Deze maand verschenen in Test-Aankoop : 1. Verkoop van voorgewassen salade 'boomt' De verkoop van voorgewassen salade zit in de lift, terwijl die drie tot vier keer duurder is dan ongewassen kroppen sla. Sinds ze in de winkels liggen, is de verkoop van voorverpakte en gewassen salade jaarlijks met 34 procent toegenomen. Test-Aankoop verklaart het succes door het gemak in gebruik van voorverpakte salades en de toename van het aantal mensen dat alleen woont.
2. Niet even gezond als vers? Test-Aankoop wijst er op dat verse sla nog altijd gezonder is. "In zo'n zakje voorverpakte sla zit geen gewone lucht, maar een welbepaalde druk van gassen, waardoor de sla minder snel ontbindt. Uit onderzoek blijkt dat dit de voedingswaarde en vooral het vitamine C-gehalte aanzienlijk vermindert. We roepen consumenten op voorverpakte sla enkel 'in geval van nood' te kopen", aldus voedingsexpert Robert Rémy van Test-Aankoop. Interessant in dit verband is ook het artikel Verkoop van voorbewerkte groente blijft maar stijgen, een uittreksel : De meest opvallende groeier in het voorverpakte groenten segment zijn de voorgesneden pakketten met verschillende soorten groenten voor bijvoorbeeld het roerbakken of voor stoofschotels. De verkochte hoeveelheden van deze mixen stijgen jaarlijks met 20% terwijl de prijs verhoudingsgewijs erg hoog blijft. Voorgesneden groentemixen sluiten dus zo goed aan bij de zo vaak genoemde trend naar gemak. Dat de consument bereid is een flinke meerprijs voor deze producten te betalen is duidelijk, want zelfs in de weekaanbiedingen van diverse supermarkten blijft deze productgroep duur met gemiddeld € 3,45 per kilo. |
Volg de nieuwste berichten van 'Groenten in het Nieuws' op de Belgische Google-startpagina »
Volg de nieuwste berichten van 'Groenten in het Nieuws' bij de Nederlandse Google-startpagina »