.

 
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
p. 27/27
Specificaties

Triumph TR7
Gebruiker: Mike Gambit
Dienstjaren: 1977
Origine: UK
Constructeur: British Leyland (BL) / Triumph
Productiejaar: 1976
Chassisnummers: ?
Cilinders / inhoud: L4 / 1998 cc
Topsnelheid: 180 km/h
Vermogen: 106 pk / 78 kW
Nummerplaat: MHF 292 (Ontario Registration)
Kleur: Carmine Red / Victory Edition
Brandstof: benzine
Productiejaren: 1974 - 1981
Productieaantal: 112.368 (TR7 & TR8)

Geschiedenis

De ontwikkeling van de Triumph TR7 begon in 1969 onder de codenaam Triumph Bullet. Na de opname van MG en Triumph in British Leyland was de groep op zoek naar een opvolger van de verouderde MGB en Triumph TR6. Zowel MG als Triumph dienden voorstellen in, het MG-ontwerp (ADO21) was vrij futuristisch met een midden geplaatste motor terwijl de Triumph Bullet eerder conventioneel was en gebaseerd op het uiterlijk van de VW-Porsche 914 en de Fiat X1/9. In 1971 gaf het BL management groen licht voor het Triumph voorstel. Het design kwam in handen van Harris Mann terwijl de techniek ontwikkeld werd onder leiding van Spen King.

Triumph TR7
De Triumph TR7 werd voorgesteld aan het publiek in september 1974. De productie vond plaats in de Speke fabriek in Liverpool. Alle TR7's uit Speke zijn te herkennen aan de grote letters TR7 op de motorkap. De styling was vrij onconventioneel met de typische “wedge” (wig) vorm die ook terug te vinden is bij een ander Harris Mann ontwerp, de Leyland Princess.

In januari 1975 werd de TR7 FHC geïntroduceerd in de VS, de introductie in Europa volgde een jaar later in mei 1976. De auto was voorzien van een L4 motor van 1998 cc met een vermogen van 106 pk (78 kW).

Na de stakingen in de Britse auto-industrie werd de Speke fabriek in mei 1978 gesloten en verhuisde de productie naar Canley in Coventry. Alle TR7's geproduceerd in Canley hebben een grote lauwerkrans met in het midden Triumph op de motorkap.

In juli 1979 werd de convertible geïntroduceerd in de VS, een jaar later in maart 1980 volgde de introductie in het Verenigd Koninkrijk.

In augustus 1980 verhuisde de productie nogmaals dit keer naar de Rover fabriek in Solihull. Alle TR7's geproduceerd in Solihull hebben een zwarte badge met gouden lauwerkrans met Triumph in het midden op de motorkap.

Triumph TR8
In juni 1980 werd de TR8 geïntroduceerd in de VS. De auto was voorzien van de Rover V8 motor (uit de P5, P6 en SD1) en werd uitsluitend geproduceerd voor de Amerikaanse markt (er zouden slechts 35 exemplaren voor de thuismarkt gemaakt zijn).

Trivia

De auto die Mike Gambit gebruikte in de Canadese episodes is de speciale 'Victory Edition' uit 1976 exclusief voor de Amerikaanse markt. Deze uitvoering beschikte over een vinyl dak, spaakwielen (ontbreken blijkbaar op de auto van Gambit) en racing strips op de flanken en motorkap (zie advertenties).

Waar is de auto?

De verblijfplaats en staat van MHF 292 zijn momenteel onbekend.

Brochures

1975 brochure (USA)

Media © Canal+
Videoclips
Sample clip: Complex
Episodes
Complex
The Gladiators
Foto's

Prototype Triumph Bullet

Triumph TR7 FHC Speke Made

Triumph TR7 FHC Canley Made

Triumph TR7 FHC Solihull Made

Triumph TR7 Convertible

Gambit's Triumph TR7

Triumph TR7 Victory Edition

Triumph TR7 Victory Edition
EXTERNE LINKS
Overzicht auto's
 
Vorige paginaTerug naar de inhoudstafelVolgende pagina
Begin van de pagina
Inhoud
Startpagina
Pagina werd laatst aangepast op

Images and Sounds: The Avengers © 1961-1969 CANAL+ IMAGE
Copyright - Disclaimer - Privacy © PURRR: The Avengers - De Wrekers 2001-2024
Opmerkingen over de site of de Wrekers op het adres: purrr_wrekers@hotmail.com