|
Francis
Julian Wintle werd geboren op 17 oktober 1913 als de zoon van Francis
Edward Wintle, vice-gouverneur van de Walton gevangenis in Liverpool en
Irene Ridley. Door zijn ziekte, Julian leed aan hemofilie, groeide hij
op in een beschermde omgeving.
Opleiding
Julian liep eerst school in Winton House, Berkhamsted en later in
Durham. Hij werd sterk beïnvloed door op zaterdagavonden naar
stomme films te kijken. Na het lezen van een artikel van een bekende
filmcriticus koos Wintle voor een filmcarrière. Hij volgde
een
tweejarige opleiding in de toen nieuwe richting Polytechnic.
Vroege
carrière
Op negentienjarige leeftijd reisde hij samen met een vriend af naar
Nederland en maakte er de kleurenfilm 'Behind the Dykes'. In 1934 vond
hij werk in de 'Beaconsfield
Studios', het jaar daarop vertrok hij om assistent-editor te
worden in 'Welwyn
Garden City Studios'.
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak was hij 26. Niet in staat om zich
aan te sluiten bij de krijgsmacht om voor de hand liggende redenen, was
hij voor het eerst in zijn leven werkloos. Uiteindelijk vond hij werk
als senior assistent voor de opgenomen programma's van het BBC
department 'Wood Norton' in Evesham. Na zijn toetreding tot de 'Film Producers'
Guild' keerde hij na twee jaar terug naar de film en vond
werk als supervising editor bij 'Verity
Film'.
In 1945 regisseerde hij 'Country
Town',
regie lag hem echter minder en uiteindelijk brak hij echt door als
producer van 'Call-Up', een semi-documentaire over legerrecruten. In
1949 produceerde hij zijn eerste langspeelfilm 'The Dark Man', waarna hij in
1951 een contract als producent kreeg aangeboden bij de 'Rank Group'
in de 'Pinewood
Studios'.
In 1958 verliet hij Pinewood om samen met zijn partner Leslie Parkyn
terug te keren naar de 'Beaconsfield Studios'. Wintle produceerde er
vijftien langspeelfilms, eenentwintig uur drama, drie documentaires en
een tv-serie binnen een een periode van vijf jaar. In 1963 werden,
grotendeels door de collectieve burn-out van Wintle en Parkyn, de
'Beaconsfield Studios' definitief gesloten. Op het hoogtepunt van zijn
professionele carrière kreeg Wintle een maagbloeding ten
gevolge
van een maagzweer, en Parkyn, moe van het meedogenloos hectisch tempo,
trok zich terug in Spanje. |
|
EXTERNE
LINKS |
|
De Wrekers - The Avengers
Howard
Thomas,
Managing Director van 'ABC
Television'
selecteerde
Wintle voor 'The Avengers'
op basis van de kwaliteit van zijn Beaconsfield producties. In 1965 nam
Julian Wintle het als producer over van John
Bryce. Wintle produceerde de Emma
Peel zwart/wit reeks (seizoen 4) en werd executive producer
van de Emma Peel kleurenreeks
(seizoen 5). Het was Julian Wintle die verantwoordelijk was voor het
samenbrengen van Albert Fennell
en Brian Clemens, de
producers van de Emma Peel kleurenreeks en de Tara
King reeks. Tijdens de
Tara King reeks (seizoen 6) was Wintle consultant voor de serie.
Tijdens de start van de opnames in het najaar van 1964 werd Wintle al
snel geconfronteerd met een ernstig probleem. Hij en Howard Thomas
keken naar de ruwe montages van de eerste drie afleveringen en vonden
ze onmogelijk. De actrice, Elizabeth
Shepherd, was niet goed genoeg voor de rol van Emma Peel.
Er was al 120.000 £ uitgegeven, maar de productie moest
worden
stilgelegd totdat er een vervangster kon worden gevonden. Er volgden
talloze screentests met meer hoofdpijn tot gevolg. Uiteindelijk vroeg
een casting agent aan Howard Thomas om eens te kijken naar Diana Rigg, een actrice die had
meegespeeld in een 'Armchair Theatre' komedie. Ze was een lid van de 'Royal
Shakespeare
Company', aantrekkelijk en intelligent, met een scherp gevoel
voor humor. Diana Rigg ging naar de 'Elstree
Studios'
voor een
screentest in een scène met Patrick
Macnee.
Er was instant chemie tussen de twee acteurs en Diana Rigg kreeg een
lange-termijn contract aangeboden om de rol van Emma Peel te spelen.
Latere
carrière
Na 'The Avengers' kreeg Wintle te kampen met gezondheidsproblemen en
moest hij het rustiger aandoen. In 1972 besloot Wintle om als
onafhankelijke filmproducent te werken en vernieuwde hij zijn relatie
met de 'Rank Organisation'. 'The
Belstone Fox'
was de enige belangrijke film die hij tijdens deze periode voltooide.
Net als zijn gezondheid ebde Wintle's carrière weg.
Privé
leven
Midden jaren 1970 geconfronteerd met financiële moeilijkheden
waren hij en zijn vrouw verplicht te verhuizen naar een kleine flat in
Brighton. Zijn gezondheid was ondertussen heel slecht: hij kon niet
meer zelfstandig lopen, de meeste van zijn tanden moest worden
verwijderd, hij kreeg steeds vaker bloedingen, en zijn nieren
functioneerden niet naar behoren. Julian Wintle overleed op 7 november
1980 aan een hersenbloeding, hetzelfde lot dat zijn vader overkwam. Hij
werd overleefd door zijn vrouw Anne Francis, een schrijfster, en hun
zonen Christopher (°1945) en Justin (°1949).
Onderscheidingen
- Emmy
nominatie in
de categorie
'Outstanding Dramatic Series' voor "The Avengers". (1967)
Media
© Canal+
|
Julian
Wintle filmografie |
Producer |
1973
1972
1971
1969
1966
1965
1964
1964
1963
1963
1963
1962
1962
1962
1962
1961
1961
1961
1961
1961
1961
1960
1960
1960
1960
1960
1960
1960
1959
1959
1959
1959
1959
1959
1959
1957
1957
1956
1955
1954
1952
1951
1951
1946 |
The Belstone Fox
Madame Sin
The Firechasers
Mister
Jerico
The Avengers
(Peel, kleur)
The Avengers
(Peel, z/w)
Father Came Too!
Unearthly
Stranger
The
Human Jungle
This
Sporting Life
The Fast Lady
Play It Cool
Crooks
Anonymous
Night
of the Eagle
Waltz
of the Toreadors
The
Man in the Back Seat
House of Mystery
Seven Keys
Payroll
Very Important Person
Echo
of Barbara
The
Edgar Wallace Mystery Theatre
Linda
October Moth
The Big Day
Circus
of Horrors
Kraft
Mystery Theater
Snowball
Breakout
The White Trap
Tiger
Bay
Devil's
Bait
Blind
Date
Deadly Record
The
Professionals
High Tide at Noon
The One That Got Away
House of Secrets
Passage Home
You
Know What Sailors Are
Hunted
Assassin
for Hire
The Dark Man
This is China |
Executive Producer
Producer
Producer
Producer
Executive Producer
Producer
Producer
Executive Producer
Producer / Executive producer
Co-executive Producer
Producer
Co-producer
Producer
Executive Producer
Co-producer
Producer
Producer
Co-producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Co-producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Executive Producer
Executive Producer
Executive Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer
Producer |
Film
Film
Film
TV-film
TV-serie
TV-serie
Film
Film
TV-serie
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
TV-serie
Film
Film
Film
Film
TV-serie
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Film
Documentaire |
Regisseur |
1945
1941
1940
1940 |
Country Town
Return of the Horse
Jutland Holiday
Copenhagen Kaleidoscope |
Documentaire
Documentaire
Documentaire
Documentaire |
Editor |
1946
1945
1936 |
We of the West Riding
29 Acacia Avenue
We of the West Riding |
Film
Film
Film |
|
|
|