Familienieuws

Start Familiegeschiedenis Uit het Fotoarchief Familienieuws Reizen

{wijs de foto's aan voor toelichting - klik ze aan om ze te vergroten}

met blijdschap & onverholen fierheid melden we dat

Lou van der Donckt

30 april 1931 - 1 september 2008

een terugblik

In memoriam 'Oma Buyle'

Op zondagochtend 20 juli stierf 'Oma Buyle'. Op 9 mei had ze met Daniël & Siel, kleinkinderen & familie haar 90ste verjaardag nog gevierd.
In 1918 te Erpe-Mere geboren als Celine Maria Meuleman, kwam ze er in 1983 plots alleen voor te staan toen haar man Felix Buyle, onverwacht op 63-jarige leeftijd overleed. Ze hadden er nochtans zo naar uitgekeken, na een leven van hard werken, samen in Meerbeek oud te worden. Ze bleef er nog vele jaren wonen, maar toen haar sterk gestel het begaf, verbleef ze een tijdlang beurtelings bij Daniël & Anne-Marie, en daarna verschillende jaren op 's Hertogenwijngaard. Uiteindelijk vond ze noodgedwongen gedurende de laatste jaren een zorgzaam onderkomen in het St-Bernardus rusthuis te Bertem.
Vrijdag 25 juli namen we van haar afscheid in de parochiekerk te Meerbeek, waarna ze aldaar, opnieuw met haar man verenigd, te ruste werd gelegd.

Weer jonge ooievaars gesignaleerd op de Ventoux !

- bericht van 05-06-2008-17:02 -

Zonet de Ventoux beklommen, jawel via Bédoin, in een tijd van exact 2 uur. Boven was het slechts 10 graden en de 'Vent' toux deed zijn naam alle eer aan . Jawadde .. Voor de rest alles prima, het weer is al bij al behoorlijk goed .. groetjes ! Zeger

Reactie hierop van de VDD'kes uit Wannegem-Lede, 19-06-08:

Hallo Zeger

Oprecht proficiat met je beklimming van de Ventoux via Bédoin, en dit in 2u! Fantastische prestatie ! We know the feeling : afzien in het bos, nadien even beter, maar toch nog lastige 3 km tot aan de top… Vooral dat laatste grote bochtje waar de wind stevig waait..

Harlinde, Peter, Stijn & Els op de Ventoux,31-05-08Wij deden de klim dit jaar op 31 mei, dus slechts enkele dagen voor jou. Drie maal, op 24 u tijd (alle kanten een keer… dus cinglé) (...) Zelfs Harlinde heeft de smaak te pakken: vorig jaar stond ze nog aan de kant, dit jaar reed ze de Ventoux omhoog via Sault! Super!

Het is en blijft een uitdaging! Volgend jaar onder de 2u ??

Groetjes,  Stijn en Els

Els, Stijn & Peter, 09-06-2007De 'Ventouxgekte' begon vorig jaar toen Peter, Stijn en vrouwlief Els  signaleerden dat ze er ook bij waren toen op 9 juni ruim 2000 Vlaamse sporters massaal de Mont Ventoux te lijf gingen.

Ze volgden hierbij het voorbeeld van hun neef  Zeger die het hen reeds een 5-tal keer voor deed. We zien hem hiernaast bij de aankomst op de top, 4 juni 2005.

We stelden hier toen de vraag of er soms nog jonge Ooievaars waren met het Ventoux-syndroom.

En meteen reageerde Michaël. We zien hem hier - insgelijks  in 2005 - fier het yes !! I did it !! -gebaar maken bij de aankomst op de top.

Ook zijn jongste broer Frank stuurde ons een signalement (maar helaas geen foto's) : Op 4 augustus 2007 reed zijn wederhelft Ilse, op mountainbike, een tijd van 3 uur 20 minuten, hierbij fel & luid aangemoedigd door Ella en Charles in de volgwagen. De papa deed het in de namiddag, op koersfiets, nog iets sterker: 2 u & 2 minuten.  (Telkens vanaf de fontein in Bédoin).    Toutes nos félicitations pour nos Flandriens Wallons .. !!

Robert van der Donckt
1908-1971
een terugblik bij de 100ste verjaardag
van zijn geboorte

We feliciteren van harte Len van der Donckt met zijn promotie
 tot doctor in de geneeskunde op 2 juli. We zien hem linksonder mét baret & toga en mét Laurence,even fiere promovenda.
Daarnaast poseert Len trots tussen zijn glunderende ouders.
Onze monkelende pa/opa hierboven maakt het plaatje van
drie generaties doktoors compleet!

__________________________________________

..tram {kwam er aan voor
broer Ignace ..

klik hier en je ziet hoe het zo ver is kunnen  komen ..

_________________________________

maar ook broer Tsjok rijdt
met tram
z!

Lees hier het verhaal van zijn opstap

__________________________________________

Hubert van der Donckt
1936 - 1996

een terugblik, tien jaar later

________________________________

Ooit overwon er een de Tourmalet & de Col d'Aspin !

Even poseren, voor het vertrek, te Huise, 't OoievaarsnestOp de Tourmaleten op de Col d'Aspin

Met terechte trots signaleerde broer Loe ons onderstaand verhaal:

t Zal hem toch in de genen zitten! 45 jaar geleden,  zomer 1962, vertrok ik samen met vriend en dorpsgenoot Gerard Moerman, per fiets naar Lourdes. Ik was toen twintig. Na zeven dagen en 1200 km zijn we in Pau beland om ’s anderendaags de klim van de Tourmalet aan te vatten vanuit St Marie de Campan gelegen op een hoogte van 847 meter . Le col du Tourmalet bevindt zich op 2115 meter en de beklimming is 17,2 km lang. Het gemiddelde stijgingspercentage is 7,4% met een maximum van 13,5%.  Bekijk ook 's de fietsen: gewicht 17 kg met een gewone potversnelling, 3 vitessen! Fietsbagage: 12 kg (we overnachtten in jeugdherbergen) .

De Col d’Aspin was kinderspel in vergelijking met de Tourmalet.

Op de terugweg met 2000 km in de benen kreeg Gerard de 'vliegende diarree' en het liedje was uit…we waren drie weken onderweg met slechts één rustdag. Moraal van het verhaal: jeugdige overmoed kan leiden tot diarree! Zorg dat uw maag en darmen in vorm blijven!

Maar de ervaring van de afdaling van de Tourmalet is onvergetelijk!

Wie doet beter ??

Reactie van Pieter (& Sara), 20-06-08:

Chapeau voor Zeger, Els, Stijn, Harlinde en Peter (cinglé, amai) maar Ik heb er ook op gestaan!

We waren met vrienden in Valreas voor een lang weekend, op een boogscheut van de Ventoux... David overwon Goliath ..Initieel was ik niet van plan om hem te beklimmen omdat ik niet veel kilometers in de benen had, maar we zagen hem liggen vanwaar we logeerden, le Géant du Provence, en dan is het toch beginnen kriebelen...
Met vier kameraden zijn we op 3 mei de klim gestart vanuit Malaucene (in 2002 deed ik het al eens vanuit Bedoin), met Sara als enthousiaste supporter en bevoorrader in de volgwagen...
Het was goed warm en er stond weinig wind, maar op 6 km van de top kon Sara niet meer door met de wagen omdat er nog sneeuw (!) op de top lag, en ook op de baan... Sara in de volgwagen ..De fietsers konden gelukkig wel nog door. De temperatuur is dan pijlsnel naar beneden getuimeld en ik heb nog een goeie 100 m door de sneeuw moeten ploeteren vlak voor de top, maar ik ben er geraakt (in 2 uur 15) en de 4 kameraden ook...  In de afdaling was het nog echt bibberen met die sneeuw en de zon die al laag stond, maar we zijn heelhuids en met veel voldoening beneden geraakt...In september willen Sara en ik het nog eens doen met de tandem! !

Sommige ooievaars verliezen (zich in) het noorden ..

Reactie van Michaël, 21-06-08

Proficiat aan de fietsende neven!

Ik vond dat ik  niet mocht achterblijven, dus ook van onze kant nog wat fietsnieuws:

03.10 uur: midzomernachtsdroomNet als in 2002 heb ik vorig weekend deelgenomen aan de "Vätternrundan", een tocht van 300 km rond het Vätternmeer. Het is een groot fietsevenement in Zweden, qua impact vergelijkbaar met onze Ronde van Vlaanderen.
Het aantal inschrijvingen was "beperkt" tot 17500! Van de 15945 die effectief gestart zijn, hebben er 15205 de rit uitgereden.

Onze Flandrien in Zweden ..Op uitnodiging van Volvo Zweden, namen we deel met 11 man van Volvo Trucks Gent. Gezien het groot aantal deelnemers, werden we gelost in groepen van ca. 60 man (de laatste groep startte om 5u12). Groep 34, waar ik en de andere Volvo IT werknemers in zaten, startte om 21u06. Twee kilometer na de start kregen we al een serieuze regenbui te verwerken. Gelukkig was dit de enige bui en was het toen nog ongeveer 16 graden, de temperatuur zakte echter tot ca. 5 graden in de vroege ochtend. Ik ben uiteindelijk om 7u17 binnengekomen als eerste van de groep 34 (in 2002 was ik net voor 9u binnen)

Nieuws vanuit Cincinnati

Gisteren om 13 uur werd ik officieel Amerikaans staatsburger tijdens een Oath Ceremomy in The Court House of Cincinnati. Ik krijg dus ook een Amerikaans  paspoort en kan dus gaan stemmen dit jaar. Paul is nog niet zover. Ik vermoed dat, door zijn verblijf gedurende 6 maanden in China, er meer background checks moeten  gebeuren voordat hij zijn Citizenship krijgt.
Tot de
ceremonie waren 70 mensen uit 23 verschillende landen toegelaten, ik was de enige uit ons land !
Greet France-Van der Donckt,
27-06-08, Cincinnati

Schellebelle!
familiereünie op 3 maart 2007

Familiereünie Vecmont 8-10 april 2005

Thomaes-corner

Vlaamse groet vanuit de Picardie!

Terugkerend van enkele dagen stappen aan de Normandische & Bretoense kust konden we het niet laten - bij het naderen van Amiens - een ommetje te maken en even aan te bellen in Tilloy les Conty om Edouard Hemelsoet &  Marie Thérèse Lambertyn een groet te brengen. En we waren welgekomen! Spijs en drank rukten aan, en het ingecalculeerde uurtje oponthoud groeide  uiteindelijk aan tot meer dan vier .. Bekijk hiernaast enkele kiekjes van dit leuke weerzien.
(15-05-2008)
[voor een goed begrip: de moeder van Marie Thérèse, Anna Thomaes, was een jongere zus van onze (over)grootvader 'bompa' Jozef Thomaes. Marie Thérèse trouwde in 1962 met de Vlaamse 'migrant' Edouard Hemelsoet en ging in Tilloy wonen. Haar broer Hector runt nog steeds de ouderlijke hoeve van 'Le Rosel' ]

hier zijn zwaluwen nog thuis ! en ook aan gereedschap geen gebrek ..

Château du Milord **Geen enkele Thomaes kookt beter dan die van
¬
Château du Mylord  !!

Een bewering die steunt op gezaghebbende, onverdachte  culinaire bronnen ...
Omdat een Thomaes per definitie hardgelovig is, besloten en hun partners op 19-06- 2004 een "werkbezoek" ter plaatse te brengen.  Zij zijn méér dan overtuigd naar huis teruggekeerd .. klik hier voor meer nieuws over

Château du Mylord

..en Chinese groeten vanop de muur !
(01-06-08)

Marc moet Maghie blijkbaar op adem laten komen tijdens de steile klim op de Great Wall Beijing-Mutianyu .. !