Specificaties
MGB (Roadster) |
|
Gebruiker: |
Purdey |
Dienstjaren: |
1976 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
British
Leyland (BL) / MG |
Productiejaar: |
1976 |
Chassisnummer: |
? |
Cilinders / inhoud: |
L4 /
1798 cc |
Topsnelheid: |
172 km/h
|
Vermogen: |
95 pk /
70 kW
|
Nummerplaat: |
MOC 232P |
Kleur: |
Harvest
Gold |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1962 -
1980 (alle roadsters) |
Productieaantal: |
386961
(alle roadsters) |
Geschiedenis
De MGB was een sportwagen gelanceerd door MG Cars in mei 1962 ter
vervanging van de MGA.
Hoewel oorspronkelijk bedoeld als een gesloten auto, werd de auto eerst
uitgebracht als een open roadster. De Italiaanse stylist Pietro Frua
kreeg in 1957 de opdracht om de stijl van de nieuwe auto te tekenen.
Het resultaat viel echter niet in goede aarde bij het management, de
auto was te zwaar, te omvangrijk en vrij lelijk.
In 1958 besloot Syd
Enever, hoofdingenieur bij MG, om te kiezen voor een
zelfdragende carrosserie. Hij gaf designer Don Hayter de toestemming om een
geheel nieuw ontwerp te creëren. Hayter's design was een
laaghangende en zeer slanke verschijning. John Thornley vond het ontwerp
goed en gaf zijn fiat voor de productie.
Oorspronkelijk werd een twee liter V4 motor voorgesteld. Door de hoge
ontwikkelingskosten koos met echter voor de motor van de MG Magnette ZA
en MGA 1600, de capaciteit werd wel verhoogd tot 1798cc.
Modellen
De MGB werd talloze keren aangepast tijdens de productie. De meeste
wijzigingen waren minimaal en sommige waren beperkt tot specifieke
markten. Er waren 3 modellen MGB's:
- de open roadster (de "echte" MGB)
(opmerking:
de type-aanduidingen 'Drophead Sports' en 'Roadster' werden nooit
officiëel gebruikt door MG)
- de GT (gesloten coupé, design
Pininfarina)
- de V8 (idem als de GT maar met Rover V8
motor)
De MGB productie kan worden onderverdeeld in vier grote fasen:
Mark I (1962-1968)
(GEEN officiële MG code)
Het eerste model, geïntroduceerd in 1962.
Mark II (1967-1969)
(officiële MG code)
Belangrijkste aanpassingen:
- een nieuwe versnellingsbak met
synchromesh op de 1ste versnelling
- een alternator
- achteruitrijlichten
Mark III (1969-1974)
(GEEN officiële MG code, vaak gebruikt voor de British Leyland
productie)
Belangrijkste aanpassingen:
- een verzonken grille later vervangen door
een zwarte plastic grille
- rubber bumper-overriders
- British Leyland badges
Rubberen bumper
(1974-1980) (GEEN officiële MG-code).
De bumpers waren niet gemaakt van rubber maar wel van polyurethaan met
stalen binnenwerk.
Waar is de auto?
De verblijfplaats en toestand van de auto zijn momenteel onbekend. De
wegenbelasting voor de auto was, volgens de DVLA-website, geldig tot 1
april 1995. De auto is nog altijd geregistreerd bij de DVLA met de
volgende gegevens:
- Date of Liability: 01 04 1995
- Date of First Registration: 01 05
1976
- Year of Manufacture: 1976
- Cylinder Capacity (cc): 1798 cc
- CO2 Emissions: Not Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not Applicable
- Vehicle Status: Unlicensed
- Vehicle Colour: GOLD
Brochures
MG MGB (1974)
Media © Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip; House of Cards |
|
EXTERNE
LINKS |
|