De Duitse schlager in Nederland en België

LOTHAR OLIAS

°23.12.1913 - +21.10.1990
Als we naar de platen van Freddy Quinn kijken is er één naam, die altijd terugkomt, nl. de in  het toenmalige Königsberg, nu Kaliningrad, geboren Lothar Olias. Königsberg was de hoofdstad van het toenmalige Oost-Pruisen. Nu heet Königsberg Kaliningrad en is het de hoofdstad van de gelijknamige Russische enclave, die ingeklemd zit tussen Polen en Littouwen.
Lothar Olias schreef schlagers, chansons, marsmuziek, filmmuziek e.a. Hij werd populair, door de muziek, die hij schreef voor de films en het repertoire van Freddy Quinn. Hij is onafscheidelijk verbonden met "Junge, komm' bald wieder".
Lothar Olias studeerde muziek in zijn geboortestad en in zijn studententijd componeerde hij al chansons voor Max Hansen en Lucienne Boyer. Deze laatste is bij ons bekend vanwege haar "Parlez-moi d' amour' en haar dochter Jacqueline "Tom Pilibi" Boyer. Hij schreef revues voor de Berlijnse Wintergarten en de Hamburgse Planten und Blomen. Na de oorlog keerde hij terug naar Hamburg, waar hij mede aan de basis lag van het literair cabaret "Bonbonnière". Hij schreef teksten, was regisseur en conferencier. Vanaf 1949 brak hij door met filmmuziek, om vanaf 1957 huiscomponist te worden van Freddy Quinn. Door zijn muziek was hij verantwoordelijk voor de "verbouwing" van de Oostenrijker, tot matroos, tot "Jongen van St. Pauli". Dit imago is tot op heden onlosmakelijk met Freddy verbonden. Einde jaren '50 en in de jaren '60 schreef hij o.m.:
"So geht das jede Nacht", "Heimatlos", "Wer das vergisst", "Einmal in Tampico", "Ich bin bald wieder hier" ( allemaal: tekst: Moesser); "Die Gitarre und das Meer" (tekst: von Pinelli); "Nur der Wind", "Melodie der Nacht" (tekst: Aldo von Pinelli - Günther Loose); "Weit ist der Weg", "La Guitarra Brasiliana", "Du musst alles vergessen", "Wie schön, dass du wieder zuhause bist", "Wenn die sehnsucht nicht wär", "Irgendwann gibt' s ein Wiedersehn", "Und das weite Meer", "Alo ahé" (allemaal tekst: Günther Loose).
Zoals jullie zien ontbreken er enkele, w.o. het hoger genoemde "Junge, komm' bald wieder". Daar is een reden voor, de beroemdste schlagers van Freddy Quinn, zijn nl. ontsproten uit de samenwerking tussen Lothar Olias en Walter Rothenburg, die eveneens een aparte pagina in deze website kreeg. Naast "Junge komm' bald wieder" zijn daar nog: "Gib 'mir dein Wort", "Vergangen, vergessen, vorüber", "So ein tag, so wunderschön, wie heute", "Wolken, Wind und Wogen" en "Abschied vom Meer".
In de 2de helft van de jaren '60 was Freddy zijn hofleverancier kwijt en deed hij een beroep op o.a. Leo Leandros, Joachim Heider, Michael Kunze e.a. Freddy schreef ook zelf veel muziek. De "golden era" met Lothar Olias was echter voorbij. Freddy bleef echter trouw aan zijn door Lothar Olias gecreëerd zeemansimago.
Lothar Olias overleed in Hamburg, hij is er begraven op het Ohlsdorfer Friedhof.

Foto afkomstig van: http://www.filmportal.de/