersboetes voor te snel rijden
:
campagne van het Belgisch
Instituut voor VerkeersVeiligheid. (11-06-2007)
-
Zwakke weggebruiker
:
dit is
onverantwoord,
maar helaas dagelijkse kost. Waar blijft het politioneel toezicht. (28-05-2007)
-
Fietspaden :
Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, en
Patrick D'haese, directeur van de
Fietsersbond, hebben
de brochure
Fietspaden in Vlaanderen – Goede praktijkvoorbeelden voorgesteld. De
voorbeelden in deze brochure tonen hoe kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur er
uit ziet. Op 07 maart 2007 ondertekenden de vijf Vlaamse Provincies de
oprichting van het Fietsfonds dat de aanleg van fietspaden op gemeentewegen
zal subsidiëren. Dit Fonds beschikt jaarlijks over een budget dat door de
Provincies, het Vlaamse Gewest en de lokale besturen wordt samengelegd.
Fietsbeleid en kaart fietsnetwerk
Provincie Vlaams-Brabant.
Vlaams minister van Mobiliteit investeert vanaf 2007 jaarlijks 10 miljoen euro
in de aanleg van
gemeentelijke fietspaden. (12-03-2007)
-
Nieuwe verkeersregels :
vanaf 01 maart 2007 gelden nieuwe verkeersregels
voor
motorfietsen en
voorrang
van rechts. De
FOD
Mobiliteit en Verkeer, het
BIVV of Belgisch
Instituut voor VerkeersVeiligheid en
Wegcode geven hierover
meer informatie. (12-03-2007)
-
OKRA
:
neemt deel
aan het beleid van mijn gemeente en stelt de "zilverboeken" samen met de
volgende prioriteiten : 1) veilig verkeer met betere voetpaden en
oversteekplaatsen 2) goede busverbindingen 3) betaalbaar wonen 4)
ondersteuning verenigingen. Er is dus nog werk aan de winkel voor het nieuwe
bestuur van de gemeente Begijnendijk. Zie onder andere
volgende foto's
(15-01-2007)
-
Provincie Vlaams-Brabant :
verhoogt de subsidie voor het
aanleggen van fietspaden door de gemeenten naar 40%. Daardoor kunnen
gemeenten, samen met de 40% subsidies van de Vlaamse overheid, tot 80%
subsidies krijgen voor het aanleggen van fietspaden. (22-12-2006)
-
Veiligheidscampagne
: laat remmen, banden, schokdempers, lichten,
ruitenwissers, ... van auto tijdig nakijken.
Van 2 tot 31 oktober kunt
u uw auto gratis laten onderzoeken bij de deelnemende garagisten.(16-10-2006)
- GOCA
of Groepering van ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs +
Autoveiligheid
(autokeuring en -stations met online beelden van wachtrijen) (02-10-2006)
-
Veilige schoolroutes :
een
werkboek voor de gemeenten. (02-10-2006)
-
Verkiezingsjaar 2006 :
uit de enquête, verricht
door Professor Carl Devos en Dries Verlet van de Universiteit Gent in
opdracht van Het Nieuwsblad (Kranten van 02 september 2006 tot en met 21
september 2006), het Gemeentebestuur Begijnendijk voor de periode
2000-2006 een slecht rapport krijgt. (25-09-2006)
In het voorjaar 2006 hebben ongeveer 400 inwoners van de gemeente
Begijnendijk hun mening gegeven. Zij zijn duidelijk niet tevreden met
het bestuur van hun gemeente. Het onderhoud van
wegen en voetpaden is voor hen het belangrijkst.
-
Fietspaden :
Vlaams minister van Mobiliteit Katleen Van Brempt investeert dit jaar 3,8 miljoen en vanaf 2007 jaarlijks 10 miljoen euro
in de aanleg van
gemeentelijke fietspaden.
Vlaams minister Leefmilieu en Openbare Werken Kris Peeters ondersteunt het
gemeentelijk fietsbeleid. (18-09-2006)
-
Rijbewijs :
op 1 september 2006 treden belangrijke
hervormingen in verband met de rijopleiding in voege. Meer
informatie op de website "Ik
ben voor" van het BIVV (28-08-2006)
-
Verkiezingsjaar 2006 :
haal even
herinneringen boven van het verkiezingsjaar 1976 waarbij fietspaden
werden "hersteld" langs de
Aarschotsesteenweg, ... De zwakke weggebruiker heeft gedurende
dertig jaar de slechte staat van de fietspaden moeten trotseren. Niet
alleen de prijs maar ook de kwaliteit van de uitgevoerde werken was zeer
slecht. Laat ons ten minste nog hopen dat de huidige meerderheid in 2006
de noodzakelijke besteksvoorwaarden oplegt aan de aannemers en de
uitvoering der werken op een professionele manier controleert.
(14-08-2006)
- Vaste fietslichten :
niet langer verplicht. Het licht mag voortaan knipperen én de fietser
heeft zelf de keuze waar hij/zij het licht bevestigt : op de fiets, zijn
lichaam, kledij of rugzak. (22-05-2006)
-
Verkeersreglement :
moet er
nog een bord
zijn ? (08-05-2006)
- Week
van de
zwakke
weggebruiker van 06 tot 14 mei 2006 (08-05-2006)
-
Mobiel Vlaanderen
:
wie bekommerd is om de veiligheid van de zwakke weggebruiker kan
hier
inspiratie opdoen. Het vademecum
fietsvoorzieningen is vernieuwd. De
Nieuwsbrief 75 handelt over 10 jaar mobiliteitsconvenanten met de
gemeenten. (17-04-2006)
- Verkeersveiligheid :
het
nummer 50
van het tijdschrift Mobiliteit en Verkeer : flitspalen, trage wegen, het
nieuwe boetesysteem waarbij de verkeersovertredingen vanaf 31 maart 2006
worden ingedeeld in vier graden. Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe
hoger de graad en hoe hoger de boete. Een volledig overzicht van de
overtredingen in de vier verschillende graden vindt u op
www.wegcode.be. U kan meewerken
aan verkeersveiligheid via
Mobiel4Real, een
initiatief van de Vlaams minister voor mobiliteit.
Bekijk ook de website "Ik
ben voor" van het BIVV of Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid. (06-03-2006)
-
Fietsbeleid :
de Vlaamse Regering stelt meer middelen ter
beschikking voor het aanleggen van fietspaden. (06-02-2006)
- Mobiliteitsplan : het
gemeentelijk mobiliteitsplan en bijhorende kaarten op de website
Begijnendijk.
(02-01-2006)
- Richtsnelheid 70-50-30
km/uur : vanaf midden oktober 2005 toegepast door de gemeente
Tremelo. Volgt
Begijnendijk ? (14-11-2005)
- 30-km zone : vanaf 1 september 2005 zijn alle
schoolomgevingen verplicht "zone 30". (05-09-2005)
-
Rijbewijs :
vanaf 5 september 2005 wordt het
theoretisch en praktisch examen voor het behalen van het rijbewijs
gewijzigd. (05-09-2005)
- Week van
vervoering tussen 16 en 22 september 2005. Al 10 jaar lang brengt de
campagne veilige en duurzame mobiliteit onder de aandacht. (29-08-2005)
- Verkeersveiligheid :
actieplannen 2005 (15-08-2005)
- Week van de zachte
weggebruiker tussen 4 en 15 mei 2005 : milieuvriendelijk
naar school.(02-05-2005)
-
Gevaarlijke punten en wegvakken
: Kris
Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en
Natuur, wil door het versneld wegwerken van gevaarlijke
punten en wegvakken het aantal slachtoffers van verkeersongevallen
drastisch doen dalen. (07-02-2005)
-
Veiligheidscoördinator bij
bouwwerken kleiner dan 500 m2 (woningen, ...) wordt ofwel de
architect, de aannemer,... . Koninklijk Besluit van 19 januari 2005
(Belgisch Staatsblad
van 27 januari 2005) tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 25
januari 2001 (Belgisch Staatsblad
van 07 februari 2005).(30-01-2005)
-
Decreet
van 13 februari 2004 (Belgisch Staatsblad van 29 maart 2004)
inzake subsidiëring van mobiliteitsverenigingen en -projecten en
bijbehorend besluit van 28 mei 2004 (Belgisch Staatsblad van 15 oktober 2004)
treden in werking op 1 januari 2005.
(30-01-2005)
-
Doe mee aan de kleine enquête
van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap over de ergernissen
van fietsers en autobestuurders. (10-01-2005)
-
Administratieve
sancties
: het K.B. van 5 december 2004 m.b.t. gemeentelijke
administratieve sancties is gepubliceerd in het Staatsblad.van
29 december 2004 en treedt in werking op 01 april 2005. Het besluit omvat
de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren die de gemeenteraad
kan benoemen om overtredingen vast te stellen, moeten voldoen. De
gemeenten kunnen dan
sneller en efficiënter de strijd tegen de «kleine criminaliteit» op hun grondgebied aanbinden.
Zij kunnen ook tegen bepaalde verstoringen van de zindelijkheid, de
gezondheid, de veiligheid en de openbare rust alsook de openbare
overlast op hun grondgebied optreden.
Dit besluit kan u ook hier
afladen. De omzendbrief administratieve boetes kan u afladen
van de website
van de VVSG. (03-01-2005)
-
De Kamer heeft op 23 december
2004 afscheid genomen van CD&V-parlementslid Jos Ansoms, die 23 jaar
zitting had in het federaal parlement en door vriend en vijand
gerespecteerd werd als verkeersspecialist. Jean-Luc Dehaene was meer dan
10 jaar terug minister van Verkeerswezen wanneer samen met Jos Ansoms
o.a. de snelheidsbeperking tot vijftig kilometer per uur en de 0,5
promille alcohol werden ingevoerd. Wij wensen Jos alle succes toe met
zijn taak als burgemeester van Wuustwezel. (27-12-2004)
-
"Vlaams Minister Kris Peeters,
bevoegd voor openbare werken, en Vlaams Minister Kathleen Van Brempt
bevoegd voor Mobiliteit, zijn verheugd te kunnen aankondigen dat er
in totaal in 2004 voor ruim vijftig miljoen euro werd toegewezen voor de
aanleg van fietspaden langs gewestwegen en de herinrichting van
schoolomgevingen." volgens CD&V.
Hoeveel euro's heeft de gemeente Begijnendijk in 2004
geinvesteerd in de aanleg van voet- en fietspaden ? Zie
verder (27-12-2004)
-
De Vlaamse Regering voert het STOP-principe
in haar mobiliteitsbeleid, wat staat voor : Stappen, Trappen, Openbaar
vervoer, Personenwagen. Met andere woorden : kom als het even kan te
voet, gebruik als dat niet lukt de fiets, neem het openbaar vervoer als
de afstand wat groter wordt, en overweeg de auto pas als het openbaar
vervoer ook niet gaat. Wij hebben de indruk dat de meerderheid in de
gemeente Begijnendijk al jaren het POTS-principe hanteert. Zie
foto' s + onderstaande informatie. (27-12-2004)
-
Vuurwerk
voor particulieren. Informatie van de Federale
Diensten Economie. (13-12-2004)
-
"De kruispunten van de
Liersesteenweg met de Kerkstraat en de Haltestraat worden heringericht
met een afslagstrook en fietspaden. Er gebeuren ook aanpassingswerken
tot aan de Puttestraat. De gemeente voorziet in nieuwe riolering.", siteert Het Nieuwsblad op 19 november
2004. Wij verwachten dat dit begin 2005 dan ook daadwerkelijk wordt
uitgevoerd. Voor een veiliger verkeer langs het volledig traject van de Liersesteenweg dringen
wij reeds jaren aan bij de meerderheid (mede in het kader van het Ruimtelijk
Structuurplan en het Mobiliteitsplan van de
gemeente Begijnendijk) en zijn dan ook verheugd dat eindelijk werk wordt
gemaakt van deze onveilige kruispunten. Wij volgen de zaak voor u op. (22-11-2004)
-
De inwoners van de gemeente
Begijnendijk verwachten een krachtdadig politieoptreden
tegen de golf van inbraken in personenwagens. (01-11-2004)
-
De werking en de info op de
website van de politiezone
Klein-Brabant is een toonbeeld van overheidsoptreden. (20-09-2004)
-
Ondanks de campagne "Voetpad
is geen parkeerpad" die de Vlaamse overheid ten behoeve van de
zwakke weggebruiker tussen februari en april 2004 voerde, stellen wij
vast dat in onze kleine gemeente dagelijks auto's staan geparkeerd op
onze fiets- en/of voetpaden. Zie enkele
toevallig genomen foto's.
Omwille van de hinder en het indirecte gevaar dat storend verkeersgedrag als parkeren
op een voet- of fietspad voor de zwakke weggebruikers oplevert, voorziet
de nieuwe verkeerswet die op 1 maart 2004 van kracht wordt een strengere
aanpak van foutparkeerders. Een strengere aanpak van de overtredingen is
echter de bevoegdheid van de politiediensten. Campagnes
vorige jaren (06-09-2004)
-
Wist u dat ... bij een
proefopstelling van een snelheidsmeter tijdens de maand juli 2004 in de Kleinesteenweg
snelheden werden opgetekend van 120 km per uur en meer, waar 50 km per
uur is toegelaten. Moeten er echt eerst doden vallen ??? (16-08-2004)
-
Overzicht aangelegde
fietspaden door het Vlaamse Gewest. (09-08-2004)
-
Het nieuwe wijkbureel van de
Politie is geopend op 14 juni 2004, Kerkplein 3, te Begijnendijk. Zie
foto (05-07-2004)
-
Dat de veiligheid voor de zwakke
weggebruiker langs de Kleinesteenweg erop achteruit is gegaan verwondert
ons niet. Het kruispunt van de Kleinesteenweg met de Dreef vormt een
bijkomende verkeersknoop. Parkeren op de fietspaden, vertrekken vanuit een
parkeerplaats zonder rekening te houden met de zwakke weggebruiker,
negeren van het zebrapad,... enz. Het zijn allemaal situaties die wij
als zwakke weggebruiker dagelijks aan de lijve ondervinden. Wij zijn benieuwd
wanneer de meerderheid hieraan een oplossing zal geven. Zie
foto.
(07-06-2004)
-
De Week
van de Zachte Weggebruiker van 5 tot en met 16 mei staat dit jaar in
het teken van het thema "Tijd voor mobiliteit". (26-04-2004)
-
Aanpak
gevaarlijke
punten en
zwerfvuil
op onze autosnel- en gewestwegen.
(22-03-2004)
-
Vanaf
01 maart 2004 zijn nieuwe verkeersregels van toepassing : zie Verkeerswet
(08-03-2004)
-
Wij
zijn bijzonder verheugd met de campagne "Voetpad
is geen parkeerpad" die de Vlaamse overheid ten behoeve van de
zwakke weggebruiker tussen februari en april 2004 voert. Omwille van de
hinder en het indirecte gevaar dat storend verkeersgedrag als parkeren
op een voet- of fietspad voor de zwakke weggebruikers oplevert, voorziet
de nieuwe verkeerswet die op 1 maart 2004 van kracht wordt een strengere
aanpak van foutparkeerders. Een strengere aanpak van de overtredingen is
echter de bevoegdheid van de politiediensten. Campagnes
vorige jaren (16-02-2004)
-
Op de
website http://mobiliteit.vlaanderen.be
staat een kaart van Vlaanderen met de locatie van alle 290 flitspalen die
momenteel in het gewest staan. De kaart zal regelmatig aangepast worden
en zal ook melding maken van de plaatsen waarop in de toekomst
flitspalen zullen worden geplaatst. Het huidige aantal van 290 zal tegen
de maand juni opgevoerd worden tot 350. Naast het overzicht
flitspalen vermeldt de site ook informatie over het mobiliteitsconvenant, mobiliteitsplan, vademecum fietsers,
vademecum
voetgangers, mobiliteitsbrief,
project
‘Gemeentelijke kwaliteitszorg in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid’ : zie
brochure van de administratie Wegen en Verkeer )
(16-02-2004)
- Vanaf 01maart 2004 zijn de nieuwe
verkeersboetes van toepassing op basis van de wet
07.02.03 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Op de site van het VVSG vindt u meer informatie onder http://www.vvsg.be/Omgeving/Mobiliteit_en_wegbeheer/documenten/edbw13.doc
U doet er best aan niet te parkeren op
zebrapaden, fietspaden, plaatsen voorbehouden voor gehandicapten, de
voorrangsregels na te leven, uw snelheid aan te passen, niet door het rood
of oranje licht te rijden,...enz. Daardoor belet u niet alleen hoge boetes
te moeten betalen, u zorgt vooral voor een veilig verkeer. (09-02-2004)
- Autosalon
van 15 tot 25 januari 2004 met deelname van o.a. het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap en het ISA-systeem
of Intelligent Snelheid Aanpassing. De Stad Gent wil alle middelen inschakelen om een aangepaste snelheid en een veilig verkeer te stimuleren
en heeft hiervoor een pilootproject
ISA lopen.
Zie ook FEBIAC
of Belgische Federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie. (12-01-2004)
- Verkeersveiligheid
: vanaf 01 januari 2004 gelden een aantal nieuwe verkeersregels ten behoeve
van de zwakke weggebruiker. Bekijk de website van de Federale
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, "Straatcode"
+ brochure
"Straatcode" (05-01-2004)
- Verkeersveiligheid
: wat wij al gedurende meerdere jaren voorstellen wordt door de Vlamingen
bevestigd in een enquête "Hoop en Vrees" van de krant Het
Nieuwsblad : 93% van de Vlamingen wil meer fiets-
en voetpaden ! (29-12-2003)
2.7.
"Fietspad" :
het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden
door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
D7
D9
- Wegcode
: Wilt u alles weten over het verkeersreglement
van A tot Z ? Overzicht van de
verkeerstekens.
(22-12-2003)
- Verkeersveiligheid
: dank zij het jarenlange gedoogbeleid van de meerderheid kunnen wij u wekelijks
honderden overtredingen op de verkeersreglementering weergeven via digitale
foto's. Politie : weinig efficiënt in het optreden tegen overtreders
!!!! Bovendien weigert de meerderheid om iets fundamenteels te doen
met betrekking tot een veilige weginfrastructuur. Vergelijk de fietspaden op
de Werchtersesteenweg, Prof. Scharpélaan, Aarschotsesteenweg en de
Gelroodsesteenweg met deze in Begijnendijk : Kleinesteenweg, Haltestraat,
Betekomsesteenweg, Baalsesteenweg,...enz. (08-12-2003)
-
Verkeerstellingen,
efficiënt toezicht en controles zouden in Begijnendijk en Betekom een beter
zicht geven op de ernst van de verkeersonveiligheid.
Op zaterdag 08 november 2003 zijn op de Kleinesteenweg naar schatting een
kleine 2.000 voertuigen gepasseerd. Dan spreken wij nog niet over het aantal
verkeersovertredingen in een 50 km / uur zone, het zwerfvuil dat sommige weggebruikers achterlaten,...
enz. (10-11-2003)
-
Mits
kleine ingrepen kan de automobilist erop gewezen worden dat er nog zwakke
weggebruikers zijn door o.a. onderbroken witte lijnen aan te brengen voor
fietspaden. Zie
foto's en vergelijk dit met de (op augustus 2000 vernieuwde)
Werchtersesteenweg tussen Betekom en Werchter. (20-10-2003)
-
Waar
vind ik informatie over de theoretische en praktische proeven voor het
behalen van een rijbewijs ?
- FOD
Mobiliteit en Vervoer => knop "weg" linker
knoppenbalk
- Portaal Federale
Overheid => "federale programmatorische
overheidsdiensten" linker knoppenbalk => FOD Verkeer en
Vervoer
- GOCA of Groepering
van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs
- Verkeerweb
(***Onbemande camera's, verkeersboetes, autokeuring, rijbewijs,...)
- Wegcode
(*****Wegwijs in het Belgisch Verkeersreglement)
- .... (20-10-2003)
-
Het
ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (afgekort GRP) krijgt
stilaan vorm. De startvergadering van de ambtelijke werkgroep had plaats
op 21 februari 2000. Ondertussen zijn praktisch alle elementen verzameld
om het ontwerp te kunnen voorleggen aan de stuurgroep. Na een openbare
hoorzitting waarop alle inwoners van de gemeente uitgenodigd worden kan
het ontwerp voorgelegd worden aan respectievelijk de gemeenteraad en de provincie
om het dan definitief te laten goedkeuren door het Vlaamse
Gewest.
Het ontwerp van GRP bevat de woonuitbreidingsmogelijkheden, de
voorziening van industrieterreinen, terreinen voor sport en
recreatie,...enz.
De openbare hoorzitting die wellicht nog eind dit jaar zal gehouden
worden is voor elke inwoner van groot belang. Onze vertegenwoordiger
(Louis Wauters, Kleinesteenweg 44 te Begijnendijk) in de ambtelijke
werkgroep heeft alle besprekingen tot het opstellen van het ontwerp GRP
bijgewoond en op een constructieve wijze bijgedragen tot het
eindresultaat dat kortelings ter inzage kan gelegd worden op het
gemeentehuis.(20-10-2003)
-
Dat de
Liersesteenweg nu en zeker in de toekomst voor de zwakke
weggebruiker (vooral kinderen en ouderen) een zeer gevaarlijke
overgang is tussen de dorpskern Begijnendijk en de woonkernen tussen de
Liersesteenweg en de spoorweg is zowat door iedereen geweten. Dit kunnen
wij niet alleen afleiden uit het rijgedrag van vele laagvliegers op deze
'startbaan' maar ook uit het aantal voertuigen dat dagelijks over deze
weg raast. Volgens de verkeerstellingen
2002 van de administratie
Wegen en Verkeer van het Ministerie van het Vlaamse Gewest rijden
dagelijks meer dan 15.000 voertuigen over de twee rijvakken van de
Liersesteenweg. Hopelijk ziet de huidige meerderheid het gevaar in van
deze toestand vooraleer zij het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk
structuurplan goedkeurt. (20-10-2003)
- Samen Veilig
en Blik op de Weg :
vergelijk hoe Nederland
de Zwakke Weggebruiker benadert en hoe de meerderheid dit in Begijnendijk
invult. (29-09-2003)
- Zwakke
weggebruiker : voortaan worden "zwarte punten" en hindernissen
voor voetgangers, fietsers, ... aangeduid op de
foto's. Wij stellen vast dat het publiceren van onze foto's resulteert
in herstellingen aan het fietspad in o.a. de Dorpstraat (zie foto voor
de herstellingen en foto na
de herstellingen ) (25-08-2003)
- Verkeersveiligheid
: tussen 1 juli 2003 en 13 februari 2005 kan u op deze reizende
tentoonstelling de moeilijkheden ontdekken die kinderen dagelijks meemaken
in het verkeer. (14-07-2003)
- Mobiliteitsconvenant:fietspaden op het Vlaamse driejarenprogramma moeten gerealiseerd worden.
De Vlaamse regering heeft extra middelen vrijgemaakt voor de aanleg van fietspaden langs gewestwegen. Om
in een kortere tijdspanne meer fietspaden te kunnen aanleggen is de
mogelijkheid gecreëerd voor gemeenten om zelf de fietspaden langs
gewestwegen op haar grondgebied aan te leggen (module 13
mobiliteitsconvenant). Die aanleg
wordt, naargelang de prioriteit die het gewest aan het fietspad toekent,
voor 100 % of voor 80 % gesubsidieerd. Voor die gemeenten die het wensen
(zie o.a. Liersesteenweg te Begijnendijk)
en aankunnen is dit een goed aanbod. Maar niet alle gemeenten zijn, om
verschillende redenen (financieel, personeel,…), bereid of hebben de
mogelijkheid om zelf in te staan voor de aanleg. (03-06-2003)
- Wegen
en veiligheid : overzicht van de zwarte
punten op de Gewestwegen. In Begijnendijk is dit het kruispunt
Liersesteenweg met de Kleinesteenweg / Haltestraat. (23-06-2003)
- Zevende week
van de zachte weggebruiker 7-18 mei 2003
- Op 05 mei 2003
wordt het 1e Vlaams Congres Verkeersveiligheid gehouden. Zie website vzw
Verkeerskunde (05-05-2003)
- Wegen-
en verkeersinfo
: site van de Federale Politie die om de minuut wordt
geactualiseerd met o.a. filevorming, ongevallen,.. om onze autosnelwegen.
Deze informatie wordt aangeleverd door de Federale Politie, Touring Mobilis,
Meteo Wing, ... (31-03-2003)
- De FOD of Federale
Overheidsdiensten Economie stelt een praktische leidraad ter
beschikking van de verantwoordelijken voor de veiligheid
speelterreinen . (24-03-2003)
-
De
Vlaamse Overheid
besteed steeds meer aandacht aan de zwakke weggebruiker.
Vooral voor de fietser worden meer middelen ingezet. Zie ontwerp
totaalplan fiets en het 'Vademecum Fietsvoorzieningen' dat de komende
weken door het departement LIN, afdeling
Verkeerskunde Tel. 02/553.78.01, wordt toegelicht op studiedagen waarop
ook de steden, gemeenten en provincies zijn uitgenodigd. (10-02-2003)
- Toepassing van de maximum
snelheidsbeperking van 30 km / uur in de omgeving van de scholen (100
tot 150 meter rond de school) wordt bij ministerieel rondschrijven van 14
mei 2002 toegelicht B.S. van 31 mei 2002. (09-12-2002)
- De laatste weken
wordt het centrum van Begijnendijk geplaagd door vandalisme waarbij o.a.
spiegels van auto's worden gerukt. Gemeentebesturen
kunnen vanaf nu administratieve boetes (tot 250 euro of zo'n 10.000,- oude
Belgische franken) opleggen voor
kleine misdaden zoals vandalisme, graffitispuiten, lawaaihinder, het onverlicht
achterlaten van containers op de openbare weg, zwerfvuil, sluikstorten en -stoken, ...(25-11-2002)
- Spijtig genoeg
stellen wij vast dat het gemeentebestuur nog altijd weinig aandacht heeft
voor de zwakke weggebruiker. Ongevallen op onze gevaarlijke wegen (zie
foto's) doen zich spijtig genoeg voor. (21-10-2002)
-
Op
02 december 2001 hadden wij ons beklag gedaan in verband met landbouwvoertuigen
die massa's slijk op de fietspaden en rijwegen achter laten. Vandaag stel ik vast
dat onze oproep gehoor heeft gekregen. Ter hoogte van de Demerbrug in
Betekom heeft de loonwerker met een borstelmachine slijk geruimd van de
rijweg en het fietspad. Als het goed is mag dit
ook wel eens meegedeeld worden. Waarvoor onze dank.(20-10-2002)
- Politiehervorming
kost jaarlijks aan de gemeente Begijnendijk-Betekom supplementair 125.000,-
euro of zo'n 5.000.000,- oude
Belgische franken. Meer informatie over de Politiezone BRT
of Begijnendijk-Rotselaar-Tremelo. (21-10-2002)
- 'Overheid moet regelgeving beter doen
naleven. 'Wanneer
de bevolking ziet dat een aantal regels steeds opnieuw worden overtreden en
daar geen haan naar kraait, verliest zij haar vertrouwen in de rechtsstaat',
zei Gouverneur De Witte van de provincie Vlaams-Brabant. (07-10-2002)
- Retroflecterende
nummerplaten is verplicht vanaf 01 oktober 2002 (23-09-2002)
-
'Kinderen kunnen én willen fietsen maar de overheid laat het niet
toe.' Tot die conclusie komt Prof. Jan Pauwels van de KUL. Uit zijn studie blijkt dat nog geen 17 procent van de kinderen in het
basisonderwijs met de fiets naar de school komt. De fout ligt niet bij de
scholen, de kinderen of de ouders maar bij de overheid die er niet in
slaagt om een degelijke verkeersinfrastructuur te voorzien, vindt Pauwels.Met 64% fietsende leerlingen scoort de gemeentelijke basisschool van Wezemaal
(fusiegemeente Rotselaar) in het onderzoek van Prof. Jan Pauwels opvallend hoog. De schooldirectie én
het oudercomité van deze school zijn dan ook best tevreden met de
inspanningen van de CD&V-burgemeester Claes en zijn schepenen en toch blijven zij
attent. Spijtig genoeg kunnen wij diezelfde resultaten in
Begijnendijk-Betekom niet voorleggen.Om te bewijzen dat het onveilig is voor kinderen om naar school te fietsen,
worden schoolbussen ingelegd. Oordeel zelf over de veiligheid
naar en aan de scholen in Begijnendijk-Betekom aan de hand van deze FOTO's
(02-09-2002)
-
Veiligheid
op speelterreinen en -toestellen. Meer info vzw
Speelom, Ministerie van Economische
Zaken en VlG of Vlaams Instituut
voor Gezondheidspromotie. (19-08-2002)
- Verkeersveiligheid
: "Egoïsme van weggebruiker is wraakroepen" is een artikel in het
Nieuwsblad van 03 augustus 2002 waarin een uitspraak van Flor Koninckx
:"We moeten allemaal dagelijks de weg op en toch houden we geen
greintje rekening met elkaar". Deze uitspraak verwondert ons niet. (05-08-2002)
-
Op donderdag 27 juni 2002 opende het gloednieuwe, stedelijke zwembad
"De Blyckaert" de deuren voor het publiek. Het zwembad (een
25-meterbad geschikt voor wedstrijden, een recreatiebad met
stroomversnelling, een glijbaan en een kleuterbad. Wie liever de bodem
opzoekt kan de duikput van 7,2 meter in. Gewoon genieten kan in de
Turkse stoomkabine of in 1 van de 4 whirlpools) van de stad
Tienen heeft twee geleden 300 miljoen frank of 7,5 miljoen euro
gekost. Heeft de gemeente Begijnendijk-Betekom dit (én de bouw van
een polyvalente zaal) er ook voor over ten koste van andere
belangrijke investeringen zoals veilige voet- en fietspaden,
kwaliteitsvol onderwijs, riolering en afvalwaterzuivering,
afvalverwerking, .... Bovendien komen er nog jaarlijkse
exploitatie- en personeelskosten bovenop. De vraag is : wie zal dat
betalen ? (01-07-2002)
- Dorpskernvernieuwing in Begijnendijk en
Betekom !!! Deze en andere
beloften zoals veilige fietspaden Kleinesteenweg,
Haltestraat, Tremelosesteenweg, Aarschotsesteenweg, ...heeft de meerderheid
vóór de verkiezingen in 1994 ook gedaan !!! De meerderheid doet er
goed aan Begijnendijk en Betekom te ontdekken als zwakke weggebruiker (te
voet of vanop de fiets), het vademecum
"Fietsvoorzieningen" van de Vlaamse regering en het artikel
'Gemeentelijke maatregelen voor meer fietsveiligheid' van Patrick D' haese,
algemeen directeur van de Fietsersbond vzw, in het tijdschrift 'De gemeente'
van mei 2002 er op na te lezen en
te doen wat van hen verwacht wordt. Vergelijk
ook de door de gemeente
Begijnendijk-Betekom geplande
investeringen (van 30-01-2002) met wat de schepen
van openbare werken publiceert in "De Burgerkrant. Nr1 van juni 2002" en u zult zien dat dit een plezant
spelleke moet zijn. Hoog tijd voor een
modern beleid !!! (18-06-2002)
- Welke regels gelden er inzake veiligheid van
speelterreinen (schommels, schuifaf,...) voor kinderen ? De reglementering
van de KB's van 28 maart 2001 inzake veiligheid en uitbating van
speelterreinen (B.S. van 9 mei 2001) geldt
van zodra één speeltoestel op een publiek toegankelijk terrein aanwezig is
(gemeenten, pretparken, tavernes, ...). Meer informatie vindt u op de
website van het Ministerie van Economische
Zaken in de rubriek "bescherming consument >>> veiligheid
producten >>> speelterreinen". U vindt er veel gestelde vragen
en antwoorden op de veiligheid en de uitbating van speeltoestellen.
(10-06-2002)
- Als wij ministers nog mogen geloven dan komen
er van juli 2002 meer en strengere controles op snelheid, alcoholgebruik,
vrachtwagens, het dragen van de veiligheidsgordel en het gebruik van de GSM
achter het stuur. Benieuwd of dit ook in Begijnendijk-Betekom het geval zal
zijn. Elke automobilist doet er goed aan het verkeersreglement
te respecteren uit respect voor andere vooral zwakke weggebruikers.
In de bebouwde kom mag maximaal 50 km per uur gereden worden : hier
vindt u de geldende verkeersborden. (03-06-2002)
- Moeten
gevaarlijke zebrapaden weg ? In een Ministeriële omzendbrief van 7 mei 2002
verschenen in het Belgisch
Staatsblad van 24 mei 2002 worden de wegbeheerders (gemeenten,
provincies, Vlaamse gewest,...) gevraagd maatregelen te nemen om de
gevaarlijke oversteekplaatsen voor voetgangers weg te werken. De weinige
zebrapaden die er in Begijnendijk-Betekom zijn geven de zwakke weggebruiker
het gevoel zich veilig te kunnen bewegen op de openbare weg. Schijn bedriegt
aangezien de huidige meerderheid alleen maar "start- en landingsbanen"
en "grote parkeerterreinen" aanlegt voor koning auto. Je moet een
echte kangoeroe zijn om tussen de auto's te springen. (03-06-2002)
- Ook de Vlaamse
automobilisten vinden, uit een enquête van de VAB Vlaamse
Automobilistenbond, dat de verkeersveiligheid vergroot als in eerste
instantie de verkeersinfrastructuur veiliger wordt gemaakt. Dan is men in Begijnendijk-Betekom
totaal verkeerd bezig. De huidige meerderheid legt "landingsbanen"
en "grote parkeerterreinen" aan voor koning auto. Zie talrijke foto's
. (17-05-2002)
- Hoe
bouw ik op korte tijd een brug : dat ziet u hier
. Hoe u echter op korte tijd iets moet afbreken : dat vraagt u best aan het gemeentebestuur van
Begijnendijk en Betekom : zij slagen er in om snel twee spookdorpen te maken : afbraak gemeentehuis
Betekom, afbraak schoolhuis Betekom, afbraak huis "Bernard" recht
tegenover de Kerk te Begijnendijk, afbraak gemeenteloods naast de Contact GB
te Begijnendijk,
afbraak schoolhuis te Begijnendijk, braakliggend terrein "Brouwerij De
Sleutel" recht tegenover de
Kerk te Betekom, ... met als resultaat : allemaal parkeerterreinen
voor koning auto en ten koste van de veiligheid voor de zwakke weggebruiker.
Hoog tijd voor een modern beleid ! (20-05-2002)
- Is er
iets zoals een lokaal veiligheidsbeleid en -plan
? Belangrijk is dat het niet blijft bij plannen maar dat de veiligheid van
de inwoners wordt gegarandeerd. (06-05-2002)
- Als
het waar is dat de infrastructuur een hoofdrol speelt in de
verkeersveiligheid zoals experts beweren, dan is men in Begijnendijk-Betekom
totaal verkeerd bezig. De huidige meerderheid legt "landingsbanen"
en "grote parkeerterreinen" aan voor koning auto. Zie talrijke foto's
(29-04-2002)
- Eindelijk worden de verkeersplateaus
en -drempels in Begijnendijk-Betekom aangepast aan de wettelijk
opgelegde technische voorschriften, zoals wij reeds in 1999 hebben gesteld.De voorschriften inzake verkeersdrempels en -plateaus zijn
opgenomen in het Koninklijk Besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor
de aanleg van verhoogde inrichtingen, verschenen in het Belgisch
Staatsblad van 28 oktober 1998.
Bestaande inrichtingen dienen hieraan te beantwoorden op 01 november
2001. Kostprijs
40.000 euro of 1,6 miljoen frank (30-01-2002)
-
De gemeente Puurs
investeert in de vernieuwing van de dorpskernen (Puurs, Liezele,
Breendonk, Kalfort en Ruisbroek). De totale kostprijs bedraagt 15
miljoen euro of 600 miljoen frank. De fusiegemeente Puurs telt
16.000 inwoners en fusiegemeente Begijnendijk telt afgerond 9.000
inwoners. Indien wij het investeringsbedrag zouden extrapoleren naar
de gemeente Begijnendijk-Betekom zou dit voor Begijnendijk-Betekom
een investering vergen van circa 8,36 miljoen euro of 337 miljoen
frank. Waar blijven de plannen voor Begijnendijk-Betekom
?
-
CD&V-Persbericht van Jos
Ansoms en Carl Decaluwé, beiden Vlaams Volksvertegenwoordigers
(15-01-2002)
-
"1
voertuig op 8 of zo'n 600.000 voertuigen in België is niet verzekerd"
bloklettert de krant Het Nieuwsblad op 15 januari 2002. Dit aantal
onverzekerde voertuigen op de openbare weg geeft ons nog een groter
gevoel van onveiligheid. Vijf jaar
geleden waren slechts 50.000 voertuigen niet verzekerd. Wie gaat dit
eindelijk een halt toeroepen en een waterdicht systeem invoeren ?
Bovendien geeft men de bestuurders van leasing- en firmawagens en deze
met een omniumverzekering het gevoel dat zij de verkeersregels niet
moeten naleven. Zij voelen zich op materieel gebied immers voldoende
veilig ! (15-01-2002)
-
Het
referendum ivm verkeersveiligheid dat de gemeente Peer
vandaag heeft gehouden is een succes. Meer dan 4.500 inwoners hebben
hun stem uitgebracht of 1.500 meer dan het vereiste aantal om geldig
te zijn. Een voorbeeld dat navolging verdient.(13-02-2002)
- Politiezone BRT of
Begijnendijk, Rotselaar en Tremelo. Meer info
(08-01-2002)
- Infozone
(Site van de Minister van Binnenlandse Zaken. Politiehervorming: beleid,
kwaliteitszorg, veiligheidsplannen, interpolitiezones, Federale toelage voor
het jaar 2002 voor de interpolitiezone Rotselaar, Begijnendijk, Tremelo
bedraagt 770.722,- frank en telt 17 rijkswachters + 37 politieagenten = 54
eenheden totaal,...) (dec 2001)
-
Een
nieuwe sport : wanneer bestuurders van landbouwvoertuigen van de
slijke akkers komen rijden zij met de rechterwielen op het fietspad
waardoor massa's slijk op de fietspaden terecht komen. Zij hebben
blijkbaar geen respect voor fietsers en voetgangers. Gezien op
de fietspaden tussen Gelrode en Betekom, tussen Werchter en
Betekom,... Politie : nie gezien (02-12-2001)
-
Uit
een recent onderzoek naar de verzuchtingen
van jongeren blijkt dat goed onderwijs,
ruimte voor jongeren en mobiliteit
de grootste prioriteiten zijn. Oordeel zelf of dit in
Begijnendijk-Betekom voldoende wordt ingevuld. (15-10-2001)
-
De
Europese
Unie en de aanslagen
op 11 september 2001 in de USA (september 2001)
-
Volgens de
minister van Binnenlandse Zaken moeten alle 196 nieuwe lokale
politiekorpsen, voor ons is dat de Interpolitiezone
Tremelo-Begijnendijk-Rotselaar, operationeel zijn op 1 januari 2002
(28-08-20001)
-
Wij zijn erg benieuwd waar
Begijnendijk-Betekom de komende jaren de prioriteiten zal leggen :
meer politie en veiligheid, meer sport inclusief een zwembad,
meer veiligheid voor de zwakke weggebruiker en derhalve betere fietspaden,
meer welzijn en derhalve vernieuwde en
aangename dorpskernen, meer riolering en afvalwaterzuivering,
belangstelling voor jeugd en cultuur,
... om de balans van inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden en
derhalve geen bijkomende belastingen
opleggen aan de inwoners. Het wordt een zeer moeilijke
evenwichtsoefening !!!!! (25-06-2001)
Verkeersveiligheid
Dat wij ons, vooral als zwakke
weggebruiker, niet veilig voelen in het verkeer is niet nieuw.
Misschien val ik hiermee in herhaling, maar in onze plattelandsgemeente lijkt het
eerder op een "verkeersjungle". Gezien
overtredingen op het verkeersreglement
(zie wegcode) de laatste 10 jaar niet meer beboet werden hanteren velen hun eigen
"verkeersreglement". Enkele voorbeelden :
- parkeren in de dorpskern zoals in het Wilde Westen waarbij fiets- en
voetpaden gelijk zijn aan parkeerplaatsen. Het gevolg is dat steeds
minder mensen met de fiets door het centrum durven te laveren. Zij nemen
de auto met als gevolg ... nog meer auto's in het centrum. Hopelijk
doorbreekt het gemeentebestuur ooit deze spiraal;
- laagvliegers op onze wegen; (18-06-2001)
- hoe nobel de gedachten ook moge zijn van
de organisator van de jaarlijkse "Fietseling" op de 2e
zondag van augustus. In Begijnendijk gedraagt de bezoekende
automobilist aan de manifestatie zich onfatsoenlijk tov van de
zwakke weggebruikers: parkeren op de fiets- en voetpaden in de
Kerkstraat, Kleinesteenweg, Baalsesteenweg, Betekomsesteenweg,
Dorpstraat, ... zodat fietsers en voetgangers zich op de rijweg
dienen te bewegen, controlerende politie: nie gezien !!!
(12-08-2001)
- ...
Mogelijke acties of initiatieven:
- toepassen van de Wegcode
: Wilt u alles weten over het verkeersreglement
van A tot Z ? Overzicht van de verkeerstekens.
- gemeenten mogen zone-70 km op gewestwegen (zoals de Liersesteenweg)
zelf aanduiden. De bevoegde minister is bereid om als begeleidende
controlemaatregel te betalen voor de plaatsing van onbemande camera's
langs gewestwegen op de plaatsen waar de gemeenten dit wensen (augustus
2001)
- de
Vlaamse Regering voorziet in 2001 meer dan 3,6 miljard frank voor de aanleg
van fietspaden. Moet het immers nog gezegd worden dat de scheiding
tussen snelheidsduivels en de zwakke weggebruikers op vele plaatsen
dringend nodig is.(08-05-2001)
- wij
vernemen met vreugde dat de Administratie Wegen en Verkeer
Vlaams-Brabant in 2002 langs de Liersesteenweg vrijliggende fietspaden
gaat aanleggen (kostprijs 60 miljoen frank).
Waar blijven de initiatieven van de gemeente Begijnendijk ? (05-05-2001)
- fietspaden (vooral Kleinesteenweg, Dorpstraat,
Prof. Scharpélaan, Tremelosesteenweg,...)
moeten dringend hersteld worden. Het aantal putten in de fietspaden is niet meer te
tellen. De aanleg van fietspaden kan tot 100% gesubsidieerd worden door het Vlaamse
Gewest. Wij wensen een (
klik hier en verder :
weg > ruimte voetgangers en fietsers) veilige ruimte voor fietsers en
voetgangers.(15-01-2000)
- ... |
Ruimte
voor de zwakke weggebruiker
|
De Nederlandse NCRV
geeft met het verkeersmagazine "Blik
op de weg" zeer nuttige informatie aan de weggebruikers.
Het programma wordt uitgezonden elke vrijdagavond op Nederland 1.
Een voorbeeld dat navolging mag genieten. (13-08-2001)
De provincie
Limburg trekt 300 miljoen extra uit per jaar voor veiliger
verkeer: 2 veiligheidscoördinatoren per gemeente, 100
voltijdse politiemensen voor verkeerscontroles, 10
onderwijsmonitoren voor het geven van verkeerslessen, ...een
voorbeeld !!! (03-10-2001)
|
|
-
De
Vlaamse Regering voorziet dit jaar 5,665 miljard frank voor de aanleg
van fietspaden, kerndoortochten, .... Moet het immers nog gezegd worden dat de scheiding tussen
snelheidsduivels en de zwakke weggebruikers op vele plaatsen dringend
nodig is. Met vreugde
vernemen wij reeds dat de Administratie Wegen en Verkeer
Vlaams-Brabant in 2002 langs de Liersesteenweg vrijliggende fietspaden
gaat aanleggen (kostprijs
60 miljoen frank). Waar blijven de initiatieven van de gemeente Begijnendijk ? (08-05-2001)
-
Vanaf 1 mei 2001 treedt het Koninklijk
Besluit betreffende de bouwplaatsen in werking (Belgisch
Staatsblad van 07 februari 2001). Het komt erop neer dat een veiligheidscoördinator
dient aangesteld voor bijna alle bouwwerken, inclusief voor de
woningbouw. (07-02-2001)
-
Dat wij ons niet echt veilig meer
voelen in het verkeer en dat wij dagelijks verkeersagressie zien op
onze wegen is niets nieuw. In onze plattelandsgemeente lijkt het
eerder op een "verkeersjungle". Gezien
overtredingen op het verkeersreglement
de laatste 10 jaar niet meer beboet werden hanteren velen hun eigen
"verkeersreglement". Enkele markante voorbeelden :
- ter hoogte van de school te Betekom laveren sommigen tegen
onverantwoorde snelheid zich tussen twee wachtende
auto's die scholieren laten oversteken op een zebrapad;
- chauffeurs die zich agressief gedragen nadat zij geen voorrang van
"links" krijgen en de andere nadien van de weg rijden;
- negeren van de rode lichten op de Liersesteenweg;
- parkeren in de dorpskern zoals in het Wilde Westen;
- ...
- auto's met nummerplaat ...moet ik ze u meedelen ? Een lange lijst !
(22-01-2001)
-
Herinrichting doortocht Haacht
op maat van de zwakke weggebruiker. Kostprijs 80 miljoen frank door
het Vlaamse Gewest en 170 miljoen frank door de gemeente. Voor
Begijnendijk klik hier. Met
dank aan de zwakke weggebruiker (08-01-2001)
- Volgend jaar worden onze politiemensen
overgedragen aan de IPZ (interpolitiezone)
Tremelo-Rotselaar-Begijnendijk om samen met de Rijkswacht, de
gerechtelijke politie en de BOB
(Bijzondere Opsporingsbrigade) de eenheidspolitie te vormen. Zie voor meer informatie website VVSG
en VVSG-actueel
(08-01-2001)
- De verkeers- of mobiliteitsraad Rotselaar
heeft sinds 1995 een ernstige inbreng (15-12-2000)
- Fietsers
en voetgangers moeten als zwakke weggebruikers beter beschermd
worden. En wie zou dit beter kunnen weten dan de fietser en de
voetganger zelf. Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Fietsersbond VZW
is er nog veel werk op de plank (20-11-2000)
- Veilige fietspaden te Rotselaar = vernieuwde Werchtersesteenweg
tussen Betekom en Werchter.
In 1998 vroeg de CVP een gelijkaardige asfaltlaag voor de
Tremelosesteenweg tussen Betekom en Tremelo, maar MGB weigerde dit uit
te voeren : gevolg onveilige fietspaden te Betekom (21-08-2000)
- De Vlaamse Regering heeft twee nieuwe modules toegevoegd aan de mobiliteitsconvenants (voor veiliger schoolomgevingen en een
versnelde uitbouw van het fietspadennetwerk) (15-02-2000)
- Fietspaden (vooral Kleinesteenweg, Dorpstraat,
Prof. Scharpélaan, Tremelosesteenweg,...)
moeten dringend hersteld worden. Het aantal putten in de fietspaden is niet meer te
tellen. De aanleg van fietspaden kan tot 100% gesubsidieerd worden door het Vlaamse
Gewest. Wij wensen een (klik hier en verder :
weg > ruimte voetgangers en fietsers) veilige ruimte voor fietsers en
voetgangers.(15-01-2000)
Politie
en brandweer
De hervorming van de politie belangt ons allen aan
omdat niet alleen de gemeentelijke politie hierbij betrokken is, maar vooral omwille van
onze veiligheid. Voor meer informatie : zie website VVSG
LINKEN
-
Federale Overheidsdienst of de
FOD Binnenlandse zaken
- Europol
(European Police Office)
- Info-zone
(Portaalsite van de Federale en lokale politie. Site van de Minister van Binnenlandse Zaken. Politiehervorming: beleid,
kwaliteitszorg, veiligheidsplannen, interpolitiezones, Federale toelage voor
het jaar 2002 voor de interpolitiezone Rotselaar, Begijnendijk, Tremelo
bedraagt 770.722, frank en telt 17 rijkswachters + 37 politieagenten = 54
eenheden totaal,...)
- Veiligheids-
en preventiebeleid (Federale Overheidsdienst Binnenlandse
Zaken)
- Rookmelders
-
Wegen-
en verkeersinfo
: site van de Federale Politie die om de minuut wordt
geactualiseerd met o.a. filevorming, ongevallen,.. om onze autosnelwegen.
Deze informatie wordt aangeleverd door de Federale Politie, Touring Mobilis,
Meteo Wing, ...
-
VVSG
: Vereniging van Steden
en Gemeenten-
Geoportaal
: stratenatlas, politiezones, ...
- ARP
(Algemene RijksPolitie)
- Gerechterlijke Politie
- Ministerie Justitie
- Comité P
-
BOB
= glaasje op laat je rijden
- ROB
= rustig op de baan
- KBBF
(Koninklijke Belgische Brandweerfederatie)
- HulpOrganisaties.be
(Overzicht Belgische hulporganisaties)
- Brandweer
Mechelen (Wagenpark, geschiedenis,...)
- PIBA
te Ranst (Provinciaal Instituut voor Brandweer- en Ambulanciersopleiding)
- ANPI
vzw te Neder-over-Heembeek (Brand- en diefstalpreventie)
- Crimesite.be
(Particulier initiatief mbt meldingen misdrijven)
- Gestolen
(Meldpunt op het internet van gestolen, verloren en gevonden voorwerpen)
- Gauwdieven
(Website met info van de politie van de Stad Antwerpen)
Vreemdelingen
en asielbeleid
Niet alleen als inwoner van de gemeente, waar het OCMW
jaarlijks enkele miljoenen bijdraagt in de opvang van asielzoekers, maar tevens als mens
belangt ons het vreemdelingenprobleem aan.
LINKEN
- Antiracisme (Centrum
voor gelijke Kansen en voor racismebestrijding)
Verkeersveiligheid
Op 17 juni 1989 heeft het ACW-Begijnendijk-Betekom op de
Rerum-Novarumviering te Betekom een dossier inzake verkeersveiligheid voorgesteld. Nu
10
jaar later willen wij onderzoeken welke knelpunten nog niet zijn opgelost en / of welke
knelpunten er zijn bijgekomen. Bestaande knelpunten waarvoor reeds werken werden gepland
of in uitvoering zijn werden niet opgenomen in onderstaande lijst van probleemsituaties.
U kan ons hierbij helpen door zelf met uw vereniging een nieuwe studie te maken en ons van uw
bevindingen op de hoogte te brengen,... .
Wij danken u hierbij voor uw medewerking (juni 1999).
Bestaande probleemsituaties :
- optreden tegen snelheidsduivels
- optreden tegen foutparkeren (bv. op fietspaden, voetpaden, bushaltes,...)
- fietspaden op de Tremelosesteenweg, Kleinesteenweg, Haltestraat, Prof. Scharpélaan,
Aarschotsesteenweg, Liersesteenweg, ... = zeer gevaarlijk
- fiets- en voetpaden beschermen aan verkeersdrempels omdat vooral vrachtwagens over het
fiets- en voetpad rijden
- aan de scholen te Begijnendijk en Betekom
- op de Werchtersesteenweg (o.a. oversteekplaats in de scherpe bocht)
- dorpskern te Begijnendijk voor fietsers en voetgangers zeer gevaarlijk en onduidelijk
door het chaotisch parkeren van voertuigen aan winkels, automaten, ...
Veilige fietspaden te Rotselaar = vernieuwde
(augustus 2000) Werchtersesteenweg
tussen Betekom en Werchter.
In 1998 vroeg de CVP een gelijkaardige asfaltlaag voor de Tremelosesteenweg
tussen Betekom en Tremelo, maar MGB weigerde dit al dusdanig uit te voeren : gevolg
onveilige
fietspaden te Betekom.
Suggesties uit de enquête onder de 2000
deelnemers van de Begijntjesroute op 17 augustus 1997 :
- parkeren op fiets- en voetpaden strenger aanpakken
- verkeersdrempels zijn gevaarlijk
- opgelegde snelheid naleven
- fietspaden beter aanleggen en beter onderhouden
- fietspaden scheiden van de rijweg
- verkeerschaos aan de scholen bestrijden
- openbaar vervoer tussen Begijnendijk en Betekom
- chaotisch parkeren in het centrum bestrijden (aan geldautomaten, broodautomaten, ...)
Voorschriften inzake verkeersdrempels en -plateaus
De voorschriften inzake verkeersdrempels en -plateaus zijn
opgenomen in het Koninklijk Besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor
de aanleg van verhoogde inrichtingen, verschenen in het Belgisch
Staatsblad van 28 oktober 1998.
Bestaande inrichtingen dienen hieraan te beantwoorden op 01 november
2001.
Belangrijke aanvullingen op het mobiliteitsconvenant
Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2000 twee nieuwe modules
van het mobiliteitsconvenant onderschrijven, met name met betrekking tot de herinrichting van de schoolomgevingen enerzijds en de aanleg van
verbindende fietspaden langs gewestwegen zoals de
Liersesteenweg. De subsidiëring van het Vlaamse Gewest bedraagt 100% als het
project prioritair (indien opgenomen in het driejarenprogramma der wegen van het Vlaamse
Gewest) is en 80% als het niet-prioritair is.
Met het decreet betreffende de mobiliteitsconvenants van 20 april 2001 heeft
de Vlaamse regering het mobiliteitsconvenant bekrachtigd als een
beleidsinstrument om een geïntegreerd en duurzaam mobiliteitsbeleid te
bevorderen. Per gemeente waarmee een mobiliteitsconvenant is afgesloten wordt
een gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) opgericht die de ontwikkeling
van de mobiliteitsplannen en de -projecten voorbereidt en de uitvoering ervan
begeleidt. De omzendbrieven OW 2001/3, OW 2001/4 en OW 2001/5 van 20
december 2001 verduidelijken respectievelijk de bijsturing van de
mobiliteitsconvenants, de jaarlijkse rapportering en 5-jaarlijkse bijsturing
van de gemeentelijke mobiliteitsplannen en de taakverdeling tussen de
gemeentelijke begeleidingscommissie en de overige commissies.
CVP overhandigt op 16 mei 2000 actieprogramma voor zachte weggebruikers aan Durant en
Stevaert
Naar aanleiding van de "week van de zachte weggebruiker" fietsten
CVP-voorzitter Stefaan De Clerck, Volksvertegenwoordiger Jos Ansoms en
Vlaams Volksvertegenwoordiger Carl Decaluwe tot bij de ministers Durant en
Stevaert. Beide ministers ontvingen hen persoonlijk. De CVP-delegatie
overhandigde een actieprogramma met 12 concrete voorstellen ter
ondersteuning van fietsers en voetgangers. De CVP zal er in de
respectievelijke parlementen op toezien dat er ook effectief werk wordt
gemaakt van deze voorstellen.
Met het Decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, gewijzigd bij decreet van 10 februari 2012 heeft
de Vlaamse Regering het mobiliteitsplan bekrachtigd als een beleidsinstrument om
een geïntegreerd en duurzaam mobiliteitsbeleid te voeren.
Om het duurzame mobiliteitsbeleid op lokaal te operationaliseren wordt in elke gemeente een Gemeentelijke
Begeleidingscommissie (GBC) opgericht, die de ontwikkeling van de plannen en de projecten voorbereidt en de
uitvoering ervan begeleidt. De gemeenten worden begeleid door ambtenaren van de provinciale cellen van de afdeling Beleid Mobiliteit en
Verkeersveiligheid (BMV) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, die hiermee voltijds bezig zijn.
LINKEN
-
Federale Overheidsdienst of de
FOD Binnenlandse zaken
- Info-zone
(Portaalsite van de Federale en lokale politie. Site van de Minister van Binnenlandse Zaken. Politiehervorming: beleid,
kwaliteitszorg, veiligheidsplannen, interpolitiezones, Federale toelage voor
het jaar 2002 voor de interpolitiezone Rotselaar, Begijnendijk, Tremelo
bedraagt 770.722, frank en telt 17 rijkswachters + 37 politieagenten = 54
eenheden totaal,...)
-
BIVV
(Belgisch Instituut
voor Verkeersveiligheid te Brussel)
-
Rijbewijs
ofwel
gratis rijbewijs online
- BIB-CO
(Belgisch Instituut van Veiligheids- en Gezondheidscoördinatoren)
- Steunpunt verkeersveiligheid & mobiliteit
(Beleidsrelevant onderzoek)
- OSHA
(Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid)
- Sefmep
te Brussel (Veiligheid op de bouwplaats)
- Ontwerp
Mobiliteitsplan
- Taxistop (Carpooldatabank te Gent)
- Langzaam Verkeer (te Leuven)
- BTTB
(Bond van trein-, tram- en busgebruikers te Gent)
- A Cool
World (Alcohol, bekijk het een nuchter)
- Responsible
Young Drivers
- Meteo
(Weersvoorspellingen voor de winterdienst wegen)
- VPI (Verkeerspedagogisch Instituut te Roeselare)
- FEBIAC
(Federatie auto- en tweewielerindustrie)
- SAV
(Koninklijke Beroepsorganisatie van de Vlaamse Goederentransport
Ondernemingen en Logistieke Dienstverleners)
-
GOCA
of Groepering van ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs
-
Autoveiligheid
(uitgebreide informatie omtrent autokeuring en -stationsmet
online beelden van wachtrijen)
- LPG (Alles
over LPG: gastanks, tankstations,...)
- DIV
(Dienst Inschrijving Voertuigen)
-
Wetgeving
ivm verkeer, rijbewijs, ... (Federale
Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer)
-
Wegveiligheid
(Federale Diensten Mobiliteit en Vervoer : verkeerswetgeving, inrichting van verkeersdrempels en -plateaus volgens het K.B.
van 9 oktober 1998 in B.S. van 28-10-1998, ruimte voor voetgangers en fietsers, zone 30
km,...)
- Wegcode
(Wegwijs in het Belgisch Verkeersreglement. Wilt u alles weten over het
verkeersreglement
van A tot Z ? Overzicht van de
verkeerstekens.)
-
Verkeerweb
(Belgisch
verkeersreglement, voertuigkeuring, onbemande camera's, verkeersboetes,
autokeuring, rijbewijs,... ...)
- FAB
vzw (Federatie van Beroepsautorijscholen van België)
-
VAB Rijbewijs
- Rijbewijs Online
(On-line cursus waarmee je je optimaal kunt voorbereiden)
- Rijbewijs
(Website van VTM en Opel)
-
Sound
and Vision
te
Begijnendijk
- Rijbewijs
halen en behouden voor inwoners in Nederland
- Routenet
- Snelheidscontroles.com
- Snelheidscontroles.be
- VEKMO
te Brugge en Leuven (Veiligheids-, hygiëne- en milieuadviseurs)
- ADMB
te Brugge (Adviesbureau mbt sociale voorzieningen, milieu,
veiligheid,...)
- SWOV
(Wetenschappelijk Instituut Verkeersveiligheid in Nederland)
- Veiligheidswijzer
(Inbraakbeveiliging, verkeerstest,...)
- NIBRA
(Nederlands Instituut Brandbestrijding)
- PREBES
te Hasselt
- Prevent
- NAVB
(Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en Hygiëne in het Bouwbedrijf)
- VanPelli.com
(Info en opleidingen coördinatoren Veiligheid en Gezondheid)
- PVI
(Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen)
- PVI
(Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen)
- SAV
(Koninklijke Beroepsorganisatie van de Vlaamse Goederentransport Ondernemers
en Logistieke Dienstverleners)
- SSVV.nl
(Stichting Samenwerken voor Veiligheid)
- BESACC-VCA
te Brussel
- NVBB
(Nationale Vereniging voor Brandbestrijding en Diefstalpreventie)
- Shapes
: interdisciplinair project rond het verband tussen fietsen en
volksgezondheid.
Beveiliging
- om inbraak te voorkomen zijn vele middelen inzetbaar. Dat de inzet van aggressieve
honden niet menswaardig is moet niet langer meer gezegd.
LINKEN
-
Federale Overheidsdienst of de
FOD Binnenlandse zaken
- The Police Notebook
(Hoe
je beschermen tegen misdaad)
- ARP
(Algemene RijksPolitie)
- CEBEC
(Keurmerk)
- Brandweer
Mechelen (Wagenpark, geschiedenis,...)
- PIBA
te Ranst (Provinciaal Instituut voor Brandweer- en Ambulanciersopleiding)
- ANPI
vzw te Neder-over-Heembeek (Brand- en diefstalpreventie)
- AIA
(Alarm Industrie Associatie : een beroepsvereniging waarvan de leden voldaan
hebben aan de vaste toelatingsvoorwaarden heeft slechts één enkel doel:
het bevorderen van de professionele aanpak, de vakbekwaamheid en de
dienstverlening in de veiligheidssector)
- Gestolen
(Meldpunt op het internet van gestolen, verloren en gevonden voorwerpen)
- TIS
Inbraak (Thematische InnovatieStimulering Inbraakbeveiliging)
NAAR BOVEN
OVERZICHT