Mijn ervaringen op de SV-4.


SV-4  bis

Deze zijn 2-persoons-opleidingsvliegtuigen van een gemengde hout-metaal-constructie en met linnen overdekt. Het landingsstel is vast en de remmen zijn mechanisch.
Groep moto-aandrijving.
Luchtgekoelde motor met een vermogen van 145 PK. Max. kruisregiem: 2100 T/m. Niet te overschrijden max. regiem 2500 T/m. Tweebladige houten schroef.
Benzine, olie.
Vergaarbak voor benzine: 90 liter geplaatst in het middenstuk van de bovenste vleugel. Vergaarbak voor olie: 9 liter op de linkerzijde van de romp. De benzinekraan kan geopend worden vanuit beide plaatsen.
Sturen.
De sturen zijn dubbel en bestaan uit de stuurknuppel en het voetenstuur.
(Uittreksel uit Elementaire Vliegkunst Luchtmacht anno 1967)


ZIEHIER UW ONDERRICHTER:
Vergeet nooit dat Uw onderrichter ook een militair is, en daarom Uw meerdere door zijn functie.

Alhoewel het vliegen een zekere losheid betreffende de tucht met zich kan brengen, wees toch steeds militair met Uw onderrichter, groet hem wanneer hij U roept.

Neem steeds Uw toevlucht tot hem voor vragen betreffende het vliegen, wanneer U in twijfel verkeert.
 
Wanneer ge iets niet begrijpt, vraag hem uitleg. Verspil Uw tijd niet aan ijdele vragen, die geen betrekking hebben met het onderwerp.

Maar indien ge een verstandige vraag hebt, stel ze dan.

Luister naar Uw onderrichter wanneer hij U aanspreekt: DROOM NIET! (Uittreksel)


Mijn eerste solovlucht was een fantastische ervaring. Eindelijk alleen mogen vertrekken, zonder je instructeur, het was gewoon te mooi om waar te zijn. Een klein stukje van die jongensdroom gaat eindelijk in vervulling. Een eerste etappe is afgewerkt weliswaar met het besef dat nog vele anderen volgen. De solo-stress kan eindelijk van je schouders worden geschud. De eerste solo is trouwens ook een gebeuren waaruit verse moed en motivatie kan worden geput om de lange weg naar het behalen van je vleugels met succes af te leggen.
Het was nu ook mijn beurt om 100 pinten te betalen in de James op de markt in Tienen.