Voettocht van Mollem naar Santiago de Compostela

Dag 78, woensdag 16 juni : Villafranca del Bierzo - O Cebreiro, 27 km, 5u45
  totaal : 2030 km, 388u10

7:00 en op weg.
  Eens de stad uit is er een keuze te maken tussen een gemakkelijke weg langs de rijweg richting Lugo toe en een moeilijke heuvelachtig parkoer. Beiden komen 10km verder samen.
  Ik kies voor de gemakkelijke van de 2, mijn scheenbeen sparend.
  Tussen de bergen, waar het langer duurt alvorens de zon hoog genoeg staat, is het redelijk koud.
  In Traberdelo, waar beide wegen samenkomen, is het ondertussen warm genoeg om mijn jasje uit te trekken.
  6 km verder, in Vega de Valcarce, zie ik bekenden uit een bar komen, John en Luis in vrouwelijk gezelschap. Ikzelf stop ook voor een koffie en haal hen later in.
  Het meisje dat hen vergezeld is eveneens uit Brazilië, uit Sao Paulo.
  Na een volgende pauze worden we bijgehaald door Adam en wandelen samen richting beklimming naar O Cebreiro toe.
  Op de foto van links naar rechts : ikke, Adam, Thais, Luis, John.

Van in Herrerias, dat op 680 meter ligt, begint het te klimmen. We moeten naar 1300 meter.
  De weg wordt een echte veldweg met losliggende stenen en het is zweten geblazen in deze hitte en met een groot stijgingspercentage.
  Onderweg komen we in de regio Galicia, provincie Lugo. Dit wordt aangeduid door een grote steen met erop vermeld nog 153 km.
  Vanaf nu zal er elke 500 meter een steen met km vermelding staan.
  Het uitzicht op de omgeving wordt steeds indrukwekkender.

Dit wordt een genoegdoende beklimming. Op de foto : Adam.

O Cebreiro, een klein gezellig dorpje op de top, met een mooi zicht naar wat komen gaat en wat voorbij is, echt prachtig en onder een blakende zon.

In Galicië wordt Galeco gesproken, een taal verwant met het Portugees. De mensen hier zijn van Keltische oorsprong, wat men o.a. ziet in de motieven en hoort aan hun muziek.

De refugio mag er zijn.

John, Adam en het Braziliaanse meisje met een moeilijke Griekse naam maken reeds plannen hoe hun volgende etappes er gaan uitzien, en of we al dan niet verder gaan naar de Finisterre. Ik weet nog niet goed of ik hen volgen zal.
  Luis had vandaag een moeilijke dag, hij komt veel later na ons toe en stort zich onmiddellijk op zijn bed.

Wat mijn scheenbeen betreft : niks gevoeld vandaag.
  ´s Avonds blijf ik staren naar een rode, ondergaande zon tussen de bergtoppen. Mooi.