Specificaties
Triumph TR7 |
|
Gebruiker: |
Purdey |
Dienstjaren: |
1977 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
British
Leyland (BL) / Triumph |
Productiejaar: |
1977 |
Chassisnummers: |
? |
Cilinders / inhoud: |
L4 /
1998 cc |
Topsnelheid: |
180 km/h
|
Vermogen: |
106 pk /
78 kW
|
Nummerplaat: |
OOM 721R
& OOM 562R |
Kleur: |
Inca
Yellow |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1974 -
1981 |
Productieaantal: |
112.368
(TR7 & TR8) |
Geschiedenis
De ontwikkeling van de Triumph TR7 begon in 1969 onder de codenaam Triumph Bullet.
Na de opname van MG en Triumph in British Leyland was de groep op zoek
naar een opvolger van de verouderde MGB
en Triumph TR6.
Zowel MG als Triumph dienden voorstellen in, het MG-ontwerp (ADO21)
was vrij futuristisch met een midden geplaatste motor terwijl de
Triumph Bullet eerder conventioneel was en gebaseerd op het uiterlijk
van
de VW-Porsche
914 en de Fiat
X1/9. In 1971 gaf het BL management groen licht voor het
Triumph voorstel. Het design kwam in handen van Harris Mann terwijl de techniek
ontwikkeld werd onder leiding van Spen
King.
Triumph TR7
De Triumph TR7 werd voorgesteld aan het publiek in september 1974. De
productie vond plaats in de Speke fabriek in Liverpool. Alle TR7's uit
Speke zijn te herkennen aan de grote letters TR7 op de motorkap. De
styling was vrij onconventioneel met de typische
“wedge”
(wig) vorm die ook terug te vinden is bij een ander Harris Mann
ontwerp, de Leyland
Princess.
In januari 1975 werd de TR7 FHC geïntroduceerd in de VS, de
introductie in Europa volgde een jaar later in mei 1976. De auto was
voorzien van een L4 motor van 1998 cc met een vermogen van 106 pk (78
kW).
Na de stakingen in de Britse auto-industrie werd de Speke fabriek in
mei 1978 gesloten en verhuisde de productie naar Canley in Coventry.
Alle TR7's geproduceerd in Canley hebben een grote lauwerkrans met in
het midden Triumph op de motorkap.
In juli 1979 werd de convertible geïntroduceerd in de VS, een
jaar
later in maart 1980 volgde de introductie in het Verenigd Koninkrijk.
In augustus 1980 verhuisde de productie nogmaals dit keer naar de Rover
fabriek in Solihull. Alle TR7's geproduceerd in Solihull hebben een
zwarte badge met gouden lauwerkrans met Triumph in het midden op de
motorkap.
Triumph TR8
In juni 1980 werd de TR8 geïntroduceerd in de VS. De auto was
voorzien van de Rover
V8 motor
(uit de P5, P6 en SD1) en werd uitsluitend geproduceerd voor de
Amerikaanse markt (er zouden slechts 35 exemplaren voor de thuismarkt
gemaakt zijn).
Trivia
Purdey
gebruikte twee TR7's,
OOM 562R met open dak en grijze zijstrips en OOM 721R zonder open dak.
Dit kan twee redenen hebben, ofwel werden wegens de talloze problemen
met de auto 2 exemplaren voorzien door British Leyland, ofwel werd
tijdens de opnames niet altijd dezelfde auto geleverd.
OOM 562R werd ook gebruikt in de 'Return of the Saint' episode 'The
Debt Collectors'.
Waar is de auto?
De verblijfplaats en staat van OOM 562R en OOM 721R zijn momenteel
onbekend. Beide wagens zijn nog steeds opgenomen in de
database
van de DVLA:
OOM 562R
- Date of Liability: 01 09 1986
- Date of First Registration: 04 04
1977
- Year of Manufacture: 1977
- Cylinder Capacity (cc): 1998CC
- CO2 Emissions: Not Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not Applicable
- Vehicle Status: Unlicensed
- Vehicle Colour: YELLOW
|
OOM 721R
- Date of Liability: 01 03
1990
- Date of First Registration: 31 01
1977
- Year of Manufacture: 1977
- Cylinder Capacity (cc):
1998CC
- CO2 Emissions: Not
Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not
Applicable
- Vehicle Status:
Unlicensed
- Vehicle Colour: YELLOW
|
Brochures
1975 Dutch Brochure
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip: Medium Rare (OOM 562R) |
Sample
clip: Trap (OOM 721R) |
Sample
clip: Hostage (OOM 721R) |
|
EXTERNE
LINKS |
|