SP.A scherpt messen voor
doodsteek defensie.
Op een moment dat de Belgische politieke wereld
in de ban is van de federale beleidsverklaring, van het generatiepact en van het
zevende magistraal begrotingsevenwicht, is het begrijpelijk dat defensie
helemaal niet in de schijnwerpers staat. Toch is er nieuws. De sp.a heeft immers, in een niet
aflatende ijver om defensie zoveel mogelijk te blijven verschrompelen, onlangs
aangekondigd nieuwe militaire paden te willen bewandelen. De Vlaamse socialisten willen een belangrijk deel van het geld en het personeel dat nu voor
defensie en het leger gebruikt wordt herbestemmen voor
ontwikkelingssamenwerking. Althans, dat is wat we kunnen lezen in de
intentieverklaring waarmee Johan Vande Lanotte en Caroline Gennez de
boer zijn opgegaan. De kandidaat-voorzitter van de partij en de interimvoorzitster
voelden zich weer eens geroepen om met "populistisch prietpraat" tijdens hun ronde
van Vlaanderen publiciteit te maken voor hun partijcongres waarop de
nieuwe voorzitter en zijn vervangster met een stalinistische score op 15 oktober werden verkozen.
Enkele citaten uit de intentieverklaring volstaan wellicht om te verduidelijken
wat sp.a in zijn schild voert. "Samen met de pensioenen belopen de militaire
uitgaven 1,1 % van het BBP. In 2002 werd op de top van Praag vastgelegd dat elke
lidstaat minstens 2 % aan defensie moet besteden. ... We mogen gerust stellen
dat de kans dat onze buren België met wapengekletter binnenvallen vrij
onrealistisch is. ... We willen de oorzaak van zoveel (burger)oorlogen
bestrijden door te vermijden dat ze ontstaan; we willen niet defensief maar
offensief werken. ... Daarom kiezen we voor een kleiner, beter uitgerust en
beter werkend leger. ..., er blijven ongeveer 20.000 mensen. Dit leger wordt
meer gespecialiseerd in vredeshandhaving en in de onderdelen waar het goed in is
(transport via de C130's, genie, para's,...) kan zich tot de internationale top
opwerken. Besparen door specialiseren, verbeteren door specialiseren, verbeteren
en besparen door integratie met andere Europese legers: ... Dit betekent dat
zo'n 900 miljoen euro van defensie naar ontwikkelingssamenwerking gaat ... In de
beginfase moeten hiermee ook de lonen betaald worden van de 15.000 mensen die we
in hoofdzaak in andere ministeries of in de gemeenten zullen tewerkstellen. Maar
een beperkt aantal mensen zal effectief mee verhuizen naar
ontwikkelingssamenwerking, waar ze ingezet worden bij burgerlijke
bouwprojecten." De volledige tekst van de intentieverklaring is
hier beschikbaar.
De jongste hersenspinsels van de Vlaamse socialisten zijn weliswaar niet nieuw
maar worden wel voor het eerst vrij concreet in de openbaarheid gebracht. Na het
partijbureau van de Vlaamse socialisten van 20 december 1999 lichtte de
fractievoorzitter Dirk Van der Maelen (zonder schaamrood op de wangen) al een
tipje van de sluier. Volgens zijn partijgenoten moest het nieuwe leger rond drie
s'en worden uitgebouwd: samenwerking, specialisatie en spaarzaamheid. Dit
betekent ondermeer dat de F-16 op termijn niet wordt vervangen en dat de
begroting voor defensie hoogstens geïndexeerd wordt en niet verhoogt in reële
termen. Spaarzaamheid houdt in dat men beslist over de aankoop van
legermateriaal nadat een beslissing is genomen over de hervorming van het leger.
Dit laatste is ondertussen al gebeurd en waartoe politieke contractbreuk in de
verwezenlijking van het strategisch plan 2015 al heeft geleid en zal leiden kan
men hier
nalezen. Schaamteloos, zonder
enig respect voor de militair, zijn werkzekerheid, beroepsfierheid en motivatie
blijven ondergraven door van de ene hervorming in de andere te willen tuimelen is een
vorm van politieke normenvervaging, die vooral de socialistische familie
typeert. Het is trouwens ook de bevestiging van de eerder geuite stelling dat de
sp.a zich goed in zijn vel voelt om
de macht van het
profitariaat meer dan ooit te doen gelden.
Vooraleer anderen aan het woord te laten is het misschien
nuttig, in het licht van de niet erg bemoedigende intenties van de Vlaamse
socialisten met betrekking tot het leger, de ware betekenis van samenwerking en
specialisatie toe te lichten. Men kan en moet in de huidige internationale
context samenwerken maar de basis van elke samenwerking is bijdragen. Zonder een
gevoelige meerwaarde aan te bieden aan potentiële partners kan men hen moeilijk
overtuigen om samen te gaan werken. Specialisatie is een beginsel waar al jarenlang door vooral de politieke wereld wordt geraaskald en dat in België synoniem is
geworden van inkrimpen, geen risico's, profiteren en besparen. Specialisatie is
trouwens een duidelijke bekentenis dat het eigen dispositief hiaten vertoont en
dat men de politieke annexatie aanvaardt door de landen die wel een
geloofwaardige krijgsmacht kunnen inzetten. Een volledige miskleun is ook het
waanidee om op termijn gevechtsvliegtuigen uit circulatie te nemen. Zij die het Ruanda-drama onderzocht hebben weten maar al te goed dat er
destijds beroep gedaan werd
op Franse Mirages om de UNO-troepen te beveiligen. In november 2004 waren het
trouwens weer Franse Mirages, die tijdens de onlusten in Ivoorkust moesten tussenbeide
komen om Europeanen, inclusief verschillende Belgen, te helpen ontzetten.
Immers geen enkele van onze C-130 bemanningen zal het in zijn hoofd halen om
boven het Afrikaanse continent hulp te bieden of para's te laten springen boven
een risico-gebied zonder de onmisbare escorte van F-16's. Dat deze
gemoderniseerde toestellen ook goed zijn en zich tot de internationale top
hebben opgewerkt, bewijzen ze dagelijks ondermeer tijdens hun opdrachten vanuit Kaboel in
Afghanistan.
Hoe trouwens de socialistische naïeve en utopische ideeën
gaan verwezenlijkt worden is een raadsel. De oorzaken van burgeroorlogen bestrijden
door te vermijden dat ze ontstaan is zonder meer de zoveelste politieke exponent
van grootheidswaanzin. De burgeroorlog in Liberia, die veertien jaar aansleepte,
zou dus met al zijn etnische tegenstellingen en bloeddorstig geweld te voorkomen
zijn geweest. Nu rijden er bijvoorbeeld in Monrovia wel tanks rond van de UNO-troepen om de vrede te handhaven en zeggen dat België heeft beslist op
termijn zijn tanks te vervangen door wielvoertuigen met een beperkte pantsering
en vuurkracht.
Misschien is Soedan een voorbeeld dat de socialistische nonsens nog meer aan de
kaak stelt. Het land dat meer dan zestig maal groter is dan België wordt al
jarenlang geteisterd door problemen van hongersnood, politieke instabiliteit,
droogte en overstromingen met een gigantische economische crisis tot gevolg.
Honderdduizenden vluchtelingen uit Ethiopië, Tsjaad en Oeganda; een bloedige
burgeroorlog omwille van etnische en religieuze tegenstellingen verhogen de
chaos en het menselijk leed. De jongste twee jaar zouden in Darfoer alleen 180.000
mensen gedood zijn en spreekt men er van twee miljoen vluchtelingen. In deze
context voelen de socialistische visionairs zich geroepen om door offensief te
werken (burgerlijke bouwprojecten ?) het tij te doen keren. Via de kanalen
van de ontwikkelingssamenwerking zal men bijgevolg een antwoord trachten te
vinden op enkele prangende vragen die bij elke ontwikkelingshulp worden
gesteld. Voor welke projecten? Wie krijgt dat geld in handen? Wie wordt
tewerkgesteld? Wie volgt alles op? Wat willen we bereiken? En voor een
Afrikaanse hulpactie, hoe pakken we de beruchte 10 % Matabisch-regel aan? Voor
alle duidelijkheid, Matabisch is zowat het Afrikaanse synoniem van smeergeld en
is een algemeen ingeburgerd Afrikaans leef- en handelsgebruik. Zal trouwens de
socialistische familie kunnen weerstaan aan de lokroep van de Matabisch? Op
nationale bodem kunnen decennialang vooral de socialistische collega's van het
zuiden nog steeds moeilijk de bekoringen voor zakkenvullerij afwenden. Daar zal
de zoveelste oproep van Elio Di Rupo om voortaan parvenu's en ieder individu die
foefelt uit zijn partij te bannen, na het jongste Carolos-schandaal, weinig aan
veranderen.
Het cijfermateriaal dat in de intentieverklaring van de sp.a wordt gehanteerd
vraagt misschien ook om wat commentaar. Zich willen ontdoen van 15.000 militairen
op een totaal van 35.000 (cijfer dat volgens het strategisch plan in 2015 bereikt
wordt) is een ware kaakslag en een minachting voor de mannen en vrouwen van
landsverdediging. 43 % van de effectieven willen versassen naar ministeries en
gemeentebesturen is een utopie zonder weerga. Ondanks verwoede pogingen om de
mobiliteit van militairen mogelijk te maken, hebben we momenteel nog steeds te maken met
kleinschalige initiatieven. Het leveren van personeel voor het
vrijwilligerskorps om gevangenen te vervoeren, het uitreiken van de
elektronische identiteitskaart in de gemeenten, het bemannen van de telefoon 101
en binnenkort misschien ook van het noodnummer 100 van brandweer en ziekenwagens
zijn slechts minuscule ingrepen. In een klimaat van stotterende economie en
magere tewerkstelling, het vooropgestelde personeelsbestand van 35.000 bereiken
in 2015, wetende dat het personeelsbestand van het leger nu nagenoeg 42.000
bedraagt, zal sowieso al een titanenwerk worden. De transfer naar
ontwikkelingssamenwerking, van een beperkt aantal militairen, is trouwens al
evenmin een oplossing temeer daar een infanterist, een matroos of een
vliegtuigtechnicus zich niet echt zullen voelen aangetrokken voor een omscholing
tot schrijnwerker, sanitair installateur of bouwvakker. De sp.a-plannen
uitvoeren betekent bijgevolg niet meer of niet minder dat vele duizenden
militairen op zoek zullen kunnen gaan naar een nieuwe job.
Natuurlijk kunnen we ook niet genoeg benadrukken hoe de bijdrage van de
welvaartsstaat België aan defensie verder naar beschamend lage cijfers
evolueert.
De meest recente statistieken van de NAVO
illustreren overduidelijk dat wij meer dan ooit aan het staartje bengelen.
Hoe anderen reageren op de aftakeling van ons leger in
het algemeen en op de jongste plannen van de sp.a in het bijzonder kan misschien
even op een rijtje worden gezet. Laten we misschien aansluiten op de positie van
België als slechtste in de NAVO-klas en op de vaststelling dat
secretaris-generaal Scheffer in niet mis te verstane bewoordingen in de meeste
van zijn toespraken landen als België met een vermanende vinger berispt. "For
most countries, they simply cannot afford to have it all. ...So they have to
choose, which brings two real risks. One is that soldiers might be called upon
to take on missions for which they are not prepared and not capable. And that
lives will be put at risk as a result. The second risk is of a division between
countries that can fight at the high end, and those that are constrained to
lower-end missions like peacekeeping. That would undermine the political
solidarity that comes from working together – and we cannot afford to undermine
our solidarity." Scheffer heeft trouwens ook tijdens een recent bezoek
aan de NAVO door de Commissie voor de Landsverdediging de aanwezige leden
de mantel uitgeveegd omdat België de rode lantaarn draagt van militaire
investeringen.
Vanuit Belgische militaire hoek vallen spijtig genoeg niet veel reacties te
sprokkelen want er geldt ongetwijfeld onder het bikkelharde bewind van minister
Flahaut een absoluut spreekverbod. We laten dan maar generaal op rust Jef
Schoups even aan het woord, die in de publicatie van KVOO Limburg van mei 2005
onomwonden zijn mening te kennen geeft over de gang van zaken binnen de
Belgische Krijgsmacht en zelfs anticipeert op de snode plannen van Johan Vande
Lanotte. De generaal wordt geïnspireerd door een interview op de VRT-radio van
19 april, waarin Els De Temmerman ondervraagd wordt over de mensonterende
praktijken bij de rekrutering van kindsoldaten in Afrika. "De radio-omroepster
stelt haar de vraag hoe tegen die praktijken kan worden opgetreden. Daarop zegt
ze prompt dat die rebellen moeten worden aangevallen, hun leiders worden
opgepakt of opgeruimd. Wie zal het doen. Een goede gemoderniseerde krijgsmacht
is het antwoord. Welke? Die van de USA of de Britse? Vraag van de journaliste:
wat zullen de rebellen met die ontvoerde meisjes doen wanneer ze die film ooit
zien? (Haar boek "De meisjes van Aboke" zal worden verfilmd.) Hebt ge geen
schrik voor wraak? Wel, wel, wel ... ons door gespuis zo te laten beïndrukken en
manipuleren! De dapperheid van de Oude Belgen is ver zoek ... Het is ver gekomen
wanneer die dame vaststelt dat twee naties bekwaam zijn tegen dergelijke
praktijken gewapend op te treden. Het is ook erg vast te stellen dat we ook in
onze Belgische Krijgsmacht die mogelijkheden hadden, maar dat in dit
desintegrerend en zelfgenoegzame landje de politieke moed en het populisme van
de bestuurders hebben geleid tot de ontwapening van het leger. Met het stelletje
bureaucraten en Kwatta-soldaten dat er nog overblijft valt inderdaad niet meer
veel aan te vangen. ...
Een vliegveld en een luchthaven bewaken; schoolgerief, kleren, geneesmiddelen en
speelgoed uitdelen, wat tenten opbouwen of containers installeren, geneeskundige
zorgen toedienen of berichten over de schending van de mensenrechten - dat
kunnen burgerorganismen, bewakingsfirma's, NGO's, IRCR, UNHCR of Artsen zonder
Grenzen ook. Dat zijn geen hoofdtaken voor een beroepsleger dat veiligheid moet
afdwingen en in stand houden en dat daartoe over de vereiste bewapening en
slagkracht moet beschikken. Zoiets kan je toch niet verwachten van een Rode
Kruis-medewerker, een leraar, een gepensioneerd militair, een ingenieur of een
loodgieter, rechtskundige of vertegenwoordiger van een firma, UN diplomaat of
dokter. Vooraleer al die mensen hun taak in crisisgebieden naar behoren kunnen
uitvoeren moet er veiligheid en stabiliteit heersen. Daarom: uit de weg geruimd
wat er in de regio in de weg staat. Rebellen en terroristen - Al Qaeda van Bin
Laden of maffia van Arkan, Mladic, Karadzic en nog vele anderen. Of knijpen we
soms onze dikste wangen hard bijeen uit schrik voor represailles?... En
inderdaad, Mevrouw De Temmerman, een operationele krijgsmacht kan dat in
crisisgebieden. Of gaan we in het internationale midden gewoon door met de
afbraak van onze geloofwaardigheid?" Nog even ter vervollediging: generaal
Jef Schoups was ondermeer de commandant van de UNO-operatie om Oost-Slavonië in
het voormalige Joegoslavië te demilitariseren en die onder de benaming UNTAES
begin 1996 van start ging.
In de Franstalige media is er blijkbaar meer luisterbereidheid naar de militaire
expertise want generaal op rust Francis Briquemont,
toevallig of niet ook met Joegoslavië-ervaring, kan er in verschillende
opiniestukken regelmatig zijn gemoed luchten over de voortschrijdende
degeneratie van onze Krijgsmacht. Zijn bijdrage in La Libre Belgique van 28
januari 2004 onder de titel "L'inexorable destruction de l'armée" is op zijn
zachts uitgedrukt ontluisterend. "L'armée belge est au bord du gouffre. Le
manque de vision stratégique dans la politique de Défense reduira-t-il la
Belgique à n'être plus qu'une ONG sympathique?" In een ander artikel,
gepubliceerd in dezelfde krant op 20 januari 2005 onder de titel "L'érosion du
budget... Inexorablement" trekt de generaal van leer tegen de verschrompeling
van het defensiebudget. "... depuis 1984, le budget de la Défense était
pratiquement resté identique en francs (ou euros) courants, ce qui signifiait
une diminution réelle considérable, plus de 50 pc, de notre effort de défense .
... il n'est donc pas étonnant que le budget de la Défense pour 2005 soit amputé
de 83 millions d'euros. ... cela fait quand même 3 pc!" (En om actueel
te zijn, de jongste hakbijloperatie van de begroting heeft het budget van
defensie voor 2006 met 69,9 miljoen euro gereduceerd.)
Het januari-artikel van de generaal spreekt niet
voor dovemans oren. De dag nadien kunnen we al een reactie lezen van de heer
Philippe Monfils, de voorzitter van de Commissie voor de Landsverdediging, die
het geweeklaag van de generaal niet kan verteren en antwoordt "Général, la
défense a un avenir". Zijn repliek is niet echt veropenbarend. De Luikse
liberaal van de MR blijkt ook al ernstig besmet te zijn door het rode
virus, dat de geldkraan voor defensie verder toedraait en blijft beweren dat
onze defensie zich goed van zijn taak kwijt. Op 27 januari wordt de
artikelenreeks afgerond met de publicatie van "De la nécessité des débats sur la
Défense" door de heer Joseph Henrotin, een specialist in strategische studies
aan de ULB te Brussel. De auteur is perplex over het antwoord van Philippe
Monfils en breekt tussendoor ook nog een lans voor het behoud van de tanks in
ons leger. "Ils sont trop peu blindés. Ils seraient utiles dans les
opérations en Afrique (si nous les avions eus sur le terrain, nous n'aurions
probablement pas perdu nos paras et nous ne nous serions pas retirés d'un pays
qui allait basculer dans un génocide)... Zo, beste sp.a-getrouwen, dan hoort
u een belangrijke boodschap ook eens vanuit een andere hoek.
Toch moet worden toegegeven dat ook van Vlaamse kant recent gereageerd werd op
de toestand van ons leger, en wel uitgerekend op de dag dat de grootste
legeroefening sedert jaren van start gaat. Active Response verloopt volgens een
scenario, waarbij onze para's een gijzelingsdrama moeten oplossen, en waarbij
ook C-130's met de escorte van F-16's worden ingezet. Over de oefening zelf rept
de krant geen woord. Wel bloklettert ze op 27 september dat het leger "Te groot,
te log en te duur" is. Een interview van professor De Vos moet deze stelling
bevestigen. De professor schildert inderdaad een niet al te fraai beeld van ons
leger, zij het eerder fragmentarisch. De problemen van een te oud leger, van een
gebrekkige opleiding en van te weinig getrainde militairen hebben allemaal
rechtstreeks te maken met het schrale budget van defensie. Sedert minister van
defensie Jean Pol Poncelet hemel en aarde verzette om te oude militairen te
laten afvloeien, hebben ook al zijn opvolgers steeds bot gevangen. De
rekrutering werd trouwens bijna volledig onmogelijk gemaakt waardoor de
leeftijdspiramide natuurlijk nu een uiterst zware bovenbouw vertoont. Toen in de
aanloop naar het Stuurplan van Defensie de militairen aanstuurden op een forse
vermindering van het personeelsbestand, met de sluiting van verschillende
kazernes en kwartieren tot gevolg, werden zij door hun politieke meesters terug
gefloten. En inderdaad, er is in dit land geen politicus die in de zure appel
wil bijten om het leger te laten evolueren naar 30.000 militairen. Zelfs een
sterkere minister van defensie die moedige beslissingen durft nemen, en liefst
van niet-socialistische signatuur is, zal zonder de nodige budgetten vleugellam
blijven. Om volledig te zijn moeten we toch even vermelden dat in het bewuste
krantenartikel de ideeën van de kersverse voorzitter van de sp.a Johan Vande Lanotte om het leger af te bouwen tot
20.000 man door de specialisten worden afgedaan als populistisch gezwets.
Tijdens de eerste zitting op 5 oktober van de Commissie voor de Landsverdediging
van het jonge parlementair jaar peilen mevrouw Ingrid Meeus (VLD) en de heer Luc
Sevenhans (Vlaams Belang) bij de minister naar de gegrondheid van de door een
vice-premier aangekondigde hervorming in het leger. Minister André Flahaut laat
natuurlijk niet in zijn kaarten kijken en kondigt aan dat er tijdens de
begrotingsbesprekingen op zal worden terug gekomen. Eenzelfde ontwijkend
antwoord wordt geformuleerd op een vraag van Luc Sevenhans over de toekomst van
de Europese defensie. De Europese defensie en meer bepaald de Belgische bijdrage
zal ongetwijfeld uitvoerig aan bod komen wanneer Nick Withney, de Chief
Executive van het Europees defensieagentschap op 19 oktober 2005 van gedachten
zal wisselen met de Commissie. De recente studie van het agentschap over
European Defense Integration zal er zeker ter
sprake komen. De commissievoorzitter Philippe Monfils kan hopelijk een
respectabel aantal leden van de commissie motiveren om aanwezig te zijn, wat in
het verleden bij soortgelijke gelegenheden niet steeds het geval was, zodat hij
later met kennis van zaken nog eens een algemeen debat kan houden over de
toekomst van Landsverdediging, zoals hij in het voorlopig verslag van de eerste
zitting van zijn Commissie aankondigt. Wij hopen trouwens ten stelligste dat de
zittingen van de Commissie voor de Landsverdediging voortaan met wat meer pit en
diepgang plaats hebben en de kerntaken van defensie stimuleren en helpen
mogelijk maken, niet alleen met woorden maar uiteindelijk eens met daden.
Het voorbije
parlementair jaar was daar allesbehalve een voorbeeld van.
Vooraleer af te ronden is de volgende bedenking niet onbelangrijk. Indien het
duo Vande Lanotte - Gennez doorgaat om defensie de doodsteek toe te brengen
door het leger te bagatelliseren tot een verfrommelde ontwikkelingssamenwerking
dan zouden ze zo spoedig mogelijk uit intellectuele eerlijkheid enig rekenwerk
moeten verrichten over de financiële gevolgen van het vertrek van de NAVO. Sp-a
en bloedbroeders, maak u immers geen illusies, de verhuis van de NAVO wordt
onafwendbaar indien uw besparingsfobie wordt uitgevoerd. En vergeet vooralsnog
ook het economisch verlies niet in kaart te brengen door het wegvallen van de
bouw te Evere van het miljardencomplex dat de nieuwe NAVO zou moeten worden. En wees ook
zo oprecht om de kwalijke gevolgen in kaart te brengen van het feit dat het pad
van de Europese defensie definitief verlaten wordt.
En inderdaad, de demografische vooruitzichten in Europa zijn enigszins
zorgwekkend. We hebben er overal te maken met een afnemend aantal jonge mensen
en een toenemend aantal senioren. Een lage economische groei en hoge
werkloosheidscijfers samen met het feit dat de actieve bevolking kleiner wordt
plaatsen de begrotingsspecialisten voor enorme problemen om de welvaartsstaat en
meer in het bijzonder de gezondheidszorg en de pensioenen te blijven
financieren. In onze buurlanden is geen generatiepact nodig omdat men er al
jaren geleden harde noten heeft durven kraken, de sociale zekerheid heeft durven
hervormen en men zelfs in deze moeilijke context nog de mogelijkheden heeft
gehad om een geloofwaardige defensie in stand te houden. Hun begrotingen zijn
weliswaar niet in evenwicht maar ze kijken dan ook niet op tegen een monumentale
staatsschuld, die gelukkig voor ons Belgen langzaam maar zeker wordt afgebouwd.
Dat de socialistische familie in het algemeen en de sp.a in het bijzonder
blijven volharden in de boosheid om landsverdediging te blijven platwalsen is
dan ook onaanvaardbaar. Als de gewezen minister van begroting met deze oplossing
van de minste weerstand in zijn nieuwe functie als partijvoorzitter denkt een
nieuw thema te kunnen aansnijden dat het grote publiek zal aanspreken dan zal
hij toch wel uit een ander vaatje moeten tappen. Op het gebied van defensie de
anderen de kastanjes uit het vuur laten halen en zelf niets doen zal ons steeds
meer brandmerken als een onbetrouwbaar land, egoïsten en profiteurs, met alle
eventuele rare gevolgen van dien.
We hopen dan ook dat de partijbonzen van de sp.a op tijd tot inzicht en bekering
zullen komen, eindelijk ook eens defensie daadwerkelijk zullen stimuleren en hun
irrealistische plannen, om landsverdediging en ontwikkelingssamenwerking samen
te smelten en duizenden militairen naar een nieuwe job te doen zoeken,
definitief in de prullenmand zullen deponeren.