De Duitse schlager in Nederland en België

Tilly

°20.10.1947
Dat Tilly ook op deze website thuishoort ontdekte ik per toeval toen ik op het forum van de Duitse Memoryradio aan het surfen was. Deze zender staat bij mijn favorieten en soms stel ik ook een vraag op hun forum of doe ik een mededeling. Daar vond ik onder "Deutsche Oldies" het onderwerp "Tilly" terug, met een Nederlandse tekst, afkomstig van de website Showbizzweb. Ik nam contact op met Jean Brits, de beheerder van deze website, die er geen bezwaar tegen had, dat ik er de info uitputte voor deze pagina. Bovendien bezorgde hij mij nog interessante bijkomende info.
Tilly is een vergeten Vlaamse zangeres van het einde van de jaren zestig. Het ruime publiek maakte een eerste keer met haar kennis in “Ontdek de ster” in 1965. Dit zangconcours ging door  tussen 2 en 7 november in de Koningin Elizabethzaal in Antwerpen. Eddy Smets won toen met “Adios amigo” van Jim Reeves in de categorie schlagers-jongens. Rita Deneve won in de categorie schlagers-meisjes  met “You’re my World” van Cilla Black. In diezelfde categorie kwamen eveneens in finale: Yvette Ravell met “Mama”, Ann Michel met “Liebeskummer en Tilly (Heylen) met “All alone am I” van Brenda Lee. Tilly had wel meer gemeen met Brenda Lee, naast haar stem was ze ook klein van gestalte, ze was nl. maar 1,54 m. groot.
Het zou echter nog tot 1967 duren eer Tilly een plaat opnam “Bam! Bam!”, met als b-zijde “They talk”, op het label Passe-Partout. Als auteurs staan F. Hermans, J. Garvin en N. Lambre vermeld. Deze laatste is het pseudoniem van Monopole platenbaas Leon Lambrechts, uit Heist-op-den-Berg.. “Bam! Bam!” werd ook in Denemarken opgenomen op het Star Ton label. Dat gebeurde door toedoen van Frank Hermans, ook een van de auteurs van “Bam! Bam!”, en zijn vrouw, die het zangtalent van Tilly in 1965 al opgemerkt hadden. Door deze Deense opname kwam Tilly onder de vleugels van de Duitse producer Egon Pfrenger terecht, waarmee ze 5 Duitse singles opnam, waarvan we er 3 konden terugvinden: in 1968 “Die ander’n Leute/Regen auf den Wegen”, in 1969 “So ein himmelblauer Tag/Das ware schön” en in 1971 “Der Zuckerbäcker-Beat/Ällebätsch”. De Duitse opnames zijn op het CBS-label uitgebracht, met uitzondering van “Der Zuckerbäcker-Beat/Ällebätsch”, op Global Records.
Terzelfdertijd zat Tilly ook in Vlaanderen niet stil. In 1968 nam ze deel aan Canzonissima met o.a.  “Poney, honey”, “Dromen” en “Wereld”. Ze geraakte echter niet in de finale. Met “Dromen”  stoomde ze wel naar de eerste plaats in de Top 10 der Nederlanden. Dit huzarenstukje herhaalde ze een jaar later met “Zoals jij is er maar één”. Dit laatste nummer staat op de CD 50 Super Feestmakers vol. 3 uit 2007.
Tilly bleef tot 1972 aan de bak komen en trad naast Duitsland en Oostenrijk, ze had nl. een Duits repertoire, ook in Frankrijk op. Toen kwam er abrupt een einde aan haar carrière door het overlijden van haar Duitse producer en ook mede door haar huwelijk. Tussen 1967 en 1972 had ze in totaal 15 singles opgenomen. Haar laatste single was “Ik wil je niet vergeten/Mijn bruidskleed” op Cardinal. Op E-bay wordt veel geld geboden voor haar platen, ze zijn moeilijk terug te vinden.
Er is nog een leuke anekdote over Tilly en Guido Cassiman, voormalig producer bij Radio 2 Brabant en broer van Emmy, destijds TV-omroepster en Jean-Jacques, de “DNA” professor, die samen het Trio Cassiman vormden. Toen Guido een Engelse opname van Tilly aangeboden werd, kon hij niet geloven dat het een opname van Tilly was. Hij was er zeker van dat het om Shirley Bassey ging. De laatste platen van Tilly werden opgenomen met medewerking van Willy Van den Steen en Freddy Sunder.
Later zou ze nog, nadat ze gescheiden was, een comeback maken als zangeres van het orkest Eddy Wood, een Antwerps ballroomorkest naar ik vermoed. Sedertdien is het stil rond haar. Wij hoorden of zagen ze ook nooit meer terug op radio en TV. Wij hoorden ook nooit meer een liedje van haar.

De meeste info van deze pagina is afkomstig van http://www.showbizzweb.nl/ShowWeb/verhalen_nationaal_2.php, waarvoor dank.

De foto's hierboven zijn afkomstig van resp www.popsike.com en www.45cat.com. De plaat, een Nederlandse persing, werd in 2011 aan 100 EURO op eBay te koop aangeboden en blijkbaar ook tegen die prijs toen verkocht. Passe-Partout is een label, dat in Nederland aan de lay-out te zien, blijkbaar verdeeld wordt door de Phonogramgroep. In België maakt het deel uit van Monopole Records.