De consumptie van groenten : minder volume, maar duurder.

Al voor de derde keer wordt "de hitparade van de groenten" gepubliceerd.
zie ook *De hitparade van de groenten (België, 2003)
en *De hitparade van de groenten (België, 2004)

groenten_verbruik
(Klik voor vergroting)

De Belg besteedde in 2005 meer aan verse groenten.


De besteding van de Belgische gezinnen van verse groenten en fruit, geregistreerd door GfK Panel Services, zit de jongste jaren in de lift. Sinds 2000 groeide de totale groente- en fruitbesteding met 18%. In 2005 besteedde de gemiddelde Belg er 266 euro aan. Dit is 1% meer dan in 2004.

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 63 kg verse groenten voor een totaal bedrag van 117 euro. Inzake volume resulteerde dit in een daling van -2,2 % t.o.v. 2004. Door een hogere gemiddelde groenteprijs (+6,9%) besteedden de Belgen echter 4,5 % meer aan verse groenten.
Als we kijken naar alle versaankopen, dan groeide het aandeel van groenten daarin vrij sterk met 5,8 %. In de bestedingen voor groenten namen verse groenten vorig jaar een aandeel van 87,7 %, een stijging van 1,1 % ten opzichte van 2004. Het aandeel van diepvries (5,8 %) daalde met -0,7 %, dat van conserven (7,5 %) met – 0,4 %.

Groenten: minder sla, meer witloof

Van alle vers aangekochte groenten blijven tomaten het meest populair (10 kg per hoofd, zie de tabel). Op de hitparade worden ze gevolgd door wortelen (9 kg), uien (7,2 kg), koolsoorten (7kg), witloof (6,6 kg), slasoorten (4,2 kg), prei (3 kg), champignons (2 kg), selderij (1,4 kg).
Van de koolsoorten was bloemkool de belangrijkste (3 kg).

Binnen de tomaten (de meest aangekochte groente) blijft het aandeel van de trostomaten groeien: ze nemen nu 36,5 % (34,6 % in 2004) van het aangekochte volume voor hun rekening tegenover 55,2 % voor de losse tomaten (59,1 % in 2004).

Oudere en jonge producten

In 2005 namen de gezinnen met kinderen het grootste aandeel van de groenteconsumptie voor hun rekening. Groenten die bij hen beter scoorden dan andere zijn wortelen, paprika’s en Spaanse pepertjes.
Groenten die meer door gepensioneerden gekocht werden zijn selderij, bonen en peulvruchten, witloof en asperges.
Uitgesproken ‘jonge’ producten zijn paprika en kerstomaten. Ook Spaanse pepertjes, champignons en de nieuwe slasoorten zijn meer in trek bij jongeren dan bij ouderen.

DIS 1 verliest weer terrein aan DIS 2

In 2005 vertegenwoordigden de supermarkten (Dis 1 en Dis 2) 76,7 % van de verkoop van vers fruit en zelfs 81,6 % van de verkoop van verse groenten. DIS 2 (hard discount en buurtsupermarkten) blijft echter groeien ten koste van DIS 1 (F1’s en grotere supermarkten). Het marktaandeel van DIS 2 nam in volume toe van 28,1 naar 30,2 %, in waarde van 26,1 naar 28,4 %. DIS 1 kende een daling van zijn marktaandeel van 49,7 naar 48,6 % in volume en van
52,1 % naar 50,8 % in waarde.

Volg de nieuwste berichten van 'Groenten in het Nieuws' op de Belgische Google-startpagina »

Volg de nieuwste berichten van 'Groenten in het Nieuws' bij de Nederlandse Google-startpagina »



 
WWW   Deze site

Serie Groenten in Potten

Meloenen kweken

Courgettes telen

Tomaten telen

Aardappelen telen

Paprika's kweken

Bloemkolen kweken

Ajuin telen