.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 22/27
Specificaties

MGB (Roadster)
Gebruiker: Purdey
Dienstjaren: 1976
Origine: UK
Constructeur: British Leyland (BL) / MG
Productiejaar: 1976
Chassisnummer: ?
Cilinders / inhoud: L4 / 1798 cc
Topsnelheid: 172 km/h
Vermogen: 95 pk / 70 kW
Nummerplaat: MOC 232P
Kleur: Harvest Gold
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1962 - 1980 (alle roadsters)
Productieaantal: 386961 (alle roadsters)

Geschiedenis

De MGB was een sportwagen gelanceerd door MG Cars in mei 1962 ter vervanging van de MGA. Hoewel oorspronkelijk bedoeld als een gesloten auto, werd de auto eerst uitgebracht als een open roadster. De Italiaanse stylist Pietro Frua kreeg in 1957 de opdracht om de stijl van de nieuwe auto te tekenen. Het resultaat viel echter niet in goede aarde bij het management, de auto was te zwaar, te omvangrijk en vrij lelijk.

In 1958 besloot Syd Enever, hoofdingenieur bij MG, om te kiezen voor een zelfdragende carrosserie. Hij gaf designer Don Hayter de toestemming om een geheel nieuw ontwerp te creëren. Hayter's design was een laaghangende en zeer slanke verschijning. John Thornley vond het ontwerp goed en gaf zijn fiat voor de productie.

Oorspronkelijk werd een twee liter V4 motor voorgesteld. Door de hoge ontwikkelingskosten koos met echter voor de motor van de MG Magnette ZA en MGA 1600, de capaciteit werd wel verhoogd tot 1798cc.

Modellen

De MGB werd talloze keren aangepast tijdens de productie. De meeste wijzigingen waren minimaal en sommige waren beperkt tot specifieke markten. Er waren 3 modellen MGB's:
  • de open roadster (de "echte" MGB) (opmerking: de type-aanduidingen 'Drophead Sports' en 'Roadster' werden nooit officiëel gebruikt door MG)
  • de GT (gesloten coupé, design Pininfarina)
  • de V8 (idem als de GT maar met Rover V8 motor)

De MGB productie kan worden onderverdeeld in vier grote fasen:

Mark I (1962-1968) (GEEN officiële MG code)
Het eerste model, geïntroduceerd in 1962.

Mark II (1967-1969) (officiële MG code)
Belangrijkste aanpassingen:
  • een nieuwe versnellingsbak met synchromesh op de 1ste versnelling
  • een alternator
  • achteruitrijlichten

Mark III (1969-1974) (GEEN officiële MG code, vaak gebruikt voor de British Leyland productie)
Belangrijkste aanpassingen:
  • een verzonken grille later vervangen door een zwarte plastic grille
  • rubber bumper-overriders
  • British Leyland badges

Rubberen bumper (1974-1980) (GEEN officiële MG-code).
De bumpers waren niet gemaakt van rubber maar wel van polyurethaan met stalen binnenwerk.

Waar is de auto?

De verblijfplaats en toestand van de auto zijn momenteel onbekend. De wegenbelasting voor de auto was, volgens de DVLA-website, geldig tot 1 april 1995. De auto is nog altijd geregistreerd bij de DVLA met de volgende gegevens:
  • Date of Liability: 01 04 1995 
  • Date of First Registration: 01 05 1976 
  • Year of Manufacture: 1976 
  • Cylinder Capacity (cc): 1798 cc 
  • CO2 Emissions: Not Available 
  • Fuel Type: Petrol 
  • Export Marker: Not Applicable 
  • Vehicle Status: Unlicensed 
  • Vehicle Colour: GOLD

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip; House of Cards
Episodes
House of Cards
The Midas Touch
The Last of the Cybernauts
Target
Faces
Dirtier by the Dozen
Sleeper
Three-Handed Game

Foto's

MGB Mk I

MGB Mk II

MGB Mk III

MGB rubber bumper

MGB GT

MGB Mk GT V8

Purdey's MGB
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2018
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com