.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 26/27
Specificaties

Range Rover
Gebruiker: Mike Gambit
Dienstjaren: 1976-1977
Origine: UK
Constructeur: British Leyland (BL) / Rover
Productiejaar: 1976
Chassisnummer: ?
Cilinders / inhoud: V8 / 3528 cc
Topsnelheid: ?
Vermogen: 130 pk / 97 kW
Nummerplaat: LOK 537P
Kleur: White
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1970 - 1995
Productieaantal: 325.490

Geschiedenis

De geschiedenis van de Range Rover begint eigenlijk in 1948 met de introductie van de Land Rover. Onmiddellijk na de tweede wereldoorlog probeerde de Britse regering de economie te stimuleren door export als prioriteit voorop te stellen. Er werd een staalquota ingevoerd die afhankelijk was van de exportcijfers die een bedrijf kon voorleggen. Om aan het nodige staal te komen was Rover genoodzaakt een exportproduct te ontwikkelen. Uit dit idee ontstond de Land Rover met aluminium koetswerk. De wagen werd ontworpen door Maurice en Spencer Wilks en was gebaseerd op de Willys Jeep. Rover dacht met een productie van 1000 Land Rovers per jaar aan voldoende staal te komen om hun personenwagens te bouwen. Het succes van de Land Rover overtrof echter alle verwachtingen, in 1949 werden er evenveel Land Rovers als gewone personenwagens gebouwd en in 1951 was dit twee keer zoveel als de gewone Rovers.

De Wilks broers vreesden echter dat de vraag naar Land Rovers zou verminderen eens de economie zou opleven. Om de verkoop te handhaven was een kruising tussen een terreinwagen en een luxewagen nodig. In 1951 stelden ze het eerste type Road Rover voor gebaseerd op de Land Rover met een verkort Rover P4 chassis. Voor de carrosserie werden net zoals bij de Land Rover vlakke panelen gebruikt. Door de hoge kosten kwam het echter niet tot productie.

Het idee van de Road Rover bleef echter voorleven bij ingenieur Gordon Bashford en in 1956 stelde hij een nieuw prototype voor. De Road Rover Series II was eerder geënt op de luxewagens van Rover en paste perfect tussen de nieuwe Rover P4 en de op stapel staande Rover P5. Er werden een negental prototypes van gebouwd en de productie zou van start gaan in 1960-1961 maar ze werd op het laatste moment afgeblazen.

Het idee van de Road Rover ging nooit weg. Hoewel de inspanningen van Rover voorlopig gericht waren op het in productie krijgen van de Rover P6, bleef de luxeterreinwagen op papier mogelijk. Door het grote succes van vooral de P6 in 1964 wou Rover zijn aandeel op de Amerikaanse markt vergroten. De conclusie was dat door het succes van de onlangs gelanceerde Ford Bronco en Jeep Wagoneer, de grootste groeipool in de markt deze van de luxeterreinwagen was ... met andere woorden de markt waar de Road Rover op gericht was. In 1968 werd een prototype van de Road Rover Series III voorgesteld. De wagen werd ontwikkeld door Gordon Bashford en Spen King met een design van David Bache. De eerste wagens droegen het embleem Velar (naam met letters van de merken Rover en Alvis) en Spaans voor 'geheim te houden of 'te verbergen''. Dit was enkel bedoeld om de echte identiteit van het merk te verbergen. Uiteindelijk opteerde Rover voor de naam Range Rover in plaats van Road Rover.

Fase I (1970-1979)
Op 17 juni 1970 werd de eerste Range Rover voorgesteld aan de pers in het Meudon Hotel in Cornwall. De wagen werd unaniem met het grootste enthousiasme onthaald. Rover zette in 1970 een trend die tot op heden gevolg wordt door alle mogelijke merken. De 2-deurs auto was uitgerust met de Rover 3,5-liter V8 motor uit de P5, P6 en SD1. Het was de eerste Britse productie auto met permanente vierwielaandrijving.

Fase II (1979-1981)
In september 1979 werd een eerste aanpassing voorgesteld met een verbeterde binnenafwerking, betere geluidsisolatie en vloerbedekking, een herzien stuurwiel met vier spaken en quartz halogeen koplampen.

Fase III (1981-1984)
In juni 1984 werd het vierdeurs model geïntroduceerd. De motor kreeg een hogere compressie met meer koppel. Vanaf 1982 was een drietraps automaat (van Chrysler) als optie beschikbaar. Centrale vergrendeling werd standaard.

Fase IV (1984-1985)
De vierdeurs kreeg een aantal aanpassingen waaronder nieuwe deurbekleding met ingebouwde luidsprekers, nieuw tapijt en hemelbekleding, een nieuw dashboard met onder meer een zes cijferige kilometerteller en een toerenteller. De verwarming werd herzien met 50% meer rendement.

Fase V (1985-1989)
De productie van de tweedeurs werd stopgezet. De elektronische benzine-injectie motor werd geïntroduceerd met 165 bhp. In 1986 werd de Turbo D geïntroduceerd met een 2.4 Italiaanse intercooler turbo diesel motor.

Fase VI (1989-1992)
Introductie van de Rover 3.9 V8 motor. De auto kreeg een volledig hertekend dashboard.

Fase VII (1992-1995)
Introductie van de Range Rover LSE met verlengd chassis (Long Wheel Base), uitgerust met een 4.2 liter V8 Rover motor en elektronisch geregelde luchtvering. De TDI dieselmotor van de Land Rover Discovery kwam in de plaats van de oorspronkelijke dieselmotor van Italiaanse makelij. In september 1994 werd de opvolger P38A geïntroduceerd, de oorspronkelijke Range Rover bleef echter gelijktijdig in productie tot 1995 onder de naam Range Rover Classic.

Waar is de auto?

De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend. De auto is nog altijd opgenomen in de database van de DVLA met de volgende gegevens.
  • Date of Liability: 01 06 1992  
  • Date of First Registration: 10 02 1976  
  • Year of Manufacture: 1976  
  • Cylinder Capacity (cc): 3528CC  
  • CO2 Emissions: Not Available  
  • Fuel Type: Petrol  
  • Export Marker: Not Applicable  
  • Vehicle Status: Unlicensed  
  • Vehicle Colour: WHITE

Brochures

1973 brochure (UK)

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip; To Catch a Rat
Episodes
To Catch a Rat
Cat Amongst the Pigeons
Tale of the Big Why
Trap
Foto's

Road Rover Series I

Road Rover Series II

Road Rover Series III Prototype

Road Rover Series III Design

Velar, préproductie Range Rover

Eerste Range Rover (chassisnr. 1)

Range Rover vierdeurs

Range Rover LSE (Long Wheel Base)

Range Rover Classic 1995

Mike Gambit's Range Rover

Mike Gambit's Range Rover
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2023
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com