Specificaties
Range Rover |
|
Gebruiker: |
Mike
Gambit |
Dienstjaren: |
1976-1977 |
Origine: |
UK |
Constructeur: |
British
Leyland (BL) / Rover |
Productiejaar: |
1976 |
Chassisnummer: |
? |
Cilinders / inhoud: |
V8 /
3528 cc |
Topsnelheid: |
?
|
Vermogen: |
130 pk /
97 kW
|
Nummerplaat: |
LOK 537P |
Kleur: |
White |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1970 -
1995 |
Productieaantal: |
325.490 |
Geschiedenis
De geschiedenis van de Range Rover begint eigenlijk in 1948 met de
introductie van de Land
Rover. Onmiddellijk na de tweede wereldoorlog
probeerde de Britse regering de economie te stimuleren door export als
prioriteit voorop te stellen. Er werd een staalquota ingevoerd die
afhankelijk was van de exportcijfers die een bedrijf kon voorleggen. Om
aan het nodige staal te komen was Rover genoodzaakt een exportproduct
te ontwikkelen. Uit dit idee ontstond de Land Rover met aluminium
koetswerk. De wagen werd ontworpen door Maurice en Spencer Wilks en was
gebaseerd op de Willys
Jeep. Rover dacht met een productie van 1000
Land Rovers per jaar aan voldoende staal te komen om hun personenwagens
te bouwen. Het succes van de Land Rover overtrof echter alle
verwachtingen, in 1949 werden er evenveel Land Rovers als gewone
personenwagens gebouwd en in 1951 was dit twee keer zoveel als de
gewone Rovers.
De Wilks broers vreesden echter dat de vraag naar Land Rovers zou
verminderen eens de economie zou opleven. Om de verkoop te handhaven
was een kruising tussen een terreinwagen en een luxewagen nodig. In
1951 stelden ze het eerste type Road Rover voor gebaseerd op de Land
Rover met een verkort Rover
P4 chassis. Voor de carrosserie werden net
zoals bij de Land Rover vlakke panelen gebruikt. Door de hoge kosten
kwam het echter niet tot productie.
Het idee van de Road Rover bleef echter voorleven bij ingenieur Gordon
Bashford en in 1956 stelde hij een nieuw prototype voor.
De Road Rover
Series II was eerder geënt op de luxewagens van Rover en paste
perfect tussen de nieuwe Rover P4 en de op stapel staande Rover P5.
Er
werden een negental prototypes van gebouwd en de productie zou van
start gaan in 1960-1961 maar ze werd op het laatste moment afgeblazen.
Het idee van de Road Rover ging nooit weg. Hoewel de inspanningen van
Rover voorlopig gericht waren op het in productie krijgen van de Rover
P6, bleef de luxeterreinwagen op papier mogelijk. Door het
grote succes
van vooral de P6 in 1964 wou Rover zijn aandeel op de Amerikaanse markt
vergroten. De conclusie was dat door het succes van de onlangs
gelanceerde Ford
Bronco en Jeep
Wagoneer, de grootste groeipool in de
markt deze van de luxeterreinwagen was ... met andere woorden de markt
waar de Road Rover op gericht was. In 1968 werd een prototype van de
Road Rover Series III voorgesteld. De wagen werd ontwikkeld door Gordon
Bashford en Spen
King met een design van David
Bache. De eerste wagens
droegen het embleem Velar (naam met letters van de merken Rover en
Alvis) en Spaans voor 'geheim te houden of 'te verbergen''. Dit was
enkel bedoeld om de echte identiteit van het merk te verbergen.
Uiteindelijk opteerde Rover voor de naam Range Rover in plaats van Road
Rover.
Fase I (1970-1979)
Op 17 juni 1970 werd de eerste Range Rover voorgesteld aan de pers in
het Meudon Hotel in Cornwall. De wagen werd unaniem met het grootste
enthousiasme onthaald. Rover zette in 1970 een trend die tot op heden
gevolg wordt door alle mogelijke merken. De 2-deurs auto was uitgerust
met de Rover
3,5-liter V8 motor uit de P5, P6 en SD1.
Het was de eerste
Britse productie auto met permanente vierwielaandrijving.
Fase II (1979-1981)
In september 1979 werd een eerste aanpassing voorgesteld met een
verbeterde binnenafwerking, betere geluidsisolatie en vloerbedekking,
een herzien stuurwiel met vier spaken en quartz halogeen koplampen.
Fase III (1981-1984)
In juni 1984 werd het vierdeurs model geïntroduceerd. De motor
kreeg een hogere compressie met meer koppel. Vanaf 1982 was een
drietraps automaat (van Chrysler) als optie beschikbaar. Centrale
vergrendeling werd standaard.
Fase IV (1984-1985)
De vierdeurs kreeg een aantal aanpassingen waaronder nieuwe
deurbekleding met ingebouwde luidsprekers, nieuw tapijt en
hemelbekleding, een nieuw dashboard met onder meer een zes cijferige
kilometerteller en een toerenteller. De verwarming werd herzien met 50%
meer rendement.
Fase V (1985-1989)
De productie van de tweedeurs werd stopgezet. De elektronische
benzine-injectie motor werd geïntroduceerd met 165 bhp. In
1986 werd de Turbo D geïntroduceerd met een 2.4 Italiaanse
intercooler turbo diesel motor.
Fase VI (1989-1992)
Introductie van de Rover 3.9 V8 motor. De auto kreeg een volledig
hertekend dashboard.
Fase VII (1992-1995)
Introductie van de Range Rover LSE met verlengd chassis (Long
Wheel Base), uitgerust met een 4.2 liter V8 Rover motor en elektronisch
geregelde luchtvering. De TDI dieselmotor van de Land Rover Discovery
kwam in de plaats van de oorspronkelijke dieselmotor van Italiaanse
makelij. In september 1994 werd de opvolger P38A
geïntroduceerd, de oorspronkelijke Range Rover bleef echter
gelijktijdig in productie tot 1995 onder de naam Range Rover Classic.
Waar is de auto?
De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto
is nog altijd opgenomen in de database van de DVLA met de volgende
gegevens.
- Date of Liability: 01 06 1992
- Date of First Registration: 10 02 1976
- Year of Manufacture: 1976
- Cylinder Capacity (cc): 3528CC
- CO2 Emissions: Not Available
- Fuel Type: Petrol
- Export Marker: Not Applicable
- Vehicle Status: Unlicensed
- Vehicle Colour: WHITE
Brochures
1973 brochure (UK)
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip; To Catch a Rat |
|
EXTERNE
LINKS |
|