Levensloop.

                    



In Weelde word ik geboren op 11 november 1944 als zoon van een dorpssmid. Na het doorlopen van de lagere school
worden middelbare studies aangevat bij de Broeders van Liefde te Turnhout. Ondertussen blijft het rustig in mijn geboortedorp alhoewel één vermeldenswaardig feit mijn toekomst zal oriënteren. Vanaf 1952, op een moment dat Europa met de communistische bibber op het lijf zit, wordt in Weelde begonnen met de bouw van een militair vliegveld. De aanleg  en de ingebruikname ervan, enkele jaren later door de straaljagers van Kleine Brogel, is op zijn zachts uitgedrukt voor het dorp in de stille Kempen en voor mij een markante gebeurtenis. Een populaire jongensdroom palmt ook mij in: ik wil en ik zal piloot worden.
Na de beëindiging van mijn humaniora start ik daarom met mijn officiersvorming aan de afdeling Alle Wapens van de Koninklijke Militaire School in 1964. Twee jaar later mag ik met mijn elementaire vliegopleiding beginnen op SV-4 in Goetsenhoven. Na de voltooiing van mijn officiersopleiding kan ik mijn vliegopleiding verder zetten vanaf begin 1969 op Fouga Magister  in Brustem. De laatste fase van mijn vliegopleiding wordt ingeluid met de verhuis naar de vliegbasis van Twenthe (bij Enschede in Nederland) tijdens de herfst van 1969. Daar is de T-33 het opleidingsvliegtuig dat de vliegtraining afrondt. In april 1970 is het dan  zover: in Brustem krijg ik de felbegeerde pilootvleugels op de borst gespeld. Een jarenlange droom gaat eindelijk in vervulling.
Als jong piloot maak ik nu voortaan deel uit van het 2de Smaldeel van Florennes. We vliegen er de bejaarde F 84-F Thunderstreak. Ons smaldeel wordt inmiddels uitgekozen om als eerste de Mirage in ontvangst te nemen. Mijn omscholing begint in de zomer van 1971.
Begin 1973 word ik aangeduid om vlieginstructeur te worden. Achtereenvolgens geef ik vliegonderricht op Siai Marchetti SF 260 M, Fouga Magister en T 33. Vanaf midden 1976 maak ik voor een periode van twee jaar deel uit van het 8ste Smaldeel van Bierset om er de jonge piloten op te leiden op Mirage. In de herfst van 1978 word ik als jong majoor benoemd tot bevelhebber van het smaldeel vliegopleiding te Goetsenhoven . Gedurende twee jaar ben ik er rechtstreeks verantwoordelijk voor de elementaire vliegopleiding van alle leerling-piloten van de Krijgsmacht.
Na een jaar hogere officiersvorming behaal ik in 1981 het stafbrevet.
 Mijn eerste periode van stafofficier breekt nu aan. Gedurende vier jaar zal ik me over de zeer diverse aspecten van de vliegoperaties ontfermen in het Tactisch Hoofdkwartier van de Luchtmacht in Evere-Noord. Het hoogtepunt van deze zeer boeiende en arbeidsintensieve periode is ongetwijfeld mijn aanduiding als verantwoordelijke van de eerste Europese deelname met F 16 aan de laagvliegoefening Red Flag  in de Verenigde Staten in 1984.
Het jaar nadien mag ik terugkeren naar het operationele vliegen. Als verantwoordelijke van de vliegoperaties in Kleine Brogel kom ik ook aan de beurt om kennis te maken met de F 16, met de Duivels van het 23ste en met de Tijgers van het 31ste Smaldeel.
In het najaar van 1987 komt er alweer een voorlopig einde aan mijn operationele vliegtoer.  Als jong kolonel is het ook mijn beurt om een staffunctie in een NAVO- hoofdkwartier in te vullen. Ik word er ondermeer aangeduid als hoofd van de TACEVAL- Divisie van HQ AAFCE te Ramstein in de Duitse Bondsrepubliek.
Vermits schone liedjes niet lang duren, mag ik begin 1989 al naar Kleine Brogel terugkeren, ditmaal als commandant van de vliegbasis. Gedurende bijna vier jaar beleef ik er de mooiste periode uit mijn loopbaan.
Vanaf einde 1992 tot de zomer van 1994 oefen ik de functie uit van Stafchef van het Tactisch Hoofdkwartier van de Luchtmacht in Evere-Noord. Ik ben er rechtstreeks verantwoordelijk tegenover de bevelhebber van de Tactische Luchtmacht voor alle aspecten die met de uitvoering van vliegoperaties te maken hebben. Nadien, en dit tot de dag van mijn pensionering op 1 januari 1999, ben ik op de Staf van de Luchtmacht verantwoordelijk tegenover de Stafchef voor alle operaties van de Luchtmacht.
Sedert 1974 woon ik met mijn vrouw, mijn twee zonen, mijn dochter en mijn zeven kleinkinderen in Sint Truiden.