In scheervlucht over defensie
in 2005.
Rond de jaarwisseling worden we bestookt met
jaaroverzichten allerhande, die met politieke en sportieve, met optimistische en
pessimistische accenten het voorbije jaar in beeld brengen. We worden nogmaals
herinnerd aan de gebeurtenissen die de krantenkoppen haalden en stellen vaak tot
onze eigen verbazing vast dat er alweer een jaar achter de rug ligt. Tijdens die
terugblik passeren heel wat gebeurtenissen, personen en organisaties de revue.
We moeten echter vaststellen dat defensie meer en meer in de vergeethoek geraakt
want tijdens een speurtocht naar een summiere vorm van appreciatie voor onze
militairen in de jaaroverzichten van 2005 vangen we bot. Daarom vliegen we nu
even in scheervlucht over defensie in 2005, met enkele feiten die nog even in de
kijker mogen worden geplaatst als blijk van waardering voor de mannen en
vrouwen, die het beste van zichzelf geven en die zelfs ver verwijderd van hun
dierbaren de overstap hebben gemaakt naar het nieuwe jaar.
Januari.
Enkele weken nadat de dramatische tsunami langs de Indische
Oceaan tienduizenden slachtoffers maakt, vertrekt de B-FAST ploeg samen met
verschillende burgerlijke en militaire hulpverleners met een Airbus van de
luchtcomponent. Er wordt door sommigen nogal giftig gereageerd op het feit dat
het militaire luchttransport niet of onvoldoende beschikbaar is. Ook wordt de
minister van Landsverdediging, André Flahaut, in sommige politieke middens als
een ramptoerist afgeschilderd omdat hij weer eens als eerste
politieke autoriteit de plaats van het onheil bezoekt. De politieke excellenties
van Ontwikkelingssamenwerking en van Buitenlandse Zaken zijn tijdens de
Kerst- en Nieuwjaarsperiode immers niet beschikbaar en zoals het wel vaker
gebeurt tijdens verlofperiodes is het de soldaat van wacht, André Flahaut, die
de honneurs van de Belgische regering waarneemt.
Een detachement van vier helikopters A109 en een vijftigtal militairen van de
Wing Heli van Bierset vertrekken naar Tusla AB in Bosnië Herzegovina om er in
het kader van de opdracht Althea tot het einde van het jaar luchtsteun
(verbindingsvluchten, passagierstransport, ongewapende verkenningsvluchten,
medische evacuatie) te verzekeren. Door een rotatiesysteem zullen de piloten van
de drie smaldelen van de Wing Heli aan de operaties kunnen deelnemen. Per
rotatie zullen acht piloten ten minste drie A109's moeten bemannen waarvan er
één klaar moet zijn binnen de 15 minuten en een tweede binnen het half uur.
Alhoewel de vliegoperaties ten voordele van Althea vlot starten, blijkt koning
winter in de Balkan een geduchte tegenstander. De A109's worden er voor het
eerst operationeel met slumppads of ski's aan hun landingsgestel
ingezet om de landing in een besneeuwde omgeving minder heikel te doen verlopen.
De Seaking helikopters van Koksijde hebben met ernstige technische
moeilijkheden te kampen. De permanentiedienst voor reddingen boven zee komt
hierdoor in het gedrang. De vervanging van de 28 jaar oude toestellen zou
hiermee wel eens in een stroomversnelling kunnen geraken. Hun vervanging is
echter pas voorzien tegen 2008.
In Afghanistan kunnen enkele para-commando's zich niet houden aan de
disciplinaire voorschriften en worden naar België gestuurd. De media storten
zich op het voorval en sturen onjuiste en fantasierijke verhalen rond. Door het
uitblijven van een officiële reactie laat de korpsoverste van de para-commando's
de
ware toedracht van de feiten publiceren en zorgt aldus voor een gepast
antwoord aan diegenen die bij het kleinste incident met militairen denken met
modder te moeten gooien.
Februari.
De in plaats stelling van 2 C130-H's in de Democratische
Republiek Kongo, voorzien als hulp bij de oprichting van een Kongolese brigade
in Kamina en voor het transport van een bataljon UNO-soldaten van Benin naar
Oost-Kongo, loopt omwille van technische problemen met de Hercules een tiental
dagen vertraging op. Het geplande bezoek van een Belgische delegatie onder de
leiding van Karel De Gucht, Minister van Buitenlandse Zaken, aan de provincie
Ituri heeft dan ook vanuit Kisangani plaats aan boord van twee burgervliegtuigen
in plaats van met de geplande C130-H's.
Karel De Gucht kondigt na een eerste bezoek van de Amerikaanse staatssecretaris
Condoleezza Rice aan dat België
4 F16's naar
Afghanistan zal sturen om de International Security Assistance Force (ISAF) te ondersteunen. De Belgen zullen er de eerder beproefde en succesvolle
samenwerking met een Nederlands detachement verder zetten.
Een KC-135 tankvliegtuig van de Franse luchtmacht wordt voor enkele dagen
ontplooid in Kleine Brogel. Tijdens een intensieve trainingsperiode kunnen
zowel de Belgische F-16 piloten als de Franse fixed boom operatoren zich
in hun respectievelijke domeinen bekwamen. Deze training zal enkele maanden
later uitermate nuttig en nodig blijken te zijn.
Het laatste konvooi van ontmantelde F-16's vertrekt vanuit de loodsen van het
reservevliegveld van Weelde naar het Competentiecentrum van het Rijdend
Materiaal en de Bewapening, beter gekend als het Arsenaal van Rocourt bij Luik.
De 31 F-16's, waarvan de eerste exemplaren sedert maart 1994 in Weelde werden
ingevlogen, in de stille hoop ze op de tweedehands markt te kunnen verkopen,
zullen te Rocourt volledig worden gedemonteerd en te koop worden aangeboden op
de internationale markt met uitzondering van sommige hydraulische en elektrische
onderdelen, die als wisselstukken voor de eigen vloot bestemd zijn.
Maart.
De Fairey Britten-Norman BN2A-21 Islander, uit dienst genomen
zonder vervanging sedert einde december 2004, krijgt na nagenoeg 30 jaar trouwe
dienst een afscheid, zij het ietwat te bescheiden, in de School van het Lichte
Vliegwezen te Brasschaat.
Thales wint het contract, op de laatste ministerraad van 2004 goedgekeurd, om de
11 C-130H transportvliegtuigen uit te rusten met een modern
zelfbeschermingssysteem. Het gerenommeerde Deense
bedrijf Terma krijgt als subcontractant de integratie van de diverse systemen toegekend. De RWR (Radar
Warning Receiver) CATS-100 van Thales, die erg veel gelijkenis toont met de
Carapace van de F-16's, en de reeds geïnstalleerde IR-MWS (Infra-Red Missile
Warning System) AN/AAR-44A maken ondermeer deel uit van deze integratie.
Terma zal zijn eigen AN/ALQ-213 Electronic Warfare Management System, ook
al geen onbekende voor de recce-versie van de Belgische F-16, en zijn voor ons
bekende Advanced Countermeasures Dispensing System naast een Tactical
Data Unit ook in het geheel integreren. Barco staat als enige Belgisch bedrijf
in voor de displays want het Portugese OGMA zal de
nieuwe uitrusting aan boord van de C-130H installeren.
Het supermoderne zelfbeschermingssysteem is zowat het beste in zijn soort. De
uitrusting vraagt slechts om een minimale interventie van de piloot, laat zijn
training toe in een Electronic Warfare omgeving tijdens een normale
zending (Embedded Training) en registreert alle geobserveerde incidenten
tijdens de vlucht.
In militaire luchttransportmiddens bestond er niet echt eensgezindheid over de
operationele noodzaak voor dergelijk supermodern systeem omdat ons militair
luchttransport steeds in een omgeving met een beperkt risico wordt ingezet en
omdat het prijskaartje van 22,434 miljoen € in een periode van minuscule
investeringsbudgetten een beetje te veel is van het goede.
André Flahaut doet heel wat stof opwaaien door zijn beslissing om 11 posten van
militaire attachés af te schaffen. Zijn nobele bedoeling, namelijk besparen,
vindt bij de oppositie geen gehoor. De schijnbare communicatiestoornis met
Buitenlandse Zaken, die over het initiatief niet zou zijn ingelicht, duwt de
populariteitscurve van de minister van Defensie nog verder in het rood.
April.
10 F-16's vertrekken op 14 april vanuit Florennes naar El Centro NAS in
Zuid-Californië voor de jaarlijkse Cross Continental Deployment (CCD). Op
16 mei verplaatst het detachement zich noordwaarts om aan te belanden in Cold
Lake CFB in Alberta Canada om er aan de oefening Maple Flag 2005 deel te nemen.
Tijdens de eerste periode trainen de piloten van Florennes en Kleine Brogel zich
ondermeer in de uitgestrekte oefengebieden en schietvelden van Californië en
Arizona in het vliegen op zeer lage hoogte, het afwerpen van oorlogsmunitie, het
gebruik van de Lantirn Targeting Pod en van de Night
Vision Goggles (NVG). Het detachement van 108 personen heeft meer dan
de handen vol om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheid om gedurende elke
werkdag, vier weken lang, elk vliegtuig driemaal te laten vliegen, namelijk een
zending in daglicht en twee zendingen 's nachts, met landingen tot na
middernacht. Het trainingsniveau dat men in het dunbevolkte woestijngebied van
El Centro na enkele weken bereikt, haalt men in België slechts na maanden.
Tijdens het Canadese luik van de CCD wordt de multinationale samenwerking van 11
landen in moderne luchtoperaties beoefend. Ware aanvalsgolven van nagenoeg 100
vliegtuigen bestoken er realistische gronddoelen en trachten uit het vizier te
blijven van de luchtafweer en Red Air. Midden juni keert het
CCD-detachement terug naar België.
Op 16 april doen de bomspotters weer van zich spreken, ondermeer ook in Kleine Brogel.
Ondanks de oproep van spirit om deel te nemen aan de manifestatie en de
aanmoediging via een informatiefilmpje op internet om vlot met een touwladder en
eenvoudige acrobatietechnieken over een omheining te klauteren, kan men niet
echt van een succes spreken. In de commissie voor de Landsverdediging ergert een Noord-Limburgse VLD-kamerlid zich aan het feit dat politie en leger te talrijk
zijn ingezet om een soort kleinschalige toeristische attractie in toom te
houden. Het binnendringen van militair domein en het toebrengen van schade door
een groep wiet-rokende rasta-vlooienkopjes, gesteund door politieke
mandatarissen van een regeringspartij, kan men bezwaarlijk als een toeristische
activiteit bestempelen. Het betrokken kamerlid is van mening dat men de
belastingbetaler niet mag opzadelen met de kostprijs van het te omvangrijke
veiligheidsdispositief. Over de betaling van de keer op keer aangerichte schade
blijft men inspiratieloos.
De aankoop van 324 armoured infantry vehicles (AIV)
is voor defensie het hoofdobjectief van de investeringen voor 2005. De
Inspectie van Financiën steekt echter een stok in de AIV-wielen. Ze geeft een negatief advies voor de AIV-versie
met een specifiek kanon van 90 mm, 52 in totaal, waardoor elke concurrentie
wordt uitgesloten en waarvoor enkel Waalse bedrijven in aanmerking komen. CMI
produceert het kanon en Mécar levert de munitie. In de commissie voor de
Landsverdediging volgt een vinnige discussie die ook in de media gretig
navolging vindt. Dat bijna alle NAVO-legers nog steeds voor hun tanks en
pantservoertuigen kanonnen van 105 of 120 millimeter gebruiken is blijkbaar niet
voor alle parlementariërs een belangrijk gegeven. Evenmin maakt de militaire
waanzin van dergelijk besluit veel indruk. Het maakt niet alleen de samenwerking
met NAVO- of Europese bondgenoten moeilijk maar het verstoort ook de al zo
fragiele standaardisering, het verzwakt de slagkracht van onze troepen en
ondermijnt hun veiligheid.
André Flahaut reageert categoriek dat er voor de AIV's twee typen boordkanon
zijn voorzien: 105 mm en 90 mm. Er wordt dan ook met belangstelling uitgekeken
naar het vervolg van het dossier.
De vervanging van de Seakings blijft in de actualiteit. De minister van Defensie
bevestigt dat hun vervanging is opgenomen in de voorlopige planning van
2008.
Mei.
Tijdens de laatste ministerraad van de maand wordt de in februari
aangekondigde ontplooiing van F-16's naar Afghanistan goedgekeurd. 4 toestellen
met een detachement van een zestigtal militairen zal begin juli naar Kaboel
vertrekken om er samen met Nederland in het kader van de European
Participating Air Force (EPAF) Expeditionary Air Wing tot
midden januari 2006 inzetbaar te zijn ten voordele van ISAF. Florennes zal het
eerste deel van de periode voor zijn rekening nemen terwijl Kleine Brogel vanaf
midden oktober overneemt.
Dezelfde ministerraad geeft ook zijn groen licht voor de ontplooiing naar Tuzla
AB, in het kader van de operatie Althea, van 6 B-Hunter UAV's (Unmanned
Aerial Vehicles) van het 80ste Squadron, samen met 3 Ground Control Stations
en een detachement van een vijftigtal militairen. Met hun geperfectioneerde
luchtwaarneming zullen de UAV's speuren naar georganiseerde misdaad en naar
activiteiten zoals illegale houtkap en het smokkelen van brandstof. Het vertrek is
voorzien einde juni, de terugkeer einde oktober.
Juni.
De twaalfde uitgave van de Indian Day, een initiatief van de
15de Wing van Melsbroek om enkele duizenden benefiet-motards op pad te
sturen, wordt afgeschaft. Er worden immers geen premies meer uitbetaald aan
militairen die zich tijdens het weekeinde voor het goede doel willen
inzetten. Deze beslissing zette trouwens ook al bij herhaling bij heel wat
vaderlandse verenigingen kwaad bloed, omdat zij nog slechts zeer
uitzonderlijk kunnen beroep doen op militaire steun. Sociale steuntjes,
bijeen gesprokkeld door militairen, zal in de toekomst wellicht sterk afnemen.
Uit de door de NAVO gepubliceerde statistieken blijkt voor de zoveelste maal
dat België uiterst gierig is voor zijn leger. Ons land spendeerde in 2004
een beschamende 5,4 % van zijn defensieuitgaven aan uitrusting. Voor het
personeel wordt het blijkbaar steeds aantrekkelijker want zij ontvangen 73,8
% van alle uitgaven. We stellen ook vast dat samen met de pensioenen
de militaire uitgaven 1,1 % belopen van het BBP. In 2002 was België op de
top van Praag nochtans akkoord, samen met de andere lidstaten van de NAVO,
minstens 2 % aan defensie te besteden.
Tijdens een kort bezoek aan het luchtvaartsalon van Le Bourget verrast
eerste minister Guy Verhofstadt vriend en vijand met zijn verklaring dat
België een tiental nieuwe helikopters zal aankopen ter vervanging van de 5
Seakings, de 3 Alouette III's die voor de Marine vliegen en om een
symbolische aëromobiliteit van de landcomponent uit te bouwen. Iedereen was
nog steeds in de overtuiging, inclusief André Flahaut, dat de vervanging van
de helikopters nog wel enkele jaren op zich zou laten wachten. De minister
van defensie werd trouwens einde 2003 al eens door de premier onder druk
gezet om in synergie met Nederland 2 tweedehands fregatten en helikopters
aan te kopen wat blijkbaar op de valreep mislukte.
De persoonlijke militaire raadgever van de premier heeft het heli-dossier
blijkbaar een andere wending kunnen geven. Er worden weliswaar geen
bijkomende budgetten beschikbaar gesteld zodat de geschatte kostprijs van
ruim 300 miljoen € voor de nieuwe helikopters uit andere
investeringsprogramma's zal worden weggesnoeid.
Tijdens hetzelfde luchtvaartsalon geeft de Vlaamse minister van Economie,
Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, Fientje Moerman
duidelijk haar ongenoegen te kennen over de minimale deelname van de Vlaamse
luchtvaartindustrie aan het A400 M programma. Daarop komt het
opvolgingscomité, dat moet toezien op de correcte verdeling van de
economische compensaties, na 5 jaar nog eens samen voor een gezellige
babbel.
Juli.
Op 6 juli verlaten 6 F-16's Florennes richting Kaboel. Er
wordt een tussenstop voorzien in Akinci vlakbij Ankara in Turkije van
waaruit met de hulp van een Nederlands KDC-10 tankvliegtuig 4 toestellen 's
anderendaags de laatste 3650 Km naar Kaboel zullen afleggen. Deze vlucht
heeft echter slechts plaats op 12 juli en wel met de hulp van een Franse
KC-135. Het Nederlandse tankvliegtuig was immers niet beschikbaar en
vertoefde met technische problemen in Aruba in de Nederlandse Antillen
tijdens de ondersteuning van enkele Nederlandse F-16's die er een
politionele luchtverkenning moesten uitvoeren.
Op 6 juli ontvangen ook vier kersverse piloten van de 2002 B promotie hun
vleugels in Tours dat zowat samen met Cazaux de bakermat zou moeten worden
van een Europese militaire vliegopleiding. De Frans-Belgische ministers van
defensie maken van hun aanwezigheid ook gebruik om de finale technische
overeenkomst te ondertekenen die alle facetten van de bi-laterale
samenwerking in het domein van de vliegopleiding regelt. De 29 Belgische
gemoderniseerde Alpha Jets zullen bijgevolg vanaf de herfst Cazaux als
thuisbasis krijgen. De Belgisch-Franse Advanced Jet Training School (AJeTS)
is bijgevolg een feit. Duitsland, Spanje, Griekenland en Zwitserland tonen
blijkbaar interesse voor de AJeTS en zullen wellicht bij wijze van test
enkele leerling-piloten aan het embryonaal Europees trainingsprogramma laten
deelnemen.
De talrijke toeschouwers die op uitkijk staan voor de Internationale Vloot-
en Vliegparade van Oostende op 8 juli, georganiseerd in het kader van de
Belgische Defensiedagen in Zeebrugge, staan er ietwat beteuterd bij. Van de
zware regen en de slechte zichtbaarheid, de officiële reden waarom de parade
niet plaats grijpt, valt immers kilometers in het rond niets te bespeuren.
Tijdens de luchtdefilé van 21 juli zijn de meeste vliegtuigen, in barslechte
weersomstandigheden, tegen alle verwachtingen in dan weer wel present en
on time and on track.
Het echte wapenfeit van de laatste ministerraad van de regering
Verhofstadt II voor het parlementair reces is ongetwijfeld de goedkeuring
van militaire investeringen voor een totaal bedrag van nagenoeg 1,2 miljard
€.
Het sedert jaren aangekondigde recce-programma van de landcomponent mondt
uit in een wisseloplossing. 45 bestaande gepantserde voertuigen PANDUR
(aangekocht in 1996) zullen worden uitgerust met een waarnemingsplatform en
een Battlefield Management System (BMS).
De verouderde Itlis jeeps zullen vervangen worden door Iveco's. 620
exemplaren van dit lichtgewicht 4x4 Light Armoured Tactical Vehicle (LATV)
zullen worden aangeschaft. Het contract was aanvankelijk voorzien in 2004
voor 820 stuks maar werd niet toegekend wegens te duur of was het misschien
omwille van onevenwichtige economische compensaties? Volgens insiders was
dit laatste in 2004 niet maar in 2005 wel het geval waar zowel de kwantiteit
maar nog meer de kwaliteit van de aangeboden economische weerslag de balans
heeft doen overhellen.
De knoop wordt ook doorgehakt voor het AIV-dossier, dat het hoofdobjectief
vormt van de militaire investeringen in 2005. Er zullen geen 324 zoals sinds
geruime tijd was gepland, maar wel slechts 242 AIV's worden aangekocht, in 7
verschillende versies zonder dat het kaliber voor een zwaar kanon wordt
opgelegd. De AIV's moeten de bestaande tanks en rupsvoertuigen (Leopard,
AIFV, M 113) definitief doen vergeten. Met de kredieten, voorzien voor de 25
% gesneuvelde AIV's, zullen de helikopters worden aangekocht. De aankoop van
deze laatste wordt voorzien in 2006.
Of de landcomponent zich echt gelukkig voelt met de systematische inkrimping
van haar militaire behoeften (25 % lijkt zowat de regel te worden) blijft
nog de vraag. Het nieuwe gebruiksprincipe van militair materieel namelijk
"het toereikend minimum" zou de gemoederen moeten sussen. Met een soort
roulatiesysteem is de eenheid, die niet permanent over de middelen kan
beschikken waarmee ze ten strijde zal trekken, dus meestal "ontoereikend
operationeel".
Er mag een tweede en ultieme poging worden ondernomen om de twee
overblijvende Nederlandse tweedehands M-fregatten aan te kopen.
Hopelijk zal de Marine na jarenlange vruchteloze pogingen eindelijk zich nog eens
andere militaire uitrusting kunnen aanschaffen.
Augustus.
Begin augustus vindt in Gent
het congres plaats van de Intergeallieerde Confederatie van
Reserveofficieren. De Koninklijke Nationale Vereniging van de
Reserveofficieren van België staan garant voor een voortreffelijke
organisatie. Meer dan 500 Reserveofficieren afkomstig uit alle lidstaten van
de NAVO kunnen in diverse werkgroepen de veelomvattende facetten van een
moderne reserve bespreken. De Belgische deelnemers zullen zich ongetwijfeld
kunnen inspireren bij de bevindingen van deze werkgroepen nu hun effectieven
na 2 opeenvolgende enquêtes van 80.000 tot 6.000 reservisten zijn geslonken.
Van deze laatste groep hebben er 1400 de wens uitgedrukt om deel uit te
maken van de getrainde reserve (minimum 7 trainingsdagen per jaar voor
officieren en onderofficieren, 5 trainingsdagen voor vrijwilligers). De
nieuwe reserve zou wel jaarlijks kunnen verjongd worden met 300 nieuwe
aanwervingen. Het hoeft niet gezegd dat er binnen de Reserve een zekere
malaise heerst na deze kwantitatieve aderlating. Ook kwalitatief gaat het
niet echt de goede kant uit en zeker niet indien we kunnen lezen dat
defensie met enige trots aankondigt 15.000 bijkomende mandagen voor training
in 2005 te kunnen toewijzen aan de landcomponent, dankzij de herverdeling
van middelen die vrijgemaakt werden door de reorganisatie van de Reserve.
De voormalige bunker van de Krijgsmacht, gelegen in de flanken van de
Kemmelberg, wordt als militair erfgoed erkend en zal voor het grote publiek
worden open gesteld. Deze beslissing is spijtig genoeg een grote
uitzondering. Het lot van
Brustem en Goetsenhoven is één van de talrijke verhalen van verwaarlozing,
verval en politieke spelletjes.
September.
Johan Vande Lanotte lanceert als nieuwe partijvoorzitter van de
sp.a in een
intentieverklaring wat populistisch gezwets. Hij wil het leger verder
bagatelliseren tot 20.000 manschappen en intens gaan samenwerken met
ontwikkelingssamenwerking. Hopelijk zijn de talrijke vinnige reacties van
actieve militairen en militairen op rust in een discussieforum van de website
van de partij een gunstige voorbode van de storm van protest die zal losbarsten,
moesten de snode plannen worden uitgevoerd.
Commandant Fabrice Massaux van het 1ste smaldeel van Florennes stort na een
schietoefening met zijn F-16 op het schietveld van Vliehors, gelegen tussen
Texel en Vlieland, in de Waddenzee. Hij vloog als nummer drie in een formatie
van vier vliegtuigen en kon geen gebruik maken van zijn schietstoel. Het
onderzoek naar de oorzaken en omstandigheden van het ongeval zal wellicht tegen het einde van 2006 kunnen worden
afgerond.
Defensie organiseert van 23 september tot 5 oktober de oefening Active Response
in Bevekom en in het noorden van Duitsland (Bergen-Höhne). Aan deze oefening
nemen bijna 6.000 militairen deel.
Alhoewel de jointness van de oefening wordt benadrukt, zijn slechts een
zeer beperkt aantal middelen van de andere componenten aanwezig om de
landcomponent te ondersteunen. De oefening is ook een nationale voorbereiding op
de toewijzing van een brigade van om en nabij de drieduizend manschappen en zo
'n duizendtal voertuigen aan de NATO Response Force (NRF).
"The NRF is a highly ready and
technologically advanced force made up of elite land, air, sea and special
forces components that the Alliance can deploy quickly wherever needed". De
toegewezen brigade zal in 2006 een NAVO-evaluatie moeten ondergaan met het oog
op het behalen van de certificatie die nodig is om binnen de NRF te worden
opgenomen.
Nadat vertegenwoordigers van Vlaanderen en Wallonië het niet eens kunnen worden
over een eventuele deelname aan het Europees project voor de Neuron (een
hoogtechnologisch demonstratieproject voor een Unmanned Combat Aerial Vehicle
of UCAV onder leiding van het Franse Dassault Aviation) neemt het federaal
ministerie van Economische Zaken de draad terug op om vooralsnog te peilen naar
een eventuele Belgische deelname aan het project.
Eind september keert de Belgische C-130 na een onafgebroken aanwezigheid van
dertien maanden in Afghanistan terug naar Melsbroek. Er werd vooral samengewerkt
met een C-130 van de Portugese luchtmacht. De "Alles-kan-Airlines" voerde vooral
bevoorradingsvluchten uit met een totaal van ongeveer 500 vlieguren, waarbij
meer dan 9.000 passagiers en 600 ton vracht werden getransporteerd.
Oktober.
Tijdens de jaarlijks
weerkerende budgettaire acrobatie om de begroting in evenwicht te houden, bijt
defensie weer eens de spits af en mag 69,9 miljoen € inleveren. Optimisten laten
opmerken dat defensie de goede kant uitgaat want in 2004 werd slechts 83 miljoen
€ geschrapt.
In de commissie voor de landsverdediging blijft het A400M-programma van Vlaamse
kant vragen oproepen. André Flahaut herhaalt nogmaals dat het programma zonder
nijverheidscompensaties in de klassieke zin wordt uitgevoerd. In het
A400M-programma telt alleen directe deelname of coproductie maar is het begrip
compensaties niet op zijn plaats. Indien er van
Vlaamse kant een klein aantal bedrijven succesvol meedingen om A400M-contracten
binnen te rijven, dan is daar op korte termijn weinig aan te veranderen. Heel
wat Vlaamse politici hebben trouwens eerder vaak voor tegenwind dan voor stimuli
gezorgd om een eigen hoogtechnologische luchtvaartindustrie, met vaak militaire
toepassingen, uit de startblokken te helpen. Bij de A400M speelt de harde
concurrentie. Het bedrijf dat een subcontractant wil worden van Airbus Military
moet het beste product tegen de beste prijs kunnen aanbieden. In dit verband is
het trouwens opmerkelijk dat de Turkse luchtvaartindustrie blijkbaar wel succes
kent in het binnenhalen van A400M-contracten, terwijl ze toch ook maar 10
A400M's zullen aankopen. De ijver van Fientje Moerman om toch nog wat kruimels
uit de brand te slepen is bewonderenswaardig maar spijtig genoeg zijn de meeste
A400M-contracten al toegekend. Dat zal inmiddels tijdens haar bezoeken aan
Toulouse al wel zijn duidelijk geworden.
In dezelfde commissie bevestigt André Flahaut dat defensie geen budgetten heeft
voorzien om in het veelbelovend Europees Neuron UCAV-programma te stappen. Wel
vernemen we dat het dossier niet is afgesloten en dat de federale minister van
Economie daaromtrent contacten blijft onderhouden met zijn Franse ambtgenoot. De CD&V-interpellant
wenst trouwens niet dat het Neuron-project in België in de vergeetput belandt.
November.
Het Heli-detachement van 4 A109's, dat normaal tot begin
januari 2006 in Bosnië Herzegovina zou verblijven, keert vroegtijdig terug uit
Tuzla AB. De strenge winter, het veeleisende onderhoud van helikopters te velden
en budgettaire beslommeringen zouden aan de basis liggen van de beslissing van
defensie. 3 heli's keren na een overnachting in Oostenrijk op eigen krachten
naar Bierset terug. Een A109 keert huiswaarts zoals alle heli's gekomen waren
namelijk in het cargoruim van een transportvliegtuig.
Einde oktober is het volledige detachement van het 80ste Squadron met zijn 6
B-Hunter UAV's zoals gepland vanuit Tuzla AB naar hun thuisbasis in Elsenborn
teruggekeerd.
De ministerraad van 18 november geeft zijn goedkeuring voor de aankoop van twee
tweedehandse M-type fregatten van Nederland. Na de eerdere mislukkingen voor de
aankoop van een nieuw mijnveegsysteem, kustmijnenvegers, het strategisch
transportschip en de mijnenjagers kan de marinecomponent eindelijk beter
materiaal in de vaart brengen. We veronderstellen ook dat de ondertekening van
het contract enkele weken later in het Legermuseum te Brussel, geen verontrustende "tweedehands-symboliek"
inhoudt.
Concreet mag André Flahaut met Nederland gaan praten over een overeenkomst (MOU).
Hierover zou een opvolgingscomité moeten vergaderen wat echter tot op heden nog
niet is gebeurd.
Er ontstaat heel wat politieke deining omdat België, in
een gemeenschappelijk contract met Nederland, zijn overtollige gemoderniseerde
MLU F16's, de F-16AM/BM, via een tussenstation in de Verenigde Staten aan
Pakistan wil verkopen. Wanneer de laatste twee F-16BM's, althans volgens plan
midden januari 2006 naar hun wellicht laatste rustplaats in de loodsen van het
reservevliegveld van Weelde zullen worden overgevlogen, maken zij het pakket
volledig dat waarschijnlijk nooit zal kunnen verkocht worden. De supermoderne
toestellen kunnen dus in Weelde nog een tiental jaar wachten, zoals hun 31
lotgeloten die eerder dit jaar in Rocourt tot wisselstukken werden
gevierendeeld. De anti-militaire politici in dit land zullen zich ongetwijfeld
als aasgieren op elke mogelijke verkoop blijven storten en de nodige stokken in
de wielen blijven steken zodat volwaardig militair materieel kan verdoemd worden
tot de schroothoop.
In een wereld waar het terrorisme tot aan onze voordeur sluipt, vindt men het in
België blijkbaar niet nodig om een oefening, die naam waardig te organiseren.
Gelukkig volgt defensie de verontrustende ontwikkeling op het gebied van
terrorisme wel op de voet. Zo
organiseren de eenheden van de luchtcomponent nog steeds twee keer per jaar een
oefening in reactie op een luchtramp, tot voor kort post crash management
genaamd, en recent bijgestuurd in het kader van het nieuwe emergency response-plan.
Het terrorisme wordt bijgevolg in elk oefeningsscenario opgenomen en ook grondig
geëvalueerd door een team van specialisten. De militaire en burgerlijke
hulpdiensten konden zo tijdens een kleinschalige oefening in Kleine Brogel
demonstreren in hoeverre zij voorbereid zijn op een terroristische aanval. De
belangrijkste les, die men trouwens ook na de jongste natuurrampen en
terroristische aanslagen wereldwijd heeft geleerd, was het ontbreken van een vlotte
communicatie omwille van verschillende communicatiemiddelen en procedures.
Misschien neemt in 2006 het ministerie van Binnenlandse Zaken het initiatief om
eens een grootschalige geloofwaardige oefening te organiseren waarbij de
militairen ter hulp mogen snellen. Tot nog toe was het juist andersom.
December.
Op 1 december wordt het laatste hoofdstuk van de aanpassing van
het geldelijk statuut van het militair personeel toegepast. Het programma dat op
1 juli 2001 startte als een herwaardering van de wedde fase 1 voor de
vrijwilligers werd immers afgerond met de toekenning van een vergoeding voor
hogere kaderleden. De weddes en niet-prestatiegebonden toelages en vergoedingen
alsook het stelsel der toelagen, vergoedingen en normalisatie der prestaties
werden aangepast. In de meeste gevallen gaat men over naar een systeem van
forfaitair vergoede kosten waar voordien heel wat administratieve rompslomp mee
gepaard ging.
Tijdens het tweede bezoek van de Amerikaanse staatssecretaris Condoleezza Rice
aan België is het nu de beurt aan de premier om met beloftes uit te pakken. België
zal in 2006 extra militairen naar Afghanistan sturen. Uiteindelijk zou het om
een tiental extra manschappen gaan. André Flahaut beschikt immers over weinig
financiële armslag. Toch zal met enige zachte politieke dwang van de
premier de minister van Defensie zijn voorlopige planning voor militaire
operaties in 2006 publiek maken. De geplande inspanning ligt beduidend lager dan
wat de Belgische militairen in 2005 in het buitenland mochten presteren. Het is
trouwens opmerkelijk dat in de oriëntatienota expliciet vermeld wordt dat België
niet aan eventuele Europese battlegroups of aan een ontplooiing van de
NRF zal deelnemen. Men wacht wellicht op de resultaten van de NAVO-evaluatie in
2006 van de Belgische eenheden die hopen een NRF-certificaat te behalen.
De ministerraad van 9 december gaat akkoord om 10 multifunctionele
steunhelikopters aan te kopen. Voor alle duidelijkheid wordt door de regering de
eerste stap gezet in een dossier, dat blijkbaar onder zware politieke druk
staat, en waarbij met het te kennen geven van een officiële intentie, de
volgende stap naar de ondertekening van een contract kan gezet worden. Ook hier
weer zal André Flahaut moeten gaan praten over een MOU en zal er ook nog heel
wat onderhandeld worden over een pakket van economische weerslag. Als het
militair en economisch dossier volledig is zal de ministerraad zijn finaal groen
licht geven over de NH90.
De gekozen helikopter is de NH90, een Europese biturbine-transporthelikopter,
ontwikkeld door een consortium van Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en
Portugal. Blijkbaar valt de keuze op de naval utility versie, waarvan 3
exemplaren zouden bestemd zijn voor de vervanging van de 5 Seakings met hun
opdracht van reddingsoperaties boven zee, waarvan 2 toestellen de 3 Alouettes
III van de marine zouden vervangen en in de naaste toekomst met de M-type
fregatten (met te versterken landingsplatform?) de wereldzeeën mag bevaren,
waarvan 1 exemplaar bestemd wordt voor het militair hospitaal van
Neder-over-Heembeek en waarvan de resterende 4 NH90's de ooit zo hoog
aangeprezen aëromobiliteit zo geloofwaardig mogelijk moet maken. Hopelijk leidt
dit conglomeraat van opdrachten voor een kleine vloot niet tot een versnippering
van de plaatsen van tewerkstelling en zullen alle NH90's vanuit Koksijde worden
tewerk gesteld, waar men zich trouwens ook met het reeds beschikbaar personeel
ondermeer ten volle kan wijden aan het onderhoud van de supermoderne
kwaliteitsvolle heli. Een heli vraagt immers meer technische aandacht dan een
klassiek vliegtuig en waar beter dan in Koksijde kan dit belangrijk en kostelijk
aspect van de tewerkstelling van de NH90 geoptimaliseerd worden.
In de rand van de ministerraad liet de premier zich ook ontvallen dat met de
aankoop van de NH90 de volledige modernisering van de landmacht achter de rug
is. We veronderstellen echter dat hij even over het hoofd zag dat het
hoofdobjectief van de militaire investeringen in 2005, de aankoop van de AIV,
weliswaar niet in 2005 maar zo vlug mogelijk in 2006 (volgens betrouwbare
berichten tijdens de ministerraad van 20 januari 2006) zal worden goedgekeurd.
Of gaan misschien de klassiek geworden achterhoedegevechten over economische
compensaties weer voor een knoeiboel zorgen?
De in de loop van 2005 al zo vaak aangekondigde demonstratie van de B-Hunter UAV
van het 80ste Squadron van Elsenborn, in zijn mogelijk nieuwe opdracht als jager
op maritieme sluikstorters, heeft plaats te Koksijde onder heel wat
mediabelangstelling en in aanwezigheid van André Flahaut en minister Landuyt in
zijn functie als minister van de Noordzee. Er volgt een vrij euforische
berichtgeving. Om onaangekondigde verkenningsvluchten te kunnen uitvoeren, ter
vervanging van de Islander die uit de dienst werd genomen, dienen er echter nog heel
wat technische, administratieve en operationele vragen te worden beantwoord. Het
is inderdaad geen sinecure om vanuit het verre Elsenborn permanent te ontplooien
naar de kust. Anderzijds mag men een belangrijk aspect van de inzet van de B-Hunter boven zee niet over het hoofd zien. De fragiele UAV is meer dan de
Seaking onderhevig aan de soms stormachtige werkomgeving boven zee en zeker ook
aan de inwerking van het zout op de structuur, met vroegtijdige
corrosieverschijnselen tot gevolg, waardoor ondermeer de levensduur van de
Seaking korter werd dan initieel gepland.
De zee is nochtans wel een vliegomgeving waar de cohabitatie van UAV's met
normaal vliegverkeer niet echt voor problemen zorgt. Maar nu de laatste
Belgische militair Duitsland heeft verlaten, en het trainingskamp van Vogelsang
onlangs aan de Duitse autoriteiten is overgedragen, blijft er in de buurt van Elsenborn weer heel wat minder luchtruim beschikbaar voor de B-Hunter.
Diegenen die begaan zijn met het erfgoed van het vooroorlogse België worden
nogmaals met verstomming geslagen wanneer bekend wordt dat de vooroorlogse
Sabena-gebouwen van het vliegveld van Haren onherroepelijk zullen gesloopt
worden. Ze moeten plaats maken voor het nieuwe NAVO-complex, dat er tegen 2012
moet uit de grond rijzen. Om de NAVO in Brussel te houden wilde men de
projectontwikkelaar blijkbaar geen grassprietje in de weg leggen. Dat
veiligheidsoverwegingen de doorslag geven om de goed bewaarde gebouwen gelegen
aan de noordrand van het Kwartier Koning Albert tot puin te herleiden, wordt
door insiders als een ware drogreden bestempeld.
Dit pleidooi verduidelijkt in woord en beeld wat er op het spel staat.
De Belgische defensie sluit het jaar af met een première. De eerste vrouwelijke
generaal komt aan het hoofd te staan van de medische component. Mevrouw de
generaal zal meer dan de handen vol hebben om de blijkbaar chaotische situatie
van haar component te ontwarren. Vooral de toestand in het militair hospitaal
van Neder-over-Heembeek zorgde in 2005 voor heel wat kopzorgen, althans te
oordelen naar de tijd en de energie die
de commissie
voor de Landsverdediging tijdens het voorbije parlementair jaar aan het
onderwerp heeft besteed.
Update 02 Feb 2006.